{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

At slå/daske hesten? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved, at der er oprettet emner om dette før, men vil nu alligevel tage det op igen, da jeg oplever meger delte meninger omkring det.

Ganske enkelt - synes du, det er i orden at slå/klapse sin hest? Er det i orden at losse med pisken? Er det i orden at give den et spark? osv osv. Her taler vi selvfølgelig kun ved uønsket adfærd, for der er vist ingen tvivl om, at ingen af disse ting er i orden uden en yderst god grund! Spørgsmålet er bare, om en god grund så egentlig er nok?

Så hvad siger I? Er det okay at ty til den slags i håndteringen/ridningen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At slå/daske hesten?
  • #1   22. mar 2013 Synes det kommer meget an på i hvilken samhæng smiley Jeg er meget imod at man slå hesten - Men har det på samme måde at vores eneste "våben" er at slå. Selvfølgelig hvis alt andet er prøvet (stemmen) og hvis hesten sparker eller bider og den kan blive livsfarligt, så er det jo noget helt andet.
    Men kommer også an på selve hesten synes jeg. Eks. Min den ene reagere mega godt på stemmen, hvis man slår hende eller bare dasker, så reagere hun helt voldsomt, fordi hun ikke har haft det godt.
    Hvor mit føl er fuldstændig ligeglad med ALT! Hun sparkede da hun blev født, og det var livsfarligt hvis det ikke blev stoppet, især når hun blev større. Men hun har skadet et par stykker - Og efter jeg havde prøet alt, valgte jeg at slå hende med en spand, så fik hun et chok, og har aldrig gjort det siden


  • #2   22. mar 2013 når du tænker i de baner, så husk at du har med et dyr at gøre.
    Hvad gør hestene selv, når de fx blir sparket efter? de sparker igen. Ergo, sparker din hest ud efter dig, så er det ok at sparke igen.. (selvfølgelig skal der ikke ske skade på hesten!!) Bider hesten dig, så bid igen!
    Jeg er modstander af folk, som pisker deres hest.. min personlige holdning til en pisk er at man ikke skal slå hårdere end man selv ville kunne holde det ud.

    MEN du/jeg/alle skal ikke slå en hest i hovedet!! aldrig aldrig aldrig.!
    Den eneste tidspunkt man skal udøve nogen form for "overgreb" i hovedet på en hest, er hvis den bider dig.. og man så selv bider igen!

    personligt har jeg en hest med sine egne meninger, og nogle gange er han altså virkelig en røv.. (fx når han slår sit hovedet ned i mit, når jeg går under snorene på stalden gangen) så får han altså en på skulderen.. for han gør det bevidst..!!


  • #4   22. mar 2013 Popcorn! smiley Og ja men kun hvis man har en god grund! Men igen hvad der er en god nok grund kommer jo helt an på hvem der definerer det;-) Så min definition af en god nok grund er hvis hesten bider, sparker eller hvis den går en ned. Eller et rap med pisken hvis den ikke vil fremad (da mener jeg hvis den står bom stille og ikke vil rykke sig og man ved at det ikke skyldes den er bange)
    Tror det var det.....


  • #5   22. mar 2013 Det er i orden at klaske hesten med en flad hånd, eller med træktorvet (self ikke der hvor kabinhagen er!), hvis den har gjort noget den ikke må. smiley
    At sparke den lyder ikke helt fair smiley Og pisken SELVFØLGELIG IKKE!!

    Min hest har været adfærdsvanskelig før jeg købte ham (ca. 2 måneder siden), og så blev han solgt til en adfærdsbehandler. hun gav ham de signaler der skulle til(vifte med træktortet, give et lille klask og sætte ham på plads).
    Hun havde ham i en måned og nu kunne han ikke være mere rolig!
    Han fik respekt og fik sine grænser. Hvis han gik over den blev mor sur. Dette gælder også hos mig!

    Ved at give et klask, er det ligesom at hestene napper hinanden på folden for at irettesætte (staves) hinanden. At vifte med træktorvet er ligesom, hestene på folden som vifter deres haler kræftigt for at advare, om at de bliver sure.. !



  • #8   22. mar 2013 Jeg synes, at det en gang i mellem er i orden - hvis der er en god grund. F.eks. hvis man står i en farlig situation med en hest, hvor det er nødvendigt at reagere hurtigt.
    Et dask efter min mening er ikke slemt. Det jeg tæller som et dask vil ikke gøre ondt på hesten.

    Folk der jagter hestene rundt på f.eks. ridebanen med en pisk i hånden og direkte slå, synes jeg heller ikke er i orden. Sådan noget som at røre hesten med en pisk og ride med sporer synes jeg er helt i orden - så længe det kan styres og det ikke bliver til vold. Det er jo ikke meningen, at hesten skal blive bange for en smiley


  • #9   22. mar 2013 Synes ikke det er ok at tæske og slå og især ikke med pisken.
    Dapper mine heste med pisken hvis de mister fokus og napper/bider/sparker, eller dasker til dem, men før giver jeg dem da lige et advarelses 'nej'. Hvis det ikke hjælper, så dasker jeg til dem, for før jeg kan komme ud af stalden, når de har fået mad, skal jeg igennem der hvor de står, og mine heste er tit sure på mig, og jeg vil ikke stå mellem de to, hvis der opstår noget.


  • #10   22. mar 2013 Hvis det er til livsfare kan alle komme til at gøre uhensigts messige ting og that's life.

    Men nej jeg bruger hverken slå, sparke, daske eller noget andet i daglig træning. Forstår ikke folk der mener det er eneste træningsvej smiley

    og bare fordi heste gør det i naturen betyder det ikke det er rigtigt at vi gør. Heste rider heller ikke på hinanden i naturen, lære hinanden tricks osv. Heste ved godt at vi ikke er heste.


  • #12   22. mar 2013 Er meget imod dyremishandling, men jeg kan godt finde på at daske en hest på mulen, hvis det er nødvendigt. Jeg dasker dog kun, og slår ikke. Jeg har også altid lært at hesten ikke skal kunne se at det er mig der dasker den. Der eneste hesten skal vide er, at hvis den gør noget farligt eller den ikke må, gør det bare lidt ondt. Derfor bruger jeg kun min hånd til at daske med.
    Og med hensyn til pisken, så skal man ikke piske hårdere end man selv ville kunne klare. smiley


  • #13   22. mar 2013 Tak for svar smiley

    Jeg synes det er super ukonstruktivt at bruge "vold" som en varig løsning, eller til at lære hesten noget. Virkelig ubehageligt, og slet ikke essentielt dejligt og nydelsesfuldt, sådan som omgangen med hesten da skal være. Samtidig forbedrer det ikke kommunikationen, og er generelt ikke fair overfor et levende dyr. Men står man i en farlig situation, kan det jo være sidste udvej.

    Min holdning til nævnte eksempler er:
    Slå - Ikke i orden overhovedet. Kun som aller sidste udvej i en livstruende situation.

    Daske - Det synes jeg er okay til nød. Hesten ER et stort dyr, som kan blive særdeles farligt, hvis ikke det kender sine grænser. Selvfølgelig skal man så vidt muligt prøve at undgå det, men hvis hesten først bider el.lign og ikke reagerer på stemmen, opfatter jeg det som en nødvendig forholdsregel at tage.
    Er dog mere til at bruge bak/drive væk ved uønsket adfærd, frem for den fysisk afstraffelse.

    Los med pisken - Nej, nej og atter nej. Simpelthen så barbarisk og afmægtigt, og hjælper ikke det mindste på samarbejdet. Pisken er en hjælp og ikke et afstraffelsesmiddel. Føj, altså.

    Spark (her menes under rytter) - Kan være nødvendigt ift. opdragelse/korrektion men bør bestemt undgåes.


  • #14   22. mar 2013 Vil aldrig bruge pisk som straf da den skal fungere som en forlængelse af min schenkel og så skal den ikk blive negativ for hesten.
    Hvis hesten har bidt eller andet har jeg da viftet med hånden i ren refleks. Men vil for alt i verden undgå sådanne hennelser.
    Direkte at slå- niks...
    Men det handler vel om at kunne læse sin hest og kende sin hest for så undgår man i fleste tilfælde sådanne hennelser


  • #15   22. mar 2013 Hvis en hest bider eller sparker mig sparker/bider jeg igen. Selvfølgelig ikke hvis jeg er selv ude om at den sparker efter mig. Det er hestens natur.. Hvis en hest bider eller sparker efter en anden hest vil den også give igen. Eftersom jeg går så meget op i at min hest skal leve så naturligt som muligt ville det ikke give mening at pakke den ind i vat når den gør noget forkert! Heste er ikke lavet af glas! Det er dyr på 500 kilo. Hvis den går hen og bliver farlig kan jeg jo heller ikke bare stå ved siden af med mine nogen og 40 kilo og sige "man kan ikke daske hesten. Godt nok har den lige bidt efter mig og nu stejler den, men det er synd for den".. aarrh.. arrrh.. den holder ikke helt. Mht det med at læse sin hest.. det er en anden art. En anden tankegang som vi i bund og grund ikke kender.. vi kan ikke altid læse vores hest, og ihvertfald langt fra altid læse som det står! det lidt noget pjat.. man kan altså ikke læse sin hest altid. Hvis den først bliver farlig kan man altså godt pakke sit vat væk. Det er store dyr og folk dør i forbindelse med dem. Hvor mange gange har man ikke hørt om en tøs der er død eller hjenskadet fordi hesten har gjort et eller andet. Man kan ikke nødvendigvis stoppe sådanne ting, men man skal heller ikke bare stå og kigge på.

  • #17   22. mar 2013 har aldrig brudt mig om det, og ment man skulle holde sig fra det.. dog er min part blevet lidt forårskuller her for tiden, og en dag da vi gik en lang tur begyndte han at stå og stejle, og så fik han altså et dask, da han var lige ved at ramme mig - der syntes jeg det bliver farligt!
    Så som nævnt - ja hvis situationen bliver farlig /: ellers ikke smiley


  • #18   22. mar 2013 Jeg dasker hende en hvis der er en god grund!!!!! Men ellers så arbejder jeg med hævet stemme, og hvis jeg vil have hende til at bakke så en let berøring;-)

  • #20   22. mar 2013
    Dasker vældig gerne til en hest, hvis den er ved at løbe med ud når der skal lukkes ind. Har lidt for mange gange oplevet for ivrige og påtrængende heste der gerne ville med ud, som så er blevet farligt for mig og hesten.

    Så markere jeg gerne at her står jeg altså og hesten skal ikke forbi.
    Eller en hest, der når der skal fodres bliver sur e.l - det gider jeg heller ikke finde mig i.

    Dvs. situationer hvor jeg er udsat for fare og hvor hesten ikke er min egen, så derfor står jeg ikke for dagligdagens opdragelse af den, så derfor kan problemet ikke løses med træning og lige med indluk især kan man ikke gå hen og træne hver enkelt hest blidt og sødt når man har 3 heste stående på ens tæer.


  • #21   4. apr 2013 Jeg stod selv med en hingst på 1 år som har stået og stejlet mod mig og sparket ud med forbenene.. Skulle jeg have sagt "Nej, søde lille skat, det må du altså ikke det der" eller lige prikket lidt til ham på skulderen?
    Folk mener måske jeg handlede forkert i den situation, men jeg stod med tovet i hånden og "rystede" den så meget jeg kunne = det blev ubehageligt for ham at være deroppe, samtidig med at jeg lagde alle mine kræfter i at slå ham med pisken ( alt det her stod kun på mens han stejlede) . Det er over et år siden nu og han har ALDRIG gjort noget lignende. Jeg så det som en "test" af mig, om han kunne "tage magten" . Det kunne han ikke, og siden har han været den sødeste lille hest, og kommer glad hen til mig på folden og vil gerne håndteres.

    Jeg er af den overbevisning at uanset hvor hårdt jeg slår eller sparker, så kan jeg ALDRIG ramme ligeså hårdt som en hestehov!

    Jeg har hjulpet en veninde med hendes flaskeføl som bed, og samtidig var ved at vælte hende på vej ud af boksen når de skulle på fold. Han har stejlet op ad hende og ramt hende i ryggen, og da han skal forblive hingst er det vigtigt at få sig sat igennem fra starten.
    Vi brugte et kvarter på at han skulle lære at gå stille og roligt ud af boksen, og hver gang han gik frem uden at få lov til det, gik jeg imod ham, og hvis ikke han flyttede tilbage rørte jeg ham på bringen med sticken, og hvis han stadig ikke bakkede tilbage, så tjattede jeg til ham, ikke et decideret slag, men en markering.
    Hver gang han bed, var han vandt til at få et dask i hovedet. Når han bed efter mig, skyndte han sig at fjerne hovedet, men da jeg så tjattede ham på skulderen blev han overrasket og sådan "hvad skete der lige der?" ...

    Nu kommer hele HG sikkert efter mig, men sådan er det.. Folk tror deres heste er porcelæn, og ikke kan tåle man rører ved dem. I min træning ønsker jeg at bruge så små og blide signaler som muligt.
    Første og eneste gang jeg virkelig har slået en hest var i det førstnævnte eksempel.


  • Sus
    Sus Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Svar: 5
    #22   5. apr 2013 At bruge vold imod en hest har aldrig en god grund, da der findes mange andre løsninger der kan udrede problemet, hvor hesten ikke bliver skadet. Jeg kender en 56 årig kvinde der er vokset op med heste lige siden hun blev født, og hun har ALDRIG i sit liv, bare såmeget som dasket en hest bagi. Det er et spørgsmål om opdragelse af hesten. Derudover kan det hurtigt resultere i(hvad mange tror er respekt) at hesten bliver angst, og ikke tør sige fra før den har nået sin endelige grænse, og bare lader rytteren gøre hvad der passer ham/hende indtil da, selvom den egentlig ikke har lyst. Lidt psykologi kom der her. smiley

  • #24   5. apr 2013 Man slår aldrig en hest så den bliver skadet hverken psykisk/fysisk!!! Men at man kommer ud for at måtte give de et slag i farlige situationer for at hestene skal forstå at den opførsel ikke er acceptable er der ikke noget galt i da hestene (de flæste) somme tider "prøver" en ad og der ikke hjælper med en skarp stemme. Da er det ok at give de en ind, men det skal være i samme sekund de gør noget galt og kun en gang og igen kommer det helt an på den enkelte hest hvordan de skal takles...

  • #25   5. apr 2013 Jeg synes det er LANGT bedre at forsøge at "simulere" et hestespark fremfor de beskidte tricks man har hørt folk bruge, på fx en hest der bider, hvor du lige har bordet en spids blyant ind i skulderen. Det kender hesten overhovedet ikke i sin kommunikation! Og nej, den kender heller ikke en stick der giver et ordentlig dask, eller en ridestøvle der sparker, men jeg vil vove den påstand at spark/slag minder mere om en lederhest der irrettesætter, ifht en blyantspids i skulderen.
    Selvfølgelig skal man ikke bare slå og tæske løs på sin hest, men jeg har lagt mærke til at folk meget hurtigt skal skrive "Så daskede jeg til min hest, IKKE SÅ HÅRDT SELVFØLGELIGT" ? Hvorfor må det ikke være hårdt? Det er en irrettesættende adfærd fra din side, mod en uønsket adfærd! Hvis en underhest ikke flytter sig for lederhesten, tænker denne søreme ikke på hvor hårdt den sparker - den sparker bare! smiley
    Min gamle hest, som jeg desværre mistede i efteråret, har jeg ALDRIG skulle irrettesætte hårdede en lige et lille tjat på bringen, hvis hun fx gik frem, uden at have fået lov til det. Som Team Tindur siger, kommer det helt an på den enkelte hest...

    Hvis man ser på mit eksempel, ville jeg tænke at der var noget galt i min omgang med min unghest, hvis jeg skulle have sådan en kamp med ham hver uge, måned eller lign. Jeg havde den her kamp én gang, og det er et år siden - og han har aldrig gjort noget lignende siden! smiley
    Jeg er i hvert fald glad for at jeg fik taget kampen! smiley


  • #26   8. apr 2013 Hvis en hest sparker mig, eller prøver at sparke mig så sparker jeg den i røven. Uden undtagelse. En hest skal aldrig have lov til at udvise aggresiv adfærd over for mennesker. Er det fordi man er en knold til at omgås heste og den gør det fordi den bliver forskrækket er det selvfølgelig en HELT anden snak.

  • #27   8. apr 2013 Kunne ikke være mere enig * Styrbæk * smiley

Kommentér på:
At slå/daske hesten?

Annonce