{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

Pauser ved tilridning? {{forumTopicSubject}}

Her fra den første April, starter mange med at tilride deres heste, hvorefter de får pause hen over sommeren osv.
Men hvor langtid vil i anbefale man lader tilridningen stå på inden de får pause, og hvor lang skal deres pause være, før at man kan starte igen? smiley og derefter skal de så have flere pauser, fx i form af voksepauser osv. ? smiley
- Spørg, da jeg skal hjælpe nogen stykker med at tilride lige om snart og kan simpelthen ikke huske hvordan det nu er med de pauser smiley Håber i vil hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pauser ved tilridning?
  • #1   28. mar 2013 Det er helt op til hver enkel rytter, og hest!

    Jeg sender min hingst i tilridning 1/5. Så er det min plan at ride ham 4-5 dage i ugen frem til september. Så trapper jeg stille ned, og så skal han ikke bruges ret meget hen over vinteren..
    Så starter vi rigtig op til foråret igen, hvor han får lov at gå lidt stævner osv..


  • #2   28. mar 2013 Jeg plejer at ride dem i ca 3-4 måneder og så 3-5 måneders vokse pause - alt efter hest. Det er lidt en vurderings sag fra hest til hest. Det er forskelligt hvordan de forskellige gør det.

  • #3   28. mar 2013 Folk gør det meget meget forskelligt. Efter min mening er det bedst at gøre hesten ryttervant hen over et par måneder og så give den voksepause her efter. Hvor længe pausen skal være afhænger af hesten. Min vokser f.eks. Meget langsomt, og er skæv så han har stået fra juli sidste år og så skal han først igang her efter sommeren.
    Så pausen afhænger af hestens modenhed og dens vækst. Det er jo ikke godt at ride en alt for skæv hest, og hvor lang pausen skal være kan man efter min mening ikke sige før hesten er ryttervant og sådan for før kan man ikke mærke hvor klar hesten er psykisk til ridningen. Heste vokser gerne efter de har været i ridning så pausen afhænger af hvor meget og hvor hurtigt hesten vokser.

    Men som sagt er det meget smag og behag hvordan folk gør, så tror ikke man kan lave sådan en generel skitse for pauser


  • #4   28. mar 2013 Okay, tak for jeres svar - træner i overhovedet ikke hesten i form af longering osv. i dens pause? smiley

  • #5   28. mar 2013 Det er maaange delte meninger om dette. Nogle sender de i tilridning et par mnd. Så får de gå nogle mnd og så sendes de i videreuddannelse hen over vinteren med henblik på salg. (stutteriet jeg holder til på gør det sådan) Men der er også nogen der siger at hesten faktisk ikke har godt af voksepauser men at de har bedst af at stadigvæk bliver redet på et par/tre gange ugen efter den/de første mnd af tilridningen. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg selv kommer til at gøre endnu. Vi får se hvad forskningen kommer frem til....

  • #6   28. mar 2013 Jeg er pt. ved at ''tilride'' en New Forest pony(indtil videre er det kun longering) - men jeg må hele tiden stoppe op fordi han vokser, og så kan jeg ikke gå videre med det hele. Hvis du holder øje med din hest og mærker efter på den, skal den nok sige til dig hvornår den har brug for pause. Mentalt tror jeg ikke de bliver bedre af at blive tilredet for så at blive sat på en fold i et par måneder, så har de jo glemt en masse ting når de starter ridningen op igen. Bare tag det stille og roligt, og så mærk efter hvad din hest har behov for :-).

  • #7   28. mar 2013 Min er blevet longeret lidt af og til når vejret har været til det. Vil igang med at longere ham igen når sneen forsvinder helt og jorden stopper med at være hård. Man kan sagtens træne andre ting imens hesten har voksepause. Gå ture og longere og sådan noget

  • #8   28. mar 2013 Min er blevet mere moden efter den blev tilredet og den har haft pause længe og tror ikke de sådan glemmer tingene men det er klar at man skal starte op som var det forfra for at mærke hvor hesten er smiley

  • #9   28. mar 2013 Min sidste pony blev tilredet i 2011 om sommeren, og så er hun blevet redet og sprunget med en masse stævner osv uden pauser og hun bliver stadig redet sådan. Så hun har ingen pause haft. Men gik også først i gang med tilridning som 5 års smiley

  • #10   28. mar 2013 Vil give karoline ret også!

    Det er ikke ligefrem "godt" mentalt at de for pause. Jeg tilred en anden pony i sommers i 2012 og så har den haft pause ind til nu. Så er der altså er stykke arbejde som på en måde gøres dobbelt, det hele skal lige forfriskes for den igen smiley


  • #11   28. mar 2013 Mange heste har rigtig godt af at få en pause hen over sommeren ef ter tilridningen og selvom det måske kun er 2 måneder..
    De får lov at vokse mens de er på sommergræs, og de bliver mere voksne af at få en pause i hovedet igen..
    Dette har fungeret super for mig med alle de heste jeg har tilredet.. smiley


  • #12   28. mar 2013 Det kommer lidt an på hvor meget din hest vokser i den periode smiley Men også på dig og hvor meget du synes du vil give din hest fri smiley

  • #13   29. mar 2013 Tak for jeres svar alle sammen, det har været en stor hjælp :-)!

Kommentér på:
Pauser ved tilridning?

Annonce