12. jan 2008 Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.553
Piskens funktion {{forumTopicSubject}}
Nu skal i ikke verbalt myrde mig her men kom gerne med jeres input!
Nu synes jeg gennem de seneste 14 dage at der her på HG har været nogle emner omkring brug af pisk oppe. Jeg synes man ser en tendes til at pisken opfattes som en forstærkelse af schenklerne & sædets fremaddrivende funktion. Kan dette antages for at være den almene opfattelse?
For lige at tage et andet syn på sagen som jeg også selv repræsentere: For mig er pisken ikke et fremaddrivende signal på fod med schenkler og sæde. Men et redskab der er til en hjælp på at få hesten til at trække bagparten ind under sig og ikke til at understøtte et fremaddrivende signal. Dette skal ikke antages sådan at hesten ikke rides frem samtidig med at den samles bagfra men at pisken ikke bruges som en forstærkning/irettesættelse af de fremaddrivende signaler.
Kom frisk med jeres efaringer og holdninger.....
apr 2011
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 281
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg bruger en pisk til at forstærke mine ben med :o). Dvs. hvis jeg rider på en hest som jeg ved kan have brug for det, så er den med til at forstærke ben signalet hvis hesten ikke reagere på det.
For mig er det at man "toucher" pisken på bagparten for at få hesten til at få den ind under sig lidt snyd, misvisende eller hvad det kaldes. Fordi hesten ofte bliver møg irriteret og derfor gør det, ikke fordi det har noget med bagpart og gøre.
Lidt som ved piaffe og stå og klappe til hesten, det er ikke piaffe som er resultat af max samling.
Også er der den halvdel heste der ikke kunne være mere ligeglad med en pisk der kilder, men de er ofte ikke dressurheste.
maj 2011
Følger: 89 Følgere: 86 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 232
Egentlig vil jeg helst ride med sporer, men Carlos er meget følsom overfor dem, fordi han aldrig er blevet redet med sporer før
jul 2011
Følger: 44 Følgere: 36 Emner: 65 Svar: 1.043
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.445
Men nogle dage kan jeg godt mærke jeg har brug for den. Og alt efter hvad jeg mangler ekstra "hjælp" til, bruger jeg den til det.
Pisken er for mig ikke beregnet til ét specifikt formål. Hvis Picasso er sløv, og ikke reagere helt ønsket på mine ben og sæde, kan jeg godt bruge pisken som en hjælp til at få ham til at vågne op, og gå frem. Selvfølgelig kun som en forstærkning af mine ben.
Har vi derimod en dag, hvor bagbenene er lidt sløve, bruger jeg også pisken for at hjælpe ham på vej, stadig i følge med de signaler jeg normalt ville bruge for at få bagbenene og bagparten med.
For mig er det dog ofte nok bare at have pisken med.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Jeg bruger en dressurpisk altid.
Pisken er for mig et værktøj til at røre hesten steder, hvor jeg ikke selv kan nå, og så er den en slags signal-forstærker, da pisken bruges fra jorden til signalgiver, og derfor kan jeg enkelte gange lægge pisken på indvendige/udvendige skulder/hals for at forstærke signalet, som hun har lært det fra jorden.
Jeg slår aldrig med pisken, men jeg bruger den, som jeg bruger mine fingre og hænder, når jeg rider. Så laver de en pisk med en hånd for enden, så skal jeg have den
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.067
Min hest har lært, at rører du ved haleroden, så samler hun bagbenene ind under sig, og bøjer let i haserne. Derfor kan du udføre en piaff, når hun også har lært at en halv parade fører til at hun sætter sig mere på bagparten.
Er det så stadig "snyd" eller hvordan mener du, at piaf skal være?
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
At bruge pisken bagpå kan kun give en illusion om samling, men man skal heller ikke undervurdere piskens betydning i dette arbejde.
Faktisk er pisken et uvurdeligt instrument, som kan give rytteren mange flere "strenge at spille på". Men den skal bruges korrekt og hesten skal respektere pisken uden at være bange for den!
Hesten kender som regel pisken allerede fra longearbejdet før den blev ryttervant og derfor kan det være en fordel at lære hesten at gå frem for pisken, inden man begynder at lægge schenkelhjælpen på, for ikke at gøre hesten schenkeldøv.
En pisk virker stort set altid fremaddrivende, men kan også virke som "pegepind" Specielt hvis det kniber med at få hesten til at forstå hvad f.eks. en sideførende hjælp netop skal virke på (skulder el. bagpart).
Når man bruger pisken i det samlende arbejde, gør man også brug af dens fremaddrivende virkning, som under de samlende øvelser får hesten til at træde bedre ind under sig. Men det er øvelserne og de halve parader som virker samlende, ikke pisken.
For at rytteren skal få det fulde udbytte af hele piskens repetoire, er det ekstremt vigtigt at rytteren tilegner sig en stor følsomhed i brug af pisken og ved præcist hvornår pisken berører hesten, og præcist hvor meget kraft der skal lægges i den enkelte pisk og på den enkelte hest.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.634
Ellers bruges den kun til at hjælpe med at flytte bagpart, enten til samling, aktivering eller i øvelser. Og så er min også min ''bremse'', hvis tumpe dyret lige er for ukoncentreret til at lytte for sæde
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Signe og den akademiske fjordhest - Ser det lidt som snyd :o). I og med at en piaffe gerne skulle være en max samlet hest, der kan samles så meget, at traven kan blive så rolig at den trave på stedet.
Fx. denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=3eXWYnpv6pI
Hesten står på stedet og hopper, er ikke samlet eller klar til øvelsen. Og gør det fordi den er tydeligt irriteret på pisken og sparker ud efter den flere gange.
Den bliver holdt for til og drevet på bag ved.
http://www.youtube.com/watch?v=BpiKq1aLcx8
Flere alternative metoder. Der er massere på youtube og jeg har endnu ikke set en, indlært som "trick" der er samlet og sat på bagparten.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
De bruger en springpisk på skulderen, hvis hesten skal støttes meget (skævhed /vælter i hjørnerne).
Ind imellem skal min huskes på, hun har en skulder.
En pisk er absolut ikke et straf.middel. Ligesom sporer (og biddet!!) heller ikke er det.
Piskens funktion