{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.987 visninger | Oprettet:

Longe system (hvordan) ? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har hele tiden undret mig over hvordan loge systemet virker ..
Jeg er igang med køb af en lækker dreng, og vil gerne sætte ham igang med dette system smiley

Hvordan bruger man det ? Ved selvfølgelig godt hvordan det fungere osv, men bare ikke hvordan man påsætter det ...
Nogen link eller ordentlige videoer med hvordan man sætter tingene på osv ?
Evt hvilket udstyr man bruger ..

- Nanna

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Longe system (hvordan) ?
  • #1   7. apr 2013 med kapsun eller bare hovedtøj eller hvad?

• #2   7. apr 2013 Det hjælper hesten til at træde mere ind under sig, og bygge muskler de rigtige steder.

Du kan evt. se min video

profilbillede
  • #3   7. apr 2013 Jeg gætter på du snakker er Pessoa longesystem?? smiley

• #4   7. apr 2013 Er det et Pessoa System du mener? smiley

profilbillede
  • #5   7. apr 2013 Annie
    Uha .. Nu ved jeg ikke lige konkret hvad det hedder udstyret ..
    Men en gjord og tøjler til ? smiley
    Eller er jeg helt på skideren ?

• #6   7. apr 2013 Langt bedre at longere bare i kapsun eller grime.. går ud fra du mener et pessoa system og sådan et ligger et mega pres i hestens nakke + man forbinder hestens bagpart med dens mund, hvilket kan give den grimme ryk i munden..
    Hvis hesten ikke selv begynder at søge ned så kan en fast chambon (ikke en elastik en) evt bruges, da den tillader hesten at tage næsen frem..

• #7   7. apr 2013 Ja det er pessoa systemet jeg mener smiley

• #8   7. apr 2013 Har tænkt meget på en chambon .
    Men ved ikke om det hjælper lige så godt som en pessoa ?
    Måske er jeg bare helt fra den, jeg vil ikke skade hesten eller få den til at føle ubehag nemlig smiley

• #9   7. apr 2013 Hvis du ik kender til det så lad være med at bruge det.eller få hjælp af en der kender til det. Det er indviklet og hesten kan reagere negativt på rem bag om rumpen.

• #10   7. apr 2013 Anja

Jeg kender godt til det, har brugt det mange gange..
    Jeg kender bare ikke til hvordan man justere tingene på og hvad det hedder osv smiley

• #11   7. apr 2013
    Pessoa systemet har nogle ulemper :o)
    For det første, så er der nogle heste der helt panikker af at have tingen om bagdelen, de bukker, render rundt som bare i pokker, trækker bagdelen meget langt ind under sig mm.

Der udover er hestens mund og bagdel forbundet, dvs. at strækker hesten sig frem imens bagbenet er inde under den, så er snoren lang, hesten træder bag ud og snoren bliver strammet = hak i munden til hesten.

Også er der også andre heste der er ret ligeglade med den dims bag bagdelen, også har den jo ingen effekt. Ligesom hesten muligt træder mere ind under sig når den har bagdelsdimsen på, men det gør den jo så ikke, når "irritationen" forsvinder.

Det finder jeg ikke optimalt.
    Også har jeg også kun set 1 hest strække sig i den og gå foran lod. resten har været bag lod og uden mulighed for at strække sig, som er noget jeg skal bruge i en longe.

Skal man endelig putte noget på en hest i longe, så er en FAST/GAMMELDAGS chambon at foretrække. Det er IKKE en elastik chambon.
    http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=824&urlinfo=Sanne+Olafsson-Hj%E6lpet%F8jler%2C+hvordan+g%F8r+jeg%3F+

Den tillader hesten at strække sig frem og ned.

Har nævnt det tidligere og gør det gerne igen; jeg har ikke set heste med diverse slags longe ting på, undtagen den faste chambon, strække sig frem og ned - og det er fejlen i dem efter min mening :o)

Men klapper i mine hænder, hvis nogen kan vise det brugt - efter min mening, fornuftigt, dvs. uden en spændt hest bag lod.

• #12   7. apr 2013 Det lyder ikke til du har den store erfaring med nogen af disse hjælpe midler.
    Så det syndes jeg slet slet ikke selv du skal give dig i kast med, fordi alle disse hjælpe metoder kan give hesten ubehag ved forkert benyttelse smiley

Find en dygtig træner i dit nær område der kan råde og vejlede smiley
    - Desuden tror jeg ikke altid det er her, der er det rigtige sted at søge sådanne informationer, da rigtig mange her inde er i mod hjælpe midler af den ene eller den anden grund. Og kan en masse spændene skræk historiere om det smiley

Jeg er ikke mod hjælpe midler hvis de bliver brugt korrekt, jeg har selv haft kæmpe glæde af både Pessoa systemet og en Chambon smiley men find en der kan lære dig det smiley

• #13   7. apr 2013 Longer den hellere i grime eller kapsun, det er noget rarere for hesten og der får den ikke ryk i munden osv, som den gør ved et passoa system

• #14   7. apr 2013 pessoa systemet:

du finder et stykke jord hvor der er et godt stykke til alting
    Finder en tønde.
    smider systemet der ned i,
    Helder en sjat benzin over.
    kaster en tændstik ned til det.
    Går væk.

Vil anbefale en kabsun eller rebgrime.

• #15   7. apr 2013 Som nogle andre skriver, vil jeg også fraråde pessoa systemet. Du kan ikke ret nemt kontrollere hvilke muskelgrupper hesten bruger, og den kan derfor nemt komme til at styrke de underste muskler fremfor overlinjen smiley
    Det eneste jeg egentlig vil anbefale er en gammeldags chambon. Den hjælper hesten til at strække sig frem og ned, men i modsætning til f.eks. Indspændinger og elastik chambon, krøller den ikke hestens næse sammen smiley på den måde får hesten ryggen op og svinge og du vil med tiden få en lækker overlinje. Du får lige et billede af det system:

profilbillede
  • #16   7. apr 2013 Nu skal det lige siges at han er køre hest .
    Jeg kender godt systemet, dog aldrig justeret det selv..
    Jeg har en rigtig god underviser, og rider nogen finde la klasser i dressur..
    Så er ikke ukendt ved det.
    Jeg har dog investeret mig i en hest, som godt kunne bruge lidt hjælp til det smiley

Men tak for de råd og link osv, jeg vil selvfølgelig gå langsomt frem, og ikke bruge de hårde midler overhoved smiley
    Tror jeg går til min træner, så hun kan komme med mere grundige råd og vejledning osv, ved nemlig hun bruger det selv smiley

• #17   7. apr 2013 Hvorfor faen overhovedet bruge noget af alt det skrammel?
    klip det i tusinde stykker, og kast det til langbordistan, der høre det til.

• #18   7. apr 2013 Jeg har for nyligt investeret i det, og er indtil videre meget glad for det - min hest skal ikke tvinges i holdning, og er derfor startet ud med at den er spændt HELT ud - og han fandt hurtig ud af at han skal strække sig og stikke snuden ned og frem smiley Og så bruger jeg den maks 5-10 min her i starten smiley kan være at jeg skal tage et billede en dag, for han går bestemt ikke bag lod på noget tidspunkt, og jeg ser ikke disse ryk, for så stramt er det slet ikke - og ville aldrig spænde det mere, før han jan bære det uden at gøre modstand.

• #19   7. apr 2013 Dea

Din mening smiley
    Vil aldrig bruge et middel som rammer hårdt !
    Vi finder en lettere metode ..

• #20   7. apr 2013 Ok:-)

• #21   7. apr 2013 Jeg ville ikke bruge sådan et system. Jeg vil lære hesten at strække sig frem og dermed få korret gang i ryggen og bagdelen. Jeg tror ikke på at en rem bag om røven kan gøre en forskel. Men evt. kan dobbelt longe være en ide om et halvt års tid når du har styrket din hest tilstrækkeligt.

Ellers så bare longer over en masse bomme. Det er meget bedre end "mirakel kuren" der kan købes for penge.

Du kan sagtens få god bæring med en kapsun og et longetov. Få noget undervisning i det af en dygtig longør der har styr på biomekanik, indlæring og anatomi.

Se evt. min introduktion til longering + arbejde i dobbelt longen.
    (link fjernet)

• #22   7. apr 2013 Ja det er min mening, men eksperterne har også forsket i dette, og har vist at det har givet den modsatte virkning smiley

• #23   7. apr 2013 Jeg er rigtig glad for mit pessoa, og har man det ikke stramt så får hesten ikke ryk i munden.

Kommentér på:
Longe system (hvordan) ?

Annonce