{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
401 visninger | Oprettet:

(Tricks) Grundlag for indlæring {{forumTopicSubject}}

For det første, så ved jeg ikke helt om jeg har sat emnet under den rette kategori, men da det er en slags træning, gik jeg ud fra det.

Hej smiley

Som en del af jer efterhånden ved, har jeg den her dejlige Pony, Unique. Jeg kunne godt tænke mig at lære hende tricks, men for at hun kan gøre det, bliver hun nødt til at forstå, at når jeg roser hende/giver hende en godbid, er det fordi hun gør noget rigtigt, og at rosen/godbidden bliver givet til hende, fordi hun gjorde sådan og sådan.

Nogen af jer tænker måske "hvordan kan hesten ikke vide, hvad ros betyder?" Og jeg tror, svaret er, at når jeg rider hende, og beder hende om noget - fx et signal om anspring fra parade - så holder jeg presset, til hun reagerer, og så snart hun gør det, slipper jeg stort set alt pres. Hun får også et "Super, dygtig Pony!" Med på vejen, men det føler jeg ikke rigtig at hun forstår. Så for at belønne hende på en måde hun forstår, skal jeg slippe presset..

Så til et eksempel på, hvad jeg har forsøgt at lære hende:

Jeg tog noget, som jeg regnede med ville være ret let for hende - en stor blå plastikbold med luft i(gymnastikbold) og en skammel. Bolden skal nu skubbes ned fra skamlen af hende.
Jeg har prøvet at give hende godbidder, hver gang hun rørte bolden - det hjalp ikke. Hun gik hele tiden målbevidst efter godbidderne, hvad enten de lå i min hånd eller i min lomme. På intet tidspunkt sammenkoblede hun bold med godbidder. Det gik jo så ikke, så vi forsøgte noget nyt:

Jeg skubber bolden ned mens hun er opmærksom. Målet er at hun skal regne ud at "skub bold = godbid" Men nej, hun forstår ikke hvad jeg mener, heller ikke selvom jeg gjorde det ret mange gange. Hun er uopmærksom og keder sig, men jeg tror det hele bunder i, at hun ikke forstår, hvad hun skal. Så hvis nogen havde et forslag, ville det være super rart!

smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  (Tricks) Grundlag for indlæring
  • #1   12. apr 2013 Hun kan ikke lære at skubbe bolden ned før hun har lært at "touchere" start med noget småt, fx en tennisbold. Hvis hun ikke helt rører den så prikker du hende på mulen med den og roser smiley husk at give en kommando idet hun rører den, fx "prik" tilsidst prikker hun bare med mulen på bolden når du peger på den, og SÅ kan du gå over til en større bold osv osv osv. Men husk det tager tid så tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed er vejen frem smiley

• #2   12. apr 2013 Når du slipper presset under ridning og du så siger "dyyyyygtig!" forbinder hun jo det med at du slipper presset. Så måske skulle du bare bruge stemmen hver gang hun rører bolden og så rose hende overdrevet?

• #3   12. apr 2013 Det er jo ikke noget du lige lærer den på en gang. Hesten har fra starten ingen idé om hvad du vil have den til, så du er nødt til at lære den det hele fra bunden smiley med hensyn til bolden, så start som Malene beskriver.
    I ridningen bruger er den positive forstærkning vi bruger, det du selv beskriver, at vi slipper et pres. Vi klemmer til dem for at de skal gå frem og så snart de reagerer fjernes presset. På den måde forstår de hurtigt, at det er rart at reagere på hjælpere, fordi presset forsvinder. Når det så kommer til jordtræning, er det muligt at bruge en sekundær positiv forstærkning i form af godbidder. Men det vigtigste af det hele - også i ridningen - er timingen af den forstærkning du giver. Den skal falde så snart hesten hør det, så den forbinder forstærkningen med det den gjorde/rigtigt forkert. Og i og med du fornemmer hesten er mere koncentreret om godbidderne, kunne tyde på, at de ikke falder korrekt. Men på den anden side var det også en stor mundfuld af starte med, at hesten skal puffe til en bold smiley start i de små og byg dig op ad.

• #5   12. apr 2013
    Prøv evt. med klikker træning så du kan være mere præcis med hvornår hun gør noget rigtigt :o). Også ville jeg starte i den mere enkle ende.

Jeg har lært min pony at røre target, som er en sodavandsflaske. Startede med at holde den foran mulen på den så hun nærmest ikke kunne undgå og røre den. Også langsomt længere og længere væk.
    Men smider jeg den for langt væk i forhold til, hvad hun har lært og hvis hun ikke ser jeg har kastet flasken, bliver hun stående ved mig og nuldre ved lommen hvor godbidderne er, fordi hun er i tvivl om hvad hun skal.

Kommentér på:
(Tricks) Grundlag for indlæring

Annonce