At sige nej til underviser? {{forumTopicSubject}}
Hej kloge mennesker, jeg håber at i endnu en gang kan give mig nogle gode råd og meninger om et lille dilemma
Min søde unge araberdreng på 4 har stadig meget at lære under rytter. Han kan skridtes og traves under rytter og jeg at ved at lære ham at gå frem og ned og søge bidet. I går gik det rigtigt godt og han gik faktisk ret stabilt i den halve time jeg red ham i skridt!
Det skal lige siges at han har stået i 3 uge pga. en skade så jeg skal først lige have redet ham helt op før vi rigtigt kan komme i gang med ham...
Nu til sagen: Oppe i stalden er der mange forskellige bud på folk der underviser i engelsk dressur. Jeg vælger at kalde dem træner1, træner2 og træner3.
træner1, har jeg før fået undervisning af og hun er dygtig og jeg kan godt lide hende, men jeg synes hendes metoder kan være barske hvis hesten ikke vil gå til bidet af sig selv eller sådan noget. Der bliver brugt indspændingstøjler og andre hjælpemidler, som under ingen omstændigheder skal på min øjesten, så hende har jeg afskrevet som træner og mig og Anakin. Det skal siges at mange har stor succes med hendes undervisning og hun er dygtig selvom hun er lige en tand for "barsk" for min smag.
træner2, jeg har set ham undervise andre og jeg synes det ser pænt ud. Jeg må indrømme at jeg synes han kan være snoppet og lidt gammeldags, men han har undervist andre der har heste af samme type som min, hvor det faktisk ser godt ud. Jeg har overvejet ham rigtig kraftigt og også luftet for ham at jeg er interesseret i at blive undervist af ham, MEN i går får jeg så at vide at en anden der havde en unghest ikke kunne bruge hans metoder fordi han ikke tog hensyn til at det altså var ung hest under uddannelse. Dette gør mig selv sagt rigtigt bekymret...
træner3, blev jeg herefter foreslået som jeg har set men ikke rigtigt lagt så meget mærke til når hun underviste, hun skulle være rigtig god til ungheste og have stor erfaring med dem. Jeg tænker at tage en snak med hende og høre lidt om hvad hun laver.
What to do? Skal jeg bruge træner2 og se hvad der sker? Eller skal jeg bruger træner3? Skal jeg fortælle til træner2 at jeg vil bruge en anden og hvis ja, hvordan? Træner2 venter bare på at jeg giver grønt lys til at hesten er redet op og klar til at ride.... Eller skal jeg lade være med at lytte til rygter og bare prøve træner2 og se hvad der sker? Og kan jeg tillade mig at sige fra over for en underviser i det hele taget? Hvad ville i gøre og hvilken træner ville i bruge? Og er der nogen der har stået i samme situation?
Håber i kan hjælpe og jeg beklager at det blev lidt længere end jeg ønskede håber i vil læse det alligevel
apr 2009
Følger: 23 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 330
Ellers prøv dig frem, og få en "prøvetime", du kan sagtens tillade dig at sige fra, og skifte træner hvis det ikke går, det er din hest!
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 68 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 213
sep 2007
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 9 Svar: 541
Men så længe de er unge er det alfa omega de har forstand på ungheste
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Du skal dog passe på med at tage alle andres erfaringer til dig, og danne dine egne- ingen mennesker rider 100% ens..
Måske er der alligevel mange brugbare ting du kan tage til dig..
- hvis man er utilfreds med nogle ting ved ens underviser som gør at man vil stoppe- så prøv at sige det til ham/hende inden..
Måske i kunne indgå et kompromis, hvis ikke, så kan man altid lede efter ny..
Men åben munden og snak med vedkommende, det er ikke altid let som underviser at have en tavs elev..
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.226
Hvis træner 1 er meget dygtig, synes jeg også det er synd at hun 'skal gå til spilde' pga hendes lidt barske metoder med indspændinger. Sådan var min gamle træner også faktisk. Men jeg sagde hende imod, og argumenterede for min sag. Og efter lidt tid forstod hun hvor jeg ville hen, og det kunne hun også godt undervise mig hen mod.
Det er selvfølgelig ikke alle trænere der kan indgå sådanne kompromiser, nogle bliver lidt halvsnobbede og sådan, men det er da et forsøg værd hvis hun er dygtig
Og husk at sige fra hvis de beder dig om noget du ikke er enig i, det sker der nemlig ikke noget ved!
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Om du kan tillade dig at sige nej, JA det kan du, for du betaler for undervisningen, og skal have det du betaler for så det kan du ja
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
Ofte kan underviseren også godt tage kritik til sig, eller indstille sig lidt efter eleven, hvis der er noget du mener er forkert og kan argumentere for det.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
og ellers ville jeg prøve træner 2, man kan altid sige fra hvis det ikke er den træning man ønsker
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Undervisningen skal have fokus på at hesten går afslappet og underviseren skal sådan set undervise mig i at uddanne min hest... Hvis det giver nogen mening?
Dvs. at når jeg skal lære ham at galopere, skal underviseren sådan set sige til mig hvad jeg skal gøre for at få ham til det uden at tvinge/løbe ham i gang!
Jeg har tænkt mig at se hende undervise og tage en snak med træner 3 når hun kommer på onsdag
Så tror jeg at jeg vil prøve både træner2 og træner3 og se hvad der passer os bedst
Tusind tak for jeres gode råd!
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 60
Hvis et var mig ville jeg høre både træner 2 og træner 3 om en prøvetime. Tage til begge timer, bedømme hvilken træner som passede bedst til min hest og jeg, og derefter beslutte mig.
Og du kan altid sige fra overfor din træner, det er dig der betaler lønnen
Knus Cille
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Prøv underviserne men gør dig klar på at sige fra hvis du ikke syntes det er okay, det der sker. Der er intet mere røv, end en underviser der får en til at gøre ting, man føler ødelægger ens ridning.
At sige nej til underviser?