{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.791 visninger | Oprettet:

Ung hest. {{forumTopicSubject}}

hej.. smiley

Jeg har fået min skønne hest hjem, men hun har bare ændret så meget adfærd de sidste par dage. hun går for et godt ord på bagben, så snart tingene ikke passer hende, og ellers så løber hun bare en ned. -.-
Jeg sætter hende på plads og så går hun pænt i 2½ sec. og så prøver hun af igen..

Hvad er jeres erfaring med dette problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ung hest.
  • #1   8. maj 2013 Få dig en underviser..

  • #2   8. maj 2013 Få tjekket hende igennem i hele kroppen og tænder først, og ellers er det bare at blive ved og ved smiley

  • #3   8. maj 2013 ej.. ! Hvor gl. er hesten? sofie og plethesten... latterlig kommentar!

  • #5   8. maj 2013 Hun mangler respekt overfor dig. Går du/træner (?) med hende i grime eller hovedtøj? smiley

  • #6   8. maj 2013 bakke hesten på plads? tjekke hele kroppen igennem og tænder, fordi en ung hest ikke har den fornødne respekt...! du kan også bare smide en stak penge i en kuvert og sende dem til mig smiley

    Det lyder for mig som om hun ikke har respekt for dig... kan godt sek tidligere ejer har trænet med hende, nu må du fortsætte, og har du ikke helt styr på hvilke redskaber du skal bruge, findes der rigtig mange der for en mindre skilling vil vise dig det og hjælpe dig på rette vej smiley


  • #7   8. maj 2013 at bakke en hest, er ikke vejen frem til respekt.... kan godt ske man kan bruge det i nogle situationer, men at bakke for at lære hesten hvad der er rigtigt og forkert, er ikke korrekt i min verden smiley

  • #8   8. maj 2013 Det gjorde min unghest også rigtig meget i starten! Det var simpelthen så træls, for det var ikke lige det, jeg regnede med, da jeg købte hende. Men jeg kørte på - det var bare træning, træning og mere træning.
    Jeg tror bestemt ikke, at du behøver, som Tøsen også skriver, kaste en masse penge efter at få den tjekket. Vil sige at det er meget almindeligt. Evt. øv at gå helt normalt i træktov og grime som start. Altså nærmest begynde helt forfra. Det kan sagtens være, at det hele kommer på plads, hvis du starter helt forfra...
    Har du lige fået den, eller har du bare fået den hjem? Hvis du lige har fået den, skal I nok også have noget tid, så I lige kan finde hinanden. smiley


  • #9   8. maj 2013 tillykke smiley

  • #10   8. maj 2013 Når hun går i mit "rum" så enten drejer jeg hende rundt, så jeg ender med at gå forrest eller skulder mod skulder. Hun stejlede i trods! Dyrlægen var der for en uge siden og kunne intet se eller mærke smiley
    Har min veninde som har stor erfaring med ung heste, men ingen heste er ens, og derfor ville jeg høre andres råd også. smiley jo flere input jo bedre smiley

    Jeg har kun haft hende i 9 dage, så vi bygger stadig bånd op. Så meget af det er nok bare for at se, hvor langt hun kan gå. smiley og der er ingen kære mor hos mig. Det er et stort dyr at danse med, og når hun først får bygget sine muskler op, så har jeg ikke lyst til at være den lille!!!


  • #11   8. maj 2013 At bakke en hest kan også godt hjælpe. Tror det kommer meget an på hesten. Jeg har nemlig afprøvet det på lidt forskellige heste, der står opstaldet samme sted som min egen, fordi jeg ikke vil "opdrage" på en hest, der ikke er min egen i tilfælde af , at ejer skulle synes jeg gør forkert. Jeg prøvede det på "førerhoppen" i flokken bl.a. og hun blev rigtig dominerende overfor mig. Så hende hjalp det i hvert fald ikke på! smiley

  • #12   8. maj 2013 Hvor længe har du haft hende?
    Hvor meget træner du hende?
    Tænker om du har presset hende for meget. Det er utroligt hårdt for en "baby" at flytte hjemmefra og i den alder har de bare næsten ingen koncentration og bliver hurtigt trætte og derved kan der opstå konflikadfærd=stejlen hos hende.


  • #13   8. maj 2013 Hvorfor er min kommentar latterlig? Tror da en underviser ville kunne hjælpe.

  • #14   8. maj 2013 Finder den yderst latterlig!! - få dig en underviser er efterhånden standard svar på forum, hvor man gerne vil høres, men intet har at byde ind med!

  • #15   8. maj 2013 Jeg kan sagtens sidde og skrive en lang prædike om hvad hun skal gøre - men det er simpelthen ikke det samme som at stå der og vise hende det. Jeg vil aldrig kunne komme igennem med det samme igennem et stykke tekst... Derfor, en underviser!



  • #16   8. maj 2013 Ellers når du rider/hvis du rider nu! og hun bliver "forskrækket" skal du bare lave en volde og gøre det samme om og om igen!, ind til hun har midstet intaressen i "det" der er der!, det skal nok hjælpe dig! smiley Det hjalp på min 4,års! smiley smiley smiley
    Og, Sofie & plethesten : Jeg fatter heller ikke hvorfor din kommentar ver dum!? smiley jeg er Enig med hende! ellers hvis du overhovdet ikke kan få hende til at høre efter!, skal du finde en underviser eller en der kan hjælpe! Ps, det er ikke ondt ment men hvis det ikke går er du jo nød til det! smiley smiley smiley


  • #17   8. maj 2013 Hvis man tænker logisk, så ville det være fuldstændig hjernedødt at bede en hest med stejle tendenser om at bakke. Når man beder hesten om at bakke, beder man den jo også om at lægge vægt på bagparten, samt man presser hesten. Og det kan give et resultat så den tænker - hun beder mig om at stejle.

  • #18   8. maj 2013 *Frederikke Therkelsen* du har så ret!! smiley

  • #19   8. maj 2013 Freja D Det giver sandelig også mening at hun skal hoppe på ryggen af sin 3 års rå hoppe og lave volter! Juhuuu smiley


  • #20   8. maj 2013 Nå undskyld jeg vidste ligesom ikke om hun var begyndt på tilridingen smiley

  • #21   8. maj 2013 Freja D :du kunne jo starte med at læse TS indlæg.... så vil du være hjulpet et godt stykke hen af vejen...

  • #23   8. maj 2013 Hvordan skulle jeg også lige vide hvor gammel den var det er der jo ikke skrevet noget om!! D:

  • #25   8. maj 2013 non** * Ja klart, fat på dr. dyr.... kiropraktor, healer, smed og tandlæge og det er med det vuns!! - bedst at smide den i fuld undersøgelse med det samme!! - gerne torsdag hvor det er helligdag!

    -for en flytning og ny ejer kan ingen betydning ha!!


  • #26   8. maj 2013 ^ Tøsen ^

    Prøv at slap lidt af med din attitude. Du er ret voldsom og slap nu af med de udråbstegn. Folk her skriver stille og roligt - du stiller det op som om du har evigt ret og ingen andre har tilladelse til at sige noget. Tænk over det..


  • #27   8. maj 2013 Tøsen : jeg ved ik om jeg er den eneste men jeg er ved at blive RET træt af dig! du styre ikke det hele her inde! og det skal du ik tro! :-T
    Ja, som Sofie & Plethesten Skriver! :-c


  • #28   8. maj 2013 •Sofie & Plethesten• Er jeg voldsom????? og slapper rimeligt meget af, slapper jeg mere af falder jeg i søvn smiley ! og om jeg skal anvende !!!!!!! kommer du godt nok ikke til at bestemme !!

    - evig ret, næh... jeg har bare en holdning og mening til tingene smiley - og den giver jeg udtryk for, lige præcis som du og alle andre gør!!


  • #29   8. maj 2013 Freja D : årh... er det rigtigt?? Tis! - nu hopper jeg under dynen og hyler lidt! smiley

  • #30   8. maj 2013 Nå!, du har godt nok mange meninger så!! :-Y

  • #31   8. maj 2013 Jøsses- kunne man holde debatten pæn og svare på TS spørgsmål istedet for at tale grimt til hinanden?

  • #32   8. maj 2013 Ja gør du det så bliver os alle andre da glade!!

  • #33   8. maj 2013 Freja : bare for din skyld, bliver jeg lidt længere oppe i dag smiley

  • #34   8. maj 2013 Ja Gina L du har fuldstændig ret!! smiley

  • #35   8. maj 2013 Nå arrh tak da!

  • #37   8. maj 2013 non** * søde rare ven... Jeg er langt fra enig med dig i at hesten fejler noget, fordi den pludselig ændre adfærd... Læs pludselig som har lige skiftet hjem, skal i ny flok og har fået ny ejer.
    nej søde ven, jeg mener ikke at TS skal bruge penge på at tjekke hesten af hverken den en eller anden, men der imod lade den falde til og lige så forsigtigt træne med den så hun får skabt den respekt, der skal være imellem hest og rytter / ejer.
    At du ikke er enig med mig, er jeg faktisk ret ligeglad med, og du bliver stødt over min direkte måde at skrive tingene på... ja endnu engang - ligeglad, men har nu helt for din skyld skrevet det samme, på en meget mild og pæn måde... - og vil slutte af med at sige, at jeg er glad for du nævner min alder... faktisk er jeg 38, 5 år... og hvad i himlens navn har min alder med dette emne at gøre? -


  • #38   8. maj 2013 Hun nævner din alder fordi hun syndes at det er mærkeligt at hun skal sige til en voksen dame at hun skal styre sig! og ikke være ond mod de andre som prøver at hjælpe! smiley

  • #39   8. maj 2013 altså altså.
    nu har jeg en 4 års DV hoppe, og min er på samme måde som din - nogen dage! andre dage er der intet..
    Det er ikek fordi hesten har ondt eller fejler noget, den prøver grænser af. Længere er den ikk..
    min fik den ide at når det lige passede den, gik den på to ben, sparkede ud efter en og stak af, men kunne ikke gøre nogen ting, den var faktisk rigtig farlig at gå med. Valgte derfor at ligge et hingste bid på den, så den forstod at det var ikke vejen frem, og man kunne holde den når den begyndte på sine stunts. Det har hjulpet og vi bruger det bestemt ikke hverdag, men kommer hun ind i en periode igen, ja så kommer det på igen.. Det er store dyr vi har med at gøre, og man må derfor tage ekstra midler i brug for at skabe den respekt de skal have over for os..


  • #40   8. maj 2013 Freja D : du er da nok en af de hurtige knallerter på havnen her til aften hva' smiley

    - skal jeg styre mig? og er jeg ond?


  • #41   8. maj 2013 Min unge hoppe havde et uønsket reaktions mønster, især når hun ikke kan kapere tingene omkring hende. Så tid, tid og massere af ro har hjulpet. Roen og tid er stadig vigtig for hende, bevæger jeg mig nye steder hen trækker jeg hende fra jorden, ved når hun begynde at puffe til min hånd kan jeg hoppe op og ride (hendes måde at vise hun er obs på mig og er faldet til ro/viser overskud).

    Hun rejste sig første gang da hun var rimelig nytilredet hvor der var kursus i ridehallen, det var mere end kun lige kunne kapere. Efterfølgende prøvede hun at rejse sig når heste kom galoperende (det lød voldsom da bunden var hård). Så endnu mere tid uden alle disse forstyrelser, har gjort at jeg efterhånden kan udsætte hende for disse ting uden voldsomme reaktioner, spænder kun lidt op.

    Hun har stadig sit første stævne til gode, da jeg ved med hende er tid og timing vigtig, om jeg så kun kommer til at trække rundt på opvarmningen de første par gange, så må det være det der skal til bare hun føler sig tilpas.

    Min er dog en lettere varm hoppe, hvor hun var delvis blind på det ene øje og nu næsten hel blind på det. Dette er med til at hun er lidt mere obs på sine omgivelse.

    Så ro ved opstaldnings sted, omgang og faste rutiner, så skal det nok komme (o:


  • #42   8. maj 2013 Camilla F - er helt enig i det du skriver. Men når man har en hest man ikke kan trække ind fra mark uden det er farligt, er man nød til at fine en måde hvor på man kan styre den.
    min er også en meget varm dame 50,5% fuldblod og meget let antændelig. Det er ligerså sikke som amen i kirken, at når det blæser meget, så kan vi ikke trække med hende.
    Putter derfor hingste bidet på for at både jeg og hesten ikke skal få en træls oplevelse. Når hun får det på, bliver fokus ligesom flyttet fra at det blæser til at der er noget i munden, og hun går derfor stille og roligt hele vejen ind.. Sådan vil jeg heller gøre det, end at have en kamp med det hvergang og sætte livet på spild.
    så får hun en belønning for at have gået pænt og masser af klap og ros.. og forhåbentligt en dag har hun forstået at blæsten altså ikke bider en i næsen eller ballen smiley


  • #43   8. maj 2013 ^ Tøsen ^
    Hvis jeg ikke kunne se på din profil, du var en voksen dame på 38 år, havde jeg nok gættet dig til at være 12...måske 13.
    Du er ekstremt flabet og efter andre - også den måde du skriver på.. ''Søde ven'...
    Som om alle er under dig og du hæver dig - det er simpelthen på 5. klassesniveau - Prøv at tænk dig om, før du sender en besked afsted. Tvivler på du ville snakke sådan til folk hvis du stod face to face med dem.


  • #45   8. maj 2013 Nå for søren!! du vil hverken have det på den direkte eller den milde facon smiley - måske du bare ikke kan tåle andre meninger end din egen... ! - 5. klasse, det er vist længe siden jeg har været der... og jo, det er lige præcis måden jeg vil sige tingene på, for mener det jeg skriver!

    Her hvor jeg er fra, behøver vi ikke pakke tingene ind, de fleste kan kalder en spade for en spade.... og ikke et grave redskab! - men spring du let og elegant over mine indlæg, hvis min tone ikke passer dig, for mig bekendt har jeg bestemt intet grimt skrevet til dig, blot gjort opmærksom på at jeg ikke er enig... ligesom du også gav udtryk for!

    Og helt ærligt, så gider jeg ikke kigge efter hvor gl. du er... hvad i alverden skulle jeg bruge det til, kan uden at vide det, konstatere at du har en friskere erindring af 5. klasse end mig!



  • #46   8. maj 2013 non** * jeg skriver nu engang som jeg gør, det kan hverken du eller nogen anden lave om på, lev med det eller hop over det smiley !

    - Lige præcis det med at argumenter for det, ja det har jeg da i den grad gjort i denne tråd!


  • #48   8. maj 2013 Tja.. Tror lige så godt jeg kan lade være med at forsvare mig selv mere, gider ikke ned på dit niveau.. Og du forstår tydeligvis ikke hvad jeg skriver ..

  • #49   8. maj 2013 Non: den eneste her der har lavet personangreb.... tja, hvem var det nu der dragede Min person, altså min alder ind i det her? - mig bekendt har jeg intet personligt nævnt, eller hentydet til.... - fred være med det, vi er fra to forskellige planeter smiley - god aften til dig, jeg må kigge til hestene...

  • #50   8. maj 2013
    At have sin egen mening er en helt glimerende ting - der er bare forskel på hvordan man får den skrevet og dermed også på hvordan den modtages.

    Sofie - Det ændre sig ikke, ligesom med en enkelt eller to personer herinde, ligemeget hvor mange der siger det :o)


  • #51   8. maj 2013 Krikken - Nej, du har ret smiley hehe...

  • #52   8. maj 2013 Krikken ( nu som ponyejer ) Du har helt ret i at en person ikke ændre sig, bare fordi folk på et internet forum siger det smiley

    jeg har da som mange andre nogen jeg gider herinde, og nogen jeg ikke gør... dermed ikke sagt at jeg ligefrem har et ønske om at ændre folk... det er trods alt kun profiler på en skærm!


  • #54   8. maj 2013
    Men en masse folk herinde, kunne bare nå ud til langt flere mennesker og få en bedre debat, samt deres kommentarere kunne blive modtaget bedre hvis de ændrede skrive stil :o)

    Og det vil de fleste vel, at deres kommentarer modtages godt, så trådstarteren eller andre er mere tilbøjelige til at lytte til råd og indgå dialog - ellers er der jo ingen grund til at komme med råd, hvis det er ligemeget om de bliver lyttet til.


  • #56   8. maj 2013 I totally agree .. med Krikken smiley

  • #57   8. maj 2013 non** * : - du får al den fred du vil have! - men noget du har misforstået hvis du tror jeg vil ha' ret, at være ikke enig er ikke det samme som at vil ha' ret! smiley





  • #58   8. maj 2013 Non : kan svar på nogle af dine spørgsmål du stille TS, hesten er 2,5 år gl. ikke tilredet, problemerne er fra jorden..

  • #59   9. maj 2013 RO PÅ TØSER!!! Det er ikke et popkorn emne.. smiley
    Vi starter lige forfra!!
    Medina er fra aug 2010. hun er kommet hos/til mig 30/4-13. Så vi er kun lige begyndt at lære hinanden at kende smiley
    Jeg er ikke nervøs for det hun gør, da jeg ved at det er trods. Jeg laver/lavede dette indlæg for at høre andres input smiley flere hjerner tænker bedre end få smiley

    Dyrlæge har tjekket hende! hun er en fino bambino. smiley og til tider en rødhåret møg kælling smiley

    Hun stejler mig ikke ned/op ad mig.. hun går et par skridt tilbage og så rejser sig. hun er hverken hidsig eller andet.. bare stædig og dum.. smiley

    hun har haft hovedtøj på 1 gang, og det er ved mig. derfor går vi ture i grime og træktov indtil videre, da jeg ikke vil stresse hende. hun skal jo ha sin "betænkningstid".
    men planen er at under longering, vil hun få et hovedtøj på. smiley (skal lige ha målt hendes bid-størrelse først)


  • #60   9. maj 2013
    Hesten hverken trodser, er stædig eller dum - har de ikke hjerne til :o).
    Hvis hesten går på bagben når det " ikke passer hende " kunne det så tænkes at du presser hende for meget eller til noget hun ikke syntes om/ubehageligt? Fx. at gå frem imod noget hun syntes er skræmmende.


  • #61   9. maj 2013 Vi gik på en vej? der var intet omkring os, udover vores shetter og min veninde.
    jeg gik turen med min veninde i torsdags, der var intet.. der var hun nem.. smiley og hun har ikke givet tegn til at hun sys noget var ubehageligt ved sidste tur. hun blev forskrække to gange. den ene gang ved et stort skilt og den anden gang ved nogle cykler. smiley
    så med mindre hun er bange for potten eller min veninde, så burde der ikke være noget. det eneste jeg kan komme på er at hun skal ha smed, men min smed er gået under jorden tror jeg. har forsøgt at få fat i ham over en uge, men det er jo logisk nok at hun bliver "dum" hvis fusserne gør ondt.. det kan ikke være rart på asfalt.. den havde jeg faktisk ikke lige tænkt over før nu.. hmm.


  • #62   9. maj 2013
    Det er ikke ubehageligt i det hele taget jeg tænker på - men ubehageligt alla når hesten stiller sig på bagben, om den så bliver bange, kigger på noget, vil hjem e.l

    Men ja, kan være fødderne er ømme.

    Heste er ikke bare dumme, stædige og trodsige - hvis de kunne være det, så var det ikke så "let" så og sige og kontrollere dem ;o).


  • #63   9. maj 2013 Altså scenariet op til at hun stejlede var at hun prøvede at stikke af.. hvor jeg så trak hende til mig. så satte hun i trav, hvor jeg så drejede hende rundt om mig, hvor jeg så tog i træktovet og tog enden af træktovet og slog hende på skulderen. og så gik hun 1-2 skridt baglæns og gik i luften..

  • #64   9. maj 2013
    Så tænker jeg at hendes reaktion er kommet fordi hun har været stresset/rundt på gulvet/oppe og kører også var det sidste træk du gjorde, lige det der fik det hele til og koge over :o).

    Trækker man i min pony hvis hun er oppe og kører, så er reaktionen en hest der stikker hovedet i vejret og bakker. Der er kontant afregning med hende, hvis man bliver sur og stresser og forsøger at være hård ;o).


  • #65   9. maj 2013 Ja måske.. smiley
    Heste er jo så forskellige, og prøver jo netop derfor at finde ud af, hvad der er aller bedst for min egen. smiley
    Nogle heste skal "tæves" før de fatter noget som helst.. og andre skal man nærmest hviske til. smiley
    men som sagt, jeg har netop oprettet dette indlæg fordi jeg gerne vil høre, hvordan andres heste er/var/kan være.. så jeg kan tage jeres erfaringer og bruge også, indtil jeg finder "min" metode.. smiley


  • #66   9. maj 2013
    Er hun typen min er, løser det intet og tyde til vold - det gør det hele værre og pande kræet en eller blive sur på hende. Der hjælper det bedst og trække vejret og tælle til 10, gå et par "skridt tilbage" så og sige og prøve for fra.

    Så hvis hun blev bange så skal man ikke trække til og skælde ud men bare ignorere - da det jo heller ikke er med vilje. Eller hvis hun ikke vil med, så klapper man ikke bare til men giver signalet en gang til, lidt tydeligere eller venter på at man kan se hun er klar til at gå frem.

    Jeg ved godt du ikke mener tæves bogstaveligt, men at en hest ikke forstår noget før man når så langt ud hvor den skal "tæves" må jeg sige, jeg ikke er enig i.


  • #67   9. maj 2013 Har heller ikke sagt jeg er enig!! men det er såen nogen opdrager deres dyr.. =S
    men arbejder selv mest med at hvis signalet er uklart for hende, går vi tilbage til udgangs punkt og giver signalet igen..

    men de der 400+ var på vej udover marken med mig hængende efter, så er det at jeg går fra at lege tingene ind til at blive rigtig hård!

    men i morgen skal hun lege selv, tidligere ejer har fortalt at hun ELSKER at løs springe, så det får hun lov til.. smiley derefter får hun så to dage, hvor vi ikke skal lære noget, men bare strigle og hygge. smiley


  • #70   9. maj 2013 Min egen, han siger simpelthen fra, hvis man bliver for voldsom og unfair - SÅ kan han virke meget opfarende - det er derfor, der ikke er så mange der kan ride ham - hans knapper er lidt sjove smiley
    Han skal guides - hvis man straffer ham, så gider han ikke være sammen med dig. Så simpelt er det. smiley

    Jeg tror "bare" din hest er forvirret eller stresset. Den er jo ung og har ikke prøvet så meget, derfor reagerer den måske lidt voldsomt på et signal eller noget udefrakommende.
    Det eneste der duer er træning og tålmodighed. Rigtig godt at gå nogle ture. Træn stop, gå, bak... Giv evt. Lidt godbidder når den er rigtig dygtig.
    Prøv at få den til at koncentrere sig om dig, hvis den begynder at kigge. Det hjælper enormt meget på min, så glemmer han det igen smiley men ikke for lang tid, da den er så ung. Bare lidt af gangen...

    Når hun stejler ville jeg ryste i tovet du går med. Ryst løs indtil hun står på jorden igen. Gå lidt frem, og hvis hun gør det igen, gør du det samme. Bliv ved og vær konsekvent - det skal være hver gang.

    Tag et langt tov i hende med en tung karabinhage, så hun kan mærke det. Og du har plads til ikke at gå for tæt på hende.


  • #71   9. maj 2013 Unique stejler, når hun er usikker eller meget forvirret. Hun gør det dog ikke fra jorden, men under rytter - hun er mere tryg ved mennesker på jorden end på ryggen. Med det mener jeg selvfølgelig ikke, at hun er direkte utryg under ridning, slet ikke, hun er for det meste utrolig afslappet.
    Tilbage til emnet smiley
    Hvis jeg vil skridte Unique ud på tur, så bliver hun usikker, og så stejler hun - og hun bliver ved. Jeg kan ikke få hende videre, så længe jeg sidder på ryggen af hende, men hopper jeg af, stiller mig et par skridt foran hende og venter, så går hundetur lidt tid - så ved hun nemlig, præcis hvad hun skal, og en del a usikkerheden forsvinder. - Det er lidt ligesom Uniques forsvarsmekanisme, det er hendes måde at komme væk fra noget (altså det hun er usikker på).

    Måske kunne det være noget i stil med det, der er med din nye hest? smiley


  • #72   9. maj 2013 Nu kommer alle de gode erfaringer fra folk.
    Jeg sys ikke selv at jeg er hård, i hvert fald ikke i forhold til min veninde.
    Men det var hendes første tur uden førerhoppen.. Så hun har nok været usikker..
    Men nu får hun lige et par dage, og så tager vi turen igen.. smiley


  • #74   9. maj 2013 I dag gik hun igen i luften med ejeren af gården.. 2 gange.. Nu får hun ro i en uges tid.. Hvor vi kun laver små stå/gå/bak øvelser, hver anden dag. Men har da heldigvis6m0 dages returret på hende. Så hvis hun ikke blir bedre må hun jo tilbage. Og ellers vil jeg finde en som har overskudet til en dame med hendes attitude og sælge hende der til.

  • #75   9. maj 2013 Konflikt adfærd, som din hest udviser, har altid en årsag!

    Lider hun af seperationsangst fra de andre heste?

    Er hun fx den sidste der bliver trukket ud på fold? Hvis ja, så er hendes adfærd affødt af at hun finder det ÆKELT at blive efterladt af de andre og derfor gerne vil ud til dem NU! Hvis man bremser på en sådan hest, der kun er motiveret for frem, så får man altså et stejl...

    Prøv at ændre på rækkefølge V udluk og tænk over hvad du forlanger af hende...

    Jeg tror ikke hun er klar til at være alene, så fat i en selskabs papegøje når i går tur og træner..


  • #76   9. maj 2013 Konflikt adfærd, som din hest udviser, har altid en årsag!

    Lider hun af seperationsangst fra de andre heste?

    Er hun fx den sidste der bliver trukket ud på fold? Hvis ja, så er hendes adfærd affødt af at hun finder det ÆKELT at blive efterladt af de andre og derfor gerne vil ud til dem NU! Hvis man bremser på en sådan hest, der kun er motiveret for frem, så får man altså et stejl...

    Prøv at ændre på rækkefølge V udluk og tænk over hvad du forlanger af hende...

    Jeg tror ikke hun er klar til at være alene, så fat i en selskabs papegøje når i går tur og træner..


  • #77   9. maj 2013 De blir trukket ud 2 og 3. smiley og hun er kun blevet trænet med en støtte pædagog og en enkelt gang, hvor hun kunne se flokken.. Folden og banen er ved siden af hinanden.
    Igen ved indluk var den gal igen.. Dog stejledd hun ikke, men hun rev træktovet fra mig 2 gange og en gang fra min veninde. Sætter hende ikke i boks med dårlig adfærd i bagagen!
    Det endte med at hun fik et westerntov på.. For at vi kunne skabe lidt afstand.. Intet hjalp INDTIL vi gav hende tovet i munden som et bid. Så faldt 5 øren på plads og hun blev fuldkommen medgørlig. Hun kunne gå roligt og stå stille osv.


  • #79   10. maj 2013 Jeg besluttede igår at jeg starter hende fra nul! Så nu træner vi kun på folden indtil hun 1. Er stoppet med at være hestegal. 2. At hun blir lidt mere tryg uden flokken.. Så fra folden går træningen videre til banen.

    Vi har allerede haft vores første succes i dag.. smiley vi trænede gå-stå. Og efter 5min kunne hun uden snor.. Så det er jo store fremskridt på kort tid. Dog var hun lidt en kegle i starten.. Men det gik over.. smiley


Kommentér på:
Ung hest.

Annonce