{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
569 visninger | Oprettet:

Bange for at ride ude. {{forumTopicSubject}}

Hej HG-folk smiley

Nu må jeg endnu engang spørge jer til råds.
Jeg er bange for, ride ude på min dejlige is-hyp... Både på bane og i naturen..
Jeg bliver bange for, at hun stikker af med mig og jeg kan slet ikke være rolig. Jeg elsker ellers at ride tur, jeg kan bare ikke på Disa (min hoppe)..
Det var ellers begyndt at gå nogenlunde med at ride udendørs på banen...
Jeg kan sagtens trække små ture med hende eller træne fra jorden uden der er ret meget.
Hun er opmærksom og lidt nervøs.. Jeg har før godt kunne ride ture på hende og udendørs på hende, men nu kan jeg pludselig ikke mere.
Jeg har prøvet at ride afsted med andre rolige heste, men det har ikke hjulpet på min nervøsitet - som jo smitter af på Disa.
Jeg tror måske det stammer fra engang hvor hun stak af med mig på en mark og jeg faldt af og bøjede mine ribben.
Siden dengang har jeg dog redet ture og udendørs, men som sagt nu kan jeg ikke mere.
Hun er nærmest tilredet på tur ved tidl. ejer, så jeg ved hun sagtens kan rides på tur..
Lige så snart hun spænder en lille bitte smule bliver jeg meget nervøs og tror hun stikker af med mig...
Hvad gør jeg for, at jeg slapper mere af, for jeg vil faktisk rigtig gerne ud og ride nogle ture og ride udendørs? /:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at ride ude.
  • #1   22. maj 2013 uh, det er svært.. jeg kender godt følelsen af at man bliver så nervøs at man bare hopper af og går hjem, hvis bare hesten vrikker med et øre..

    det har hjulpet mig rigtig meget at lægge en martingal på når jeg rider ud, fordi så føler jeg at jeg har en ekstra stop-klods..

    og ellers som du har prøvet ride sammen med nogle andre rolige heste..

    og så har det også hjulpet at have andre til at ride ture på hesten hvor jeg kan se at der ikke sker noget. måske hvor jeg selv har redet med på en anden hest som jeg ikke er nervøs ved..

    og ellers så er det noget med at tænke roligt, tænke over attrække vejret helt ned i maven og at slappe af. og måske nøjes med at ride 5minutter hvor man er rolig frem for 30 minutter hvor man er nervøs..

    og til slut så kan jeg anbefale dig at læse lidt om centreret ridning, det er en "rideform" hvor man "styrer" hesten ved hjælp af tanker..
    Noget med at tænke "hun er rolig" i stedet for at tænke "hun løber ikke" da orden ikke ikke eksisterer, og hesten derfor kun vil høre "hun løber" hvor hvis du tænker "hun er rolig" så hører hun hele sætningen..
    - Men læs om det, det er laaaangt bedre forklaret rundt omkring på nettet! smiley


  • #3   22. maj 2013 Vil varmt anbefale at finde en underviser i centreret ridning som kan hjælpe dig med at få styr på din nervøsitet smiley

    Der er nok ikke nogen nem måde at springe ud i det på - det er jo vigtigt at du er tryg når du rider din hest, ellers får i aldrig optimal rideglæde. Så selvom man kunne sige "bare tid ud og træk vejret dybt" så er det jo nok ikke helt godt nok. Du skal jo gerne nyde turen også smiley


  • #5   22. maj 2013 Tak alle sammen for jeres gode råd (:
    Jeg vil lige prøve at kigge på det der centreret ridning; tror måske jeg har hørt lidt om det før.;)
    Nu ved jeg ikke om det bare er tilfældigt eller om der rent faktisk er noget, men når jeg rider i solskins vejr, er hun mere urolig end hvis der er overskyet, De bedste ture vi har haft har været i overskyet vejr og jeg kan endnu ikke mindes at vi har haft en god tur i solskins vejr....
    Det er faktisk en teori min papmor har, (jeg har overhovedet ikke tænkt over det, før hun begyndte at snakke om det). Men kunne det være rigtigt, eller er det bare tilfældigt? (:


  • #6   22. maj 2013 Der er ikke andet at gøre end at du bare må presse dig selv videre.

    Jeg er også totalt utryg på Jasmin, men i går fik hun altså lige en lille en med pisken da hun begyndte på sit skaberi med at bakke.. Og så sagde jeg hele tiden "vi skal bare finde første grusvej, så drejer vi ned igen". Jeg havde aldrig redet tur derop, men vidste den var lidt længere oppe, og så sætter jeg bare sådanne mål gang for gang.. Næste gang rider vi lidt videre og så vender vi om igen. Om det kun betyder vi kommer 100 meter længere, men det er så at jeg kan få en god oplevelse og ved at jeg slutter turen af godt, og Jasmin lærer hun altid kommer tilbage igen. smiley


  • #7   22. maj 2013 Monty - Har faktisk også gjort det engang, men fik at vide at det var en dum idé fordi hesten blev mere bange? Men ved det heller ikke.. Har ikke oplevet at hun er blevet mere bange af at jeg hoppede af hende...

  • #8   22. maj 2013 Camilla - det er faktisk også det jeg har gjort når jeg bare har trukket ture med hende(:

  • #9   22. maj 2013 Jeg har også haft de sammen problemer, efter at have brækket armen på ridebanen.. Men jeg fik bare en hel masse piger med deres heste med der ud så jeg ikke kun tænkte på det:-)

  • #10   22. maj 2013 men fortsæt på den måde.. Det tager tid - men jeg tør at ride en lille tur på Jasmin helt selv nu, og det gjorde jeg ikke for 4 dage siden smiley

  • #12   22. maj 2013 det kræver tid... den bedste måde at overvinde sin frygt på, er at se den "lige i øjnene"

    Rid ud med en anden rolig hest som du har prøvet, selvom din hest måske bliver bange er det de færreste heste der rent faktisk løber nogen steder hvis den anden ikke gør!

    Sørg for at slappe af på turen så du ikke smitter din hest med nervøsitet. ha eventuelt en anden rytter med der retter på dig og husker dig på at slappe af hvis personen kan se du spænder op smiley

    Krydser fingre for at det lykkedes for jer.

    der er intet bedre end en god tur i naturen her i de varme sommeraftener


  • #13   22. maj 2013 (link fjernet)

    Nu ved jeg ikke hvor du er fra mens har selv været på et mindste kursus med Annette - det har jeg virkelig været lad for! smiley


  • #14   22. maj 2013 * glad xD

  • #15   22. maj 2013 Jeg vil også sige at du kunne gå ind på blue berry hill.
    Og så også tænke "Hun er rolig" istedet for "hun løber ikke". Jeg ved selv hvor svært det er, for jeg har redet en pony der stilte sig ned af skænten på en dyb å hvis han ville have græs...
    Men det med "Den er rolig" istedet for "Den løber ikke" fungerer!
    For når du tænker. "Hun er rolig" så gør din krop som den ville gøre hvis hun var rolig (Det kræver måske lidt øvelse...)
    Men hvis du istedet tænker "hun løber ikke" så vil din hjerne fjerne intet, og din krop vil istedet spænde og gøre klar til at hun løber, hvilket jo ikke er det vi vil have, for det får hende til at løbe og blive nærvøs smiley


  • #16   22. maj 2013 Jeg vil så også lige sige, at jeg bor på sjælland, og jeg kører til jylland for at komme op til Susan (hender ejer BBH) for at være med til de arengemanter hun holder smiley

  • #17   22. maj 2013 Det at hoppe af hesten gør ikke hesten mere bange, som du skriver du har fået at vide. Nogen heste kan dog finde ud af at det at "Blive bange" får rytteren til at forsvinde.
    Med min mors hest der var det hvad hun gjorde når den blev bange. Den blev bange for vindpust, for blade, og for træer. Kort sagt, alt andet end trafik fik hende til at stivne og hyperventilere. det fjernede vi ved at stige af. Få hende til at trække vejret normalt, og så give hende en godbid når hun sænkede hovedet. For det at hesten sænker hovedet sænker også hjerterytmen og gør dem mere rolige. Så nu har hoppen som var bange for alt lært at man bare skal sænke hovedet og gå videre. Så bliver hun rolig på 10 sekunder, uden at man er steget ned. Og hvis der endelig er noget større, så kan man lige hjælpe ved at stige af og sænke hovedet.

    Så nej. det gør ikke altid hesten mere bange at du stiger af. Selvfølgelig skal man være opmærksom på om det hesten ønsker at at du skal ned, hvilket jeg dog ikke tror det er i dit tilfælde. Så jeg tror roligt du kan stige af, berolige din hest, og så stige op igen hvis du har mod på det smiley


  • #18   22. maj 2013 Tag det et skridt ad gangen. Træn kun, når du har overskud og føler dig positiv.

    Jeg gjorde det, at jeg startede med at ride op af indkørslen efter hver træning. Dette var ikke let med en usikker rytter, der spændte op, så min hoppe stoppede selvfølgelig og nægtede at gå frem. Jeg har trænet siden marts og først nu kan vi gå hele vejen derop uden stop.
    Jeg tænker, at du kan gøre det samme med ridebanen. Skridt derhen og sid af eller rid tilbage. Senere kan du tage en runde, men det skal være i dit tempo.

    Jeg rider i skoven alene nu på ca 1-times ture, og her møder jeg da ind i mellem stadig nervøsitet, men i en langt mindre udstrækning. Jeg tog kun små skridtture i starten, og jeg red ud med min veninde hver uge, for bedre at fornemme hesten, og gøre hende vant til omgivelserne smiley

    Tag det i dit tempo, og går det galt, så stå af og træk hesten i stedet. Jeg blev også løbet med med min gamle part, og det er omkring 3 år siden, så der er en lang sej kamp foran dig, men det er det hele værd smiley


  • #19   22. maj 2013 Har du prøvet at ride tur på en anden hest? Din hjerne og krop kan have gavn af en positiv oplevelse selvom det ikke er på din hoppe, for at du så har noget godt helt frisk i erindringerne til at bygge bro på.

  • #20   22. maj 2013 Hav evt en anden til at ride din hest mens du rider en anden hest og så ud på en lille tur

  • #21   22. maj 2013 uhh sidder i sammen sitation som du! Fuck det er en kamp at skulle være modig! men skriv hvordan dit fremskridt går både de dårlige oplevelser og de gode så kan man altid går tilbage og læse det of efter et par dage kan man ofte se fejlen. Det virker med mig. Men jeg vil da også gå ind og læse om det centreret ridning, for tro også det ville hjælpe mig.

  • #23   22. maj 2013 Tak for alle jeres gode råd! Det er virkelig dejligt i kommer med så gode råd!:)
    Jeg kan sagtens ride tur på andre heste uden problemer. smiley
    Jeg har aftalt med nogle veninder, at vi her i weekenden skal ud og ride en lille tur (: De andre heste er rolige og de har lovet at hvis jeg bliver bange, kan jeg bare hoppe af, og at de ikke løber fra mig smiley
    Så er spændt på hvordan det kommer til at gå smiley


Kommentér på:
Bange for at ride ude.

Annonce