360 visninger
|
Oprettet:
Bakker når hun er alene {{forumTopicSubject}}
Min part har det med at stoppe indimellem, og så kigger hun tilbage og begynder at bakke.
Det er fordi hun ikke vil være alene, men det er ikke helt seperationsangst, da hun ikke flipper ud, hun bakker bare.
Hvad kan jeg gøre?
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 79 Svar: 182
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Det du skal gøre, er at vænne hende ganske langsomt, til at være alene. Du skriver at problemet ikke er helt så stort fra jorden - så der starter du. Hvis der også sker på ridebanen, så starter du der. Hun skal roses hver gang hun går pænt, og hver gang hun går fremad, efter at have bakket, skal hun også roses helt vildt.
Hvis problemet kun er der, når I rider væk fra gården, altså på tur, så skal du starte med at lave en lille tur, måske kun 100 m eller mindre. En tur, som du ved hun ikke vil reagere på. Så du skal gå tilbage, inden hun begynder at bakke. Husk hele tiden at rose hende. Gå så længere og længere væk med hende, og ros hende for det. Husk, at du måske kun skal tage den første distance, de første mange gange, før du gå videre. Du skal ikke regne med, at hun lærer det på en enkelt dag, det kan tage rigtig lang tid.
Min egen har haft samme problem - blot at hun begyndte at stejle, hvis man blev ved med at drive på hende. For 4 år siden kunne jeg ikke engang trække hende ud på ridebanen. For et halvt år siden red jeg for første gang på en længere tur (20 minutter), uden at hun reagerede på det. Så det tager altså RIGTIG lang tid, og kræver meget træning og god timing.
Bakker når hun er alene