1.160 visninger
|
Oprettet:
Opdragelse af føl {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Mit lille føl er rigtig velopdraget- for det meste....
Hun ved udemærket godt hvad alt betyder- træk fremad = gå frem, tryk over næsen = stop/sæt farten ned, løfte ben osv.
Problemet kommer når den lille dame bare synes at verden er sjov, farlig, ophidsende osv. Så bliver hun til en vild hingst og prøver at stejle og/eller løbe frem. Jeg kan godt holde hende pt men jeg leder efter en måde at få fortalt hende at det ikke er ok.
Kan i hjælpe?
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
den bliver lidt ældre tror jeg nok den skal holde op
Den er jo bare en baby...
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
Men detjo are og give et ryk i grimen og sige nej.. Hvis det er mens du går med hende..
mar 2009
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 6 Emner: 531 Svar: 1.756
Altså jeg ville tage det stille og roligt, og finde ud af hvad det reagerer på, for derefter være *obs* på det de situationer, og med rolig stemme og berøring guide den trygt. Når et føl bliver kåd mens jeg har det i hænder, prøver jeg at tiltrække mig opmærksomheden i første omgang.
Tror egentlig ikke der er så mange problemer lige nu, på følstadiet, for de er jo nemme at påvirke. Men erfaring er at de ofte får deres egen "mening" efter et par år, og så begynder opdragelsen.
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 746
Han havde lige2 måneder hvor han var ustyrlig til tider! Hvor han stejlede mig i nakken. Jeg lod ham stå fordi jeg havde en opfattelse af han var overstimuleret
Jeg striglede ham så 3 gange om ugen og trak ham kun til og fra fold til striglebum, det gav pote her at lade ham være føl
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 16
Det er kun for at undgå at vi lander i farlige situationer. Og hvis hun bare bliver 50-100 kg tungere og laver det show så bliver det farligt eller jeg må give slip og så har hun vundet.
Kunne man overveje at tappe hende med pisken bagi og håbe på at hun går frem som hun har lært og godt kan? Det er jo den type "straf" som hun kan komme ud af hvis hun opfører sig rigtigt. Samtidig tager det måske/forhåbentlig opmærksomhed tilbage på det vi var igang med og det er et signal hun kender.
Opdragelse af føl