{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Bid til spring {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Nogle der kender et bid, der er godt når man springer?
I dressuren bruger jeg mit tre-delte kobberbid,og der er ingenting medmindre hesten bliver forskrækket og løber lidt. (hvilket jo kanske for alle)
Springer med samme bid, men har bare lidt tit nogle problemer. Han kan sagtens styres, sagtens stoppes. Skal dog nogle gange have en lidt hårdere hånd, da han bliver så opslugt af at springe.(Hiver ikke hesten i munden, eller noget man ikke må gøre)
Dog, kan han godt finde på ikke at ville reagere på bidet.

Eksempel: Hvis vi har et spring på midten, vil han kunne finde på ikke at ville dreje.

Dette sker kun under spring, at "tit" ikke reagere som han skal på bidet. Han er glad for at springe, og springer det hele, når det er.
Men han skulle gerne reagere på hvad jeg gjorde under hele springtræningen.
Vi har haft underviser på, og min dressurunderviser har siddet og kigget med under spring, i mens min springunderviser underviste mig.
Vi har haft snakket om et lidt kraftigere bid, der ikke blev for meget. Ved bare ikke hvilket. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til spring
  • #1   30. jul 2013 Måske et treringsbid smiley

  • #2   30. jul 2013 Et full-cheek ville jeg vælge tror jeg. Stængerne støtter op på siden af hovedet og lægger et pres der smiley

  • #5   30. jul 2013 Et spring over midten er en svære linje for hesten at gå da man oftest vil lave en blød bue men dette mindsker afstanden til forhindringen. Hvis hesten ikke er sikker på springet og mangler lidt balance i den øvelse kan det faktisk være en svær øvelse at udføre smiley Bare lige så du ikke kun giver styringen skylden der, det er faktisk en svær øvelse både for rytter og hest.

    Det kommer også an på hvordan kraftigere og hvordan din hest reagere på de forskellige typer bid. Hævstang, udelt, skumkæde osv.


  • #6   30. jul 2013 Har haft redet med to delt, og tre delt fungerede bare meget bedre i den daglige ridning smiley
    Tempo er ikke vores største problem, da jeg har arbejdet så meget med dette og halve parader. Det er bare under spring, han kan finde på lige at "vise sig" lidt for meget smiley
    Vil helst ikke ride med tre rings, da han jo ikke skal "straffes" bare fordi han bliver lidt for ivrig smiley
    Har overvejet full-cheek, ved bare ikke lige hvor jeg kan købe det henne? smiley


  • #7   30. jul 2013 ved godt det er lidt sværere smiley Men vi har gjort dette længe, og springene er altid mindre der. Balancen er fin nok. Dette var bare et eksempel, på når vi kommer på nogle spring.
    Nogle gange finder han fx. bare et andet spring mere interessant. Det sker nogle gange, og har haft en mere erfaren spring rytter end mig oppe på ham. Der mener det ville være en bedre løsning smiley


  • #8   30. jul 2013 Jeg tænker lidt, om det evt er en anden sadle du rider med i spring? smiley
    Eller hvordan din opstilning er i spring, rider du meget let sæde, eller sidder du meget med overkroppen tilbage? smiley

    Jeg ved det desværre ikke mht bid. Jeg rider selv med tre-delt, når vi skal bruge bid, og ellers med min mekaniske hackamore smiley


  • #9   30. jul 2013 Hvis det kun er retningsstyringen/signalforvirring der er problemet så vil jeg også forslå et full cheek. Der er ingen grund til at putte noget stærkere ind i munden på ham hvis du kan udgå det. Især ikke hvis det er en følsom hest smiley

  • #10   30. jul 2013 Har dressursadel til dressur og og springsadel til spring.
    Rider så vidt jeg kan med overkroppen tilbage, så jeg stadig kan bruge sædet. smiley
    Dog rider jeg letsæde en gang i mellem, så han kan finde ud af det hele. Hvis jeg nu selv fejlede lidt smiley


  • #11   30. jul 2013 Sabrine.
    Har også tænkt på det bid. Da han er mere følsom med det bid vi rider med. Har redet med muffebid, men syntes at jeg så skulle være al for hård i hånden, og rider ikke normalt med hård hånd. smiley
    Derfor vil jeg heller ikke putte et tre-rings, i munden på ham. Er i forvejen lidt pivet om min hest, vil ikke ende med at gøre ham ondt smiley


  • #12   30. jul 2013
    Måske www.hestemund.dk kan inspirere dig? Der er en del artikler og videoer.


  • #13   30. jul 2013 Krikken: Der har jeg været inde og kigge, og modtager nyhedsbrev. Den har haft hjulpet mig utrolig meget, og andre jeg så har hjulpet via dette. Men ville bare lige høre om andres erfaringer:-)

  • #14   30. jul 2013 Hvis det er en følsom hest som ikke ligger sig tungt på/mod tøjlen ville jeg holde mig væk fra de stærkere hævstænger og stangbid som trerings, torings, pelham,

    Ellers kunne et kimblewick måske også fungere? Det tager lidt mere fat men ikke så meget hævstang hvis man bare lader tøjlen sidde almindelig i ringen. Der kan man også vælge at ride med eller uden et skumkæde efter hvad der passer hesten bedst smiley


  • #15   30. jul 2013 Eller evt er rockin n' snaffle?

  • #16   30. jul 2013 Sabrine: Må se på det bid. Tideligere ejer var her i går, og fortæller at hun syntes han er blevet mere følsom end før. Hanhar været lidt hård. smiley
    Han er lidt svær at komme ind på.
    Når man bruger tøjlen, er han lidt følsom. Men han kan finde på at hænge lidt på bidet, når vi rider. smiley


  • #17   30. jul 2013 Det er jo også lidt afgørende om du skal bruge det til stævner smiley
    Jeg har været en del bid igennem på mine ponyer og prøvet lidt at hvert. Man kan også få nogle delte bid der låser i ledende ved et træk i tøjlen det brugte jeg i en overgang da min gamle pony var lidt tilbageholden nogle gange men også kunne finde på at prøve og trække af med mig smiley


  • #18   30. jul 2013 Hmm ja. Må prøve med et andet bid igen, og prøve mig lidt frem på de tre nævnte her. Dog ikke tre rings. har overvejet bidløst, bare for at se om det kunne virke på noget.
    Har redet bidløst før, hvilket fungerede rimelig godt. Har dog aldrig prøvet i spring smiley


  • #19   30. jul 2013 Jeg har forsøgt mig lidt med hackamore og det er også okay, bortset fra den er elendig at dreje med. Man får mere eller mindre givet et stopsignal hvis man støtter op på den modsatte tøjle og oftest rykker kindstykkerne sig også smiley Men det er da værd at prøve

  • #20   30. jul 2013 Ja smiley

  • #21   30. jul 2013 Jeg har haft en super god erfaring med Myler bid MB06 med hooks smiley

  • #22   30. jul 2013 Har du link til det bid? Ved en sælger?:-)

  • #23   30. jul 2013 Få styr på grundridningen før du så meget som tænker på at bevæge dig ud på en springbane

  • #24   30. jul 2013 Har jeg da også? Alle kan da godt have problemer med sin hest, selvom man går La dressur eller højere?
    Ved godt selv hvad jeg skal arbejde med, og har en fin underviser.

    Det skal også siges, at jeg selv har indsprunget ham. Han havde ikke sprunget, da jeg begyndte at ride ham, og senere købte ham. Hvor vi startede for højst 8-9 måneder siden.


  • #25   30. jul 2013 Det kan være at din springsadle måske trykker?

    Noget andet:
    Prøv at tage en hel dag i let sæde. Det er utrolig usundt for hesten, at man sidder med overkroppen tilbage, når man springer. Når man gør det, i hvert fald i en springsadle, ligger man et hårdt pres ned på ryggen, som gør det utrolig svært for hesten at lyfte ryggen! Og har hesten svært ved at løfte ryggen, kan det give mange "usynlige" problemer.
    Om det er tilfældet, eller det er sadlen eller noget helt tredje, kan jeg ikke svare dig på, for har jo ikke set dig ride. Men det er i hvert fald en simpel ting at prøve af næste gang du springer smiley


  • #26   31. jul 2013 Jamen. Syntes lidt det kører over i, at hesten og jeg har helt vildt mange problemer.
    Det er et lille problem der nogle gange sker, når min hest bliver lidt for obs på at springe, og måske ikke lige hører helt efter.
    Har en underviser, der underviser mig i hvordan jeg skal sidde. smiley


  • #28   31. jul 2013 Det ved jeg godt du har, men har desværre set alt for mange springundervisere, som underviser sådan, og det er jo utrolig synd for rytter og hest, når de stoler på deres underviser! smiley
    Det var også blot et simpelt lille tip, du kunne afprøve, for jeg har som sagt ikke set hvordan du rider og bliver undervist smiley


  • #29   31. jul 2013 Regner med min spring underviser ved hvad hun laver, når hun selv har været oppe og springe til JBK osv smiley


  • #30   31. jul 2013 Hvorfor spørger du os til råd når du har en dygtig spring underviser, han/hun fortæller dig nok hvilket bid du skal bruge

  • #31   31. jul 2013 Enig med Mich smiley

  • #32   31. jul 2013 Det kunne da sagtens være i havde bedre erfaringer? I må da undskylde at jeg spørger andre. Hvis i kun kan skrive negativt, bedes i lade være med at kommentere.
    I kan da være ligeglade med hvad jeg gør?


  • #33   31. jul 2013 Du skriver jo at det er god og dygtig underviser, som ved hvad hun laver, så hvis det er sådan det hænger sammen, så tror jeg ikke der er nogle herinde, der kan hjælpe dig bedre end hende, og det skal du sørme da være glad for! smiley
    Jeg har kun skrevet positivt, (endda meget positivt!) til dig hele vejen igennem, så kan absolut ikke se hvordan du kan få noget negativt frem!?


  • #34   31. jul 2013 Jeg siger jo også bare, at jeg da vel har lov til at spørge andre om råd? ja, min underviser er inde over og har snakket om nogle bid. Derfor må jeg jo godt spørge herinde, om det er nogle af de samme, de har gode oplevelser med?
    Men når man begynder at skrive, at jeg jo har min underviser, lyder det lidt negativt.
    Syntes da bare jeg har lov til at spørge om bid.
    Istedet begynder nogle at skrive om, at min grundridning skal være i orden, og alt andet bliver besvaret end mit spørgsmål.
    Ville nok ikke springe på min hest, hvis grundridningen ikke var i orden.. smiley


  • #35   31. jul 2013 Tror i har misforstået hvad jeg mener, men smiley

Kommentér på:
Bid til spring

Annonce