Træne muskler på 5 årige {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt mig en haflinger på 5 år. Hun var en del mager og har ikke prøvet så meget. Hun er dog sadel og trensevant og har været på få ture med rytter sidste sommer men har ellers bare gået.
Nu har jeg haft hende i 14 dagen, her har hun bare hygget sig nusset og striglet. Fået meget at spise og får raspet tænder i næste uge samt tjekket for orm.
Min plan er at hun skal bruges til ridning, men hun skal have bygget muskler op i ryggen før der kommer rytter på.
Jeg har longeret hende 1 gang og der løb hun med hovet lige i vejret. Får hun trænet de rigtige rygmuskler sådan eller skal jeg have løs indspænding på?
Nogle ideer til at få arbejdet med hende hvor jeg kommer godt fra start med de rigtige muskler.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvis man absolut skal bruge en form for indspændning anbefaler jeg en fast/gammeldags chambon, det er IKKE en elastik chambon.
Den faste chambon tillader hesten at strække sig frem og ned, modsat andet.
Den har jeg brugt på min, der vender forkert og via spændninger og hvordan hun naturligt bære sig gerne vil gå med hovedet i vejret.
Et par gange med den på og hun kan nu strække sig frem og ned i kapsun.
Men det kræver den er indstillet rigtigt, hverken for kort eller lang og at hesten forstår den.
Ellers kan du prøve i en kapsun og indlære hesten at pres i den betyder sænk hovedet.
En anden god ting er gå ture - massere af dem. Og gerne gå ture i forskelligt tærren hvor hesten er afslappet og ikke går og spænder og kigger.
jan 2005
Følger: 116 Følgere: 113 Heste: 6 Emner: 152 Svar: 1.466
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Hun skal gå over bomme, op af bakker, gerne gå i vand og så skal hun vendes rigtigt i longen, som er af max 20 minutters varighed og max 3 gange om ugen,. volte arbejde er hårdt for hestens kadaver... Så ud i naturen med hende...
Træne muskler på 5 årige