{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

Chambon vs. Glidetøjle? {{forumTopicSubject}}

Heej alle sammen. ;b
så er det vist min tur til at komme med en debat smiley

<b>Chambon vs. Glidetøjle</b>
Hvad bruger i og hvad er jeres holdning til det?
Personligt hader jeg chamboner da de ikke gavner noget som helst. Fra min synsvinkel er det noget man ligger på en sød rideskole pony, når rytteren er for dårlig til at ride.
jeg bruger meget hellere en glidetøjle, da det giver hesten mulighed for at lære at gå til biddet, med mindre tvang. Desuden kan man også give efter på en glidetøjle og til sidst ride udelukkende på den alm. tøjle, hvilket man ikke kan med en chambon.

knus

Andre forumemner med "Chambon vs Glidetøjle?"
Glidetøjle VS Chambon (staves?)
hvad syntes i?:D:D
Skrevet af: Amber Bieber - MINICUP MESTER 2013!? ginny 4-ever! - 10. nov 2012
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chambon vs. Glidetøjle?
  • #1   26. dec 2006 har ikke prøvet glidetøjle, men ville/burde nok gøre det =) ville gerne prøve det for at se om det kunne hjælpe lidt på hende.. Synes chambon ødelægger for meget arbejde.. så kan man ligeså godt rid euden noget ..

• #2   26. dec 2006 bruger ingen af delene.. Vil ikke tvinge min hest i holdning, man skal arbejde den ned!

Og så er jeg SUPER meget imod chambon på ridekoleheste!! =) De er til ingen nytte, lige som du siger: Det noget man ligger på en sød rideskole pony, når rytteren er for dårlig til at ride.

• #3   26. dec 2006 enig men synes holdnign af hesten bør ske ved undernvisning og hvis det er rytteren så må ridelæreren(e) op på hesten og hvis det er hesten, find en anden

bruger martingal til spring men det er fordi pingo er en drille pind og kan løbeuden om men det er jo slet ikk for at få ham i holdnig men for at kkunne styre ham--

martingal/fortøj har jeg intet i mod men holdning i dressur skal komme naturligt

• #4   26. dec 2006 aldrig brugt nogen af tingene smiley men bruger indspændingstøjler til longen...

så vil ikke udtale mig da jeg ikke selv har erfaringer - men synes selv at glidetæjlen ser ubehagelig ud..

• #5   26. dec 2006 Martingal, har jeg heller ikke noget imod overhoved smiley

• #6   26. dec 2006 hmm..

jeg synes så at man dte er helt i orden så længe man kan finde ud af at bruge begge dele rigtigt...

Problemet ved glidetøjlen er, at man let kan komme til at ta for meget fat i tøjlen, så hesten kun rides på den..

min hest har gået lidt med chambon, og det har altså hjulpet....!

• #7   26. dec 2006 Chambonen er jeg ikke så stor tilhænger af, men glidetøjlen er et fantastisk hjælpemiddel hvis man kan bruge den.

Desuden mener jeg at de personer der mener den ødelægger hesten, ikke selv kan finde ud af at bruge den. For bruges den rigtig ødelægger den ingenting.
    Bruges den tværtimod forkert, gør den mere skade end gavn. Og tvinger den hesten i holdning, bruges den forkert !

• #8   26. dec 2006 Når jo, så skal ma jo også lige ta højde for, at nogle heste kan haet eller andet problem (ved ikke lige hvilket, men der kunne jo være en hest med et spcielt problem) hvor glidetøjæen eller chambonen ville være godt for hesten..

• #9   26. dec 2006 Er extremt meget imod chambon! En af mine veninders gamle pony, blev redet med chambon ved dens tidligere ejer, og det har den fået en bule af på nakken..

• #10   26. dec 2006 Men ja, hver sin mening! x)

• #11   26. dec 2006 <b>Stald Kalhave - Pernille M</b>:
    Nemlig ! Jeg er fuldstændig enig. Det hjalp ufatteligt meget på Candy, men det var ogs' kun fordi jeg brugte den rigtigt, for hvis jeg havde redet hende ulukkende på den, så var det blevet noget værre mak.

<b>Alle</b>
    Jeg brugte også martingal på Candy når jeg sprang, og det var for at kunne holde hende. dengang brugte jeg pgså fortøj i dressur da sadlen gled meget.

Det skal lige siges at der ikke kommer en chambon på elevhestene ude ved os, men at det er set rigtig mange steder! DET ER EN MEGET DÅRLIG LØSNING!

• #12   26. dec 2006 Åh, endelig en der er enig med mig !
    Folk kom efter mig sidst jeg skrev min mening xD heh ..

• #13   26. dec 2006 Boye er redet ned via naturlige metoder, har ikke brugt noget på ham.
    Candy var bare 12 da jeg skulle igang med hende, og var aldrig blevet redet ordentligt til biddet. Med hende var det nødvendigt for at kunne ride hende, at hun fik den på.

• #14   26. dec 2006 *Der skulle ha' stået udelukkende.

<b>Stald Kalhave - Pernille M:</b>
    Heeh ;b så var det godt du lige havde mig smiley haah .
    men ja, blir så sur over at se folk bruge den forkert, og hvis man retter dem, bliver de bare sure. sys det er synd for hesten når den blir redet forkert og får skæld ud for det. ligesom når man blir sur på en glidetøjle fordi man ike kan bruge den smiley det er jo ikke nødvendigvis alle det sker for, nogen kan bare ikke lide dem. men kender mange der siger det er noget værre lort, fordi de ikke formår at bruge det!

• #15   26. dec 2006 Synes heller ikk der skal chambon på elev ponyer, mange af dem der skal ride dme, kan nemlig ikke bruge dem rigtigt...

(da jeg red med chambon, gjorte jeg det os med opsyn fra min ridelære)

Martingaler synes jeg ikke kan skade hesten, kun hvis den er spændt for starmt..

men ja, har ikke noget imod nogle hjælpemidler, hvis bare dem der bruger dem, kan gøre det rigtigt...

• #16   26. dec 2006 Jeg har ikke så meget forstand på, hvad det enkelte hjælpemidel i sig selv ''gør'' ved hesten, men jeg bruger det ikke. Min mening er at det er ikke hesten man skal rette på - men rytteren.... Syntes det på en måde er tvang... Det er stortset altid en rytterfejl hvis hesten ikke går som man ønsker!

• #17   26. dec 2006 Enig med Mette, selvom jeg ikke har læst hvad hun har skrevet, ved jeg at jeg er enig =)

• #18   26. dec 2006 Man taler hele tiden om - "Hvis man kan bruge det, blabla".. Hvis man er dygtig nok, kan man lige så godt lade være med og bruge det stads ;O) !!

• #19   26. dec 2006 <b>Zandra & Cassie «3 *TEAM EOR* .</b>:
    Den holdning kan jeg ikke forholde mig til. smiley jeg synes selv jeg er en udemærket rytter, og det synes andre mennesker også. Der er bar enogle heste der er blevet redet forkert og derfor ikke formår at gå til biddet.
    Nogle heste kan sagtens rides uden hjælpemidler, men der er så sandeligt også mange der ikke kan.
    Som tidligere nævnt red jeg med glipetøjle på Candy i ca. en måned, og hun blev super fantastisk at ride bagefter. jeg red hende med forholdsvis stram glidetøjle(ikke på glidetøjle, men sådan, at jeg havde fat i hende) i ca. 10 min og slap hende så betydeligt resten af tiden, at jeg slet ikke brugte glidetøjlen. da jeg så tog den helt af, kunne hun gå stabilt.

Derimod forstår jeg din holdning hvis man f.eks. har en hest som Boye, da han er super selvgående og meget ung. han skulle bare vises hvordan han skulle gøre det hele en gang, så gik han ellers som han skulle .

• #20   26. dec 2006 Camilla og Mathilde ¨˜°º•¤Team STE¤•º°˜¨ C
    - Ok, er jeg ikke enig i ;O)

• #21   26. dec 2006 Camilla og Mathilde:

det er jeg enig i...

man skal ikke alatid kigge på hvor god en rytter er, men også på hvor god den hest der skal rides er..

nogle top ryttere ridre skam også med hjælpemidler og skarpe bid..

• #22   26. dec 2006 <b>Zandra & Cassie «3 *TEAM EOR* .</b>:
    Okay, hver sin holdning ;b
    men efter at have læst din hyps profil, forstår jeg godt hvorfor du ikke kan lide f.eks. chambon.
    Jeg kan heller ikke lide chambonen fordi den tvinger hesten ned, og den får forkerte 'muskler' (Egentlig får den slet ikke muskler, men derimod bare en grim muskelfattig hals).

det er jo så det gode ved en glidetøjle, da den ikk tvinger hesten ned, men derimod er en ledetrå til den, om hvordan den skal gå. hvis du strammer glidetøjlen og udelukkende rider på den, kan det da godt være at hesten går pænt, men den får ikke noget ud af det. man skal ride den med forholdsvis løs glidetøjle og samtidig have godt fat i den alm. tøjle. Men jaja. Hver sin holdning smiley

• #23   26. dec 2006 Camilla og Mathilde ¨˜°º•¤Team STE¤•º°˜¨ C
    Ja - heldigvis har vi forskellige meninger smiley

• #24   26. dec 2006 <b>** M. Hansen</b> :
    Netop, og spørgsmålet er jo også hvad der er bedst for hesten, for hvis en hest får lov til at stikke snotten i vejret får den måske ondt i ryggen, fordi den ikke tager lige så godt fra når rytteren evt. bumper i sadlen. smiley

Candy gik ogs' med skarpt bi når jeg sprang, da hun til tider godt kunne have trang til det sindsyge ;b hah .

men ja, mange topryttere rider med skarpe bid og i hvert fald også glidetøjle (self. også martingal osv.)
    Faktisk var det min træner der rådede mig til at prøve en glidetøjle på Candy smiley

• #25   26. dec 2006 jeg rider ikke med nogen af delene.
    Jeg blander mig ikke I hvis folk rider med det, m mindre jeg kan se, at de bruger det forkert.

Kan ikke forestille mig, at jeg nogensinde for brug for den slags "hjælpemidler".
    Jeg mener, at enhver hest kan rides ordentlig i holdning, uanset hvor lang tid det kommer til at tage.

• #26   26. dec 2006 Tjaa, og vi har jo alle forskellige meninger smiley

• #27   27. dec 2006 haii...

jeg bruger en gang i mellem glidetøjle men kun vis det er nødvendigt=) der kan man selv besteme og give efter det kan man ikke med chambon...

• #28   27. dec 2006 Glidetøjle er en dårlig ting hvis man rider med den forkert !
    hvis man kan finde ud af at ride med den syntes jeg bedre om glidetøjle, men hvis man derimod ikke kan bruge en glidetøjle syntes jeg bedre om chambon .

• #29   27. dec 2006 Er ikke tilhænger af nogen af delene.
    Er stærkt imod alle hjælpetøjler.
    Jeg vil hellere bruge den tid det tager på at bygge min hest ordentligt op bagfra frem for at sætte fokus på dens hoved for så at opnå en ofte forkert bøjning og bare have bagparten hængende efter den.
    Men hver sin mening, har bare aldrig set noget somhelst positivt komme ud af hjælpetøjler.

Kommentér på:
Chambon vs. Glidetøjle?

Annonce