{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

hvordan ser man om hesten bruger ryggen i longe? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger. Hvordan ser man om hesten bruger ryggen i longe ?
har fået af vide at ligeså snart hestens bagben er godt aktive og den træder ind under sig så bruger den ryggen. Men har også fået af vide at den gør det hvis man kan se en form for en "pølse" ved ryggen
. Så er virkelig i tvivl smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvordan ser man om hesten bruger ryggen i longe?
  • #1   26. aug 2013 Følger lige med, har også spekuleret på det i et stykke tid smiley

• #2   26. aug 2013 Jeg ved, at når den går frem og ned (evt. støvsuger ridebanen - dette må den meget gerne i min træning), så ryger ryggen automatisk op, og derved begynder bagbenene vist at blive mere aktive, så den træder ind under sig.
    Dog er jeg ikke helt 100 % sikker på det med bagbenene (-: Men jeg mener det er sådan (-:

Denne video er også rigtig god! (-:
    http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

• #3   26. aug 2013 Jeg har fået af vide at jeg skal longere erik med indspændingstøjler da han så kommer derned. Men når jeg kigger på ryggen ser den ud som den også gør hvis han ikke har dem på :-). Så er virkelig i tvivl smiley

• #4   26. aug 2013 Jeg ville personligt aldrig bruge indspændingstøjler, da jeg mener det bare er at springe over hvor gærdet er lavest, men man kan sagtens lære hesten af bruge ryggen kun ved hjælp af en kapsun (som klart er det optimale at longere i). Med tiden finder hesten ud af at det er behaligere at gå med hovedet nede (-:

• #5   26. aug 2013 Jeg ved bare ikke hvordan. Derfor gør jeg det folk siger smiley

• #6   26. aug 2013 Jeg er ikke enig i, at ryggen automatisk går op, når hovedet går ned. Man ser tit eksempler på heste der står og græsser, men stadig har sænket ryg. Man ser også eksempler på heste der på den ene eller anden måde, får tvunget hovedet ned, men uden at ryggen er oppe.

Laura - Du skal ikke longere den med indspændinger, da det kun får hovedet ned, men altså ikke får ryggen med. For at ryggen kan komme op, skal hesten være afslappet og selv gå frem og ned - den skal ikke tvinges, som man ikke kan komme udenom, at den indspænding gør. Hesten skal kunne tage hovedet op eller strække sig længere frem, hvis den har brug for det, og det tillader en indspænding ikke. Det jeg i stedet foretrækker, er at lede hestens hoved ned, mens man går med den - fx på en volte. Du har en hånd på grimen/kapsunen/trensen/hvad du nu bruger til an longere, og 'presser' blidt hovedet ned, forstået på den måde, at du slapper af i hånden, gør den tung. Når hesten strækker sig frem, slipper du og roser. Med tiden kan du holde presset lidt længere, før du slipper, så hesten kan få frem og ned i længere tid. Så begynder du at gå længere og længere væk fra hesten - hvis den slår fra, så går du tættere på den igen. Til sidst kan du stå på midten og longere.
    Ved at gøre det på denne måde, har hesten stadig mulighed for at strække og bevæge halsen og hovedet som den har brug for, men man leder den i den retning, man gerne vil have den til.

• #7   26. aug 2013 Jeg ville gøre sådan, at jeg ville smække en kapsun eller rebgrime på hesten, sætte et longetorv eller HSM torv på. (HSM torv = 3,5 meter langt, tungt torv). Så ville jeg sende hesten ud på volten, i skridt. Når den begyndte at søge ned, så ville jeg overrose den med stemmen, og lade den gå sådan i måske en halv volte, og derefter stoppe den og rose med klø og klap, og stemmen selvfølgelig. Dette vil jeg gøre på begge sider og stille og roligt øge det lidt efter lidt. Når den så kan i skridt vil jeg stille og roligt gå videre til trav (-: Det tager lang tid, men jeg synes det er den bedste metode (-:

• #8   26. aug 2013 Mange tak. Har du et godt forslag til en kapsun?:-)

• #10   26. aug 2013 Den fra Riders Company, med cykelkæde (-:

• #11   26. aug 2013 Jeanette - Pessoa hører også ind under indspænding. smiley

• #12   26. aug 2013 Et link?:-)

• #14   26. aug 2013 Tak smiley

• #16   26. aug 2013 Jeanette - Undrer mig bare, at du skriver "jeg ville ikke bruge indspændninger" men ikke mener det. smiley

• #17   26. aug 2013 indspændinger er jo dem man sætter i biden også i gjorden eller sadel.. så det jo derfor hun skriver det..

• #19   26. aug 2013
    Videoen der linkes til, er lidt misvisende i og med at hestens ryg bevæger sig op og ned. Når hesten træder ind under sig, så bevæger den sig op og derfor vil ofte de mest elendigt heste også her, have en ryg "oppe". Når hesten er i bære fasen i traven, vil ryggen svinge ned og det derfor let kan ligne at ryggen ikke er med.

Jeg har dog set tilfælde, hvor ryggen hele vejen igennem virkelig svajede ned af uanset momentet også er der ikke meget tvivl.

Hvis man kun kigger efter, om hesten træder ind under sig så kan man også se mange forkerte ting. De fleste heste træder ind under sig, hvis bare farten er høj nok - men det er ikke ensbetydende med at de har ryggen med. Men nogen kan stadig ikke, pga. fysiske skavanker eller bare en lille gang.

Men udover det, så er der mange aspekter i det og mange meninger om hvornår ryggen er med. Der er ikke en ting, man bare kan kigge på.

• #21   26. aug 2013 Jeanette - Okay, så misforstod jeg. For mig at se, er indspænding noget man bruger, til at spænde hesten ind med - hvilket man jo også gør med en pessoa. smiley Er det indspændingstøjler man mener, så er det jo også det man skal skrive. smiley
    Jeg kommenterer på det, af den simple grund, at du modsiger dig selv, og det skulle jo helst ikke forvirre TS til at tro, at pessoa ikke er en form for indspænding. smiley

• #23   26. aug 2013 Nej, det er bare kun mig der har kommenteret på det - dermed ikke sagt, at det kun er mig der ikke forstår det. smiley Men ja, du må undskylde, at jeg ikke selv sætter ekstra ord på, for at gætte betydningen. Jeg er skam ikke ude på at diskutere, jeg gider bare ikke folk der modsiger sig selv.
    Pointen er jo ikke, at hun selv kommenterer det - for det er jo ikke sikkert at hun vidste, at det var forkert, og så ville hun jo heller ikke spørge. Logisk nok.
    Og sorry, men du skriver i et offentligt forum, ergo kan vi andre også kommenterer på det du skriver. Hvis du af den ene eller anden grund er for fin til det, eller bare ikke vil have andres kommentarer/rettelser, kan du jo skrive en pb til TS, så er du ude over det problem. smiley Ingen grund til at brokke sig, når du selv har valgt at skrive offentligt.

Kommentér på:
hvordan ser man om hesten bruger ryggen i longe?

Annonce