1.162 visninger
|
Oprettet:
Halve parader {{forumTopicSubject}}
Okay det er sådan jeg er en spade til at huske ting nogle gange.
Men der er sådan en ramse til halve parader men kan simpelthen ikke huske den tror den er sådan: tag i tøjlen, klem med benene og giv efter. Men syntes der mangler noget eller er det bare mig?
Håber i kan hjælpe
Og tak på forhånd
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.792
min veninde tager først i højre tøjle.. giver efter og derefter i venstre.. jeg tager blidt i begge tøjler på en gang og giver efter..
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 374
sep 2008
Følger: 293 Følgere: 316 Heste: 20 Emner: 240 Svar: 1.388
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 92
Du gør det måske uden helt at tænke over det..
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 80 Svar: 1.272
jul 2011
aug 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 7 Svar: 116
dec 2011
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 458
Når man skal lave den halve parade driver man på og får en reaktion fra hesten, og i fremaddriften kan man kan man stå imod på tøjlen (ikke tage i tøjlen), indtil man har opnået den energi i bagbenene, der giver den ønskede samling. Altså skal man drive på, stå imod, slappe af, give efter og ride frem.
jul 2011
aug 2009
Det er skræmmende så mange beridere der heller ikke har styr på den halve parade og så mange ridelærere og beridere som ikke lærer deres elever en korrekt halv parade og som slet ikke tillægger den halve parade nogen vægt i deres undervisning.
Den halve parade er præcis det der gør at vi får en korrekt redet og lydig hest der er let for hjælperne- Derfor Æseldyr.
Så sent som i sidste uge, hørte jeg en berider på en rideskole sige "og så tager du lige en "halv parade" på indvendig tøjle- det løb mig koldt ned af ryggen, han nævnte intet om sæde og ben og den halve parade den sider så absolut ikke i tøjlen!
Jeg hørte en klog international rytter udtale for nylig at en træningssession ikke har været en go session, hvis man ikke i løbet af de 40-60 min har lavet min 200 halve parader!
Jeg hørte Hasse Hofmann udtale i fredags, at mange ryttere og beridere glemmer de tre essentielle ting: at ku ride frem, ride tilbage og til siden! Kan man det kan man lave alt med sin hest (i grove træk) og det er præcis det der gør at man kan få hesten til at takte rent, lave gode overgange, lave passage og piaff, når man når så langt- det er at ku ride den halve parade så godt at man kan korte den ind i disse øvelser....
Derfor er det skræmmende at læse så mange helt i hegnet udtalelser om den halve parade herinde:-( Sabine K har dog fat i noget af det rigtige:-)
Mvh. Søs
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg har det med en halv parade, som jeg har det med meget andet ridning; det er ikke kun en ting der er korrekt. Et signal til en ting, kan for mig være alt. Så om man siger "gulerod" for at få hesten til en gå en schenkelvigning eller stoppe, eller det er via et signal for tøjlerne, eller et for benene er for mig ligemeget.
Det handler om, om det harmonere med resten af ens ridning og resten af de signaler man giver.
Når jeg laver en halv parade, så laver jeg et "halvt stop" og det gøres for tøjlen, ikke noget med at trække til e.l - men et halvt stopsignal.
Især hvis hesten er lidt ny i det ridning og ikke så følsomt redet, så prioritere jeg andre ting højere. Det kan komme hen af vejen, men ellers så fungere overstående ganske fint.
jul 2011
Og jeg ved ikke med de andre, men jeg tænker sådan nogen lunde det samme som sabine, jeg har bare skrevet min remse
Men selvfølgelig hvis ts næsten ikke kan huske den halve parade, er den næppe trænet fuldt ind.
Jeg tænker en halv parade som, at den skal tilpasses din hest.. Som Krikken siger, man kan træne sin hest til at stoppe ved at sige vandmelon- Men man skal jo stadig have lært sin hest det 'rigtigt' og have puttet vandmelon på.
Så altså uanset hvordan den laves - hvis den laves så hesten rides frem til tøjlen (and so on ;-)) så har den jo nogenlunde det samme grundarbejde - så uanset om man skriger giraf eller klasker den i måsen, er det jo ligegyldigt, da det jo er grundarbejdet der tæller.
Så det der kan diskuteres her, er det man har lagt i for at komme til sit mål.
Gav det mening? ^^
aug 2009
Og krikken det er præcis en kommentar som din, jeg ryster på hovedet af, for du har slet ikke forstået essensen af en halv parade, det handler jo ikke om at hesten skal stoppe op eller stoppe halvt op!
Det handler om at hesten skal aktiveres bagi, den skal sætte sig bagi og stadig bevare fremaddriften, og det kan den altså ikke fordi du siger "vandmelon" og stikker den en gulerod.
Det kan godt være den stopper op eller sætter farten ned, men det er langt fra det samme som at den er sætter sig bagi og er aktiv bagi og lige præcis en af mange grunde til at der er så mange forhjulstrukne heste, selvom jeg godt véd deres ejere mener noget andet:-(
Jeg sad tilfældigt og tjekkede salgsannoncer forleden og så en med "piaff-påbegyndt", nu vil jeg ikke linke og hænge nogen ud, men prøve at beskrive, hvad der absolut ikke har noget som helst med piaff at gøre. Hesten stod på videoen med begge forben godt og solidt plantet i jorden og rytteren sad og tjattede til dens rumpe med en pisk og holdte den fortil, hvortil hesten svar var at sparke ud til siden med bagbenene, man kan næsten se den bare siger "la vær" og stadig står helt stille med begge forben godt plantet i jorden.
Dette har absolut ikke noget med piaff at gøre overhovedet, en piaff skal forgå med alle 4 ben aktive, den skal sætte sig bagi, op af bakke og med fremaddrift, derfor er det faktisk også tilladt at den flytter sig x antal cm i x antal piafftrin, den må faktisk ikke stå helt stille, men det skal se sådan ud og den må slet ikke bakke. En piaff er faktisk en extrem halvparade!
Syntes Sabine beskriver den halve parade ret godt lidt længere oppe og det er den man bruger HELE tiden, flere hundrede gange i en ridetime, så hesten bliver hos en, så man kan ride frem og tilbage, så man kan samle den, takte den, få den "op af jorden" og få den til at strække sig og bruge sin ryg, og målet er vel og mærke halv parade for ben og sæde IKKE for tøjlen, men det kræver mange, mange timers træning.
Mvh. Søs
Ps. Krikken jeg kan slet ikke forstå din opfattelse af "den halve parade" som du mener foregår i tøjlen,taget i betragtning af nogle af dine kommentarer om div. ryttere på Broholm for ikke så længe siden, for der var du da ellers rapkæftet nok om dem med for meget i hænderne, så vidt jeg husker linkede du til billeder med blå tunge og meget håndholdte heste, du mente der havde deltaget på Broholm. Ja jeg undrer mig..........
Pps. Jeg nød tilgengæld og se en del rytter til Grand prix special i Herning i fredags med helt slap tøjle på kandarstangen og stadig en yderst velfungerende hest;-)))
dec 2011
dec 2011
aug 2009
aug 2009
Jeg stak bare snuden lidt frem her, da jeg som tidligere nævnt og ikke bare her, syntes det er skræmmende hvad folk definerer som den halve parade, selv uddanede beridere:-(
Mvh. Søs
dec 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ja, jeg tager i tøjlen - men fordi man tager i tøjlen behøves man ikke sidde lænet bag ud med et træk på 20 kg i hver tøjle. Et tøjle signal kan være ganske usynligt og diskret :o).
Det signal er der milevæld forskel på også en konstant åben mund, grundet konstant hårdt træk i biddet.
Og ja, jeg så også køn ridning med en dejlig let kandartøjle - som også blev rost til skyerne på min side, ved de tre ryttere :o)
dec 2011
aug 2009
Desværre har jeg også været omkring mange beridere som ikke bruger og ikke kan forklare den halve parade og været påvirket af rideveninders fejlopfattelse af den halve parade, hvorfor jeg først for ikke så mange år siden fik øjnene bare lidt op for "konceptet" og nu har fundet mig en super genial old shcool berider der punker mig med den halve parade hundrede gange i ugen, og hele tiden hjælper mig med at forfine den med de helt små detaljer. Han er sjovt nok uddannet ved Finn Greve der arbejder for Hasse;-) og sjovt nok samme berider jeg startede med at ride hos i 1981 da han var nyuddannet, så starter ved Benny H. og slutter ved Benny H., han kan i hvert fald lige prøve på at gå på pension de næste mange år;-)))
dec 2011
Ville give min højre arm for en underviser der underviser ud fra Hasses principper. Heldigvis er jeg blevet terpet i have parader fra jeg var ganske ung og jeg har heldigvis lært det på den "korrekte" måde
aug 2009
Hesten skal først og fremmest reagere for ben og sæde, tøjlen er en xtra stoppende hjælp som straks skal eftergives såsnart hesten svarer for den halve parade og med tiden skal den gerne blive så lydig at den svarer så snart du træderne lidt ned i bøjlerne og spænder mavemusklerne uden og tage i tøjlen....
apr 2013
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 509
Når jeg tager i tøjlen er det selfølig ikke mega meget bare et lille klem nærmest og så benene mest.
Oprettede emnet da jeg var lidt i tvivl efter ridning og lige ville høre om jeg havde forstået det helt korrekt. Da jeg nogle gange ikke husker nogle ting særlig lang tid fordi der er så mange ting selvom min lærer har forklaret mig det så mange gange
jul 2011
dec 2011
apr 2013
Følger: 26 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 509
Halve parader