Topryttere/heste og ingen bæring ? {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder gerne og kigger et flot dressurprogram, og gerne de højeste klasser .
Men jeg bliver altså en smule harm, når jeg ser en hel del TOP ryttere (det er både de danske og udenlandske), ride rundt i en grand prix, hvor bæringen slet slet ikke er med, og udover det er der somregel mange mange taktfejl hele programmet igennem . Nogle er også bag lod . Det synes jeg ikke hører til i så stort et omfang i de høje klasser . Og det værste er at der ingen steder bliver kommenteret på det . Mange af dem ligger også i toppen af procenterne . Hvad sker der lige ? Er dommerne blinde fordi det er topryttere, eller er det bare ligemeget ? For så kan jeg da starte grand prix næste år .
Iiih . Det var lige et surt opstød fra min side .
Hvad tænker i ?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
mar 2007
Det skal jo lige siges, at ikke alle rider sådan . Der er nogle ekvipager jeg nyder at se . Men der er godt nok langt imellem dem .
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Men nu synes jeg alle er hoppet med på den bølge om igen at man ikke må sige et ord om toprytterne? Jeg synes TS's indlæg var meget roligt, og hun siger jo også det ikke er alle..
jul 2012
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 397
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
mar 2007
Det er nemlig ikke alle der rider komplet uden bæring i de klasser . Men der er godt nok meget meget langt i mellem dem der rider med bæring .
mar 2007
jul 2012
mar 2007
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Synes det er super ærgeligt, jeg personligt, gider slet ikke se ridning i tv'et mere..
jul 2012
Søg på youtube. Charlotte Dujardin og Valegro EM 2013/OL 2012:)
mar 2007
Men Jeg tror desværre ikke at vi bare kan klandre de kære ryttere . Nok er det dem der rider . Og de er selv ansvarlige for deres optræden, så ved de nok et eller andet sted ikke bedre . Når man det meste af tiden for høje procenter, selvom bæringen mangler, så er det nok svært at lave om på ridningen . Nu når man bliver rost for det man gør .
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
For ja, hvis man ikke får afvide at det man laver er galt og bare for høje procenter, så er det squ ikke nemt at vide, at man laver noget forkert..
jul 2012
sep 2010
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 146
Her var noget
mar 2007
Om ikke andet burde det jo være essensen i øvelserne, så det burde at trække en del ned .
Om ikke andet kunne kommentatorerne sige noget som "ej hvor synd at der mangler bæring" .
jeg synes generelt at der skal sættes fokus på det .
Jeg syntes at Charlotte gør det udemærket, men der mangler stadig lidt mere bæring . Så vidt jeg kan se er det typisk fordi hesten "render" lidt fra hende og hun mister lidt kontakten .
Men a hvad jeg kan se er hun også en af de bedre i de klasser .
Hvad synes i ?
Bettemus : Ja det var helt klart en mulighed
Mon det ville hjælpe at skrive til sådan noget som heste-nettet, om de vil sætte fokus på det ?
jul 2012
maj 2008
Følger: 43 Følgere: 37 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 959
Jeg synes det er mærkeligt, at på det niveau, der skal forestille at være toppen af poppen, skal være så uprofessionelt. Bag lod, bagparten glemt i stalden, ufine metoder på opvarmningsbanen osv., kom nu ind i kampen, sådan skal det ikke se ud på det niveau!
sep 2010
Følger: 23 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 12 Svar: 146
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Bjarne kommenterede på de heste, der røg helt ind bag lod alla kys bringen at de manglede bæring. Ligeledes hvis hestene gjorde det i fx piaffen.
Men det overraskede mig at han roste en piaffe af Parzival til skyerne, som i god bæring og fantastisk når hesten på ingen måde satte sig. Den var fint energisk og jævn, men den havde ikke nogen bagpart.
Det var ret spændende og følge med i pointene der blev givet. Øvelserne fik 4-5 hvis de kiksede, men ellers lå de fleste på 6-7-8 taller og dem der så trak fra var de der fik 9 og 10.
mar 2007
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 280
sep 2007
Jeg ville så gerne gøre noget ved det. Blandt andet blive TD'er eller dressurdommer.
Men man skal være fyldt 25 år for at være TD'er og som dressurdommer, skal man have opnået nogle bestemte resultater i bestemte klasser.
Jeg vil også gerne ud og starte stævner, men jeg har aldrig ikke travlt og speederen i bund for en hver pris - vi skal lige ha' en sadel først. Vi træner dressur imens, men igen jeg har ikke travlt med at mase ud på stævnepladserne.
Så jeg er på vej, men nogle ting sætter en stopper :o). Men jeg lover jer, at jeg nok skal blive de ting og komme ud og starte stævner ;o).
maj 2010
En anden ting jeg lige må kommentere er, at du skriver du gerne ville være dressur dommer - Hvilket jeg synes er en rigtig fin idé, men nu har jeg set dig kommentere flere indlæs, hvor du ligger kraftigt vægt på, at hesten skal gå lavt, med løse tøjler, og generelt bare mere "afslappet" og her må jeg så frygte lidt, at du som dressur dommer vil vægte din personlige ridestil for højt. For et dressur program skal jo ikke rides således. Dette er ikke kritik, men blot undren.
sep 2007
JJ - Du misforstår noget i min tekst, hvis du tror at jeg mener at hesten skal rende rundt med lav hals for løse tøjler hele tiden.
Det er BEGYNDELSEN, og ikke enden og hvordan det skal se ud. Min egen går også i højere holdning, men ikke hele tiden - det er musklerne ikke til pt. Så de indlæg du har læst om lav hals og løse tøjler, har været om heste der manglede at opbygge muskler, genoptræning, tilridning mm.
Så jeg ved ikke hvor du har indtrykket fra at der skal rides sådan hele tiden :o).
maj 2010
Nu er jeg forvirret over, om det billede er et eksempel på hvordan du mener de skal rides, eller om det var et eksempel på bæring for løse tøjler?
sep 2007
Det er et eksempel på, at jeg ikke rider rundt med snuden i sandet for løse tøjler hele tiden :o). På hende her, har jeg stadig en del meget let kontakt fordi det matcher hendes ridning og hvor hun er lige nu - hun er stadig ikke tryg ved hel kontakt.
Men billedet er jeg udover de også glad for fordi hun er rejst lidt i nakken, foran lod og afslappet samt taktren.
Jeg ved godt, at du måske syntes hun er for meget foran lod, jeg syntes hun står perfekt. Hestene skal være lidt foran lod, ikke i lod eller bag lod. Det beskriver DRF fint, ligesom der ingen steder står nævnt noget om et sug - det er ikke noget man skal bedømmes på. " Accept af biddet, lethed på tøjlen, utvungen holdning samt hovedets korrekte placering " er hvad der omhandler tøjlen og hovedet.
Jeg har intet imod kontakt, men jeg kommer aldrig til at ride rundt med 10 kg i hver hånd - det har jeg det ikke godt med også mener jeg heller ikke, at ridningen og bagparten er med. Så skal man gå et skridt tilbage.
Ligesom jeg ikke mener at hesten behøves at have støtte fra tøjlen, den kan godt selv.
http://hest.webgallerier.dk/album/1449/628/471/7241438-dressur-alla-zolo
Jeg har ikke noget imod kontakt, slet ikke. Men den for mig og se ofte voldsomme og hårde kontakt der kan være med åben mund, bid trukket ud af munden mm. det ville trække ned ved mig ;o).
maj 2010
Og en anden ting - jeg mener bestemt ikke heste skal gå under lod, i mit hovede skal de gå RET i lod, måske let (1-2 cm) foran. Men jeg mener derimod de skal være rejste foran, og det ser jeg ikke på nogen af de to billeder. De får ikke en rejst hest, hvis du ikke har en tøjlekontakt, som hesten kan støtte sig på.
Det er en illusion at heste skal rides udelukkende på sædet, for så snart du skal ride en volte under 20 meter, eller lave en versade i galop, kræver det en støttende tøjle.
Selvfølgelig skal der gives karakterer der afspejler et ridt, hvor der rives i bidet og hesten viser stærk modsætning, og måske har jeg fejl-fortolket dine indlæg herinde, men din markante holdning til dressur/tøjlrkontankt, kunne gøre mig bekymret for, hvorledes du ville dømme til stævner.
sep 2007
JJ - Jeg gentager lige.......... Jeg har ikke noget imod tøjlekontakt, jeg vil bare ikke ha' 10 kg i hænderne.
Udover det - jeg kan godt lave en schenkelvigning og versade, også med let kontakt. Det er ikke noget problem, at lave en schenkelvigning mm. med en kontakt jeg finder ok.
Og en ting til; heste skal IKKE være i lod, så har du misforstået programmerne på DRF. Der beskrives foran lod. I lod er først når man kommer op i meget samlede øvelser i fx MB.
Og vi er vist bare uenige om at hesten har behov for en tøjle at støtte sig til - for i så fald, så er akademisk trænede heste jo slet slet ikke rejste, for det er umuligt uden tøjle kontakt ;o).
Enten skriver jeg forkert ellers misforstår du mig; jeg gentager for sidste gang, jeg har ikke noget imod tøjlekontakt. Jeg er bare ikke fan af åben mund, hårde hænder og 10 kg i hver hånd.
Så lad være med og træde videre i at jeg er det ;o).
maj 2010
- Men for lige at afslutte den: Så skrev jeg at JEG mener hesten skal være i lod, eller meget let foran - så kan det godt være DRF mener noget andet. Men når jeg snakker dressur, stævner og hvordan jeg mener de skal gå, referere jeg ikke til klubklasser i LD, men MB og opefter, på et plan hvor der "rides om noget" - derfor jeg også skrev at et dressurprogram ikke skal rides, som de billeder du lagde op.
mar 2007
Men udover dette , så er bæring et must . Og går hesten højt eller lavt, i lod eller lidt foran , så mener jeg at hesten skal bære sig selv .
Det er ok, at hesten bryder bæringen fra tid til anden, da (alt efter niveau, muskulatur osv.) det jo faktisk godt kan være hårdt for hesten . Men hvis din hest absolut ikke bærer sig selv i halvdelen af programmet må man liiige tage sig selv i nakken og spørge "Var hesten oppe at køre og ville den ikke lytte, eller er den helt enkelt ikke klar til den klasse jeg vil ride ?" .
JJ og Krikken , Jeg tror egentlig at i er meget enige i det i skriver . Men ja, jeg er også sikker på at i misforstår hinanden .
Selvfølgelig skal problemet ikke løses herinde . Men udover den facebook gruppe , hvor gør man så opmærksom på sådan et problem . ? For når jeg nu er rigtig hestepige brokkehoved til stævnerne , ja så bliver jeg ignoreret, og hverken film eller andet vil de lytte til .
(det skal lige siges, at når jeg fra tid til anden har været inde og gøre opmærksom på saveri osv. så HAR de altså reageret .)
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Har bare ikke lyst til at se det såkaldte "top-dressur", da det bare ikke ser spor pænt ud...
Topryttere/heste og ingen bæring ?