Bygge muskler på forparten.. {{forumTopicSubject}}
Jeg rider lidt på denne lækre DV vallak, som desværre har fået lov at stå lidt stille i ridningen grundet uerfaren rytter..
Dette har betydet at han catwalker en del på forbenene og rammer sig selv en del..
Han er en meget velskolet hest helt fra starten, og han kan sine øvelser..
Pt rider jeg ham frisk frem indtil han bliver træt, for så begynder han at ramme sig selv med forbenene, så presser jeg lige lidt ekstra på og så holder vi.
Både før og efter ridningen skridter jeg godt igennem i frisk tempo men halsen strakt frem og ned, da vi også arbejder på at komme af med den lille underhals han pt render med.. (den er dog ved at være under kontrol..
)
Mit spørgsmål går på; Hvilke øvelser kan jeg bruge for at få bygget muskler på hans forpart, så han kan blive mere bredstående på forparten og arbejde på to spor frem for at træde ind på et og ramme sig selv?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Men når han bliver træt begynder han at catwalke på sine forben (forbenene rører jo altså stadig jorden selvom hesten er på bagparten...
Han er meget muskelfattig på forparten, så der jeg har brug for er hjælp til at bygge muskler på hans skulder og albue-parti foran..
pt træner vi en del overtrædninger på volter, men det bliver for ensformigt..
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Ellers burde side bevægelser også kunne hjælpe med til det, men skal ikke kunne sige det med sikkerhed, har altid haft fokus på ryggen, for min pony har massere af muskler i både for- og bagpart
dec 2009
han er ikke indfodet, har ikke problemer med benene, er en meget lige hest alt i alt..
Jeg mindes at jeg havde en massør ude til en hest som catwalkede engang som sagde at det kunne afhjælpes med nogle stærkere muskler i bestemte muskelgrupper, men det er længe siden så kan ikke huske hvilke..
Der er bestilt massør til hesten, men hun kommer først om halvanden uge, og ville jo gerne kunne træne i mellemtiden..
dec 2009
dec 2009
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Og så ville jeg nok stoppe med at træne, når han bliver træt, fremfor at fortsætte ud over hestens grænse.
Tænker, at grunden til, at han begynder at catwalke er netop, at han ikke får løftet brystkassen ordentligt op, måske fordi han begynder at blive træt.
Tænk også på, at efter en stilperiode, kan musklerne godt være stramme. D>et kan betyde, at musklerne trækker bevægelsen ind mod center.
Så jeg ville helt klart stadig fokusere på frem og ned: sørg for at hesten er helt afspændt i halsmuskulatur (spændt halsmuskulatur kan også være medvirkende til at trække forbenene ind) og så sørge for at drive bagbenene frem til tyndgepunktet.
Og så fortsæt kun sålænge han kan bevare kvaliteten i sine bevægelser. Så snart han udtrættes, skal du give ham fri. Når hesten udtrættes, begynder han at kompensere med andre (forkerte) muskler, og vil formegentlig også tabe ryggen. Så er alt dit gode arbejde spildt.
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Det er ikke kritik af din ridning, for sådan er det for alle heste. Selv topheste kan syre til i bagparten
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Hvis den er tjekket igennem fysisk, ville mit bud være ridningen/skolingen med ligeudretning forfra.
Syntes ofte det handler om at hestene ikke har lært korrekt ligeudretning, både på lige og bøjet spor.
Ligeudretning bør komme før det samlende arbejde.
Jeg ville gå tilbage og arbejde med ligeudretningen fra jorden i en periode, både på det lige og det bøjede spor. Så får du en helt præcis fornemmelse af hvor hun sætter fødderne og først når hun kan det fra jorden hoppe op igen.
Bare en tanke herfra. Men er jo ikke fagperson
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Kom til at skrive hun, men mente altså han
Bygge muskler på forparten..