{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.166 visninger | Oprettet:

Dækken & Bidløs {{forumTopicSubject}}

Hej Hg! smiley
Som overskriften siger er der to forskellige emner i dette forum, tænkte det var nemmere end at spamme jer med to forumer.

1 Emne:
Jeg står i den situation at jeg gerne vil have et uldtæppe til min fjordhest til om vinteren når vi rider. Men jeg er lidt i tvivl om størrelse. På billedet nedenunder, kan i se ham hvor han har et fleecetæppe i størrelse 125, men jeg har ikke såååå gevaldig meget styr på dækner, så jeg kan ikke finde ud af om det er for stort eller hvad det er. smiley


2 Emne.
Idag da jeg var ude og hygge med ham, hvor jeg kun havde grim eog træktov med, tænkte jeg at jeg ville prøve at sætte træktovet fast i begge sider af grimen også prøver at hoppe op på ham og se hvordan han tog det. Og han tog det overraskende pænt. Derfor tænkte jeg at jeg gerne ville prøve og begynde at ride bidløs, også fordi han er redet meget med benene og er meget rolig i sindet, så derfor ville det være oplagt, syntes jeg smiley
Men jeg er i tvivl om hvordan jeg kommer igang.. Er der nogle specielle ting jeg skal bruge, noget jeg skal vide? Alt inden for bidløs ridning.. Grunden til at jeg gerne vil ride bidløs, er at han som sagt er redet meget med benene og jeg bruger slet ikke tøjlerne når jeg skal fx. stoppe ham! Og i dag, da jeg prøvede at bruge "tøjlerne" der kun i grime, reagerede han fint! smiley
Så kom med nogle gode råd?

- Jeg gider ikke høre noget om at man ikke behøver at have dækken på en fjordhest osv, det er min hest ikke jeres, og hvis jeg syntes han behøver er det mit valg og heldigvis ikke jeres smiley


Håber i kan hjælpe..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken & Bidløs
  • #1   20. sep 2013 Jeg kan ikke svare dig ang. Noget med bidløs ridning, for der er min erfaring lig 0 smiley

    Men mht dækken spørgsmålet så vil jeg sige at det ser ud til at passe fint over ryggen med str 125, men du skal nok finde en anden type af dækken, da det er ret langt til ham smiley


  • #2   20. sep 2013 Kast dig da ud i det bidløse, men husk på at det ikke er ens betydning med at du skal have hårdt fat, da det dog istedet næseryggen der får et ordentligt ryk.

    Men hvis du virkelig vil så kan jeg klart anbefale at ride med kapsun:)
    Ellers er der selvfølgelig også bidløst hovedtøj, sidepull og hackamore som dog er en anelse hårdere smiley

    Men go for it smiley


  • #3   20. sep 2013 Hvis du vil ride bidløst behøver du ikke nødvendigvis vide mere end normalt. Omkring bidløse muligheder, så er der selvfølgelig både nogle meget "milde" løsninger, og så nogle, der er lidt mere kraftige. F.eks. er en cordeo jo nok meget mild, da du overhovedet ingen kontakt til hovedet har, hvorimod en hackamore er lidt mere stærk.
    Jeg vil råde dig til, at du kan, som en start, bruge en grime og evt. sætte tøjler på. Bare indtil du ved, om det er noget for jer. Ellers kan jeg råde dig til en sidepull. Jeg har selv en fra Riders Company, og den er jeg glad for!
    Udover det, vil jeg lige fortælle, at jeg har.læst herinde, at en forsikring vist ikke dækker skaderne, hvis du rider bidløst i skoven, men jeg er ikkke sokker på, at det er rigtigt! smiley


  • #4   20. sep 2013 Rebecca P: Hvilken form vil du så tro jeg skal lede efter? smiley

    Kaja&Felix-my Soulmate with 4 legs<3: Nu spørger jeg dumt, men hvad gør en Kapsun, det eneste jeg har hørt om er cordeo, rebgrime og hackamore smiley

    Fisen & lillemand: Tak! smiley Tror jeg vil prøve det med grimen med tøjler et par gange! smiley Med hensyn til det med forsikring er der kun ansvars forsikring på ham, da han er for gammel til at blive forsikret. -.- Men jeg vil da tro at en forsikring dækker lige meget hvad, alt efter hvilken forsikring du har selvfølgelig.. Det er jo ikke forsikringen der skal bestemme om du rider bidløs eller ej! smiley


  • #5   20. sep 2013 Jeg har også hørt det med at hvis du ikke har et DRF godkendt hovedtøj på, vil forsikringen ikke dække hvis du kommer til at gøre skade på f.eks. en bil.

  • #6   20. sep 2013 en kapsun er brugt til at logsher og ride klassisk dressur, det er slags grime med 3 eller flere ringe i næsebandet. En cordeo er et reb om halsen på hesten og hesten skal først lige lære hjælperne med denne. En rebgrime siger sig selv og hackamore virker ved at begrænse hesten mulighed for at tække verjed (ville nok ikke brug denne da det er best brugt at folk med en meget meget let hånd)

  • #7   20. sep 2013 Tirano: Nu ved jeg godt sådan nogenlunde hvad en kapsun er! Har set dem et par gange.. Og har en veninde der har redet med hackamore, derfra ved jeg hvad det er smiley Men jeg er meget rolig i mine hænder så ved ikke helt.. smiley

  • #8   20. sep 2013 Jeg vil også anbefale at du prøver med en sidepull. Det minder ret meget om en grime, men give lidt mere præcise signaler end en grime gør. Ellers er det bare at springe ud i det. Bare du huske at gøre det på en indhegnet bane eller i et ridehus i tilfælde af at det skulle gå galt. Min erfaring er dog at de fleste heste sagtens kan finde ud af at gå bidløse uden nogen særlig introduktion. De kender jo signalerne fra grimen.
    Mht dækkenet, så ser længden fin ud. Det går dog lidt for langt ned apropos det der bliver nævnt med at det dækken måske ik er det rette til din hest. Det skal mere sidde som det her: (link fjernet)


  • #9   20. sep 2013 Endten er det dækken for stort eller også har det en utrolig dårlig pasning til din pony...

    det slet ikke meningen at dækkener skal gå ud på "halen" og samtidig er den højt oppe på manken og kan se du har spændt den helt ind...

    Så endten skal du have en anden med bedre pasform eller også skal du en størrelse ned efter min mening...

    Du kan også prøve at måle ham fra halerod start til manken.... så har du længden


  • #10   20. sep 2013 En kapsun lægger et tryk på næseryggen istedet for i munden på hesten:)

    På dette billed har Felix en kapsun på smiley


    profilbillede
  • #11   20. sep 2013 Dækkenet har den helt rigtige størrelse smiley Som jeg kan læse, så er det kun til ridning, så du køber bare et eller andet ulddækken i str. 125 smiley

    Jeg læser også at din hest reagerer fint på det bidløse, så der er bare at gå i gang! Grime virker fint, men hvis du hellere vil have noget ordentligt, så er der sidepull og kapsun. Der er også en hackamore, men der skal man have lidt erfaring omkring brugen af den, da man skal give efter hele tiden og ikke kan kan have konstant kontakt som med de andre, for oresset i en hackamore er kraftigere grundet stængerne, der giver vægtstangseffekt, og det er ikke rart for hesten smiley


Kommentér på:
Dækken & Bidløs

Annonce