{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

De der latterlige tilbagetrædninger og prarader! Øv.. {{forumTopicSubject}}

God aften alle sammen.
På lørdag skal Line til stævne på Landeur de skal ride la1 meeeen...

Der er de køre parader i og de der herlige tilbagetrædninger!
Og når. Hun laver parader så slår han fra, vi har prøvet alt tror jeg, både at stille ham let når hun laver den, tage en masse halve parader og klemme godt med benene!
Men det virker ikke!
Så er der nogen der kan hjælpe med nogle gode ideer. Hun skal ha undervisning i morgen men det kunne nu alligevel være rart at få nogle tips til hvordan de kan gøre så vi kan prøve det i morgen..

Så til tilbagetrædningerne!
Der gør han det ikke. Han stritter i mod og ignorere hendes signaler.
Hun plejer at gøre sådan!
Tager halve parader i tøjlen, læner sig lidt tilbage så vægten bliver lagt bagud, og har et konstant tryk med benene!

Men det er ligesom om at han først reagere på det hvis hun giver et kraftigt ryk i tøjlen! Dette er jo ikke meningen.

Men er der nogen der har nogle gode bud på hvordan disse 2 problemer kan løses smiley
På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  De der latterlige tilbagetrædninger og prarader! Øv..
  • #1   5. okt 2013 det med at slå fra i parader (og overgange) det bliver hos mig kvitteret med et kontant tag i indvendige tøjle. ikke et ryk/hak, men et tag så hun ved at jeg mener det, og så kom jeg ret hurtigt over det problem..

angående tilbagetrædninger..
    Jeg har lært (og bruger stadig den metode) at jeg holder hesten an i paraden, lægger begge ben let tilbage så de ligger bag gjorden og klemmer der og så læner jeg mig en smugle fremad for at give plads til bagparten. hende jeg rider på nu har nok i ben og vægt, men på min gamle hoppe havde jeg samme metode og så de "halve parader" eller tag i tøjlen som du selv beskriver smiley

• #2   5. okt 2013 Mht. tilbagetrædning, skal hun i stedet læne sig til fremad/skyde sædet bagud. Hvis hun læner sig tilbage, vil sædet blive skudt frem = hesten skal gå frem.
    Men som jeg ser det, så giver hun modstridende signaler. Læne sig bagud, pres med schenkler = frem, pres i tøjlerne = bagud.

Hos mig har det virket at læne sig fremad i stedet, og så klemme med knæene, i stedet for schenklerne. Så det lyder som om, at hesten bare ikke forstår signalet.
    Kan den lave tilbagetrædning fra jorden? Altså fx via tryk på bringen

• #3   5. okt 2013 Hvis der er noget min hest syntes der er svært fra sadlen, så træner jeg det fra jorden. smiley
    Hvis kan stadig syntes det er lidt svært når jeg kommer op, får jeg en til at træne det fra jorden i mens jeg sidder på ham. det er som regel forståelsen den er galt med.
    held og lykke

• #4   5. okt 2013 Tilbagetrædninger skal trænes meget. Og jeg tænker lidt, hvis hun klemmer godt med benene når hesten skal lave en parade, og OGSÅ klemmer godt med benene når den skal lave tilbagetrædning. Hvordan forklarer du hesten hvornår den skal gøre hvad ?? ET signal må aldrig have flere betydninger, for så er du sikker på at hesten bliver signal forvirret. Prøv f.eks. at slippe med benene ved tilbagetrædning. Det er jo ikke meningen at hesten skal klemmes helt i stykker smiley

• #5   5. okt 2013 jeg skal lige forstå det korrekt!

jeg sætter et barn på mine skulder, og hun læner sig frem. hvad sker der hvis jeg bakker? så taber jeg hende da?

læner sig frem = gå frem af/hurtigere
    læner sig tilbage = stop/tilbagetrædning ?

• #6   5. okt 2013 Og i en parade - der lader du hesten være i fred så snart den står stille - ikke lave en masse halve dit og dat og ingen pres fra benene. Stop hesten - og slap af og sid stille, hold tøjlen stille og benene stille. Og TÆNK - stå stille. smiley

• #7   5. okt 2013 Præcis Louise smiley

• #8   5. okt 2013 Man skal i stedet for at læne sig tilbage, læne sig frem, så hesten har plads til at lave en unaturlig øvelse for den. Prøv at kigge på f.eks. alle rytterene der red til EM i år. Størstedelen lænede sig en anelse frem for at give hesten frihed smiley

Og som Cowgirls siger, så skal du/i lave separate signaler til hver øvelse smiley

• #9   5. okt 2013 mente nok, skulle lige være med. smiley

• #10   5. okt 2013 Louise: du skal jo ikke hænge ude over hestens hals, men ligesom bare vippe modsat i lænden så vægten bliver flyttet.
    når du driver hesten fremad med dit sæde, så skubber du den fremad. hvis du også gør det i en tilbagetrædning, så skal det jo gå galt?

• #11   5. okt 2013 Signalerne modstrider hinanden. Ihvertfald i mine øre. Halve parade i tøjlen som betyder "tilbage" i dette tilfælde og så klemmer hun med benene som betyder "gå frem". Det giver jo ikke mening og det virker ihvertfald ikke på min hest.

• #13   5. okt 2013 Kom til at tænke på denne video: (link fjernet) Det kan være I kan bruge noget af det smiley

• #14   5. okt 2013 Sabine: du behøver ikke fortælle mig hvad jeg skal, det skal jeg og min underviser nok selv klare.. smiley
    Min grund til at gøre som jeg gør er at jeg pt rider en hest som HAR styrken til at gå igennem i sine overgange og parader, og når jeg mærker at hun vil slå fra i paraden/overgangen, så reagerer jeg ved hurtigt at stille hende ind på tøjlen og fange hende igen. Jeg stiller hende ikke på tøjlen i ridningen generelt, men hvis jeg skal fange hende og stoppe hende i en uønsket adfærd så skal jeg altså være på pletten med det samme.. Man kan ikke "skælde ud" efter det er sket, som du nok ved..
    jeg kan TYDELIGT mærke på hesten om hun rent faktisk er træt og slår fra af den grund, og er det derfor jamen så er det en anden sag..

• #17   5. okt 2013 Hej alle!
    Jeg kan faktisk godt se hvad i siger med at der er forkerte signaler.
    Og vi prøver i morgen med at læne os frem.
    Men da vi aldrig rigtig har lært en tilbagetrædning og ikke rigtig har øvet det med Landeur. Så det er monster dejlig i gad komme med nogle gode fifs til hvordan det kunne gøres.

• #19   5. okt 2013 Bare Tenna: jeg forstå ikke hvorfor skulle jeg drive den frem når jeg ønsker tilbagetrædning?

Sabine Glenhammer "Mht. Tilbagetrædningerne, så vil din vægt ryge frem, når du lænder dig tilbage. Så læn dig til frem i stedet, så ligger du trykket bagud." hvordan kommer vægten bagud når du læner dig frem??

• #27   5. okt 2013 Anyway siden min hest er verdensmester i bak, kan jeg lige så godt også komme med mine egne tip. De er dog alle baseret på træning, der tager tid desværre, så ikke noget man lige kan lære inden et stævne.
    Nå, men når I træner parade så gør det ofte i starten. Altså stop hesten for hver 15 meter den går. Så begynder den at forvente og derved bedre forstå signalet til stop. Og hvis hesten ikke er vild med at stå stille, så er det ok at den kun står stille i ½ sekund i starten. Det skal nok blive bedre, så længe I ikke presser hesten til noget den ikke forstår/kan overskue. Og så er jeg personligt mega fan at stemmesignaler. Enhver hest bør kunne stoppes for et stemmesignal. Dette vil også kunne hjælpe fra ryggen, da man let kan overføre et stemmesignal til et fysisk signal. Altså kan hesten stoppe for et ord, så kan man let få den til at forstå at ordet og stopsignalet fra ryg betyder det samme.
    Og mht. at bakke. Der ville jeg få en hjælper til at presse hesten på bringen enten med hånden eller en pisk, mens rytter giver baksignalet fra ryg. Når hesten først har fanget at den skal bakke, vil den hurtigt forstå at signalet der gives fra ryggen betyder bak. Der er et stemmesignal igen guld værd. Har lært min hest at bakke for ordet "back". Det er skønt både fra ryg og fx hvis jeg skal hente ham fra fold og han står ved leddet. For hvis jeg siger back, så bakker han.
    Og i forhold til hvilket signal man giver fra ryg.. Der synes jeg egentligt det er lidt ligemeget. Det vigtigste er at hesten forstår signalet. Så om man lægger pres på tøjlen, presser med benene eller hiver den i manen for den sags skyld er underordnet i min mening. Jeg bruger selv den med at lægge et let pres i tøjlen og så presse let med benene. Det må jeg godt nok ikke for min træner, da hun også råber signalforvirring, men jeg gør det alligevel haha shh, min hest, mine signaler og det er bare en gammel vane for mig. Og min hest har aldrig været forvirret over det eftersom han ved hvad det betyder. En hest skal jo kunne håndtere en kombination af signaler. Et pres med benet kan jo fx betyder flere ting, alt efter hvordan man stiller hesten. Så det er jo ikke usædvanligt at hesten skal kunne forstå en kombination af signaler.

• #29   6. okt 2013 Ved parade lyder det som om at du laver paraden via tøjlen og ikke via bagpart og sæde. Paraden skal jo komme fra bagparten, så den går ind og sætter sig. Hiver du i tøjlen kunne jeg også forestille mig at min hest blev lidt på tværs og slog fra. Kommer det via dit sæde, hvor du langsom sænker tempo med dit sæde burde den ikke slå fra. Træn det evt ved at trave i slowmotion, altså trav så langsomt at den næsten går i skridt, men den skal have masser aktivitet i bagparten. Evt nip den på bagparten med en pisk, mens du fortsætter i det langsomme tempo. Det vil styrke din hest i at bruge de muskler den skal bruge når den skal ind og sætte sig i paraden.

Mht til tilbagetrædning, så plejer jeg at få en nede fra jorden til at nippe hesten på forbene med pisken, så den flytter sig for den. Mens du sidder på hesten og giver tegn til tilbagetrædning. Så lærer den at når den bagger lægger du benene lidt tilbage, overkroppen lidt frem og et meget let tag i tøjlen. Så forbinder den dine tegn med tilbagetrædningen.

• #30   6. okt 2013 Lisa: Nej hun aver den som sådan ikke via tøjlen.
    Hun forbereder i rigtig god tid, med halve parader og klemmer med benene, når så hun laver paraden sætter hun sig tungt ( så tungt man nu kan) og så klemmer godt og tager en lidt større halv parade.
    Så jeg syntes egentlig hun har både sæde og schenkler med i paraderne smiley

Det sjove er med tilbagetrædningerne er at han kan sagtens nede fra jorden, med et let tryk på bringen og når jeg sikker "Back" men ligeså snart der kommer rytter på og skal give signalet der oppe fra vil/kan han ikke.
    Men det er selvfølgelig klart hvis rytteren giver et forkert signal, så kan jeg jo i realiteten så og trykke nok så meget til ham.

Vi prøver de forskellige ting i dag, og ligger vægt på at hun skal læne sig lidt frem når hun skal lave tibagetrædningen smiley

• #31   6. okt 2013 Det har jo intet at gøre med at sætte sig tungt? Det har noget at gøre med at lave dine sædebevægelser langsommere og langsommere, så følger hesten dem og sænker tempo med hjælp fra bagpart.

• #32   6. okt 2013 hun har altid lært at får at komme ned omkring hesten og klemme godt å man kan ave paraden skal du sætte røven i sædet/sætte dig "tungt".
    Men når du sætter dig "tungt" så bliver dine sædebevægelser automatisk os langsommere. det virker d i hvert fald p Landeur.

• #33   6. okt 2013 Det har jo så tydeligvis ikke hjulpet nok, siden i nu beder om hjælp. Hvis i havde trænet det nok og gjort det korrekt ville jeres hest også være stærk nok til at gå ind og sætte sig uden at slå fra. Jeg vil forslå i træner dem i letridning til at starte med. Det kan nogle gange være lettere for rytter og mere præcist for hest.
    Min unghest slog også fra da hun skulle lære parade og slowtempo, men fordi hun er blevet stærkere iogmed hun har trænet de muskler, slår hun nu aldrig fra.

• #34   7. okt 2013 Louise h:
    Tja, jeg har jo bare et andet signal for at gå baglæns end nu har så..
    gør jo reelt set det sammen som i andre, flytter vægten i sædet (læner mig frem) og bruger de halve parader på tøjlen.
    Hesten har så bare lært at når jeg i paraden flytter schenklerne tilbage bag gjorden så skal vi bakke. samtidig kan jeg flytte hende fra side til side, altså bakke o hjørner, ved at bruge schenklerne til at vise vejen, så tja, derfor mener jeg det er fint at bruge det i andre kalder et fremsignal, selvom jeg gerne vil bakke. og så længe hesten kan overskue og skille signalerne fra hinanden, så er det den metode jeg vil bruge.

Sabine, nu nævnte du jo bare mit navn, så jeg tænker at det var henvendt til mig..
    Men ja, man gør jo ting forskelligt og jeg fortæller TS hvad der virker for mig..

• #35   7. okt 2013 Hæhæ! Så fik vi prøvet med de mange metoder, og sammen med vores underviser fandt vi ud af at man som rytter skal læne sig lidt frem (ikke voldsomt med bare en smule) og så ligesom skubbe bagud, ligesom når man skubber frem, men så bare bagud.
    og så ligge benene godt tilbage, da Landeurs bakke gear ligger pænt langt tilbage!

Og så bakker han faktisk uden tage i tøjlen eller noget! smiley

MANGE TUSIND TAK alle sammen for jeres inputs smiley

Kommentér på:
De der latterlige tilbagetrædninger og prarader! Øv..

Annonce