3.297 visninger
|
Oprettet:
farven på sløjfe ved hingste ? {{forumTopicSubject}}
Nu skal jeg forhåbentlig snart starte stævne på santos, og jeg har stærkt overvejet at sætte en sløjfe i halen på ham, så folk kan se han er hingst, jeg har så både fundet et sted hvor der står der bruges gul for at indikere hingst, men også blå ?
Så er der nogen erfarende stævne folk der kan hjælpe mig lidt mere på vej i forhold til at kunne fortælle Santos er hingst ?
Ønsker jo ingen uheldig situation, hverken for santos eller for hopperne der har det med at nærme sig
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 669
Rød = sparker
Grøn = ung hest
hvid = Til salg
Men er i tvivl om santos bør have gul eller blå i halen
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2011
mar 2011
Jeg har dog oplevet på den rideskole hvor jeg har lejet mig ind i ridehuset at de ikke anede at grøn sløjfe betød rå/ny hest
Mvh TT
Mvh TT
sep 2011
Det er jo første gang Santos skal med ud på stævne pladsen (Y)
mar 2011
Mvh TT
sep 2011
Tænker bare om det ikke bliver lidt overdrevet når det er dressur stævne ? ved ikke hvor "sippet" dommerne er med sådan noget jo
mar 2011
Mvh TT
aug 2007
Følger: 228 Følgere: 147 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 220
sep 2011
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 953
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 325
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 4 Svar: 1
Jeg har kendt en der har redt hingst. Hun brugte gul sløjfe i halen på den.
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Den eneste farve man dog kan finde i reglementer i DK er rød. Ellers har jeg vist set både hvid, gul og blå for hingst meget afhængigt at hvilke opslag man finder på nettet. De eneste farver der er ens hver gang er grøn for ung/urutineret og rød for sparker.
sep 2011
Syntes det er noget der er vigtigt at man forstår og respektere, netop fordi det kan forbygge nogen meget uheldige situationer hvor den mundlige kommunikation slår fejl
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
feb 2011
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 90
I det store hele handler det jo om din hest. En hingst burde kunne omgås alle andre heste på opvarmningen uden de store problemer
Hvilket stævne skal du starte?
mar 2011
Mvh TT
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
En normal hingst der er opdraget, vil ikke ændre sig vildt meget bare fordi den bliver redet sammen med andre..
Men hvis du er bange for hvordan din hest vil reagere på en opvarmningsbane, (ved jo ikke om du har gjort dette) - så ville jeg da lige finde et sted at tage hen hvor du kan ride med nogle andre heste end dem han kender, inden man kaster ham ud på en fyldt opvarmningsbane.
Men sedler på underlag, 3 sløjfer i halen osv. er at gøre for meget ud af det, og det ville højst sandsynligt ikke have nogen som helst effekt..
Vil du have folk til at holde afstand, så tag en rød sløjfe i halen.. Men en sløjfe i halen fraskriver desværre ikke dig fra det ansvar at have en styrbar hest på opvarmningen...
feb 2011
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 11 Svar: 90
Synes måske at det burde trænes inden man tager til stævne. Derfor spørger jeg hvilket stævne det er, da der jo er forskel på om det er et C-stævne med 20+ på opvarmningen eller om det er i den lokale klub med 5 i hver klasse.
For hvis der er god plads på opvarmningen og rytter ikke er stresset og kan koncentrere sig om hesten, så burde det ikke blive et problem
mar 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Svar: 10
Vi køre rigtig meget til stævner, og dem der skaber sig mest er hopper.
Nå, men du kan jo os sige til sekretariatet at du har en hingst med, så kan de jo også meddele det over højtaleranlægget, hvis de har sådan et. Det har vi oplevet flere gange, og det er ret effektivt.
Du kan jo også skrive det i bemærkninger på GO, hvis du tilmelder der, så kan folk jo på startlisten der er en hingst i et bestemt tidsrum.
Jeg synes det er helt fint du reflektere over det
Pøj pøj
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Træn din hest i at komme ud og gå med andre heste - det er super at lave en aftale et sted, hvor de fx lukker den ene halvdel af ridehallen ved rideskoleundervisning. Der er masser af liv og glade dage, både i hallen og langs barrieren - og nul og niks tager hensyn til den unghest/urutinerede hest du har med. Start evt med bare at "kom på besøg" med hesten i snor, lær den at gå rundt, og stil dig og hyg med folk ved barrieren. Det er SÅ meget nemmere at lærer en hest, at man hygger med folk ved barrieren, og der måske falder en guffer af, end at tvinge dem forbi barriere med pynt og larm, og børn og rollatorer
På selve stævneopvarmningen er det sådan, at i de helt små klasser kommer de urutinerede heste og/eller ekvipager - her må man passe på sig selv, fordi der ryger en rutter en gang imellem af i et bukspring. Og ellers sejler hestene mod hinanden, fordi skulderen ikke helt er på plads....især hvis der er noget farligt ved porten
I de højere klasser, der rider folk til, og der hersker JEG JEG JEG mentalitet - så den først og heldigvis ind til videre eneste gang en af mine heste er blevet redet ned, var med min berider på ryggen til MB på distrektsplan
Personligt forventer jeg, at alle gør deres bedste for at få tingene til at glide. Og at de har forsøgt at forberede heste - uanset køn - hjemmefra. Så at putte en eller anden sløjfe i halen er total spild for mig.
Mvh Charlotte
sep 2011
Jeg er helt klar over at en stor del af ansvaret for en positiv oplevelse og at sikre der ikke sker noget uønsket er mit ansvar, men jeg mener jo at hvis alle rytter gjorde hvad de kunne for at hjælpe deres heste gennem dagen uden trælse situationer, så ville der opstå langt mindre uønsket situationer.
Jeg er da lidt træt af at høre at sådan noget som farvet sløjfe ikke rigtig er respekteret, netop fordi det kan fortælle de andre rytter hvad de har med at gøre, og på den måde hjælpe den anden rytter med at få sin hest gennem dagen med en positiv oplevelse, ikke for rytterens skyld, men for hestens skyld.
Jeg vidste ikke man kunne oplyse om at man red hingst, så det vil jeg så helt klart gøre, lige så meget for Santos skyld som for de hoppe ejer der enten har brunstige hopper eller en hoppe der ser sig sur på hingstene.
Jeg ser det jo også som mit ansvar at fortælle folk at min hest er hingst, så de andre har mulighed for at forbygge en uønsket adfærd fra deres hest, nogen hopper/vallaker er jo ikke ligefrem tilfreds med at der stinker langt væk af hingst i nærheden af dem, og mange heste reagere jo netop på hingstens dufte.
Så det er jo ikke kun for hingstens skyld at man bør oplyse kønnet, men lige så meget for alle de andre hestes skyld også
farven på sløjfe ved hingste ?