{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Praktik på stutteri? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg skal i praktik i uge 14 2020 og jeg ville vildt gerne i praktik på et stutteri. Jeg går i 8. klasse, men kender heste ud og ind og alt arbejdet.
Jeg bor på Sjælland i Jyllinge.
Er der nogle af jer som har erfaring fra selv at have været på et stutteri eller kender nogle der har været?
Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Praktik på stutteri?
  • #1   1. jan 2020 Hvad tænker du, at du gerne vil have ud af det og hvad forestiller du dig, at du skal lave hvis du kommer i praktik på et stutteri?

  • #2   1. jan 2020 Selvom det lyder til, at det er skolepraktik og det derfor ikke er nødvendigt at stedet er godkendt til elever, så vil jeg anbefale at du vælger et godkendt sted alligevel. Så er chancen for, at du får en god og lærerig uge større, da stedet har prøvet at have elever og praktikanter før dig.
    Det kan være lidt træls, at komme ud til et sted som ikke har noget erfaring med praktikanter overhovedet, og derfor bare sætter dig til at muge 50 bokse hver dag hele ugen, fordi de ikke aner hvad de skal stille op med dig og er dårlige til at lære fra sig.

    Kig f.eks. her: https://pms.praktikpladsen.dk/soeg-opslag/0/Dyrepasser/Hestemanager

    Saml alle du synes ser interessante ud, og så starter du bare fra en ende af og begynder at ringe, fra imorgen af.


  • #3   1. jan 2020 Jeg brugte min skolepraktik på et mindre stutteri, fordi jeg ikke vidste hvad job/uddannelse jeg var interesseret i og så kunne jeg da hygge en uges tid. Det var ikke en super lærerig uge, da det også ramle ind i at de skulle afsted til et stort stævne imens jeg var der og der derfor var lidt tomt. Men jeg hyggede mig nu alligevel.

    Jeg fandt hestesteder i nærområdet og så skrev jeg bare og spurgte.


  • #4   1. jan 2020 Ej tusind tak for svarene.
    Og Sandra; jeg regner bare med at komme ud og opleve lidt hvordan det er at være sådan et sted, hjælpe med at strigle, sadle osv... og hvis jeg er heldig ville jeg da meget gerne prøve at skridte af smiley


  • #5   1. jan 2020 Okay, jamen så tænker jeg din forventning stemmer fint overens med virkeligheden. Mange tror fejlagtigt at så skal de ride og alt muligt, hvilket desværre ikke er tilfældet. Det er som regel udmugning, opsadling, hjælp med fodring, ind og udluk osv.

  • #6   2. jan 2020 Det var også hvad jeg tænkte smiley

  • #7   2. jan 2020 Altså - dine forventninger stemmer ikke ret godt overens med stedet, synes jeg. Et stutteri er et avlsforetagende - det er slet ikke sikkert, der rigtigt er nogle heste som rides.
    Til gengæld er der noget at lære om avl/reproduktion i uge 14 - og det er ligesom dét man gør på et stutteri.

    Hvis du vil ride og stadig gerne vil på stutteri, så skal du finde et sted som er stort nok til både at rumme ride- og avlsheste.


  • #8   2. jan 2020 Okay tak Mimre. Jeg vil jo gerne et stort sted hen og gerne et sted med en berider da det faktisk er mest det jeg vil. Men da jeg ikke gider på en rideskole tænkte jeg stutteri. For der må vel være massere der også har en berider? Tænker jeg...

  • #9   2. jan 2020 Ikke nødvendigvis.
    Definitionen på et stutteri er en virksomhed, der avler og opdrætter heste med henblik på videresalg - mange stutterier har kun avlshopper og plage/ungheste.

    Du skal nok i gang med at lede efter varmblodsstutterier, og her kan ridehesten.com sikkert være et godt sted at kigge.


  • #10   2. jan 2020 Det meste arbejde på et stutteri er jo at passe og pleje hestene, hvilket er, at fodre, trække ud og ind og muge ud. Hvis du er heldig, så kan det være du får lov til at håndtere føl og plage. Være med til at lære dem, at løfte ben, få dække på og trækkes med. Det er slet ikke sikkert du får den mulighed, da forkert håndtering af ungdyr kan sætte læringen tilbage hos hesten.
    Det med, at ride/ skridte af, kan være en by i Rusland, da der jo sikkert er faste ryttere til de enkelte heste, hvis de overhovedet bliver redet på stedet.
    Er du rigtig heldig, får du måske en undervisningstime ud af det.

    Men held og lykke med, at finde et godt sted.


  • #11   2. jan 2020 Et stutteri har for det meste unge heste.. Føl, plage osv som ikke nødvendigvis har været meget i hænder.
    Hvis du vil et sted hen med en berider, skal du vælge et ridecenter med en berider tilknyttet. Der er mange fine ridesteder som tager praktikanter hvor man kan følge med i beriderens hverdag, strigle, sadle op m.m.
    Trænings stalde er et godt bud, der er for det meste beridere til at træne og ride hestene op og man kan ofte få lov at følge med på nært hold.


  • #12   3. jan 2020 Tusind tak for hjælpen. Det var lige den viden jeg manglede smiley

  • #13   3. jan 2020 Ellers skal du kigge efter de store stutterier vis du gerne vil ha indblik i både ride og avlsdelen. Atterupgård ku være et bud. Ellers ta et lig på ridehestens liste over salgsstande se hvad de forskellige steder har til salg det gir et hurtigt billed af om det kun er ungdyr eller om der os er rideheste.

  • #14   6. jan 2020 Tak Julie smiley

Kommentér på:
Praktik på stutteri?

Annonce