{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.823 visninger | Oprettet:

Frieser i dressur. {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg står og skal muligvis låne en frieser. Det er en race, som jeg aldrig har haft noget forhold til, og da jeg er dressurrytter, vil jeg høre fra jer, som ved noget om det, om en frieser er et godt eller mindre godt emne til dressur, ikke kun træning, men også konkurrencer, og hvad dommerne siger til denne race på en dressurbane.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frieser i dressur.
  • #1   17. mar 2011 Self ka de gå dressur smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=BLslfhdXIoY&feature=related


  • #3   17. mar 2011 det er bare mere hvor anerkendt racen er inden for dressurkonkurrencer smiley

  • #4   17. mar 2011 og det var bare en hurtig video jeg fandt

  • #5   17. mar 2011 Jeg rider selv frieser i dressur, de har en LÆKKER gang, men de tager selvfølgelig mere "tunge" skridt end en alm. hest. De er super lækre at ride. Kan anbefales smiley

  • #6   17. mar 2011
    Ligesom med fjordheste, haflingere osv. vil du sikkert møde dommere der har noget imod dem og andre heste der stikker uden for sætditlandsnavnforanvarmblods heste...

    Også vil du møde dommere der er fuldstændigt ligeglade og bare dømmer som de skal.. Og nogle vil du møde som syntes det er super at du viser frieseren frem på dressurbanerne og er glade for at se noget anderledes :o)


  • #7   17. mar 2011 ja jeg har i hvertfald set at de kan flytte fusserne, og det betyder trods alt en hel del i dressur smiley

  • #8   17. mar 2011 Se Jaike under min profil (:
    Hun blev danmarks 4. bedste frieser i 2008.
    Kunne nemt finde på at få frieser igen, det er virkeligt en dejlig hest.

    Selvfølgelig er der nogle dommere der ikke bryder sig om den, men lige så mange der godt kan lide dem (:


  • #10   17. mar 2011 Friesere er blevet avlet smallere og tyndere, så de kan være med på banen. Kender flere og flere som rider frieser i LA,og højere .
    Dog er der nogle dommer , desværre, som ikke mener at frieser tilhører¨på en bane , og hvis valget stod mellem frieser, og holstener, vinder holsteneren , men dette er dog ved at blive lavet om smiley - friesere kan godt, og de kan godt være med i konku.
    Klø på !! smiley - de er så dejlige !


  • #11   17. mar 2011 Tjek www.123hjemmeside.dk/stald-ripa. Det kan sagtens lade sig gøre:D

  • #12   17. mar 2011 Prøv at søg lidt efter Marc Peter Spahn. Han er en belgisk rytter, der har redet op til flere friesere op til de aller sværeste dressurklasser og deltaget i world cuppen med sine smukke heste.

  • #13   17. mar 2011 Jeg synes Friseren er smukkest for en vogn og i et show..


  • #14   18. mar 2011 Du vil aldrig lkomme rigtig langt indenfor hverken dressur eller spring på en Frieser.
    Det er mest fordi, at mange dommere kigger jo på harmonien mellem hest og rytter og om det ser legende let ud. Og det vil det aldrig gøre på en Frieser. Hvis du dyster mod de små varmblods racer med en Frieser, skal din Frieser være utrolig dygtig, for at vinde.


  • #15   18. mar 2011
    >> Louise Rasmussen << - Så når fjordheste slår DSP'ere og varmblods til dressur og spring stævner - så er det bare rent held?

    Argh.. Det kan sagtens se legene let ud på andet end sætditlandsnavnforanvarmblod...


  • #16   18. mar 2011 Rolig nu ikke, kig under min profil jeg rider også de tunge racer.
    Men hvis det ikke ser legende let ud, med din Frieser så har du ikke særlig store chancer.

    Jeg siger ikke det er held, de store ponyer og heste kan sagtens. Det har min egen gjort. Jeg siger med en Frieser skal kemien fandme være i orden før det ser godt ud på en dressurbane.


  • #17   18. mar 2011 Louise:
    Der er da flere Friesere her i lille Danmark efterhånden, der går M-klasser..
    Min nye hoppe har også gået M-klasser i Holland..

    De fleste Friesere er bygget til at bære sig selv.. Og de fleste er yderst arbejdsvillige.. Vi mangler bare at få overbevist en del danske dressurdommere om, at en Frieser sagtens kan gå dressur.. De har bare lidt anderledes gang..

    Og for de, som stadig er i tvivl:
    Frieseren ER en varmblodshest...!


  • #18   18. mar 2011
    Måske før du syntes det :o) - andre syntes måske det ser legene let ud selvom du ikke syntes :o)

    Nu er der jo PRE heste der er oppe i toppen med varmblods heste og jeg vil ikke kalde en PRE let..
    Frieseren sås også til World Cup mener jeg - kommentatoren fik næsten noget galt i halsen, troede først det var en PRE men da hun fik afvide det var en frieser var hun noget forbavset..

    Der er er jo også Balagur - han er heller ikke en let en :o)


  • #19   18. mar 2011 Det var da pudsigt, den står alle steder som koldblodshest, blandt andet fordi den er så rolig.
    Jeg siger heller ikke at Frieseren ikke kan gå, jeg elsker sgu og se en Frieser gå. Men jeg siger også, at hvis du ikke selv rider 130 % i gennem på den, så vinder den aldrig noget som helst. Fordi den er det større og tungere end en normal hest.


  • #20   18. mar 2011 Louise:
    Hvis du en dag kommer her til Jylland, så synes jeg, at du skulle komme på besøg her hos os en tur, så du kan opleve Frieseren på tæt hold i flere forskellige temperamenter... Så sadler vi op og rider.. I håb om at du ændrer mening..

    Og ja - mange har desværre stadig opfattelsen af, at Friseren er en koldblod.. Det var det også i rigtigt gamle dage.. Men den har længe været avlet frem til en varmblod, hvilket også står på Dansk Frieser Forbund's side:
    Frieserhesten er en kraftfuld, storrammet, udholdende varmblodshest med ædelt hoved, store udtryksfulde øjne, højt ansat smukt bøjet hals, bredt bryst, stærk ryg og manke, hvælvet kryds og kraftig man, hale og kodehår.

    Den er en venlig, trofast sort hest med temperament og nervestyrke som gengælder din interesse.


  • #21   18. mar 2011 Jeg har redet Frieser, så tak for tilbuddet, men takker nej. Jeg mener bare at man virkelig skal være motiveret på at få en Frieser langt i dressur. For den er jo nu en gang lidt større og kraftigere en så mange andre.Men selvfølgelig kan den da komme langt, jeg tror bare ikke Frieseren desideret er en lære hest, man skal virkelig kunne sit kram for at få den skudt op i de høje dressur klasser. Det skal man selvfølgelig også med andre racer, men alligevel er det mere naturligt for en lettere race. Jeg elsker Frieseren og jeg vil så gerne have en selv, men får ofte at vide at man skal være så dygtig og talent fuld, hvis man vil til tops på sådan en.

  • #24   27. apr 2011 Louise Olsen
    Man behøver ikke at lyde sur fordi man ikke er enig.
    Og nej Frieseren er avlet som kører hest, senere har man puttet lidt andet blod i dem og ændret på dem, men de er ikke avlet til klassisk ridning.


  • #26   8. jul 2012 frieseren er helt igennem en fantastisk hest har en som mange avler har taget for dv er glad for hun ikke er har haft sådan nogle og er faldet totalt for friseren de er intelligente ,flot gående og knytter sig mere og passer på deres ejere,samtidig er de holdbare og intet slår en smuk frieser

  • #27   8. jul 2012 og det er en varmblod også ifølge forsikringen og det med nogle siger det kun en kørehest har ikke synderlig meget styr på frieseren de er avlet lettere

  • #28   8. jul 2012 Frieseren er ikke så meget anerkendt inden dressur smiley Den er jo lavet som en kørehest, men kan os se de godt kan inden akademisk dressur smiley Så har jeg set nogen friesere uden de høje knæløft, der blev godt dømt inden de lette klasser i dressuren smiley

    Tror mange dommere ikke kan lide dem fordi de har så meget knæløft i forbenene, de går meget "op i benene" men ikke så meget fram, så det bliver lidt tripping - om du forstår? Så er det nogen af dem der "padler" med benene, lige som PRE kan finde på at gøre. Ved ikke om det kan have noget sammenheng med de høje knær?

    De er pene og det hele, og skulle jeg haft en kørehest blev det helt klart en frieser! smiley


  • #29   8. jul 2012
    Frieseren er oprindeligt kører hest, derfor skubber den af, istedet for at træde ind under så og sige. Da det jo er bedst at gøre når man kører vogn.

    At hesten har knæløft kan dommeren være ret ligeglad med - men det er slf. ikke alle der er det :o)


  • #30   8. jul 2012 Hosthost.. Krikken - Frieseren er helt oprindeligt en showhest.. Men mange kender ikke racens oprindelige historie, men kun halvdelen af den, så det er en typisk misforståelse..

  • #33   8. jul 2012
    De skubber stadig af med bagbenene - genialt foran en vogn, knap så genialt til dressur ridning. Syntes jeg er ret tydeligt på stils og video af dem vs. andre racer.
    Hackney hesten laver jo det samme.

    Intet forkert i det - det skal jo bare med i overvejelserne ligesom det skal med alle andre racer som ikke er en kedelig brun hest, som man gerne vil bruge til dressur.


Kommentér på:
Frieser i dressur.

Annonce