{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

Hø alene er ikke nok! {{forumTopicSubject}}

Til jer der kun fodrer med hø og vitaminer/mineraler!
http://www.ridehesten.com/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=11935

Hø indeholder åbenbart ikke nok proteiner, så I skal supplere med dette i jeres hest' foder - evt. med lucerne el. andre proteinholdige tilskud. Få evt. en analyse på hø'et for at se dets indhold, hvis du ikke vil give tilskud.

I følge tallene fra undersøgelsen skal en alm. hest altså have omkring 16 kg hø om dagen (hvis man godtager de ca. 6 % fra undersøgelsen og regner med at hesten ca. skal have 960 gr. protein om dagen i let arbejde), for at få sit proteinbehov dækket.

Bare et godt råd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hø alene er ikke nok!
  • #1   5. okt 2011 Tror de fleste, der fodrer med kun hø og mineraler giver mere hø end "normalt".

Og tanken bag er, at det skal være så naturligt som muligt for hesten - hvilket det jo er. Mange har hø ad libitum til den.

Ud over det, tror jeg ikke der er så mange der kun fodrer med disse 2 ting.
    Jeg selv er en af dem, som fodrer så enkelt som muligt. Men han får roepiller og lucerne også. For at han kan få et måltid ud af det. Samt at han ikke skal stå uden, når de andre bliver fodret. Han får så "kun" mellem 5-7 kg hø om dagen, da han ikke kan tåle mere.

• #2   5. okt 2011 synes heller ikke 16 kg hø om dagen lyder af vildt meget. Min fik 8 kg morgen og 8 kg aften + wrap/halm på folden hele dagen. smiley Den spiste da det hele, så den må have haft behov for det smiley
    Synes det er en meget passende mængde, så det skal da nok passe..

• #3   5. okt 2011 Tror de fleste, der fodrer med kun hø og mineraler giver mere hø end "normalt".

Og tanken bag er, at det skal være så naturligt som muligt for hesten - hvilket det jo er. Mange har hø ad libitum til den.

Ud over det, tror jeg ikke der er så mange der kun fodrer med disse 2 ting.
    Jeg selv er en af dem, som fodrer så enkelt som muligt. Men han får roepiller og lucerne også. For at han kan få et måltid ud af det. Samt at han ikke skal stå uden, når de andre bliver fodret. Han får så "kun" mellem 5-7 kg hø om dagen, da han ikke kan tåle mere.

• #4   5. okt 2011 Jeg kender godt nok ikke mange heste, der får 16 kg hø om dagen.
    Kender til gengæld RIGTIG mange heste, der er på slankekur/vedligehold og lever af vit/min-blandinger såsom Travos blandinger eller suregrow og nogle få kg hø om dagen.

Det fremgår også tydeligt i debatterne herinde. Hver gang en hest skal tabe sig, anbefaler folk vit/min i krybben og så hø ved siden af.

Dette er jo endnu værre, hvis man også motionerer hesten ved siden af. Så har den behov for måske 20 kg hø, hvis ikke den får proteintilskud ved siden af..

• #5   5. okt 2011 Line P - og så er de (shetlændere eller heste der ikke rides på) jo så heller ikke dækket ind = min pointe............

• #6   5. okt 2011 Altså at fodre KUN med hø og vitaminer har jeg sjældent set. Men at hø og vitaminer er grundstenene i fodringen ser jeg ofte.
    Simple Balance - som jeg fodrer med, er lucerneprodukter, og vitamin/mineraltilskud. Og dette foder kan bruges til store, små fede og tynde heste. Hyggeheste, eller konkurence, det er sammensætningen af disse produkter, som gør forskellen.

• #7   5. okt 2011 Anna: Kommer vel an på hvor meget hø de får?

• #8   5. okt 2011 Ok, men så er den her tråd jo heller ikke ment til dig smiley

JEG kender RIGTIG mange heste, der lever af vit/min-blanding plus hø..

F.eks. den her tråd, anbefales kun vit/min + hø
    http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=792753
    og den her
    http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=785463
    og mange mange andre, som jeg ikke gider sidde og finde...

• #9   5. okt 2011 Nu som jeg læser det, bliver der anbefalet hø ad libitum - så regulerer hesten selv sit behov for proteiner, og spiser herefter.

Herudover bliver lucerne og roepiller også anbefalet som supplement til hø og vitaminer.

• #10   5. okt 2011 Fededyret: Det er også en rigtig rigtig god ide! smiley Min kan desværre bare ikke tåle det pt smiley

• #11   5. okt 2011 Det er sikkert også rigtig. Og heste der har fri adgang til hø æder og æder og æder, de første 14 dage 3 uger. Og trapper så ned. Dvs at de selvfølgelig tager på i denne periode, men vil herefter tabe sig igen.

Problemet er bare for min, at han er kronisk forfangen og har EMS, så han har ikke "råd" til, at tage på. For så bliver hans fedtdepoter hårde, og så bliver han desværre syg smiley

• #12   5. okt 2011 mine får alt det hø wrap ud på folden de kan spise

• #13   5. okt 2011 men det kommer vel også an på hvor meget hesten arbejder,

• #14   5. okt 2011 Mine 3 shetlænder har fri adgang til hø også får de wrap i løbet af dagen. Selvfølig får det også vetaminer og minderealer sammen med deres roepiller.
    Min store hest har også fri adgang til hø heler dagen også får han wrap et par gange om dagen. Sammen med hans viraminer og mineraler får han roepiller. ( bliver ikke redet ret tit)

• #15   5. okt 2011 Lucerne er en rigtig god proteinkilde.

Mine heste lever primært af græs, hø, lucerne og salvimin grøn.

• #16   5. okt 2011 2kg?? Er du ikke bange for, at hun for det første ikke har nok grovfoder til sin mavse og for det andet ikke et dækket ind med kalcium og proteiner?
    Det dækker mit i hvert fald ikke, men det får min hest så gennem lucerne og høet smiley

Og der har jeg gennem høets analyse regnet ud, at han minimum skal have 7 kg om dagen..

Ville slet ikke turde at give så lidt hø..

• #17   5. okt 2011 Jeg kender nu rigtig mange der sørger for, at deres islænderhest får foder, selvom den ikke er blevet redet. Islændere må meget gerne få andet end vitaminer - de skal dækkes ordentligt ind med foder ligesom alle andre heste.
    Ingen af de islændere jeg kender der er dækket ordentligt ind er usunde.
    Min lever også primært af hø - men selvfølgelig skal hun dækkes helt ind med alt, derfor får hun også foder hver eneste dag - også de dage hun ikke trænes. Pt får hun kg hø også og er i fin foderform. kg og næsten ingen foder lyder som meget, meget lidt, det kan jeg slet ikke forstå kan fungere..

• #18   5. okt 2011 Jeg har nu aldrig hørt, at islændere et mere nøjsomme end f.eks. fjordheste, shettere osv. Har egentlig heller aldrig set en svært overvægtig islænder, når jeg tænker mig om...
    Synes slet ikke 2 kg lyder som nok. Heller ikke til en nøjsom hest. Kunne du ikke finde noget grovfoder med færre kalorier, så hun kan få mere at spise?
    Synes 4 kg burde være et absolut minimum til en islænder...

Har du fået analyse på dit hø? Kan bare ikke forstå, den er dækket ind.. Tænker ikke engang kalorier..

Har du noget specielt foder/vit/min, der kompenseret for, at den får så lidt hø? De fleste foderblandinger er jo udregnet på baggrund af, at hesten får de anbefalede kg hø.

• #19   5. okt 2011 Jeg siger bare, at det går i mod alt hvad jeg har lært om fodring.. Ville helt sikkert tale med en foderekspert og ikke en dyrlæge..
    Hø bør ikke være huldregulerende. Jo måske, hvis hesten skal tage på, men bør aldrig være en slankemåde. Efter hvad jeg har lært. Jeg ville være skrækkeligt bange for mavesår med så lidt grovfoder. Specielt når den ikke står på halm (mener jeg du tidligere har skrevet).

Jeg tror egentlig Montys mor har fat i noget. Man kender det fra sig selv - springer man måltider over, så tager man på, spiser man som ind i et vist sted, taber man sig fordi man sætter forbrændingen ned.. Det et forresten AnnA smiley

• #20   5. okt 2011 Øh, man sætter forbrændingen op ved at spise meget.. Hehe

• #21   6. okt 2011 Nu er det bare ikke alle heste der har særlig godt af og lagre noget i deres fedtdepoter. Er du bims man, hvor vil min blive syg, hvis han fik lov til det!

Og er ret sikker på at Don har styr på sin hests fodring smiley

• #22   6. okt 2011 En almindeligt fed/tyk sund og rask hest kan også tåle det. Som jeg skrev længere oppe, er hø ad libitum også godt for dem - hvis de kan tåle det.

Desværre har min EMS jo, og er kronisk forfangen. Og det er en ond cirkel uden lige med hensyn til fodring.

• #23   6. okt 2011 Hmm, jeg er nu ikke fan af hø ad libitum.. Måske hvis hesten er vokset op med det, og kan finde ud af ikke at æde non-stop og dermed ikke indtage aaalt for mange kalorier..
    Jeg er mere fan af hø-net, slow feedere, hvad har du = lidt hø hele tiden.. Så maven holdes i gang uden det bliver store mængder.

• #24   6. okt 2011 Anna: hø ad libitum, kan også godt være i slowfeedere smiley Jeg selv giver i fintmasket hønet, for at få de kilo han må få til at holde længst muligt smiley

• #25   6. okt 2011 Ad libitum betyder vel fuldstændig fri adgang, så hesten selv kan kontrollere sit indtag. Det kan den jo ingenlunde, når der bliver målt og vejet kilo smiley
    Vi skal heller ikke ud i en sprog-diskussion. Finmaskede hønet er the shit! Min hest har lige pludselig hø til hele natten.. Hurra for det smiley

• #27   6. okt 2011 Det er jo også netop min pointe, Camilla. Det er ikke alle heste/ponyer der kan tåle 16 kg hø om dagen og skal derfor have proteintilskud såfremt de kun får vit/min, som mange nøjsomme heste får. Feks Suregrow smiley

Kommentér på:
Hø alene er ikke nok!

Annonce