{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Race til bedækning?? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg har en 2 års blandingshoppe. Hendes mor er en Hollandsk Varmblodhoppe og faren er ukendt, men sikkert welsh sektion D, for hun ligner lidt en welsh. Hvad ville være godt at putte på hende? Jeg vil gerne have føl på hende en dag, og jeg skal selv beholde den og ride den op og bruge den til stævner og så videre.
Hvad ville i putte på hende? Jeg har overvejet Engelsk Fuldblod, men vil lige høre hvad i andre ville gøre smiley
Det er hende her http://www.hestegalleri.dk/galleri/265017-anden_saerlig_race_surprise smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Race til bedækning??
  • #1   6. dec 2013 Hvad vil du bruge føllet til (spring,western, dressur, military osv)?

• #2   6. dec 2013 Primært spring. Men man skal også have dressuren i sin orden, så både spring, dressur og terrænridning smiley

• #3   6. dec 2013 Altså fuldblodsheste er jo en meget varm hest :)! Måske noget holstener?

• #4   6. dec 2013 jeg ville sige engelsk fuldblod da de er gode springer og det man mest har i springheste smiley

• #5   6. dec 2013 nu er den ikke udvokset endnu, så det er svært at se noget færdigt resultat i forhold til bygningen..
    men hun ser spinkel ud, så personligt bille jeg nok vælge en lidt kraftigere type end en fuldblod. jeg ville gå over i noget oldenborger eller holstener og få lidt mere fylde i hesten og lidt mere ben så den har noget at springe med.

Hvad skal hoppen bruges til?

• #6   6. dec 2013 Hvis du vil have fuldblod så tag et kig på irsk fuldblod smiley
    Men ville nok sætte noget lidt mere fylde og højde på smiley

• #7   6. dec 2013 Det kommer jo også an på, hvor ædel du vil have den - Her tænker jeg trakehner eller araber. Det er også, hvad du ønsker af temperament. Hvis den skal være rolig, er fuldbloden måske ikke at foretrække? smiley Så kan en oldenborg/holstener måske være mere oplagt. smiley

• #8   6. dec 2013 Jeg vil bruge hende til spring. Dressur ligger ikke rigtig i min smag, da det ikke er så spændende smiley Jeg ville også gerne have mere fylde på og meget gerne mere højde. Har overvejet en let oldenborg også. Men nu ved jeg jo ikke hvor meget hun vokser eller hvilken bygning hun får. Jeg kan prøve at ligge et nyt billede ind af hende, Hun er faktisk ikke så spinkel mere smiley

• #10   6. dec 2013 Nu bliver jeg sikkert jordet, men jeg tager chancen smiley Jeg synes ikke at man skal give sig i kast med at ifole en hoppe, hvis hoppen ikke har en ordentlig tavle at avle på. Det er simpelthen for dyrt og besværligt, og i tilfælde af at du ikke kan beholde føllet vil det praktisk talt være umuligt at sælge, i hvert fald at få en ordentlig pris for, Jeg ved godt du skriver, at du vil beholde det, men har du nogen ide om hvor meget tid sådan noget kræver? smiley Og ikke mindst hvor meget det koster inden det overhovedet er født, og ikke mindst koster derefter. Det er altså ikke noget man lige gør. Føllet har også brug for en legekammerat, og er der mulighed for det? smiley Der er bare så mange ting man skal tage højde for. Jeg ville i stedet anbefale dig, at finde ud af præcis hvad du ønsker af en hest, og så gå ud og finde et føl, som han anlæg for det. Der igennem ved du også præcis hvad du får smiley Du kan evt. leje en hoppemave, og så ifole den. Jeg synes bare det ville være synd, at avle på noget, og så har man ikke en jordisk chance for at spå hvad der kommer ud af det smiley

• #11   6. dec 2013 Jeg er 100% sikker på hvad det kræver. Har avlet to føl før smiley

• #12   6. dec 2013 Jeg tager chancen og stritter imod! smiley
    Hendes rolige sind og hendes mod SKAL avles videre smiley Ville bare gerne høre hvad jeg skal putte på hende. Jeg er ligeglad med en fancy stamtavle og fissefornemme hingste. Har hingsten et godt hovede og en fin bygning, er det, det jeg går efter smiley

• #13   6. dec 2013 Jeg tror at jeg ville putte noget fylde på hende. Vælger du noget spinkelt varmblod vil jeg næsten tro du får en tændstikhest ud af det :p.
    Går selv og leger med tanken om at ifole min hoppe (selvom det 99% sikkert ikke bliver til noget), og jeg ville putte noget Welsh Cob eller noget i den stil på hende, for at få lidt fylde og gang. Hun er selv en lille fin og spinkel hoppe, hun er noget Araber så hun er rigeligt spinkel i forhold til hvad jeg normalt bryder mig om :p.

Så hvis jeg var dig havde jeg valgt en hingst med noget fylde. Gerne noget god gang også, og et lækkert sind :).

• #14   6. dec 2013 Jeg synes også at min er rigeligt spinkel! Jeg har også leget lidt med tanken om at putte koldblods i hende smiley En tinker eller sådan noget..de bliver bare ikke ret høje og har heller ikke en specielt god gang ( #nohate# )..Og det bliver først om 3-4 års tid jeg lægger føl på hende...
    Måske noget hollandsk varmblod? Eller en frederiksborg? smiley

• #15   6. dec 2013 Men et lækkert sind er det vigtigste smiley

• #16   6. dec 2013 Okay, men så har jeg sagt det smiley Stamtavlen behøver ikke at være fisefornemme smiley Det findes tonsvis af heste derude, som bare har en tavle. Det er kun en brøkdel af de heste der faktisk er noget særligt smiley
    Men okay hvis du vælger at det en løsningen for dig, er det selvfølgelig fint med mig smiley Hvad ønsker du dig så at føllet skal kunne og indeholde? smiley Jeg synes i dette tilfælde ikke, at du skal tænke sådan vanvittig over racen på hingsten. Selvfølgelig skal det tages i betragtning, men når du ikke ved hvad din hoppe indeholder, kan det jo næsten være lige fedt smiley Jeg synes du skal kigge på din hoppe, og sige hvad er hendes svage sider, og hvad er hendes styrker. Så finder du en hingst, som har været i avlen et stykke tid, og som har fået bedømt nogle følårgange, så du ved præcis hvad hingsten giver videre. Hold øje med at hingsten kan bruges på et bredt udvalg af hopper, så chancen for at ramme den rette kombination er større. Som sagt når du ikke ved hvad der ligger i din hoppe, er der mange ukendte faktorer der spiller ind smiley Så finder du den hingst, som vejer din hoppes svagheder op, og så er det ellers at vælge smiley

• #17   6. dec 2013 Hov hov, en IC kan være høj, og kan have en kanon gang! smiley Og de kan springe!
    Har selv haft IC, en bette skid på 138 som sprang 80-90 baner da han var i god form, og en 3 års som havde en gang der sagde spar 2. Hun ville blive omkring de 150-155cm.
    Min tante har IC'er som er over 160, og de har altså også bare en gang der vil noget :p.
    Så det må have været nogen elendige IC'er/Tinkere du har set, hvis du mener de har en ikke særlig god gang d:

• #18   6. dec 2013 Altså hun er jo en spinkel en, så gerne fylde. Hun er ikke så høj, så gerne højde. Hun kan springe, så han skal også have springgener og hun har det bedste sind, men er lidt varm, så han må gerne være " cool " smiley

• #19   6. dec 2013 Og forresten selvom man har en hoppe og ifoler den med en god hingst er ikke ens betydning med at føllet bliver godt smiley Tag fx Totilas. Det er jo en klassehest uden sammenligning!!! smiley Den er kun blevet brugt på særlig udvalgte hopper, og det er jo kun nogle hopper som er virkelig gode. Disse føl har faktisk skuffet, og kun få er blevet gode smiley Det hele handler om kombinationen er god, og passer sammen og så er der selvfølgelig smutterne, som ingen regner med smiley Jeg kan nævne flere hvis det er smiley

• #20   6. dec 2013 Nu har vi avlet fuldblod i en del år, og har fuldblod og halvblod i stalden - og skønne heste, som ikke er for varme.. Jeg synes fuldblod lyder som en god ide smiley

evt. en stor WPBR hingst som er 75 % fuldblod, så du kan få nogle papirer på føllet smiley

• #21   6. dec 2013 Ida J: kan man få papire på føllet hvis faren til moren er helt ukendt? Og hvis det kommende føls mormor ikke har stamtavle? smiley

• #22   6. dec 2013 Jeg har også en KÆMPE svaghed for pletter! Kan man være bekendt at putte
    http://www.hestegalleri.dk/marked/Bedaaekning/733624-knabstrupper-hingst
    ham der på hende hvis han er der til den tid? Der er både fylde, kåring, farve og højden smiley

• #23   6. dec 2013 + at han er springhest smiley

• #24   6. dec 2013 Altså med springgener går man jo sjældent fejl ved holstenerne, men også DV'erne er gode. Nu var jeg lige inde og læse lidt om din, og din bliver jo ikke den højeste. Dermed ikke sagt, at hun ikke kan avle afkom som bliver større. Det kan jo ligge i hendes gener. Nu ved jeg ikke hvor høj du selv er, og må tilstå, at jeg kender en del mere til dressurhingstene, men sørg for at kigge efter højde og drøjde på hingsten, og ikke bare på den, men også på dens afkom. Dette kan du evt. gøre ved at søge på afkom til salg efter den smiley Det plejer jeg at gøre når jeg søger smiley

• #25   6. dec 2013 Okay smiley Jeg er 165+ smiley Nok nærmere 167..:)
    Men bliver DV ikke lidt for " tændstikket" hvis man blander det med hende? Jeg mener, hun er jo ikke det største brød man kan finde...:)

• #26   6. dec 2013 Det kunne du i og for sig godt. Men så bedømmer du igen kun på udseendet smiley Når du gerne vil springe er en god galop vigtig. Hvordan galoppere din egen? Nu er den nok lidt bundet pga. vækst, så det kan være svært at bedømme, men igen find din hoppes svagheder, og find en hingst som vejer dem op. Så kan du jo evt. søge det indenfor knabstrupperracen smiley Prøv og ring til en hingsteholder, og fortæl hvad du har, og hvad du ønsker dig smiley Alliere dig med alle de kloge mennesker, som ved en masse om det. Få også nogen til at kigge på din hoppe, og hjælp dig i søgningen smiley Det er mit bedste råd. På den måde er chancen for et optimalt resultat bedst smiley

• #27   6. dec 2013 Okay. Tak skal du have smiley

• #28   6. dec 2013 hehe man kan finde ALT indenfor DV avlsforbundet smiley Husk på at DV er et mix af alt muligt, og er dermed ikke en race, men et forbund smiley Jeg vil ikke anbefale dig at begynde at kaste dig ud i noget med at smide irish cob og alt det bare for at få fylde. Led videre i halvblod, og måske også fuldblodshestene. Man kan finde alt, hvis man søger og er kræsen nok smiley Nu vil du også gerne have pletter, så prøv og kontakt nogen indenfor det felt. De ved hvilke hingste der er fremme, og hvad er der evt. kunne passe på din hoppe. Husk på du er køberen, og alle er sultne for at sælge, så bliv ikke stresset eller presset, men hver kritisk og stil spørgsmål smiley

• #29   6. dec 2013 Du ku jo bare se hvad naboen har gående af hingste??

Hvis du alligevel underkender den seriøse avl, kan du lige så godt bare finde en hingst der kan finde ud af at springe over hegnet til din hoppe.

Seriøst, så har DV et super spring program kørende.
    Køb strå fra en af dem.
    Glem udseendet, og gå efter evnerne.

HELT seriøst, så glæd dig over din hest, og når du har tiden til en springhest, så køber du en der allerede er færdig avlet.

• #30   6. dec 2013 Jep. Og jeg er generelt meget kræsen hvad ALT angår. Især når min hest indgår i noget. Jeg vil jo gerne have det bedste resultat. smiley Og den skal også kunne tåle noget smiley Terrænspring er jo hårdt..:)
    Og jeg skal nok prøve at komme i tanke om alle mulige tossede spørgsmål smiley

• #31   6. dec 2013 Ja, DV er godt. Men den skal være god til det JEG vil. Og jeg er ligeglad med " seriøs " avl. Igen, så vil jeg have at MIN hoppe skal have det føl JEG skal bruge i fremtiden smiley

• #32   7. dec 2013 Jeg så du skrev det med pletterne .. Husk nu, at en plettet hingst oftest har ca. 50% fpr pletter på en ensfarve hoppe! smiley

Istedet sal du kigge efter en der bærer pletterne dobbelt (hvidfødt) hvis du vil være sikker på pletterne smiley

• #33   7. dec 2013 Altså en knab hingst der blev født hvid, men nu har pletter...Eller hvordan? smiley

• #34   8. dec 2013 Du får selvfølgelig ikke et rødt pas, men den kan kåres som F1 (hvis det bliver en hoppe) i welsh foreningen.

• #35   8. dec 2013 Okay smiley
    Hvad står WPBR for?:)

• #36   8. dec 2013 welsh part breed

• #37   8. dec 2013 Tænkte det nok, skulle bare være sikker smiley Men hvor ligger højden på dem i gennemsnittet? smiley

• #38   8. dec 2013 Det meget forskellige.. De fleste WPBR er ponyer.

• #39   8. dec 2013 Altså hvis vi snakker hingste.

Men ellers er de alt fra små ponyer til en fin str heste på 160-165

• #41   9. dec 2013 Kan godt lide at du angriber mig først og derefter giver du mig gode råd. Men en Ask hest har også været overvejet.

• #43   9. dec 2013 Nej, hun holder IKKE ponymål smiley
    Jeg skal have en hest smiley

• #45   9. dec 2013 Fair nok. Men tak for rådet smiley

• #47   9. dec 2013 Nej det med angrebet var skam ikke til dig, Stald Abli. Men hun er 156 over krydset, så HÅBER da at hun bliver hest! xD

• #49   12. dec 2013 Ja, det ser også komisk ud! smiley

Kommentér på:
Race til bedækning??

Annonce