{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Indavl??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige købt en fjordhoppe i torsdags, har betalt og sendt papirer afsted. Hesten står hos tidl. ejer til i morgen.
Efter jeg havde smed til den i dag (den er 5 år og aldrig haft smed! ARG!) spurgte tidligere ejer mig, hvad jeg ville sige til, hvis den var med føl. Det er så overhovedet ikke en del af planen, da den skal i tilridning og uddannelse. Jeg siger, at det måtte hun godt have fortalt, inden jeg købte hesten. Hun er helt uforstående overfor det, og siger, at hun regnede med, at jeg bare ville blive glad. JESUS CHRIST!
Så spørger jeg, hvem faderen er, og hun udpeger så en af de andre heste på marken. Jeg spørger hende så, om det ikke er hoppens egen bror? Og jo siger hun, men det betyder ingenting når det er heste.
Jeg er helt fortvivlet, vil stadig gerne have hesten, men kan jeg regne med en masse problemer med føllet, hvis det viser sig at hun er i fol? Min hoppe og hingsten har samme mor, men ikke far.
Er der nogen der ved noget om den slags?

Knus fra den chokerede nybagte hesteejer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indavl???
  • #1   26. maj 2014 Har i lavet kontrakt?

  • #2   26. maj 2014 Ingen kontrakt, da det er en meget billig hest. Meget dumt af mig, kan jeg godt se nu.
    Det gør måske heller ikke så meget, hvis der kommer et føl, jeg er mere bekymret for om det med indavlen er problematisk.


  • #3   26. maj 2014 Jeg kender en mand på Island, der laver familie avl som Han kalder det. Jeg kalder det indavl smiley
    Han har gjort det I mange år og siger søskende avl, ikke er noget problem I 99.99% af tilfældende. Det eneste der er ved det, når man gør det på denne måde er at "famile svaghederne" bliver I familien, og har hesten f.eks. Høje benløft forstærkes det til føllet. Håber du forstår hvad jeg mener.

    Kan tydeligt forstå du er chokkeret! smiley
    Mvh. Melanie


  • #4   26. maj 2014 jeg synes absolut ikke indavl bør foregå inden for racer hvor der er avlsliner nok at vælge mellem...

    er hoppen bedækket i år så ville jeg høre en dyrlæge om muligheden for at få hoppen til at abortere føllet...

    hvorvidt det så er sælger der skal betale for det synes jeg du skal tage op med en advokat som ved meget mere og sådan noget.


  • #6   26. maj 2014 Øv, sikke en træls situation. smiley
    Jeg ved blot at Knop halsnæs ( http://www.fjordhest.dk/index.php/component/content/article/58-foreningen/2008/792-knop-halsnaes ) også er hvad der er på grænsen mellem linieavl og indavl, men den er kåret avlshingst.

    Ved du hvor langt hoppen er henne, for dyrlægen kan vil klemme et foster, hvis det ikke er for stort? smiley


  • #7   26. maj 2014 en dv avler sagde engang til mig "går det godt er det linieavl, går det skidt er det indavl".

  • #8   26. maj 2014 Det er ikke sååå problematisk hvis det er halvbror, som hvis det er helbror, men hvis den ikke er ret langt henne kan du evt. få dyrlæge til at fjerne fosteret :-)?

    Men nu ved jeg jo heller ikke lige om det er hel- eller halvbror smiley


  • #9   26. maj 2014 jeg jeg kender en ride hest der har den samme hingst i sin stam travle flere steder, det er sund og rask hest.

    dog ved jeg ikke hvad jeg skal sys om indavl


  • #10   26. maj 2014 Jeg ved ikke præcist, hvor langt den er henne. Tidl. ejer mener, at den kan være bedækket i februar/marts. Men vil få fat i en dyrlæge hurtigst muligt, når jeg har fået hende hjem. Bryder mig dog ikke om tanken om abort.

  • #11   26. maj 2014 Cecilie, det er heldigvis kun halvbror

  • #12   26. maj 2014 Det er da altid noget at det kun er halvbror, så er det da - i mine øjne i hvert fald - ikke lige så meget indavl som havde det været en helbror smiley

  • #13   26. maj 2014 Derfor laver man ALTID kontrakt, når man køber hest. Anyway... indavl kan blive et problem, men ikke nødvendigvis. Største problem er hvis begge heste har samme "dårlige" kromosom, for så bliver det "bekræftet" og føllet får måske en sygdom som følger af det. Men det er nok et af de tidspunkter, hvor du skal krydse fingre for at få et hingsteføl, så kan du nemlig fohindre det i at blive brugt til avl.

  • #14   26. maj 2014 Indavl i sig selv er sådan set ikke farligt. Når forældrene er nært beslægtede har de en del gener der er "ens" og eftersom begge forældre leverer 50% gener hver til aflønnet er chancen/risikoen for at netop disse "fælles gener" kommer til udtryk i aflønnet stor.
    Det kan altså være både godt og skidt. Hvis forældrene bærer på noget skidt (både fysisk og mentalt) er risikoen for at det gives videre til aflønnet stor. Det samme gælder så self hvis det er gode forældre ( i øvrigt ikke kun forældre men aner i det hele taget) her er chancen for at de gode gener kommer til udtryk i afkommet jo så.stor.

    Den der med at give indavl skyld for alskens dårligdomme er ikke holdbar. Men man skal altså kende avlsdyrenes aner godt for ikke at risikere at avle på noget skidt.

    Noget andet er så at jeg havde ladet den håndel gå tilbage - hvis hun ikke mener en drægtighed er værd at informere om, gad vide hvad hun så mere har fortiet.


  • #15   26. maj 2014 Altså nej det ikke verdens undergang..

    Nogle Linie avler kalder de det og der er også nogle gang halvsøskende som er sat sammen.. Men det er selvfølgleig nøje overvejert omkring med hendes dårlige og gode sider..

    Derud over har jeg også set nogle upser med helsøskende og føllet har ingen dårligdomme.. Men begge er også godt avls matriale..

    Men jah i det store hele ville jeg ikke være bekymret er ikke noget jeg ville gøre MEN var ikke noget jeg ville være nervøs for hvis jeg fik en hoppe som var ifolet med en halvbror..


  • #16   26. maj 2014 Nå, aflønnet er så min telefons måde at skrive afkommet på smiley

  • #17   26. maj 2014 Jeg er allerede forelsket i hesten, bl.a. p.g.a. dens rolige sind. Da den havde smed i dag, stod den bare så pænt og stille, som den kunne. Den var ikke så god til at holde balancen, da jeg kun har nået at træne løfte hove med den tre gange. Jeg håber, at det rolige sind gives videre til føllet.

  • #19   26. maj 2014 Jeg kom også til at tænke på noget andet. Vildheste parrer sig Jo også nogle gange med nær slægt. Man har jo set hingste bedække deres egne døtre. Og det er sjældent man ser syge mustanger, fordi når det en sjælden gang sker at afkommet har taget skade. Så overlever de ikke og ellers slår hingsten Dem ihjel. Så jeg tror ikke man skal være så nervøs, det er dog ikke ment som at man bør indavle med vilje. smiley

  • #20   26. maj 2014 Grunden til at man ikke ser syge mustanger er nok, at de 1. er vildheste, og ikke så gerne omgåes mennesker og 2. de dør relativt tidligt, hvis de fejler noget.

  • #22   26. maj 2014 Jeg ser kun indavl som en dårlig ting, men sker det ved et uheld så går det nok. Til gengæld er jeg ved at brække mig over det såkaldte linjeavl...

Kommentér på:
Indavl???

Annonce