{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

Hvilken hingst? {{forumTopicSubject}}

Min hoppe skal kåres næste år, og jeg vil gerne have smidt et føl i hende på et tidspunkt, men hingstevalget er jo stort, og må ærligt indrømme at... Jeg stinker til at vælge sådan noget..

Hun er en ordentlig dame på 170+, og med en vægt på 750 kg, så hun er godt bygget og med en hel masse krop.

Derudover er hun lige så god, som hun er stor, og gør ALT for at behage sin rytter, en idiotsikker hest, og stadig med alle 3 gangarter langt over middel, en hest der går hele vejen..

Hun er efter Midt-West Ibi-Light, og moderen er SRDH hoppe, så blodlinjen fejler bestemt ikke noget..

Det hun nok har lidt imod sig, er sin størrelse..

Hvad ville i mene?
Selvfølgelig en dressur hingst smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hingst?
  • #1   10. jul 2016 Jeg er selv helt forelsket i Franklin og vil så gerne have et føl efter ham.. Men da min egen har Ferro til morfar syntes jeg der bliver lige rigeligt med Ferro.

    Men ja som du selv siger er der jo vildt mange at vælge mellem..


  • #2   10. jul 2016 Vent til din hoppe er kåret. Så kan du også se på de svagheder hun har og hvad for en hingst som evt kunne opveje disse svagheder =)

    Og der kommer jo nye hingste til hele tiden =)


  • #3   10. jul 2016 Vil også vente til hun er kåret, og til den tid kunne du evt. kontakte Esben fra Blue Hors, han er god til at guide og se blodlinjer smiley

  • #5   10. jul 2016 Hahahah Stald Z er flad af grin over din kommentar. du ved jo intet om deres temperament. og nu spørgsmlet hvad man ønsker. hvis hun ikke ønsker en tung hingst men en mere let for ja hoppen også lidt lidt lettere så det jo ikke mod oldenborg hun skal gå

  • #7   10. jul 2016 Det var da noget pis at lukke ud Stald Z smiley
    Der er rigtig mange fine DV hingste, og lige netop sådan en type hoppe, skal man da netop passe på ikke at få FOR grov, for type mæssigt er hun fin, men skal heller ikke være grovere, det er jo en hoppe.
    Nu avler DV jo sportsheste og ikke koldblodsheste, så avlsmålet er ridemodellen, men de gode gangarter OG det gode temperament. Hvor du har fra at ALLE DV heste har dårligt temperament, det vil jeg da gerne vide..


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   10. jul 2016 vent til at hun er kåret, og vurder ud fra bedømmelsen hvad hun mangler/ikke mangler også find en hingst ud fra det.

    Bare fordi at der er gode gener bag, er det ikke ens betydende med at afkommet er godt smiley (dermed ikke sagt at din hest ikke er aktuel at bruge i avlen)

    DV har rigtig meget at byde på til de fleste hopper, og det burde bestemt ikke være umuligt at finde det rigtige match.

    evt. Kan du kontakte forskellige stutterier og hører om de har en hingst der kan matche din hoppe og dine ønsker..

    personligt er jeg stor fan af HP horse, de har en fantastisk hingste kollektion


  • #10   10. jul 2016 Nå Sjovt har da redet tur på mange dejlige DV =) uden problemer=)
    Har arbejdet i stald hvor du avlede DV og alle skøøøøøønne og cool heste. som både blev brugt på banen men de var så sandelig også ude og ride tur.

    Så må le af din uvidenhed for det er hvad den er og en virkelig dårlig fordom.!

    Og nu er DV jo alle mulige racer både balandet men også renracet =)


  • #11   10. jul 2016 Hvis hun er en kraftig dame, så måske en lettere hingst som Fürsten-look? smiley

  • #12   10. jul 2016 Oftest er de heste der er for varme, avlet af folk der kun ser på hingsten og ikke på hingsten og hoppen i en sammenhæng smiley

    Vi avler DV heste, og den eneste som er oversensibel, er fordi at hingsten vi brugte var lige varm nok til hoppen han blev sat sammen med, resten af de afkom den hoppe har fået, de har været/er gode i hovedet, bl.a. er de alle blevet redet på tur allerede som 3 års og generelt været nemme at have med at gøre, samtidig med det også er en god konkurrence type.

    Mange, især hobbyavlere, avler efter OL-hesten, og derfor tænker mere i gangarter end i temperament, igen, dårligt avlsarbejde og bestemt ikke hestenes skyld.


  • #13   10. jul 2016 Jeg er absolut ikke inde i avl og stamtavler osv., så man kan ikke tage mine ord for gode varer smiley

    Skulle jeg avle på en DV hoppe, så havde jeg til hver en tid valgt Donkey Boy: http://katrinelund.dk/DK/Hingste/Hesselh%C3%B8j%20Donkey%20Boy.aspx
    Seriøst, har I set den hest?! SÅ LÆKKER!


  • #14   10. jul 2016 Jeg vil lige kort sige at ja Esben fra Blue Hors er rigtig god til at give hode råd man skal bare huske at forholde sig en smule kritisk til hvad de anbefaler da de jo gerne vil promoviere deres nye/unge hingste og derfor er rådet måske ikke altid lige brugbart (dog intet dårligt ment det råd man får kan også sagtens være ganske reelt) :).
    Til din hoppe ville jeg dog vælge en lidt mere spinkel hingst (hvis unghingst så knap så stor) ellers ville jeg se på hvordan hingsten har avlet på hopper som minder om din og om de avler stort eller småt, hvis du ikke selv ved hvad hoppen avler (hvis den er førstegangs folene) så kig mest på hvad hingsten avler (men husk at have hoppen i baghovedet).
    Vi valgte selv at bruge Blue Hors Zalabaster (god naturlig gang med dejlig bagbens aktion, dog ikke for meget, utrolig ridelig og kold overfor det meste, ikke så høj ca. 165 i stg. Lidt kort men "kraftig" bygget) på vores trakhener hoppe Atlina (spinkel, kort hoppe, derfor "kraftig" hingst , skønt temperament med en super gnist, masser af gang med god bagbens aktion, derfor ønskede vi ikke for meget ved hingsten, 170+ i stg. Derfor "lille" hingst) vi har fået et skide lækkert føl som desværre er blevet en smule kort (intet "foruroligende" bare ingen familie hest smiley ) men med bagbenene på det helt rigtige sted og med en lys fremtid (udtalelse fra følchampionat) smiley
    Det blev lidt langt men håber det kan bruges smiley


  • #15   10. jul 2016 Tror jeg ville ringe til Dansk Varmblod og få en snak. Det gjorde jeg da jeg skulle vælge hingst i år. Men vent til hun er kåret

  • #16   11. jul 2016 Tusinde tak for svarene, og ja self vil jeg vente til hun er kåret, er virkelig spændt på hvad hun får af point, syns ihvertfald selv, at hun har et fint eksteriør, selvom hun er stor, er hun stadig sat pænt sammen smiley

  • #17   11. jul 2016 Havde selv Fursten-Look i tankerne, da det jo bestemt ikke er fylde hun mangler, ellers bliver det nok en "koldblods størrelse" til sidst hehe..

    Hun er helt igennem fantastisk sindsmæssigt, og ALLE forelsker sig i hendes personlighed.
    Selv når hun er i brunst, kan man ikke mærke det på hende. Mig og min træner skal virkelig lugte og holde øje, for at se hvornår hun er i brunst..

    Hun er typen, selvom hun kun har været reddet 3kvart år, godt kan stå stille i 14 dage, og så blive reddet som om hun ikke har stået stille..

    Og det er jo netop også hendes sind jeg gerne vil have videre, fordi det er så fantastisk.

    Til hendes aller første stævne, glemte piloten banen (ups), og trods en del fejl og mangler, og en virkelig anspændt rytter, endte vi på en 5.plads ud af 24 starter.
    Så kvalitet er der også nok af..

    Alt det hun har, vil jeg gerne have over i den næste også.. Kan man ikke lave en kloning af en hest ? smiley smiley


  • #18   11. jul 2016 Btw.. Så er hun MEGET nem at fodre på, og får kun pony potioner af fuldfoder, dig alt det hø hun kan æde.. Ellers bliver hun meget nemt for tyk smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   11. jul 2016 fürsten look kunne godt være en rigtig god mulighed smiley

Kommentér på:
Hvilken hingst?

Annonce