{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Hvad skal man forvente af en 1 årig {{forumTopicSubject}}

Hej hvad mener I man skal forvente at en næsten 1 årig føl/plag skal kunne.
Har 3 kategorier hvor jeg lige sætter et eksempel ind. I skal bare fortælle hvad I mener den skal kunne.

som basic
trækkes med frem og tilbage til fold


som et ekstra plus
kan få tæpper på

som helt urimeligt og det er for ungt at den kan
trække en hestevogn

igen bare eksempler


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man forvente af en 1 årig
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   10. feb 2018 stå bundet, håndens ved dyrlæge/smed uden problem - løfte ben, stå stille, blive trukket på tur, reagere på stop og frem, få grime af og på.
    (have dækken på hvis nødvendigt)

    Alt andet mener jeg er unødvendigt tror jeg...


  • #2   10. feb 2018 mener det samme som AMT
    behøver dog ikke være trafiksikker


  • #3   10. feb 2018 enig med de andre smiley

  • #4   10. feb 2018 Det afhænger virkelig af hesten.
    Min bliver et år om 14 dage. Hun kan trækkes med, få renset hove hvis hun får mad og vi kan som regel tage grime af og på uden problemer.

    Hun er vokset op et sted, hvor de bare har fået lov at gå, og da jeg fik hende hjem i december kunne man trække med hende, men ikke løfte ben eller børste hende og grimeskift krævede at hun blev pacificeret.



  • #7   10. feb 2018 Mit hingste føl på snart 9 måneder kan følgende:

    - Trækkes med til og fra fold.
    - Gå ture med og uden mor (også i trafikken).
    - Stå bundet, blive rørt over det hele, striglet og få løftet ben.
    - Være stille og rolig ved dyrlæge, smed, massør osv.
    - Få grime af og på.
    - Have dækken på (kun for at lære ham det).
    - Have sadel på (også kun for at se, hvordan han ville reagere. Han sagde intet).
    - Reagere på stop, frem, bak og til side.
    - Lystre hans navn.
    - Og ellers kan han et par tricks, såsom Smile, ryste, neje og næsten spanske skridt smiley

    Det her er selvfølgelig ikke noget, som jeg ville forvente af alle føl. Og jeg passer altid på med ikke, at presse ham (og de andre) til mere end han vil og kan. Tværtimod er det ofte ham, som skubber på og gerne vil have nye udfordringer. Hvor jeg selv må stoppe ham lidt. Jeg tror på at man når meget længere med føllene ved, at gøre det hele til en leg så det ikke er så seriøst smiley


  • #8   10. feb 2018 vores 1 års kan altid dette

    stå bundt
    forstå stop, frem og bak
    trækkes med også på vej i grime og tov
    trafiksikker
    trækkes med kun med en snor rundt om halsen
    rørs overalt og løfte alle ben
    grime af og på

    trense, sadel, vogn osv osv er alt for tidligt - lad nu hesten være ung.

    når de er 2-3-4 år så kan man begynde stille og roligt men man skal hele tiden kigge på hver enkel hest for nogen er klar hurtigere end andre;)


  • #9   10. feb 2018 Tja altså det afhænger vist meget af hvor føllet er avlet vil jeg sige smiley

    Hos en avler der laver 10 føl om året eller mere så kan du forventer at en plag og op til 3 års alderen INTET kan , det går de simpelthen ikke op i - når det så er sagt er der altså også steder hvor de kun får 1 eller 2 føl hvor de hellere ikke går op i den slags , jeg syntes det meget rart og have de unge føl på stald den første vinter i deres leve år - hvor de så lære at få :

    Grine af og på
    Løftet ben ( og få smed selvfølgelig )
    Trækkes til og fra fold
    Stå bundet ( til brug ved dyrlæge besøg og evt trailer tur , som de hos mig allerede prøver i meget ung alder da jeg køre dem i egnen på sommergræs og hjem + følskue og evt afsted til hingst hvis mor skal det )
    Og strigles
    - og så kan det da være de prøver et tæppe måske hvis de helt vildt våde f.eks efter en lang regnvejrs dag
    - og de føl som jeg har haft der er født når der stadig er sne har da også haft et lille føl dækken på en enkelt gang eller 2

    Og ellers så forventer jeg intet andet af mine unge plage , og så får de lov og gå i løsdriften i "børnehave" og hygge dem og VÆRE HEST - og så kommer de ind de dage jeg lige lyster og har tid til en strigle tur og ben løft - ellers kommer de kun ind ved smed og dyrlæge , og de er ALTID nemme at håndtere smiley

    Jeg syntes det enormt vigtigt de får lov og være hest og tilpasse sig den rangorden som de nu engang laver på folden , uden alt for meget menneske indblanding smiley


  • #11   10. feb 2018 Maja


    Men de steder er som og lede efter en nål i en høstak at finde jo , for der er virkelig ikke mange af dem - desværre fordi det er jo mens de er så små at de få basic ting er gode at lære smiley

    Og jeg har ALDRIG haft problemer med mine de tilredet på 14 dage når de kommer igang trods det at de bestemt ikke er meget i hænder smiley
    - og så får de fri igen hellere sommeren indtil en evt kåring og så fri igen derefter , så syntes jeg man får super dejlige samarbejds villige heste der gider og arbejde og ikke skal "tvinges" til det som man godt kan føle en helt rå 3 års bliver når aldrig den før har set mennesker og pludseligt skal igang smiley

    Men ja det jo hver sin smag og man skal helt klart gøre det man selv føler for , men skal man ud og købe en plag skal man måske skrue forventningerne ned hvis man tror de kan alt det som bliver skrevet her smiley

    Sadle og dækner og alt den slags er ihvertfald MEGET og forventet fordi det syntes jeg personligt slet ikke høre nogen steder hjemme og gøre - det jo som og forventet en baby kan både tale samt side og spise pænt når de nærmest lige er født ( set i mine øjne ) , syntes det vigtig de får lov og være heste i deres føl / plag tid det jo den eneste tid de har til det for når først de tilredet så vi mennesker jo over dem hele tiden , med " tøj valg , valg af venner , valg lege" og så videre smiley


  • #13   10. feb 2018 Maja


    Er helt enig med dig , en unghest som får lov og holde en masse fri og nyde sommeren med andre kammerater de er bare indstillet på en anden måde til at arbejde , sådan oplever jeg det ihvetfald smiley

    Og ja hvorfor ha så travlt de må jo først noget af det "sjove" som 5 års ( hvis man VIL ud og starte stævner jo selvfølgelig ) , som 3 og 4 års rider jeg ikke mine meget klargøring til kåring og championats deltagelse og eller måske er dyrskue eller 2 , og nogle prøver det også som 2 års men det bestemt også kun hvis jeg kan mærke de har lyst til opgaven smiley

    Men ja fridage og "tænke" tid er faktisk guld værd ved de unge heste mens de udvikler sig - det giver gode resultater i den anden ende med samarbejdet hest og rytter imellem smiley


  • #14   11. feb 2018 Hos mig.. Stå bundet, blive berørt og striglet over det hele, få løftet hove og stå pænt ved smed. Blive trukket med hvor den reagerer på start/stop. Kunne gå ture væk fra flokken.
    På stutteriet.. Ingen ting nærmest.. smiley

    Mvh TT


  • #15   12. feb 2018 Jeg har lige fået min nye hest hjem på 8 mdr. Lige fra sin mor, har ikke været trukket med, aldrig stået alene i boks, har dog fået grime på.

    Når han er 1 år bør han kunne:

    - gå pænt i træktov til og fra fold og generelt
    - vente pænt på at få tov af og på
    - berøres over hele kroppen
    - kunne strigles over hele kroppen
    - løfte alle 4 ben
    - være tilvænnet vand
    - være tilvænnet diverse udfordringer
    - være tilvænnet trafik
    - have pæne manerer omkring mad og godbidder
    - få dækken af og på
    - flytte sig for tryk og stå stille når han bedes om det, uafhængig om han er bundet eller ej
    - generelt være en rolig og tryg hest


  • #16   12. feb 2018 Vores har kunnet de ting, Laila K beskriver herover - minus trafiktilvænning og vask. Trafik havde de set fra folden, og når vi trak dem til fold, men jeg begyndte ikke at gå deciderede ture med dem, før de var 2 år, tror jeg. Vask har aldrig været en prioritet for mig, da vi ikke rigtigt har haft behov for det. Og det har ikke været et problem at lære dem, hvis der blev brug for det, da de blev voksne.
    Jeg har aldrig rigtigt tænkt over det som en tjekliste. Det er bare kommet hen ad vejen, når man havde tid, og føllet var i godt humør til at lære smiley

    Hvis jeg skulle købe føl på 1 år, så ville jeg ikke forvente noget bestemt. Det er vidt forskelligt, hvad folk prioriterer. Men det er ABSOLUT en fordel, hvis de nemt kan få grime af og på, trækkes med, stå bundet og få løftet ben, inden de bliver alt for store og stærke. Resten lærer de hurtigt, hvis man bruger tid på dem, synes jeg. Nå ja, og så almindelig sund respekt for mennesker - det er ret vigtigt smiley


  • #17   12. feb 2018 Som udgangspunkt så er det eneste jeg forventer af en 1-års pony/hest, at den er nysgerrig og kæk... smiley

    MEN - da de nu skal tilbringe en del tid sammen med os mennesker på sigt, så er der jo nogle ting som er ret praktiske at de kan smiley

    Mit føl fra 7/5/2017 kan:
    - stå bundet i kæder
    - røres overalt (inkl. mund og ører...)
    - få renset alle 4 hove
    - strigles overalt
    - trækkes med alene og med mor på tur (også i trafik)
    - læsses i trailer
    - sprayes
    - få rykket man
    - blive klippet med saks rundtom (ører, kodehår, under hovedet)
    - have smed hvor han som regel arter sig - kan dog stadig miste balancen (og tålmodigheden...)
    - være flink ved dyrlægen (alt er relativt - men at blive vac og få ormekur bør den kunne uden at flejne...)
    - få grime af og på
    - opføre sig høfligt når der fodres
    - muges ud mens han er i boksen
    - få tæppe/dækken på
    - gå på paller/pressening
    - "løsspringe" over max 30 cm

    Det lyder som en hel masse - men al træning foregår i max 5-10 min, så får han fri (hovedet kan slet ikke klare mere på de små) - og det er LANGT fra hver dag der gøres noget med ham.

    Det meste af tiden går han bare og hygger sig på folden - men bliver han for "kæk" så tager vi en dag eller to hvor han lige får brugt hovedet lidt... smiley

    Når det så er sagt - så har jeg i mange år arbejdet med tilridning af heste - og de nemmeste er altså dem der bare har gået på en mark i 3 år smiley - de har ingen uvaner man først skal aflære dem + de har en naturlig respekt for mennesker.

    De værste er dem som folk selv har makket med og hvor det er endt med at hesten træner mennesket... smiley

    Så at et føl kan alt eller intet betyder mindre end man tror - der hvor det kan være en fordel, er at den ikke skal lære alt nyt på en gang...

    Trine (Faxa)


  • #18   12. feb 2018 #16 Med tilvænnning til vand mente jeg ikke at vaske hesten. Men få skyllet ben og gå gennem vandpytter (har haft nogle hvor dette var et problem, derfor prioterer jeg det smiley


Kommentér på:
Hvad skal man forvente af en 1 årig

Annonce