{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

Vandrefold med bakker og ungheste (plage) {{forumTopicSubject}}

Havde Dr. Dyr ude igår til Musse og vi kom til at snakke om plagen smiley De går på bla. vandrefold men også med stor adgang til kæmpe fold.
Min bekymring er nu: hvor godt et det for plagen at gå på vandrefolden i forhold til hans udvikling af hans led og knogler. Han er Tinker og må jo højstsansynlig først tilrides som ca 5-6 årig. Dyrlægen fortalte om et led i knæet der skulle være færdigudviklet. Så er det at jeg tænker om det vil skade ham på sigt at gå der? Det er et område med lange stier med bakker..... skulle jeg droppe vandrefold til han er færdig udviklet????
Håber på nogle indput;-)
Skal snakke med dyrlægen senere idag og vil også lige stille ? Til ham.
Helle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vandrefold med bakker og ungheste (plage)
  • #1   10. aug 2018 Hvorfor skulle han ikke kunne holde til at gå rundt, er der nogen kendte skader eller hvorfor tænker du det kunne være dårligt?

    Jeg vil mene at du får større sandsynlighed for en holdbar hest hvis den har bevæget sig under udviklingen, for så hvis der er nogen ting som påvirker bevægeapparatet så vil hesten udvikle kompensation hen ad vejen. Desuden så vil din hest optræne bedre muskulatur ved at være i bevægelse, og god muskulatur skaber en mere holdbar hest.


  • #2   10. aug 2018 I naturen står hesten vel heller ikke stille i et mindre område indtil den pludselig fylder 5 år smiley
    Nej, selvfølgelig må han godt bevæge sig naturligt på vandrefold. Det vil jeg udelukkende se som en god ting.


  • #3   10. aug 2018 Det tror jegbikke du skal bekymre dig om, i naturen er der ikke nogen der kan vælge for dem smiley
    Jeg mener helt 100 at den bakket vandre fold er det bedste du kan give dine heste, uanset alder (med mindre der forligger skader) Den får god balance og muskulatur, styrket sener og ligamenter, jeg kan ikke se en downside smiley
    Men skriv da gerne lige hvad dyrlægen mener, det er da d
    spændende at høre smiley


  • #4   10. aug 2018 Som de andre skriver.. Hvorfor skulle det ikke være godt? smiley De er jo skabt til at vandre i naturen og det er det bedste hesteliv du giver de. De får styrket sine ligamenter ved at gå i ujævnt terræn, de skal selvfølgelig også have et hårdt underlag at gå på da for blødt underlag ikke er godt for deres ligamenter. Også er det jo en fordel at de kommer i hænder smiley
    Men jeg ville elske at have de muligheder, også ville jeg sørge for at have et stykke med beton de gik på også, og gå ture med de på vej smiley

    Mvh TT


  • #6   10. aug 2018 Tusind tak for alle de fine svar. Snakken med dyrlægen gik ud på at hesten skulle være færdig udviklet i sine led. Her nævnte han specielt bagknæet hvor er tallerken? Skulle gå ind og låse leddet... man kan se om leddet er låst ved røgten og er det det og hesten er mentalt klar så kunne jeg godt så småt starte ved 3 års alder ( vil jeg nu slet ikke gøre ). Nå men så gik min hjerne jo på langtur smiley og jeg kom til at tænke på vores vandrefold. Som er temmelig bakket.
    Jeg giver lyd når jeg har talt med dyrlægen. Han griner nok af mig igen smiley smiley


  • #7   10. aug 2018 Den ene bakke som kommer lige efter en anden stigning

    profilbillede
  • #8   10. aug 2018 Æv vil ikke uploade billeder

  • #9   10. aug 2018 Mine går på vandrefolde med bakker og dale - min den ene er 2 åg og hun udvikler sig godt og styrker sine led - så jeg kan ikke se noget problem - min tinker elsker vores bakker og dale og sætter muskler ved det også

  • #10   10. aug 2018 Lige en hurtig Update smiley har talt med dr. Dyr.. han sagde at det var glimrende, glimrende. Han kommer til at bygge en masse muskler specielt i bagparten og vil få styrket sine led og sener og det vil jeg kunne drage stor fordel af når han skal tilrides. Det havde været noget andet hvis han gik sammen med en stor hest der ville jagte ham rundt, men sålænge han selv bestemmer tempoet så er det glimrende:-) smiley :-) han må endda tage den i fuld galop nedad når jeg kalder på ham... så foreløbig er det godt. Det er dog lidt hårdt ved hovene der revner, men det har jo været meget meget tørt. Desværre har vi ikke hårdt underlag men skal gå en kilometers penge for at komme til asfalt. Men det kommer vi også til, da han skal lære byen at kende.

  • #11   10. aug 2018 vedr tøre hove - så lær ham at stå med fødderne i vand - men KUN lige op til kronranden - og smør dem så med hovfedt eller vaceline - så holder det på fugten (jeg bruger det selv på vores her)

  • #12   10. aug 2018 LJ har lige fået det råd at fylde hoven med havregrød, klippe en bilka reklame til til hoven og så lade ham stå med det i ca 1/2 time...

  • #13   10. aug 2018 Helle J wrauuu det har jeg nu aldrig hørt før - det må da testes

  • #14   10. aug 2018 LJ ja har købt finvalsede smiley det er et fif fra dr. Dyr. Det skulle være meget simpelt at gøre. Rense hoven godt og børste al støv og sand ud. Så fyld hoven ud med Kølig? Lunken? Er sikkert endnu bedre?, så en gammel tilklippet reklame/ugeavis på og lad hesten stå med det mens du fx strigler eller ordner andre ting.
    Det skal prøves...


  • #15   10. aug 2018
    Hove der revner gør det ikke pga. tørke - men fx for lange intervaller eller sukker i græsset.
    Hovvæggen, som er den der flækker, suger ikke vand viser studie. Hit årsagen istedet.

    En hov skal i den her tørke være hård - at ville blødgøre den giver ikke mening, med en blød hov imod hård jord. Det er derfor folk har problemer med hovbylder om vinteren, når efteråret har været mudderet og slidt på hoven, så rammer frosten og jorden bliver hård som sten.


  • #17   10. aug 2018 Enig med krikken smiley hove der revner, skyldes ikke tørken

Kommentér på:
Vandrefold med bakker og ungheste (plage)

Annonce