{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
954 visninger | Oprettet:

PRE blandinger? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en PRE hoppe på 1 år, og for noget tid siden kom svigermor til at spørge, om jeg havde valgt en hoppe for selv at avle på sigt..... og det satte jo selvfølgelig tankerne igang smiley smiley
Så rent hypotetisk, hvis jeg skulle avle på hende engang, og ønsker en lidt mindre hest (hun skulle blive omkring 170 cm) og en mere springbetonet hest, fx et military-emne, hvilken race ville i så vælge? smiley
(Hesten er ren PRE, men er ikke kåret, så har derfor grønt pas. Afkommet skulle være en kommende hest til mig selv - ikke salg!)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PRE blandinger?
  • #1   20. apr 2019 Det lyder umildbart meget, hvis den er ren P.R.E og den så vil blive 170. smiley Men nok om det, jeg ville nok komme noget oldenburg på, men det er kun fordi de minder lidt om dem bygningsmæssigt i hvert fald den gamle type af dem. Ellers ville jeg nok bruge en palomino, de findes også i utal af typer og varianter. smiley


  • #2   20. apr 2019 Hvis du vil lave et springbetonet føl, så køb en springhoppe at avle på. Ikke at PRE pr definition ikke kan springe, men det er jo ikke typisk der deres force ligger. Tænker risikoen for at lave noget, der er hverken fugl eller fisk er ret stor, hvis man prøver at lave noget helt andet, end det avls materiale man har.

    Vil du derimod lave en god ridehest, så Tænker jeg, jeg ville holde mig til samme type - der er jo rigeligt med mindre PRE (og lignende typer) at vælge mellem.


  • #3   20. apr 2019 hvorfor købe en PRE hvis man hellere vil springe?


  • #4   20. apr 2019 Nu ved jeg ikke helt hvordan det fungere med de der varmblodsheste om rødt pas kun må bedække rødt pas, men ellers kunne det måske være givet godt ud at vælge en af de finere springhingste i sporten fra DV. Men har desværre ikke så meget forstand på det.

    At folk så har travlt med at blande sig i hvilken hest du har valgt at købe det skal du bare lukke ørene for. Jeg kan godt forstå du har valgt en PRE.
    Bare fordi man gerne vil springe betyder jo ikke at man ikke har 100 andre ting man også gerne vil, hvor en PRE passer bedre ind, eller fordi man bare gerne vil prøve noget nyt. Det må jo heldigvis være op til en selv smiley

    Mega spændende med avlsplaner og kommende hest til dig selv, det er jo heldigvis der man kan få lov at sammenkoge lige det man drømmer om - Eller i hvert fald prøve på det, og heldigvis er blandingsheste da ikke det sværeste at sælge. Så snart der er lidt højde på så får de fleste heste med eller uden rødt pas et godt hjem.

    Så kast dig endelig ud i det, det værste der kan ske er at du får en kluntet hest med meget temperament, og dem er der heldigvis også nogle der syntes er sjove smiley


  • #5   20. apr 2019 når man vælger at købe en racehest så gør man det jo fordi man vil og kan bruge den pågældende race
    har selv oldenborgheste, og har netop valgt at købe den race fordi de har det temperman jeg godt kan lide.
    men jeg kunne da ikke drømme om at få en fx. frieser på min hoppe.

    så hvis din PRE er ægte ja så får den kåret
    er det ikke noget du vil bruge, ja så sælg den og få en hest som kan det du vil

    det er jo ligesom dem som køber en frieser og så forventer at den kan gå en masse stævner. Man skal sætte sig ind i hvad racen er og går ud på, inden man køber den

    ja du kan sætte en fuldblods på hende, men ærligt talt hvorfor?

    hvorfor har du købt en PRE?

    det skal lige siges at jeg faktisk var tæt på at købe en PRE da jeg skulle købe hest. Men oldenborgen trak lige det ekstra. men syntes at pre er en smuk hest


  • #6   20. apr 2019 Simone: Var lige inde og kigge. Sælger sagde at han var 170 cm, men kan se at han "kun" er 167 cm smiley
    http://horsesworldsale.com/nl/yeguadajuanvazquez/detalle/andalusier-pre-hengst-divo-xxx
    Men gode bud på nogle der kunne ligge lidt mere spring i.

    Michelle: Måske jeg skulle have lagt tråden under "off topic"? Som skrevet er det rent hypotetisk. Jeg har aldrig avlet et føl, og kommer med al sandsynlighed aldrig til det - som sagt satte det bare tankerne i gang, da svigermor spurgte smiley
    Men pt har jeg min haflinger, som jeg vitterligt laver alt med! Han bliver 10 år i år, og jeg har længe ønsket at prøve mere dressur af end han kan give mig. Så nu har jeg købt en mere dressurbetonet hest til engang i fremtiden smiley Men hvis jeg nu eeelsker hendes sind, så kunne man jo på sigt avle et afkom, som er en mellemting mellem min haflinger og en PRE (hvor potentialet ligger) - men igen, jeg er nu ret sikker på at det kun bliver ved tanken!

    Anja: Man behøver vel ikke vælge enten dressur eller spring? Har da redet flere heste, som udmærker sig til begge dele på det hobbyplan, som jeg rider på.
    Og så var jeg nysgerrig på hvad man potentielt skulle blande en PRE med, for at gøre den mere springbetonet? Den har jo både dressuren og udholdenheden, til fx military, distance eller jagt smiley
    Jeg er ikke interesseret i at få hende kåret, da jeg ikke aner hvad jeg skulle bruge det til, udover at smide en masse penge ud af vinduet og få et stykke papir i en anden farve til at ligge i skuffen? Som du kan læse i mit svar til Michelle, så er min haflinger bare ikke så interesseret i dressur som jeg (også - da jeg også elsker en tur i terænnet!) er. Jeg har altid fået undervisning på ham af en fra spanien af, så har altid redet klassisk spansk dressur, og holder meget af det! Derfor har jeg købt en PRE som nummer to hest, da min selskabspony er oppe i årene og kronisk forfangen, og dermed nok ikke holder for evigt.
    Men jeg forstår til gengæld ikke hvorfor du har brug for at jeg uddyber i den grad, pga et hypotetsik spørgsmål? smiley

    Bettemus: En DV på springafstamning kunne nok være et godt bud også!
    Jeg kommer nok aldrig til at avle, men hvis det engang blev aktuelt, så nej, så kan jeg heller ikke forstå hvad problemet er i det. Vil jo holde lige meget af hesten, uanset hvad den bliver til/kan/ikke kan smiley


  • #8   20. apr 2019 Maiah: Ej, jeg satser da bestemt på OL smiley Nææ, min ridning bliver vist aldrig til meget mere end for hyggens skyld.
    Men en DV vil nok være "det sikreste" valg..


  • #9   21. apr 2019 Hvad vil du med hestene?

    Hvis du bare hyggespringer kan de fleste heste være med = det påvirker vel ikke valget af hingst på meget?

    Men se på, hvad du også vil bruge et føl til, hvad du vil styrke og svække helt generelt, og så tager vi den derfra.
    Det var sådan jeg havde set.


  • #10   21. apr 2019 Men nu skrev du springbetonet - ikke bare en hest der kan kravle over en LD på den ene eller anden måde. For at føllet kan kaldes springbetonet skal den jo have noget springtalent - nej, den behøver ikke have OL-potentiale, men lidt talent skal den have.

    Hvis det du vil lave blot er en hyggehest, der kan springe til husbehov samt gå lidt dressur og tur, så lever snart sagt enhver race/hest op til dette.

    At tro man med rimelig sikkerhed kan kan lave et springføl på en hoppe der slet ikke er springbetonet blot ved at vælge en bestemt hingst er vist en misforståelse af, hvordan avl virker.




  • #11   21. apr 2019 Har du tænkt om en springbetonet Frederiksborger kunne bruges? smiley Det ville jeg bestemt ikke gå udenom hvis jeg nu skulle blande P.R.E. Der er en del af denne blanding i Reinland smiley de bruges dog hovedsageligt til Akademisk/klassisk. Men de har også et godt spring potentiale, især hvis du vælger en af hingstene der har en god spring teknik smiley

    Det som dog er rigtig spændende med avlen, er at når man ryster posen, ved man aldrig hvad der kommer ud smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
PRE blandinger?

Annonce