{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.913 visninger | Oprettet:

Sjove eller gode blandinger? {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo været skrevet op til en hingst, som jeg syns så rigtig lovende ud. Nu bliver han desværre ikke aktuel alligevel, og jeg aner ikke, hvem jeg så skal vælge. Jeg er derfor begyndt at kigge lidt UDEN for tinker-avlen, for at se, om der måske er en sjov blanding jeg kan lave i stedet...
Jeg har kigget lidt på en knabstrupper-hingst, en PRE (fandt ingen spændende), welsh mm... Men ja, når man nu alligevel leger lidt - hvad syns I så kunne være sjove blandinger til en kommende show-hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sjove eller gode blandinger?
  • #1   8. okt 2010 Skulle jeg vælge andet end tinker/irish cob hingst så ville jeg enten bruge en lille shire eller en stor welsh cob hingst.

    Men ærlig talt synes jeg det er noget pjat at blande de fleste racer...

    Så for mig er det slet ikke en diskussion - det bliver en hingst fra racen til den tid.


  • #2   8. okt 2010 Hmm ja der er vel mange muligheder, vi har jo prøvet at tage vores nordsvenske hoppe og cronos vores irish cob hingst smiley to kraftige.
    vi har også taget vores fuldblods blanding og prøvet med ham, må vi se hvad det gir næste år.

    Da han ikke er kåret endnu vil vi se om vi evt kan finde en der har hoppen og som gerne vil ha føl, så vi kan se hvad han kan lave inden for racen smiley og evt finde et symbolsk beløb


  • #3   8. okt 2010 Jeg har bare ikke fundet et alternativ til den hingst jeg ville bruge...

  • #4   8. okt 2010 vil elers gerne låne dig cronos, men det går jo ik lige når de har samme far smiley

  • #5   8. okt 2010 Ha ha, nej, men han lever heller ikke op til mine krav smiley


  • #6   8. okt 2010 Hm... jeg er heller ikke den store fan af "rundkørsler", hvis jeg sådan skal være helt ærlig... medmindre man har et helt konkret formål med det, selvfølgelig. Så synes jeg, det er noget lidt andet. smiley

    Hvis jeg personligt skulle vælge en anden race at blande med Tinker/Irish Cob, ville jeg vælge en Frieser. Dels er det min oplevelse - ud fra de få eksemplarer, jeg har mødt - at disse 2 racer fungerer godt sammen i en blanding og med den helt rigtige kombination af Frieserens mildhed og fremdrift og Tinkerens coolness. Størrelsesmæssigt bliver de også fornuftige, hvis man ikke vælger alt for store forældre. smiley

    Sidst, men ikke mindst, er de jo smukke både mht. udstråling og hårpragt. smiley


  • #7   8. okt 2010 Tja... men nu er der bare ikke nogen hingst inden for avlen, der falder i min smag, og jeg vil gerne have en showhest til eget brug. Det får jeg jo ikke ved ikke at kigge efter hvad der ellers er smiley

  • #8   8. okt 2010 og en renracet hest, er vel ikke bedre end en uden stamtavle... Det er jo kun OS der har besluttet, at lidt racisme er fantastisk når vi snakker dyr smiley

  • #9   8. okt 2010 Pauline, nej; som udgangspunkt er en blandingshest uden papirer ikke en dårligere hest, end en renracet hest MED papirer

    Men, men, men...og her kommer så min - som udgangspunkt, vel at bemærke - modstand mod uregistrerede blandingsheste; nemlig de, der vælger helt ukritisk at blande racer og blandinger med hinanden uden mål og med. Dette skaber en stor gruppe heste, som ofte ender med en kummerlig tilværelse som "kastebolde" eller markedsheste, fordi de til syvende og sidst ikke rigtigt er ønskede nogen steder. Og DET bryder jeg mig ikke om. Sagt med andre ord er det den ligegyldighed overfor kvaliteten i det, man laver, som ofter giver sig udtryk i pirat- og blandingsavlen, jeg opponerer imod.

    At man med et helt bestemt formål for øje udvælger en hoppe og en hingst af forskellig race og laver et blandingsføl ud fra at bestemt ønske eller formål, er noget helt, helt andet i mine øjne. smiley


  • #10   8. okt 2010 Forresten... hvilke krav er det egentlig, du helt præcis stiller til hingst? smiley

  • #11   8. okt 2010 Blandingsfør eller ej. Jeg er ligeglad, så længe det er til " eget forbrug" smiley

    Jeg velle absolut kigge i retning af welsh, hvis man er klar på lidt mere action og gang i gaden.

    Og eftersom jeg kan regne ud, det godt må være lidt anderledes farver, kunne det f.eks. være en af disse, så også (efter min smag kunne lave en god str. showhest, hvis de da ellers kan nå på)

    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/269624/

    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/268526/

    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/257765/

    Min yndlings, som nok er lige lille nok:

    (link fjernet)

    Eller måske noget connemara:

    (link fjernet)





  • #12   8. okt 2010 godt nok Lene, strave og taste fajl er gratis smiley

  • #13   8. okt 2010 Først og fremmest størrelsen. Jeg vil have max 148
    Udstråling - masser af udstråling, og ikke bare 'han har da rimeligt med udstråling'. Rigtig udstråling.
    Waw-effekt
    Godt temperament
    Gode ben - frem for alt, ikke understillede!
    Passende størrelse hoved - gerne med lidt cob-præg
    Hvis Tinker: Masser af hår
    Aldeles speciel farve - ikke brun eller rød
    God hals - og det er til den lange side, da jeg ikke kan bruge de der korte halse med tendens til underhals til noget.
    En vis lethed
    ...og så kan jeg godt li' tanken om, at det er en hingst som ikke er 'opdaget' endnu... Det er for mig, lige så spændende som at købe en plag fordi man ser potentiale og så ender den som hingste-emne


  • #14   8. okt 2010 Det bliver svært at foreslå hingste der ikke er opdaget endnu, for hvordan skulle vi så vide de fandes? smiley

  • #15   8. okt 2010 Ér det til Bussen ? :o)
    Kh. Karina


  • #16   8. okt 2010 Det bliver svært at foreslå hingste der ikke er opdaget endnu, for hvordan skulle vi så vide de fandes? smiley
    ...Siger hende, hvis relativt ukendte hingst faktisk er en af dem jeg har luret på smiley


  • #17   8. okt 2010 hvis jeg skulle lave en blanding nu så blev det nok ham her
    (link fjernet)


  • #18   8. okt 2010 Ha ha, ja... men er det så ikke bare en pinto-pony??
    Men åhh.. jeg ved det ikke. Det er så svært. Nu har jeg haft booket mig ind hos Morrison i 8 mdr! PIS! Det er bare netop DET afkom jeg har gået og glædet mig til og fantaseret om. IHHhheeee!
    Og så er jeg blevet lidt sådan 'så kan det fandeme også være lige meget'.
    Jeg lurer dog lidt på Frilenis Ailill... Han lignede noget der var løgn, men bliver pænere og pænere. Og så er han ikke understillet! Og det der med understilletheden er jeg simpelthen bare blevet så fokuseret på. Jeg får pip af alle de understillede heste!


  • #19   8. okt 2010 hehe,jamen min ukendte hingst, har hverken spænnende farver eller meget hår smiley

    Men udstråling, DET har han hehe smiley

    Han kunne I hvert fald nok godt lave en strålende showhest.


  • #20   8. okt 2010 hvad med en hollansk ? hvis man kan finde en der er avlet til kørsel, så får du en med nogle knæ løft, men ja svært smiley

  • #21   8. okt 2010 Har på det sidste forelsket mig en hel del i Lillevangs Gigant, på ingen måde særligt ny, men synes nogle af de afkom der er til salg i øjeblikket er rigtig rigtig flotte, og især synes jeg de har flotte lange halse og rigtig flotte maner som starter helt nede på manken med god fylde... Og en rigtig flot hingst synes jeg også han er. Har dog ikke lige kigget om han skulle være understillet...

    Nu da ham silver hingste fra Gipsy Dreams er solgt (var det ikke ham du havde kig på), kan du evt kigge mod Stutteri Frilenis unghingst, ham synes jeg ser ret fin ud også, af en ´farve hingst´, han er både creme og silver på brun grundfarve... Så der får du godt med farve, og behårringen synes jeg også ser fin ud, han er kun godt et år endnu,men tror ikke lige at han bliver solgt i hvert fald...

    Og der findes også irish Cobs/ Tinkere med knabstrupper farve, godt nok ikke i Dk, men man kan jo prøve at inseminere...


  • #22   8. okt 2010 eller irish cob golden valle smiley

  • #23   8. okt 2010 Ups, kan se du allerede har frilenis i tankerne...

  • #24   8. okt 2010 Lene: Det er også hans udstråling og som jeg husker det, gode ben der gør ham til en overvejelse. Men ja, håret mangler jo, men det er ikke det vigtigste. Det er en showhest jeg skal bruge - så er farve og hår af mindre betydning - dog har farven og håret noget at skulle ha sagt, når detkommer til WAW.
    Nej, Golden Vale er ikke en option... Han er for uudfyldt, er understillet og så er han ikke let nok/elegant nok. Jeg vil gerne have en mere elegant type. DJ er i mine tanker fordi han minder mig lidt om en PRE i tinker-form - det gør det til en spændende showhest. Jeg så også GV gå næsten ren pas OG han manglede noget i takten - specielt i galoppen hvor han gik i firtakt flere gange. Det skyldes helt sikkert forkert træning eller manglende træning, men jeg vil ikke satse på ham. Desuden vil Buckskin+sort tobiano ikke give andet, end sort tobiano... Jo, måske smokey black tobiano...
    Men altså... jo... En hollandsk - men aner ikke hvor faen man skal kigge...


  • #25   8. okt 2010 Det passer ikke at buckskin tobiano plus sort tobiano kun giver sort tobiano, der er ca 25 % chance for buckskin 25% chanse for brun resten sort eller smokey, hvis altså din hoppe ikke også har et skjult rødt gen, for så kan det også give palomino...

  • #26   8. okt 2010 Thomas; det har du ret i
    24.61% - Buckskin Tobiano
    24.61% - Bay Tobiano
    8.20% - Smoky Black Tobiano
    8.20% - Buckskin
    8.20% - Black Tobiano
    8.20% - Bay
    4.69% - Palomino Tobiano
    4.69% - Chestnut Tobiano
    2.73% - Smoky Black
    2.73% - Black
    1.56% - Palomino
    1.56% - Chestnut
    Jeg huskede det sådan, at brun ville vige for sort, og dermed kun overlade de sorte nuancer... Men der er stdaig mange farver i buckskin/sort tobiano som bliver pænt kedelige. Og rød og brun er ikke optioner hos mig. Det er ikke lige de farver jeg kan li...


  • #27   8. okt 2010 halsen er heller ikke lang, men kort og kraftig, men temperamentet fejler ikke noget, min niece på 4 år red tur på ham sidste weekend, og vi mødte endda en anden hest.
    God jagt Pauline, jeg håber du finder præcis det du søger smiley


  • #28   8. okt 2010 Lidt for høj, men fin synes jeg.
    Af farve er han vist skimmel knapstrupper...
    http://hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=109745


  • #29   8. okt 2010 Lene: ja, og han har ikke den store ganache-frihed. Men jeg har egentlig aldrig tænkt på hans hals som et problem. De halse jeg opponerer imod er de halse, som bliver så underbygget. Ingen af dine har det problem, men jeg ser bare rigtig mange, der enten ignorerer det eller ikke ser det.
    Nej, DJ er altså på min liste, altså, hvis du lader ham bedække altså smiley


  • #30   8. okt 2010 hehe, ha du bare Dj på din liste Pauline smiley

  • #31   8. okt 2010 øv søde Pauline du glemte lille mig :o( :o)


  • #32   9. okt 2010 ja på min lotte har vi valgt en frederiksborg hingst...
    ja vi lavet et blandingsføl...

    men min part ville meet gerne købe lotte men hun bliver aldrig solgt, og foreslog så at hun måtte trække et føl på hende..

    og da faldt valget på den røde hingst...

    vi gik efter at få et lidt større og letter hest end lotte og så har hingsten et rigrig godt hovede...

    så nu venter vi mega spændt på foråret for at se det lillle føl og følge den og se hvordan den udvilker sig


  • #33   9. okt 2010 Jeg har altid godt ville se en islænder/tinker blanding smiley

    Islændere fås i alle farver, er små og kompakte, har godt med hår og så er der en chance for tölt ! smiley
    Dog er der ikke mange islænderhingste, der bedækker andre racer..


  • #34   9. okt 2010 Ha ha Karina, JA, det er til Bussen...
    Jo, jeg kan sagtens overtales til at avle indenfor racenmen et af mine kriterier plejer jo at starte rama-skrig, så jeg kunne lige så godt gå 'all in' og fyre andre racer på også.
    Problemet er nok, at jeg syns det er svært, at finde en spændende hingst, der lever op til kravene... De er jo hamrende svære at støve op, når der ikke er nogen i forbundet eller registreret nogen steder på samlede lister...
    Men jeg er mere end åben for forslag!


  • #35   9. okt 2010 Jeg så ellers lige den perfekte match til Bussen... med den ene undtagelse, at han altså var vallak. *GG*

    Jeg lurede lidt rundt inde på hestenettet og fandt ham her:

    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/252882/

    En Frieser i den størrelse er absolut en sjældenhed, og drengen i annoncen har - efter min mening - masser af whauw-udstråling. smiley

    Nå, men nu kan det jo ligesom ikke lade sig gøre... smiley

    Men havde jeg ikke haft Falle, kunne jeg godt have fundet på at købe ham. Jeg synes jo, de der store heste godt kan være lidt overvældende og går og krydser fingre for, at Falle ikke kravler over de 160 (hvilket han helt sikkert gør - han er allerede omkring 155... suk), så Sybe ville have været den perfekte Frieser for lille mig... men altså ikke mere perfekt, end jeg ikke vil bytte. smiley


  • #36   9. okt 2010 Ja, det kunne være helt fantastisk!

  • #38   9. okt 2010 Jeg vil da også lige komme med lidt til denne spændende tråd... smiley

    Ligesom Mil-lo aka Charlotte vil jeg også sige at en Tinker/islænderblanding er no-go. Har mødt et par stykker - der er altså noget med islænderens stædighed kombineret med Tinkerens intelligens, som ikke gør noget godt sammen. -Men mit gæt er også at Pauline ikke vil bruge en islænder selvom farverne er meget specielle smiley

    Hvad med en Lippizaner? Det er for mig den ultimative showhest! Den hingst du leder efter skal vel også være lærenem og have bygningen til de øvelser du påtænker til show? Her kan alle racer jo ikke nødvendigvis være med. Men jeg aner ikke om det er muligt at støve sådan en hingst op til fornuftig pris?

    Som det også bliver nævnt ovenfor, så er sikkerheden for at få hvad man vil have nok størst hvis man køber en eksisterende hest... I teorien kan du vel risikere at ende med udelukkende brune og røde heste selvom du laver føl på hende fra nu af og til verdens ende? Men det er selvfølgelig ikke så spændende som at satse, glæde sig og vente smiley


  • #39   9. okt 2010 OV Thomas; gid man kunne fransk! Bedækker han i Frankrig?

  • #41   10. okt 2010 Greystone: Har du nogen billeder af sådan en islænder/tinker blandig?
    Kunne aldrig selv finde på at lave en, men har tit tænkt på at de må da se forfærdelig kære ud ;D


  • #42   10. okt 2010 ^_^

  • #43   10. okt 2010 Tinkere er helt sikkert de mest intelligente heste jeg har haft/mødt smiley
    Har selv tre islændere, den ene gamle dame er måske lidt stædig, men de to andre er ikke stædige overhovedet - men til gengæld er der langt fra ligeså meget mellem ørene som på min tinker xD


  • #44   10. okt 2010 Jeg ville vende blikket mod hingste i udlandet - der er mange rigtig lækre!
    En del af dem er sågar begyndt at benytte sig af insemination, så man ikke nødvendigvis behøver køre hoppen til eksempelvis Holland.


  • #45   10. okt 2010 Nu kunne man jo osse blande med noget som jo er en del af racen. Hvis du kigger på denne side så ligger der en fyr som jeg har kigget på et stykke tid. En Dales hingst ved navn Peter Boy ;o) Dales ponyerne er super gode brugsheste og hvem ved måske en dag sådan en fætter havner her på farmen :o))
    http://www.dalespony.com/


  • #46   11. okt 2010 Måske skulle jeg bruge ordet "viljefast" om islænderen istedet for stædig. For stædig smager lidt af usamarbejdsvillig, og det er de bestemt ikke smiley

    Men jo - det er absolut min opfattelse at Tinkeren generelt er intelligent, nysgerrig (somme tider grænsende til det irriterende!) og lærenem.
    Alle gode egenskaber til en showhest.

    VEO !: Jeg har desværre ikke billeder - men mega plyssede dyr om vinteren smiley


  • #47   11. okt 2010 Ja, de er sku rimelig snappy til at lære nye ting smiley

    Min hoppe har også haft ultrakort pels fra hun var fire - indtil da lignede hun en uldtot om vinteren!


  • #48   11. okt 2010 Ellers skulle man investere i sådan en basse:
    http://hestegalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=467147

    Den får garanteret masser af WOW-effekt når han bliver stor! smiley


  • #49   11. okt 2010 Shit, han er smuk, Louise!!! Hvorfor er det nu liiiiiige, jeg ikke har alt for mange penge og så i øvrigt lige har plads og tid til en hest mere??? smiley

  • #50   11. okt 2010 Ja, ikke Louise!?!! Han er bare for lækker! Han måtte da godt dumpe ned i min stald smiley

  • #51   11. okt 2010 Han er bare fin! hold nu op! oj!

  • #52   12. okt 2010 Her var Morrison kommet hen, så jeg lige;
    http://www.irishtinkerstable.nl/
    Hvis hans sædkvalitet er til det, bruger de vist, at sælge frost sæd, ved der er en herinde der har fået et føl efter en af deres tidligere hingste, hedder hun måske Betina, og hoppen Lady Maria? Så kunne man da høre hende efter hvordan det foregår og pris med mere...
    Hvis du ikke finder andre egnede hingste:)


  • #53   13. okt 2010 Den lyder da rigtig sød smiley

Kommentér på:
Sjove eller gode blandinger?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce