{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.673 visninger | Oprettet:

Ny i avl Hjælp! :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg har 2 hollandsk varmblod hopper, og har en ide om og vil have et føl i den ene her til sommer, jeg har simpelthen brug for alt det viden jeg kan få der er hver og vide!
Landet ligger sådan at at mine 2 hopper er fuldkommen afhængige af hinanden, og ikke vilde med nogen andre, så jeg tænker det klogeste er og få hende insemineret, kan alle dyrlæger det for det første? Hvad skal jeg være opmærksom på omkring det er Frost sæd eller frisk sæd bedst? Jeg ser helst ikke min hoppe skal ud fra min bopæl for dette da hun jo så også skal have den anden med. begge har haft føl før ved tidligere ejer, men mere ved jeg ikke rigtig om det.

Hun har stamtavle og hvis det er muligt og finde en hingst der passer til for evt og kunne føre denne videre?

Håber det giver lidt mening og i kan hjælpe med og gøre mig klogere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny i avl Hjælp! :-)
  • #1   8. jan 2020 Et godt spørgsmål er. Har du tænkt dig at avle føllet til dig selv, eller vil du sælge det? For hvis det "bare" er for at sælge det, så lad vær med at avl. Er det til dig selv, så avl løs smiley

  • #2   8. jan 2020 Nu tænker jeg at i den situation bestemmer jeg selv det ??
    Men til din interesse er det planen føllet skal være min kommende hest smiley


  • #3   8. jan 2020 Der Hipse prøver at sige, er måske at... Du skal nok stikke en finger i jorden og realitetsteste din idé.
    Eller - her er mine five cents of wisdom:
    Dether er mine umiddelbare tanker om din idé om føl.
    Start med noget faglitteratur. Og så noget mere faglitteratur. Og så nogle dyrskuer, tal med erfarne avlere og læs mere faglitteratur. Og tænk dig om.

    Du kan ikke få føl til sommer.
    (Der er så mange stavefejl, kommafejl og lignende, at din tekst er svær at forstå. Jeg forstår på dig, at du drømmer om et sommerføl 2020?)
    En hoppe er i fol i 11 måneder. Du drømmer om føl til sommer, men har ikke paratviden nok til at være bevidst om, at du er alt for sent ude.
    Du er slet ikke klar til føl.

    Jeg vil foreslå at du læser op på hestes fysiologi, helbred og adfærd ift avl.
    Deres foderbehov.
    Din valgte race. Hvad er avlsmålene? Hvad har din hoppe at byde ind med? Hvad er regler ift stambog osv. Hvorfor skal der avles på hende? Fordi hun har en uterus?
    Hvad skal du og din dyrlæge som forberedelse til bedækning af din hoppe?
    Har du erfaring med avl? Har du erfaring med ungheste??
    Er du bevidst om en unghests foderbehov eller smedebehov??

    Hvorfor vil du have føl?
    Hvad forventer du at få ud af det?
    Hvad sker der, hvis føllet skal sælges? Vil det være egnet til kåring? Vil det være over eller under middel som ridehest? Kommer der til at stå "rå og ikke aldersvarende unghest sælges" ??
    Hvor mange penge har du råd til at kaste efter projektet??
    Ville det være billigere og måske også bedre at lade være med lave føl, spare pengene og købe en nytilredet unghest til 50.000+ om et par år? (For det er hvad projektet vil koste, hvis det går godt)


  • #4   9. jan 2020 Dr Who hun skriver tydeligt at hun vil have føl i hoppen i 2020 ikke at hun vil have føl i 2020, så det er lidt nedladende at skrive hun ikke engang kender til længden af hoppens tid i fol.

    Fair at der skrives hun skal passe på, men pas også på ikke at gøre hende dum pga lidt komma og stavefejl. Så mange fejl er der ikke at teksten og forståelsen heraf er så dårlig, så er det hvertfald lige her man skal overveje sin egen evne til at forstå en tekst smiley

    Til Ts jeg aner intet om avl desværre, jeg synes bare jeg blev træt af at du blev “nedgjort” blot pga lidt komma og stavefejl, så voldsomt er det ikke, at man ikke kan forstå hvad du skriver.


  • #6   9. jan 2020 Føl i hoppen til sommer forstår jeg som føl i hoppe betyder levedygtigt føl i mave. Altså, klar til at nedkomme den sommer.
    Dialektfejl? Måske.

    Men selv hvis man planlægger at få født føl fx juni 2021, kræver det befrugtning juli 2020 - dvs hesten skal være kommet sig helt over de skader der er efter hvad der nu skete ved misrøgt.

    Misrøgtsager er kendetegnet ved at være langvarige.
    Man mister ikke sine dyr fordi man giver dem en balle hø med mug. Det er normalt sager, der har stået på i måneder. Eller år.
    Og det tager tid at komme sig over fejlernæring, manglende beskæring og benfejl pga det, mv.

    Hesten er måske klar til at formere snart, men er det formering for hyggens skyld eller avl, der er i sigte?
    Hvis man vil sikre sig at helbredet er 100% normalt, dyret har kommet sig og alt er klar er 6 mdr ikke voldsomt lang tid.
    Især ikke, når ejer tilsyneladende har spørgsmål til alt og dermed skal lære alt og det er et sødt projekt til 50.000+.

    Bare fordi et dyr kan formere sig, er det ikke det samme som at det er klart til rationel avl.

    Hvad er motivet til at trække føl på den hoppe?

    Nope.
    The answer you ordered is currently out of stock.
    Jeg mener, at man skal skynde sig langsomt.
    Læse op på foder, avlsmål, gode hingste osv.
    Hvis planen er bedækning 2021, så er hest og ejer nok klar.


  • #8   9. jan 2020 Først og fremmest skal du ha en go portion penge klar. Som Doktor Who skriver, så koster det nemt 50000 kr inden der står et levedygtigt føl på marken. Hvis vel, at mærke det skal være et føl med stamtavle. Selve sæd stråene behøver ikke være det dyreste, hvis det lykkes i første forsøg. Men inden bedækning skal din hoppe gerne kunne stille med en ren svabertest. Så er der evt bedøvelse ved insimineringen, for du har jo nok ikke en tvangsboks til rådighed hjemme? Dyrlægen skal jo gerne kunne være, nogenlunde, i sikkerhed for din hoppes baghove. Hopper i brunst kan være nogle kællinger. Dertil kommer scanning for, at se om din hoppe er med føl. Så skal du læse op på hvad hoppen har brug for af ekstra foder mens hun er drægtig. Selve folingen kan også komme til, at koste i dyrlæge. Min måtte eks ha hjælp til, at hale efterbyrden ud.
    Dyrlæger er ikke altid, ordenligt, inde i det, der med insiminering. Hvis du gerne vil ha hoppen insimineret, så brug en dyrlæge, der er erfaren med det. Det er nemlig, yderst, vigtigt det sker på helt rette tidspunkt i hoppens brunst. En erfaren dyrlæge kan se det med et halvt øje, når det er tid. Ellers kan du bruge bunker af penge på sædstrå eller fersk sæd og risikere, at stå uden føl i 2021.
    Læs op på, om hingsten, du vælger, har føl garanti, ombedækning eller ej.
    Nogen hingste er avlsgodkendte med avelige defekter, så læs grundigt op på hvad det har af betydning og om det er noget du kan/vil leve med.
    Hvad har din hoppe af minus sidder du gerne vil opveje ved et føl?
    Se på din hoppe med kritiske øjne. Mangler hun bæring? hår? stærkere ben? Sind, er hun hys eller rolig? Hvad ønsker du føllet skal ha af sind? Osv
    Led så efter en hingst, der har de ting din hoppe mangler.
    Når du så er så langt, så krys fingre for, at blandningen lykkes og der kommer et vellykket føl ud af alle de mange penge. Der er nemlig ingen garanti for et vellykket resultat. Ej heller et føl.


  • #9   10. jan 2020 Doctor Who: Wauw, get a grip! Til dato den mest nedladende kommentar jeg har set fra dig. ALLE starter et sted! Da du fik din hest, vidste du da alt? Det tror jeg ikke. Bare fordi hun har mange spørgsmål betyder det ikke, at hun ikke er klar til at avle et føl - ligeså vel som det ikke gør en til einstein at læse en masse omkring ifoling, det betyder ikke at man er god i praksis. Nu skal man så heller ikke lige gøre det mere kompliceret end det er, at få/lave et føl. Det er ikke en praksis der kræver 6 år på uni (-; kom lige ned på jorden igen.

  • #11   10. jan 2020 Sandra.
    Min pointe er jo netop, at man skal starte med at læse.
    Starte med at skaffe viden og indsigt.

    Vi starter alle et sted.
    Med at skaffe viden før vi anskaffer os dyr.


  • #12   10. jan 2020 For din egen skyld vil jeg lære hopperne at være adskilt.
    Det er virkelig besværligt at skulle have den anden med hver gang der skal dyrlæge til scanning, inseminering eller anden behandling. Og hvis hoppen stresser over at blive taget alene ind, kan det besværliggøre arbejdet og påvirke evnen til at blive drægtig.
    I forbindelse med foling og den første tid med føllet vil de også skulle kunne gå hver for sig.

    Hingstevalg er en videnskab. Et godt sted at starte er hoppens kåringsbeskrivelse og gerne også heste bagud i stammen. Avlsforbundet er ofte også en god hjælp, men det er jo så udenlandsk i det her tilfælde medmindre hun er kåret ind i DV.

    Jeg vil til enhver tid vælge en dyrlæge med stor erfaring i reproduktion. Inseminører må ikke scanne, så man skal kende sin hoppe ret godt, hvis man vælger den løsning.
    Frostsæd kræver virkelig god timing, så det vil jeg aldrig forsøge mig med andre steder end på station. Kølesæd lever længere i hoppen, så der er timing ikke helt så afgørende selvom man selvfølgelig skal ramme rimelig rigtigt.



  • #13   10. jan 2020 Okay okay, jeg har ikke engang læst alle igennem.
    Men jeg prøver lige og udtrykke mig lidt tydligere.

    Jeg har en ide om og inseminere min hoppe til sommer, jeg forventer bestemt ikke et føl til sommer, og jeg har tid nok, dermed det skal ikke ske indenfor en bestemt tidsramme.

    Min hopper er begge selvfølgelig kommet sig 100% over misrøgt, udtagelse fra dyrlæge og smed.
    Jeg har kontrakt på at de må avles på, og ja hvis føllet skal videre sælges skal vhj have del i det.

    Jeg har massere erfaring med ungheste foder smed og hvad i nu ellers måtte spørge ind til, det er avl der er nyt for mig.

    Jeg er helt forelsket i min hoppe jeg vil avle på, men da hun højst sandsynligt aldrig bliver den mest erfarne hest ridemæssigt, vil jeg rigtig gerne have hendes føl jeg kan forme som jeg ønsker :-).

    Håber det er svar på det meste, og nu håber jeg vi kan forholde os lidt mere til hvad tråden faktisk handler om smiley


  • #14   10. jan 2020 Mette B og Sunshine har skrevet et par gode indlæg - dem vil jeg ikke gå i bedene smiley
    Hvis du vil bruge DV-hingst, så har DV faktisk en avlskonsulent, som måske vil kunne hjælpe dig? Der ligger også et væld af informationer på forbundets hjemmeside, bl.a. denne folder: http://varmblod.dk/files/Folder_Kom_godt_igang_med_Dansk_Varmblod(2).pdf


  • #16   10. jan 2020 Mange dyrlæger vil ikke inseminere uden for deres egen klinik, da det simpelthen er for tidskrævende. Hoppen skal scannes meget ofte, da det er vigtigt at ramme det rigtige tidspunkt i cyklus - frostsæd kræver scanning hver 6.-8. time, så endnu mere "bøvlet" end fersk sæd. Så bare det at du ikke vil have hoppen ud fra din bopæl kan godt blive tricky. Derudover er der lidt mindre succesrate med brug af frostsæd end med fersk sæd - nu skriver du jo så at hoppen har haft føl før, hvilket åbenbart har en positiv effekt på brug af frostsæd. Jeg ved at erfarne avlere samt hingsteholderne fraråder frostsæd på 1. gangshopper.

    Det burde ikke være så svært at finde en hingst inden for samme avlsforbund tænker jeg ikke - DV har flere forskellige hingste der er godkendt i forskellige forbund, hvis det er den vej du skal gå, og ellers er der nok også hjælp at hente i det forbund du skal bruge smiley

    Jeg var selv ude i ifoling af min hoppe her sidste forår - jeg får ikke føl i 2020, da hoppen ikke blev drægtig.

    Min hoppe kan virkelig ikke lide at gå i trailergrundet et uheld - men min dyrlæge kan simpelthen ikke nå at komme ud i stalden og scanne, inseminere og alt det andet der er i den periode selvom vi altså kun bor en 12 km fra dyrlægen, for er der et tidspunkt dyrlægerne har rygende travlt, så er det i bedækningssæsonen, så vi fik ponyen bedøvet og kørt ud til dyrlægen, for ellers kunne det slet ikke lade sig gøre - allerede her besværligt, men det lykkedes, og hun blev faktisk lidt bedre til det trailer halløj der i løbet af sommeren.

    Lang historie kort - forsøgt i 3 forskellige brunster, insemineret med fersk sæd flere gange hver gang, en fin hoppe i en god alder (8 år), god kvalitet sæd og gode brunster; alligevel har jeg ikke en drægtig hoppe nogen af gangene når vi når 13. dagen (ponyhopper scannes tidligere da fosteret sætter sig fast tidligere), og har brugt 15.000 bare på sæd og dyrlæge.

    Så man skal virkelig gøre op med sig selv hvad man vil, om det er det hele værd (hvilket jeg jo bestemt mente, og trods jeg ikke får et føl her til april, er jeg stadig glad for at have prøvet, selvom det drænede kontoen, og det skræmmer mig ikke fra at prøve igen når økonomien er bedre, hvilket dog nok først bliver om en 4-5 år når jeg selv er uddannet dyrlæge), og man skal have styr på det hele.

    At finde hingsten er det nemmeste af det hele - og går det i første forsøg er det jo vildt fedt! Men det er bare langt fra alle det går sådan for.

    Så først skal du jo finde en dyrlæge der har tid til at komme ud til din stald, du skal være virkelig fleksibel med tidspunkter på dagen, da hoppen sandsynligvis skal scannes 2x om dagen nogle af dagene afhængig af hvor langt i cyklus hun er og afhængig af om du vælger frost eller fersk. Og så er der jo også et økonomisk aspekt i det - mit er ikke et enestående tilfælde, mange er også ude i 4. gang, nogle med skift af hingst, før det lykkes, og selv da er du måske slet ikke sikker.
    Derudover bliver brunsterne svagere og svagere i løbet af året, så hvis du vil have et sommerføl - som jeg tænker du mener er et slut juni/start juli eller måske frem i august? - så skal du også tænke på, at du ikke har så lang tid at løbe på, skulle hoppen gå om. Bedækningssæsonen slutter for hingsteholderne d. 15. august, så fra derefter er det heller ikke sådan bare lige at skaffe sæd, hvis det overhovedet er muligt.


  • #17   10. jan 2020 Doktor Who: ''starte med at skaffe viden og indsigt'' - JA! og det er jo for pokker det hun gør her. Jeg er faktisk rimelig ligeglad med din pointe, den kommer super dårligt og dømmende ud. Igen, det kræver ikke en 6 årig uddannelse at få et føl, det er faktisk ikke sværere end man gør det til.

  • #18   11. jan 2020 Når vi avler er det første vi kigger på vores hoppes fejl og mangler. Folk siger altid at du skal avle på det bedste af det bedste af det bedste, men du kan altid finde fejl hos en hest - Selv den bedst gående elitehest har fejl, og for mit vedkommende er det vigtigste at have et godt kritisk øje, også selvom det er ens egen højtelskede hoppe.

    Du kan fx gøre følgende:
    Skriv alle egenskaber der er vigtige for dig i forhold til dit kommende afkom. Selv småting.
    List dem evt. op i hovedkategorier som følgende: Gang, eksteriør, sind, hårpragt, farve, og gå så i dybten med hver kategori.
    Dernæst laver du samme liste for din hoppe, men skriver istedet alle din hoppes stærke og svage sider ned (helt ned til et ønske om en længere og fyldigere hals eller benstilling), og til sidst kan du sætte en liste op med hvilke egenskaber der står højest på ønskelisten og hvilke der ikke har så stor betydning. Nu har du nogle kriterier at søge hingst udfra.

    Hvis hårpragt og farve ikke har betydning gør det det væsentligt nemmere, men for de hvor det har betydning er det en vigtig ting at få med - Selvom det i teorien ingen relevans har for hestens brug er det en god ting at have i mente, at hvis hesten skal sælges engang i fremtiden er det ofte nemmere at sælge en flashy hest, men samtidig kan det være sværere at sortere seriøse købere fra de useriøse der udelukkende vælger udfra udseende.

    Med alt dette sagt kan du aldrig være sikker på at få alle ønskede egenskaber. Alle heste som sagt både har gode og dårlige egenskaber, og avl er i teorien et genetisk lotteri.

    Ang. hvornår på året du ønsker at avle, skal du tænke på om du ønsker et afkom der skal kåres. Føllet skal gerne have en vis alder før kåringen, og da en hoppe kan gå op til en måned (i sjældne tilfælde længere) over tid, er det en god idé at beregne hoppens drægtighedsforløb + en måned i forhold til kåringen. Langt de fleste der kårer deres føl ifoler deres hopper i foråret (marts/april). Vi kårer dog ikke, så vil ikke gøre mig for klog på området - Anbefaler at du tager kontakt til en avler af kåringsheste.

    Ang. foder så er det meget forskelligt hvad folk giver. Selv er vi ikke så emsige, og giver først special foder de sidste 3 mdr. inden foling.
    Jeg vil anbefale at du fodrer din hoppe almindeligt hele drægtighedsforløbet igennem, og kun sætter op hvis hun taber huld. Du skal huske på at du fodrer på både hoppe og føl, så giver du for megte foder, vokser føllet sig stort inde i maven, hvilket kan give komplikationer under fødslen. Selv fodrer vi alm. og sætter kun op hvis hoppen taber huld, hvilket ikke er sket endnu. Grovfoder og vitaminer er for mig det vigtigste - Men det er en smagssag.

    Økonomisk vil jeg mene at 50.000 en anelse overdreven, med mindre man får dyrlæge ud (hvilket er vigtigt at være forberedt på). Med bedækning i Tyskland, opstaldning, transport, dyrlægeregninger (svaber, skylning, scanning) samt ekstra omkostninger i form af foder og vitaminer, har vi ikke engang rundet 20.000 fra ifoling til føllet stod på jorden. Til gengæld når føllet kommer skal man være forberedt på omkostninger som dyrlægetjek, vacc., chip, registrering, pas, smed, ekstra foder, nyt udstyr osv...Og igen skal man være forberedt på uforusete dyrlægeregninger, og ekstra smedbesøg, hvis føllets benstilling skal rettes.

    Så kom jeg vidst en pæn del af vejen rundt, med undtagelse af inseminering, som jeg endnu ikke selv har erfaring med.
    Held og lykke.


  • #19   8. okt 2020 Hvordan er det gået med føl drømmene?
    Fandt du en go hingst?
    Kan dine hopper skilles ad nu eller hvordan er det gået? smiley


  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    maj 2021

    Svar: 1
    #20   22. maj 2021 Hingsteholderne kan også være til stor hjælp. Du kan finde de fleste avlshingste og hingsteholderne på https://wauwhorse.com/da/hingste


Kommentér på:
Ny i avl Hjælp! :-)

Annonce