{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
659 visninger | Oprettet:

Avlshoppe ud over normalen. {{forumTopicSubject}}

Hej!

I kan ellers tro, jeg får bombarderet med indlæg nu hvor jeg skal deltage her i HG's debatter.

Jeg købte i foråret en ifolet hoppe. Denne hoppe har givet årsag til utallige bekymringer. På vej hjem fra Lolland flækkede min hoppe øjenbrynet, så dyrlægen stod klar da vi arriverede i stalden. Her blev taget blodprøve for at tjekke drægtighed - og den var positiv.

På fredag er hun ifølge bedækningsdato - som er helt sikker fra hingsteejers side - gået 7 uger over tid.

Vores dyrlæge kom igår og håndprøvede hende - og der er altså føl.

Vi har efterhånden diskuteret alle tænkelige muligheder igennem, som evt kunne forklare situationen, men der er ingen sandsynlige.

Så jeg er nu spændt på at se hvad det er for et føl, som kommer ud .. Og hvem faderen er?

Iøvrigt satte min hoppe yver for et par uger tilbage, det blev spændt og klar til foling, men der skete intet og yveret er nu normalt igen.

Andre, der har oplevet mystiske ting med deres avlshopper? Eller lignende?

Ønsker kun pålidelige og relevante svar.

Mvh Louise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avlshoppe ud over normalen.
  • #1   29. aug 2007 hmm det kunne godt tyde på at føllet ikke er klar til at komme ud hehe.. smiley men sagde din dyrlæge ikke noget om hvornår den ville komme sådan ca?? Men har hun ikke haft lidt snask i yveret?? eller mælke løb?

  • #2   29. aug 2007 Hvis føllet er dødt.. så havde hoppen kastet føllet..

  • #3   29. aug 2007 Kan du ikke prøve at ringe til dr. dyr hvis du ikke allerede har gjort det ?

  • #4   29. aug 2007 Dyrlægen var der IGÅR DEN 29. AUGUST 2007

    Føllet er ikke dødt, der er fuldt liv, og der blev sparket mindst 4 gange.

    Dyrlægen kunne kun sige, at føllet ikke havde vendt sig endnu, men det kan jo gå hurtigt.

    Hendes yver har været spændt op, men der er intet nu andet end det hun plejer. Blodårene ses tydeligt mod yveret..

    Hun har haft ødemer for en uges tid til halvanden tilbage, men er ikke ses siden-


  • #5   29. aug 2007 Jeg ville ikke kunne sov hvis min hoppe gik 7 uger over tid. og jeg ville heller ikke være rigtig vågen efter 7 uger uden søvn smiley Hvordan bær du dig ad. Opskrift tak smiley

    Krydser fingre for et sundt og dejligt føl smiley


  • #6   29. aug 2007 Der går nok ikk særlig lang tid til at hun så skal fole..

  • #7   29. aug 2007 Dyrlægen sagde, at der KUNNE HAVE VÆRET en tviling, som muligvis var død nu. Det var muligt, men ikke sandsynligt. Det kunne være derfor hun havde sat yver og det nu var væk igen.

  • #8   29. aug 2007
    Victoria & Lazall (Team Rerun) M : Du kan tro, der har været mange bekymringer, men hun er en garvet mor på 11, og har tidligere fået 3 føl uden komplikationer. Desuden er der ingen grund til at ligge søvnløs - føllet skal jo nok komme og man kan næsten altid se på hoppen, hvis noget er forkert.

    Dyrlægen sagde, det var et stærkt og kraftigt føl, som sparkede...


  • #9   29. aug 2007 • Frk. Gyngehest • .
    Nej, det håber jeg da godtnok ikke - men det kan jo snart ikke være den hingst, som hun blev bedækket med i sin tid?


  • #10   29. aug 2007 har du din avlshoppe herinde ?

  • #11   29. aug 2007 hvad race er det?

  • #12   29. aug 2007 kunne da godt tyde på at de ikke har haft styr på.. hvornår folings tidspunktet skulle være... syntes det er sjælendt man ser en hoppe gå 7 uger over.. det lyder nærmere som et gæt ud i fremtiden.. om hvornår den vil fole.. hehe.. men det er da svært.. men hvertfald tyder det på den ikke er klar til at komme ud.. min egen hoppe.. havde sådan lidt mælke ligne ting ned af bene.. og lignede noget betændelse lignede tilstand i hendes yver... men sådan ser det ud.. smiley også en dag var der en af pigerne på gården der sagde.. om et par dage står der et føl.. og det gjorde der så hehe.. smiley

    men hvis den har haft lidt mælke løb.. og sidder noget i yveret.. så kan der gå ca 14 dags tid.. Min hoppe var noget mere agrasiv overfor andre heste.. dagen før..


  • #13   29. aug 2007 Hun er hannoveraner (og et-eller-andet svensk varmblod).

    Det er Pjanke - billederne er lidt gamle. Der hvor hendes pels skinner, de er lidt nyere.


  • #14   29. aug 2007 Team Damgård.. Stine..:) . : De har sakm helt styr op nedækningsdatoerne - der er ingen tvivl om bedækningsdatoerne. 12., 13. 14. august 2006 blev hun ifolet.

  • #15   29. aug 2007 kender nogle avler der fik deres hoppe konstateret drægtig hun blev tykker og tykker og begyndte at få et mega yver, men da datoen kom hvor hun skulle fole, kom der ik nået føl): og heller ik`14 dage sener, hvor dyrlægen kom ud igen og konstaterede da også igen at hoppen var drægtig, men en måned senere var der stadig ingen føl, selvom hun var enorm tyk og dryppede med mælk og først her opdagede dyrlægen der ik`var føl i hende sener blev hoppen syg og måtte avlives ): det er en ret sørgelig historie ):
    men det behøver jo ik`være det samme med din(: det er meget normalt de går lidt over tiden(:


  • #16   29. aug 2007 Noget kunnetyde på hun ikke er blevet drægtig ved førstebedækning. Måske har hun gået ved en hngst, plag eller ling. og er på den måde belvet omløbet senre på året. Derfor den sene foling?

  • #17   29. aug 2007 Det lader ikke til at de har styr på bedækning... det er altså ikke almindeligt at en hoppe går 7 uger over tid.. det er jo helt vildt... jeg har hørt om 17/19 dage over tid.. og en mrd.. men IKKE.. 7 uger.. det tror jeg altså ikke på.. der må være sket en fejl.. eller den ikke har været drægtig ved første bedækning som tina skriver.. det andet lyder jo helt vildt..

  • #18   29. aug 2007 Christina A : Det lyder meget mærkeligt? Altså heste kan jo være indbildt gravide, men nu er det sådan at min hoppe er testet positiv ved blodprøve - og her ville det have vist sig hvis den var indbildt gravid.

    Ikke desto mindre så er min hoppe blevet konstateret positiv så sent som igår ved håndprøve, og dyrlægen var 110% sikker. Og det er altså ikke normalt at de går 2 mdr over tid!


  • #19   29. aug 2007 Tina J : se, det er her diskussionen starter. Hun har ikke gået sammen med mine hingsteplage (foruden et hingsteføl, men det er kun et par måneder tilbage, så det kan altså ikke være ham, når hun er så langt). hun har ikke gået med andre end hopper ved hende, som har ifolet min hoppe og der har ikke været løse hingste.

    Det har der heller ikke her - og hun var jo drægtig, da jeg overtog hende... Jeg fik hende i januar - så hvis det er en af mine hingste (hvilket lyder yderst utroligt), så vil der først være føl i december, måske januar, og hun er meget længere henne end det ..


  • #20   30. aug 2007 ja okay (:når det er blevet testet med blod prøve er der jo ik`så meget at tage fejl af (: så er det jo bare med at vente se hi hi
    hvem er hingsten??


  • #21   30. aug 2007
    Christina A : Se, det er jo lidt her pointen ligger .. hingsten skulle have været Tabasko Toftedal, men nu er hun jo snart gået 7 uger over efterhånden, og så kan det vel ikke længere være ham .. Lige nu er jeg et stort spørgsmålstegn.


  • #22   30. aug 2007 ej hvor må det være hæsligt at være dig ): følder virkelig med dig ):

  • #23   30. aug 2007 Det går - men nu må det kære føl altså meget gerne komme ud. Synes det kunne se lidt ud om om yveret er en smule på vej frem igen - eller så er det bar mig, der stirrer mig blind efterhånden smiley

  • #24   30. aug 2007 Hmm.. det lyder altså virkelig for underligt... Der må altså være sket en fejl.. hoppen ville få problemer hvis føllet er 2 mrd før det kommer ud.. prøv lige og tænk hvor stort det så er, når det kommer ud hehe.. men altså jeg tror ikke de har haft helt styr på det.. det kan det jo kun være... De må have lavet en eller anden fejl..

  • #25   31. aug 2007 Team Damgård.. Stine..:) . : De har styr på det, de er 100 % sikre i bedækningsdatoerne, men hvis dun foler inden december, ja, så er der altså et eller andet ovre fra Lolland, som er far til mit føl ... Det ser ud som om yveret er på vej frem igen, så måske det snart kommer?

  • #26   31. aug 2007 hmm.. hvad tror du så selv der er sket?? smiley Har du taget kontakt med dem.. og forhøre dig nærmere.. for det lyder jo vildt at den er gået 7 uger over tid..

  • #27   31. aug 2007 det kan være hoppen ikke kom i fol af den hingst som i har på attesten, så der måske er kommet en anden fremmed hingst på den? En hest går vel ikke bare 7 uger over tid sådan lige ? hehe

  • #28   31. aug 2007 I så fald ville jeg lægge sag an mod dem, eller indgå en handel hvor nogle af pengene går tilbage i så fald hoppen går så langt over tid, da der er usansynligt at det er den hingst.

  • #30   6. sep 2007 Altså jeg lægger ikke sag an - jeg fik en kanon avlshoppe ifolet til meget billige penge.

    I morgen, dredag er hun gået 8 uger over, dvs 2 mdr. Hendes yver er igen kæmpe stort, så måske dte giver pote indenfor de næste par uger? Meget gerne før!

    Min dyrlæge siger, det ikke længere er muligt at min hoppes føl er fra den bedækning.

    Og ja, jeg har daglig kontakt med dem.


  • #31   6. sep 2007 Ja...

  • #32   7. sep 2007 Nej, det er umuligt at en hoppe kan gå så langt over, som jeg også sagde før.
    er muligvis omløbet ved en tilfældig hingst?


  • #33   7. sep 2007 Ja, og det er ligesom her problemet breder sig. Hingsteejer siger, at det absolut ikke er tilfældet da hun aldrig har haft løse hiingste eller haft ubudent besøg. Men alt efter folingstidpunktet, så må det jo alligevel have været tilfældet....?

  • #34   11. sep 2007 Ja, andet er jo ikke muligt. Hvor lang tid stod hoppen ved hingsten? For måske er den blevet bedækket igen senere af den samme hingst?

Kommentér på:
Avlshoppe ud over normalen.

Annonce