{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.358 visninger | Oprettet:

Køb af hingste føl {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen,
Jeg kigger på et hingste før på 6mdr.
Formålet med ham er at han skal stilles til kåring når han er 3-4år hvis han sad udvikler sig som håbet.

Dog er hans testikler endnu ikke faldet ned i pungen. Kan læse mig frem til at det er meget forskelligt hvornår dette sker. Men hvis ikke det sker vil det blive en smule problematisk i forhold til drømmen om at stille ham til kåring.

Har i andre nogle erfaringer ved køb af ung hingst, hvad plejer man at gøre.

Er det urimeligt at lave en skriftlig aftale eller hvad er jeres erfaringer. Han ville sikkert blive en dejlig vallak. Men når dette ikke er formålet med købet, ville det jo blive ærgerligt hvis han ender som klap/ur hingst.

Håber i kan hjælpe mig med at belyse problemstilling.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hingste føl
  • #1   6. nov 2020 Det nok meget almindeligt at stenene ikke er faldet ned på en 6 mrd gammel fyr.
    Men hvis du allerede nu ved, du vil beholde ham som hingst, så ville jeg netop som du selv skriver, på kontrakten kræve at hans sten falder ned inden han når x antal år, så du ikke får knust drømmen smiley
    Pøj pøj med søgningen!


  • #2   6. nov 2020 Tak for svaret, rart at hører det ikke er helt urimeligt smiley

  • #3   6. nov 2020 min var 1 år uden at de var faldet ned
    han blev dog aflivet på hans 1 års fødselsdag så ved ikke om de nogensinde ville falde ned eller ej
    men det er noget andet hvis de stadig ikke er faldet ned når de bliver over 1 år
    for så er der risiko for at de/den slet ikke gør det


  • #4   8. nov 2020 Lea - man kan jo ikke kræve, de falder ned, det er ligesom noget, naturen bestemmer smiley

    Men ja, jeg ville da se, hvad sælger vil være med på, blicer flettet ind i kontrakten. Jeg antager, det ikke er et helt billigt føl, hvis du tænker den er hingsteemne. Jeg tænker to muligheder - enten at sælger refunderer et aftalt beløb, hvis stenene ikke er faldet ned ved x måneder eller at du betaler en pris nu og så yderligere et aftalt beløb når/hvis stenene falder ned, dog inden hesten er fx 1 år e.l.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   8. nov 2020 Tvivler på At handlen kan gå tilbage, hvis stenene ikke er faldet ned.

    Sælger har ingen jordisk chance for at kunne garantere noget - svare lidt til at kræve at en ny indkøbt bil ikke punktere.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   8. nov 2020 Også tænker jeg også at der er nogle problematikker ift. At hesten som f. Eks. 1 års kan have mindre værdi, være blevet skadet mm.

    Generelt syntes jeg ikke det giver mening at købe hest, mod at man kan sende den tilbage efter x-antal måneder.

    Hesten er et dyr, der er mange faktorer der spiller ind når man handler dyr, eller vil returnere dem.


  • #7   8. nov 2020 Jeg ved ikke,hvordan det er i dag, men da jeg var yngre, var det ganske udbredt at købe en hest med betingelse om, at når den blev kåret (med et eller andet nærmere aftalt resultat) skulle der lægges et yderligere beløb til sælger

  • #8   8. nov 2020 Jeg har købt begge mine drenge som hingsteføl.. Ingen problemer.. smiley De blev dog kastreret som hhv 8 og 12 mnd gamle..

    Mvh TT


  • #9   10. nov 2020 Som Michelle skriver, så kan der måske aftales vilkår på hesten - det var tidligere vældig udbredt, og en god måde at gøre tingene på, både for køber og sælger.

Kommentér på:
Køb af hingste føl

Annonce