{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.643 visninger | Oprettet:

Bedækning af hopper med føl... {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg er den stolte ejer af en avlshingst. Men vi har dog endnu ikke fået lavet så mange føl, da hingsten kun bliver 5 i år. Mit spørgsmål lydder omkring hopper med føl ved siden....og bedækning....

Vi har haft 1 hoppe med føl, og da de kom, prøvede vi, grundet hoppens urolighed, og bedække med føllet kun få meter fra mor... men det gik ikke som ventet da vores hingst syntes føllet var så sød, han ikke havde tid til den hingstgale hoppe.... Vi sat føllet ind i boksen og så fik vi bedækket hoppen, og har gjort det sådan efterfølgende.

Grundet den fare der er ved at have føllet ved sin mor under bedækningen (den kan slippe løs og komme til skade) syntes vi det er bedst at føllet forbliver i boksen imens mor bliver bedækket. Men det er jo sådan at mange hopper er meget ængstelige over deres føl, og dermed ikke så nemme og kontrolere uden.

Så derfor ville jeg gerne høre jer garvet avlere om hvad i gør ved hopper med føl når i bedækker....og ja ved føllet og hvorfor =)

På forhånd tak for jeres svar =)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bedækning af hopper med føl...
  • #1   13. maj 2009 tjek denne tråd, der er mange gode råd.
    http://www.heste-nettet.dk/forum/4/211994/211994/

• #2   13. maj 2009 Linda T
    Takker for tråden... de fleste gør som vi gør. Vi har altid haft en bedækningsbum - den lavede vi da den første hoppe kom, og vi bedækker både i stod og ved bum - afhængi af hoppen og hoppens ejer.

Og ja de gør stort set det samme som vi gør - de fleste ... men ja syntes ikke helt jeg fandt det ønskede svar =(

• #3   13. maj 2009 Da jeg arbejdede på Solos i vojens kom der mange hopper med føl, på daværende tidspunkt var der 2 hingste som bedækkede naturligt.. vi tog aldrig føllene med og hvis hoppen var rigtig i brunst, betød det ikke noget om den kunne hører føllet:)
    Som regl falder de hurtig til ro.
    som avler vil jeg også hellere have boks skammer end at føllet bliver angst over at hingsten bedækker.
    håber det kan hjælpe jer.:)

• #4   13. maj 2009 Hej.

Det er faktisk mig, der har startet tråden på hestenettet. Vi var meget i tvivl, om vi turde lade vores hingst gå sammen med følhopper. Da vi bedækkede, havde vi en til at holde hoppen og en til at komme med hingsten. vi havde bare føllet til at gå løs, og det flyttede sig helt fint.

Vi har ham efterfølgende til at gå på fold med begge følhopper uden problemer. Han interesserer sig overhovedet ikke for føllene (begge hingsteføl). Det er begge mine egne føl, så derfor tør jeg godt gøre det.

Billeder kan evt. ses her:
    (link fjernet)

Var det mon den palominohingst, der var med på Gl. Estrup sidste år, hvor vi også havde vores med?

Hilsen Lise

• #5   13. maj 2009 janni storgaard M
    Ja vi vil også heller have føllet i boksen end ved mor under bedækningen. Der kan ske så meget og der er mange hormoner i luften under en bedækning. Det er forde vi venter en hoppe - en stor hoppe som endnu ikke har været fra føllet, og som er ekstrem ængtelig over sit føl... og en hest i den størrelse ja der kan det blive et problem.. og tænkte vi da sikkert ikke ligefrem var de eneste der skulle have oplevet det. Så ledte efter erfaringer med ængtelige hopper med føl =)

Havde nu også tænkt at vi vil forsøge bedækning som normalt, med føllet i boksen, og ja så må vi vel ændre strategi hvis det går helt af lave.

• #6   13. maj 2009 Det plejer ikke være noget probem når hoppen først i føl brunst, så hun lidt ligeglad med føllet, det var den DV i vores stald hun tænkt kun på en ting og det var ikke hendes føl smiley

• #7   13. maj 2009 * Stutteri Hauge * Avl af Tinker *

Sjovt nok det var dig der startede tråden på HN.
    Problemet er at vores hingst syntes føl er så søde, og sidst viste han ikke intra for hoppen, men for føllet som stod på den anden side af bummen sammen med ham der holdte hoppen =) Og da lige denne hopper aldrig har været skildt af fra sit føl, og endnu ikke har gået med andre heste, mens med føl, vil vi ikke risikere noget ved og lukke dem sammen på fold. Og have føllet læs under bedækning, er jeg ikke sikker på jeg tør, hvis det ikke skulle flytte sig hurtigt nok... uhha tør ikke tænke den tanke.

Og nej vi havde ikke vores hingst med på gl. Estrup, han skal vises til sit første dyreskue her i Juni i Horsens =)

Ellers rigtig dejlige billeder, og sikke nogle lækre heste =)

• #8   13. maj 2009 Lena Teamtrav **SVRK** B

Ja det kan vi håbe at denne hoppe også gør. Hun er bare ikke så god til og vise brunst og er det ikke ret meget... men ja nu må vi jo se, eller må vi finde på et eller andet =)

• #9   13. maj 2009 Jeg tror altså ikke i skal tage hensyn, gør det samme ved alle hopperne det giver jer en vis rutine og det smitter af på hoppen som hurtig vil falde ned. Jeg ved godt der er nogen hopper som er helt vild med deres føl, men er de i god brunst så skal de nok tage imod, tilgengæld vil de nok hurtig retur i boksen når de er færdig:)
    I øvrigt mener jeg også at man som avler godt kan vende hoppe og føl til at værer skilt ad. det behøver jo kun at være imens man striler hoppen.

• #10   13. maj 2009 janni storgaard M
    Ville heller ingen bekymringer have hvis føl og hoppe have være adskildt bare lidt tid, og et par gange, men skal de kommer ned til os uden og have prøvet det, er det en stor mundfuld. Specielt hvis hoppen så som denne, er meget sart i forvejen.

Og er det ikke vores hest, så er jeg altid ekstra påpasselig med hvad vi gør ved dem, da de ikke skal lide nogen last, men være "på ferie" i stedet.

• #11   13. maj 2009 Jeg vil gerne følge lidt med :o)

• #12   26. okt 2009 hvor gammel må en hoppe max være ?

Kommentér på:
Bedækning af hopper med føl...

Annonce