694 visninger
|
Oprettet:
friser og bedækning og gangart {{forumTopicSubject}}
jeg er begyndt at få interesse for de smukke friser...
men hvordan er det med avl... hvis man får en hoppe og en dag vi ha føl på hende... hvornemt er det så at få en hingst til.... som med andre heste eller er udvalget noget andet... og hva med kåring osv....
og lige en sidste tilg... hvordan er de at ride på... som en sofa eller som en pony ??
jeg mener deres gang og skridt... fx når de løfter benet så højt som de gør... hvordan føles det ??
apr 2007
Følger: 98 Følgere: 103 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 313
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 109 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
Ridning: Frieserne er MEGET forskellige at ride på.. Nogle har enormt stort rygsving, og andre har ikke... Så du må prøve dig frem for at finde den, der passer til dig..
Avl: I min verden er det strengt forbund at lave pirat-avl.. Og der er rigeligt med muligheder inden for de sorte.. Hovedsagligt er der 2 måder at ifole en hoppe på: Sende hoppen til Holland - eller inseminere herhjemme.. At inseminere herhjemme begrænser så udvalget af hingste lidt, da det kun er EU-godkendte hingste, der må sende sæd ud af landet...
Kåring: Når føllet bliver født, får det "det blå papir".. Herefter tager du det med til kåring, får en bedømmelse, og så bliver føllet optaget i følbog.. Nogle vælger så at hjemmechippe det, men så får man jo ikke en bedømmelse..
Som 3-4års stiller du til kåring igen.. Her er så muligheden for følgende prædikater: Stambog uden præmie.. Stambog med 3. præmie.. Stambog 2. pr. Ster.. Stambog 1. pr Ster.. (Forløbig) Kroon... (Forløbig) Model..
Desuden er der lige kommet et nyt Sportsprædikat for de heste, som viser gode resultater til stævner...
Men uanset er du altid velkommen til at spørge, hvis der er noget, jeg kan hjælpe dig med... Og vores stald er også altid åben for Frieser- (eller Welsh sec A) interesserede folk..
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jul 2008
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jun 2008
Følger: 43 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 221 Svar: 729
vil ikk eha en der som fx. Signe&Gylfi har beskrevet...
det lyder som om man sidder på en pasgænger eller lign :O)
og da de er billigst som føl... bliver det nok sådan en jeg ender med...
jeg har dv nu og prøver lidt med avl... men tror jeg vil ha en skøn friser dame næste gang
og ville virkelig ønske jeg viste meget mere om hva jeg skal gå efter ( som jeg gør med dv :O)
jul 2008
jun 2008
jeg er helt vild med gaya... hun er bare så forbandet smuk... hvor dan er hun at ride på ??
altså hvordan vil du beskrive deres bevægelser (på begget 2) så jeg mere ved hva for nogle beskrivelser jeg skal se efter når det kommer til friser...
jul 2008
Tjaaa, Gaya er nok så smuk at SE på.. Men hun har totalt gaggede gangarter.. For mig er hun kronisk umulig at sidde ned på i trav, hvis der er mere tempo på, end man kan gå ved siden af.. Ekstremt kontant.. Galoppen er stor og voldsom, og man føler, at man bliver skudt ud af en kanon for hvert spring...
Canna derimod - Hun er meget mere flydende i sine bevægelser.. Meget mere bøjelig og ridelig.. Selvom jeg har 3 diskusprolaps'er, så kan jeg sagtens sidde på hende... Man kan sagtens mærke, at der er power i hendes gangarter, men hun bruger det positivt..
jun 2008
jul 2008
Men som sagt - så nap da en søndagstur og kom herover..
jun 2008
jul 2008
jun 2008
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 55 Heste: 7 Emner: 23 Svar: 320
jul 2008
jun 2008
jeg vil godt vide hva jeg skal lede efter...
og det skal self være en ster kan jeg forstår... men endnu bedre hvis det er pref... hvilket det så kan være hopper der er ??
eller betuyder det ike det store... jeg mener.. det er jo ikke alle hopper der har fået 4 føl...
jul 2008
Derudover kan du være heldig at ride (eller køre) en 3.pr. op til Ster eller en 2.pr Ster op til 1. pr. ved hjælp af en IBOP-test.. For at stambogs-hopper skal blive kåret Ster, skal de opnå mindst 6,7 i skridt og trav. Dette er dog ikke en garanti, da afgørelsen ligger hos dommerne på den efterfølgende kåringsdag.
Hvis jeg skal komme med et tal, så er der ca 50 ster heste i Danmark.. Inkl vallakkerne, der kan kåres på næsten lige for som hopper op til og med 1. pr. Ster..
Som der står under Avl på DFF's side:
Avl
Mange avlere går efter minimum 3 generationer Ster på moderens side. Det betegnes som kvalitet, og de heste med sådanne papirer sælges for meget store beløb. Så hvis man ønsker at avle seriøst, er det nok afkom efter Ster-hopper eller det der er bedre man skal søge efter.
Jeg skal nok finde nogle eksakte tal til dig en af dagene...
jun 2008
er dette fx en godt stamtavle ??
M: Frysia ster+Pref
MM: Oelkjen Model + pref
MMM: Rjimkje Ster+pref+prestm
MMMM: Maike Ster + pref
F: Ulke 338
MF: Oege 267
har minimum Pref 7 generationer tilbage.
jul 2008
Jeg fandt dette om Kroon og Model:
Inspection of mares for the Crown title
In the Netherlands, a star mare can be promoted to Provisional Crown only at the Central Inspection (in other countries, the Provisional Crown and Crown titles can also be awarded during local judging events). To be eligible for the Provisional Crown title, a star mare must be three years or older and have a height at the withers of at least 1.58 meters. For the definite Crown title, a mare must have completed an IBOP test or an ABFP test before the end of the calendar year following the year in which the Provisional Crown title was awarded. At least 77 points have to be scored for the IBOP or the ABFP test. An average score of 7 with a minimum score of 6 has to be earned for the walk and trot. Another way to earn the definite Crown title is to earn the Sport title within the stated length of time.
Inspection of mares for the Model title
In the Netherlands, a star or crown mare can be promoted to Provisional Model only at the Central Inspection (in other countries, the Provisional Model and Model titles can also be awarded during local judging events). To be eligible for the Provisional Model title, a star or
crown mare must be seven years old or older and have a height at the withers of at least 1.60 meters. To be eligible for the Provisional Model or Model title, the mare must have suckled a foal at least once. For the definite Model title, a mare must have completed an IBOP test or an ABFP test before the end of the calendar year following the year in which the Provisional Model title was awarded. At least 77 points have to be scored for the IBOP or the ABFP test. An average score of 7 with a minimum score of 6 has to be earned for the walk and trot. Another way to earn the definite Model title is to earn the Sport title within the stated length of time.
friser og bedækning og gangart