{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

Tia W
Tia W
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 5

Foling hjemme og lidt andre spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Min interesse er faldet på avl, ungheste og så videre, så nu har jeg nogle spørgsmål smiley

1. Hvilke forholdsregler skal man tage og hvilke faciliteter skal man have hvis man vil have at hoppen foler hjemme?
2. Er der nogen der har erfaringer med en hoppe der har folet i løsdrift/på fold?
3. Hvornår må føllet komme på fold?
4. Hvornår må føllet trænes i at få løftet hove?
5. Andre gode råd mht. avl og ungheste?

Lige en ting til... jeg skal på biblioteket en af de næste par dage. Er der nogen, der kan anbefale ep par gode bøger om avl og ungheste?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foling hjemme og lidt andre spørgsmål
  • #1   17. aug 2010 Min hoppe folede på folden og gik i løsdrift. Hun kunne selv vælge og valge at fole om natten blandt de andre heste på folden.
    Føllet bør komme på fold samme dag eller dagen efter.
    Føllet bør trænes i at få løftet hove så tidligt som muligt ligeså grime, tovtræning etc.

Det var lige hvad jeg kunne svare på ud fra mine erfaringer.

• #2   17. aug 2010 MEN kan anbefale to fantastiske grupper herinde "Vi med føl & plage" og "Den drægtige hoppe"

De grupper har hjulpet mig RIGTIG meget. Mere end nogen bog nogensinde vil være i stand til.

• #3   17. aug 2010 min den ene hoppe foldede på folden, og fra dag 1 var hende føl i hænder og lærte at jeg godt måtte røre ham, når han fandt sig det begyndt jeg at løfte ben, han var på fold hver dag.

de andre har haf deres føl med ude på fold dagen efter foling (foldede om natten, så næste morgen),

jeg kæver ikke så meget så mine har bare haft en stor boks, til foling og føl

• #4   18. aug 2010 1) Overvejelser mht hvor hoppen skal fole (inde/ude) - såfremt du vælger boks, skal den være god stor. Overvejelser mht hvornår på året du ønsker føl

2) jeg har ikke erfaringer mht folinger udenfor, men har læst mig frem til at mange gør det og det går godt. Jeg skal forhåbentlig selv have føl til juli 2011 og dette føl regner jeg med kommer til verden på folden.

3) så hurtigt som muligt. Vær dog opmærksom på at føllet ikke kan se den første tid efter folingen, så hold øje med dem imens de er ude. Føllet kan risikere at gå i hegnet. Hoppen har MEGET godt af at komme ud og få rørt sig - også gerne i longe og føllet har desuden godt af at få lært at undvære sin mor.

4) Jo før jo bedre

5) Man lærer henad vejen når først føllet er kommet og man fornemmer hurtigt hvor meget føllet er klar til at lære nye ting osv.

Kommentér på:
Foling hjemme og lidt andre spørgsmål

Annonce