{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Salg med henblik på avl - god idé? {{forumTopicSubject}}

Kære alle hestetosser,

Vil starte med at skrive at jeg poster dette indlæg på hestens ejers vegne.

X ejer hoppen. Hoppen er en DV på 6 år (7 til juni) og ca. 170 i stg.. Hun har ejet hoppen i omkring 2 år og der har desværre været mange komplikationer med hesten efter købet. Vi er nu nået dertil hvor det ikke ser ud til hun bliver ridehest igen grundet hendes skade.
Forsikringen er indblandet og en aflivning er nu på tale.

MEN.. Det gør meget ondt på os begge at en hest i hendes kaliber måske skal aflives, da hun er som hun er. Vi har derfor talt om avl og om det kunne være en mulighed.

Hesten er meget smuk, hun er bygget rigtig godt og korrekt, har rigtig rigtig gode gangarter, har en rigtig god stamtavle og jeg er ikke i tvivl om at hun kan kåres i hovedstambogen.


Til info: M: Tibet, MF: Comeback II. F: Whest Ask (FF: Casir Ask)


Mit spørgsmål til jer er - ville i bevæge jer ud i et evt. salg med henblik på avl? Eller kan det ikke betale sig?


Jeg ved markedet er hårdt og der er rigtig mange fine avlshopper derude, så der er hård konkurrence. Jeg ønsker det bedste for hesten og hvis vi kunne undgå en aflivning ville det være fantastisk.

Hesten har aldrig været ifol før så vil jo ikke kunne fortælle om hesten er god til det eller om hun vil avle godt.

Men ren papirmæssigt er hun et oplagt emne.

Hvis i vil vide mere om skaden eller andet om hesten, så sig endelig til. Så forhører jeg mig lige hos ejer.

Jeg håber i har et par gode råd til mig, da jeg ingen erfaring har på området.

Jeg har ikke nævnt navn på ejer eller hest da jeg har valgt at være diskret indtil videre. Når en evt. aflivning er på tale, eller vi har vurderet at salg er en god idé vil det blive 'offentliggjort'. På forhånd tak for jeres forståelse smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg med henblik på avl - god idé?
  • #2   8. mar 2012 Daniella - det tror jeg jeg vil gøre.
    Line - vi har tænkt på kåringen. Hesten bliver selvfølgelig mere værd når hun er kåret og vi havde tænkt selv at kåre hende hvis det ville hjælpe. Tror du forskellen ville være stor hvis vi kunne skrive i salgsannoncen at hun var en RDH hoppe eller at hun med stor sandsynlighed kunne blive?

    VH, Tine


  • #3   8. mar 2012 Det vil selvfølgelig altid hjælpe at hun var kåret. For så har hun ligesom bevist sit værd, på den måde smiley

  • #4   8. mar 2012 kommer jo også lidt an på om skade er arveligt? smiley

  • #5   8. mar 2012 Det har du vel helt ret i Pernille smiley Vi vil gerne gøre det, men kun hvis det vil gøre en betydelig forskel. For det trænede øje ville man jo sagtens kunne vurdere hesten selvom den ikke er kåret. Jeg mener, man kan selv vurdere om hesten burde kunne kåres eller ej.

    Skaden er ikke arvelig (hun er blevet sparket et rigtig uheldigt sted på hasen).


  • #6   8. mar 2012 Det også meget afhængig af skaden, er det arveligt, er det noget der vil påvirke hoppen i negativ retning under drægtighed.

    Ville aldrig ifole en hoppe med arvelige skavanker, ej heller en hoppe der har skader i ben, ryg, kryds osv. Hvor det vil være hårdt med alle de ex kg.


  • #7   8. mar 2012 Få den kåret, og så sæt den til salg smiley

  • #9   8. mar 2012 Nej det tror jeg ikke jeg ville.. Der er simpelthen SÅ mange hopper til salg som man håber man kan komme af med til avlsbrug.. Og hvis man læser rundt omkring, så lukker flere stutterrier deres stalde ned, og sælger deres heste, fordi de ikke kan komme af med føllene..

    Jeg tænker at man nok får mere ud af et salg, hvis hoppen ellers har vist hvad den er værd. Altså hvilken evner den har indenfor spring/dressur. Gode kårring resultater har selvfølgelig også meget at sige.. Men når hoppen ikke er ældre, og dermed har en skade. Har man ingen anelse om hvordan føllene vil være.

    Dernæst skal man nok også finde ud af om den skade er noget der kan være arveligt.. Det har jo stor betydning med føllenes holdbarhed også..


  • #10   8. mar 2012 SKADEN ER IKKE ARVELIG smiley

    Vi har vurderet at hesten ikke vil blive overbelastet hvis hun evt. kommer i fol, i forhold til skaden.

    Maria - det koster bare en lille sjat at få hende kåret, så vi vil kun gøre det hvis det vil gøre en betydelig forskel. Som tidligere nævnt så vil det trænede øje også sagtens kunne vurdere hvordan hesten vil klare sig til en kåring.


  • #11   8. mar 2012 Man kan jo godt prøve at sætte den tilsalg, jeg tvivler bare på, om man kan komme af med hesten. Der er bare så mange skadet hopper til salg, og hvor mange af dem der bliver solgt ved jeg ikke..

  • #12   8. mar 2012 Jeg tror hun ville være nemmere at sælge til avl, hvis hun var kåret inden salg smiley

  • #13   8. mar 2012 Der er rigtig mange gode hopper til salg til dette formål - personligt tænker jeg at jeg ville vælge den kårede og rutinerede avlshoppe, frem for en der ikke har været i avlen endnu.



  • #15   8. mar 2012 Til at starte med, kan hun ikke blive hingstemor, pga hun ikke kan rides, og derfor ikke kan få et R, så tvivler jeg på hovedstambogen ud fra de billeder der er på hendes profil.

  • #16   8. mar 2012 Jeg ville give hende en chance, og sætte en tid på... at hvis ikke den RETTE ejer dukker op, ville jeg så give hende fred på de evige jagtmarker... Det er et valg I selv skal træffe, men kan godt forstå i gerne vil give hendes fine tavle videre hvis muligt!

    Hvis rette ejer dukker op ved vedkommende også om hun er "kåringsværdig"... ved ikke om du har stillet til kåring før, men en mere rutineret får ofte bedre kåringsresultater... har jeg ladet mig fortælle... jeg er nemlig selv helt blank...


  • #17   8. mar 2012 Det er nok helt umuligt, at sælge en hoppe til avl, som hverken har haft føl før eller er kåret, som tiderne er nu. Der er rigtig mange avlshopper til salg og de er skide svære, at komme af med!
    Så få hende kåret og sæt hende til salg derefter.

    At sige at den er oplagt DH emne, er ikke nok. Man kan blive overrasket. Jeg købte selv en ukåret hoppe til avl for knap 5 år siden, hvor sælger sagde hun var et oplagt DH emne. Troede jeg også selv, men hun blev altså kun kåret i DS. Hun havde også papirerne, gangarterne og eksteriøret med sig. Men dommerne synes kun hun skulle kåres i DS.


  • #18   8. mar 2012 Ja og RDH blir hun aldrig når ikke hun kan rides.

  • #19   8. mar 2012 Jeg ville vælge og aflive hvorfor sende hende ud i en usikker fremtid
    endelig kunne hun være en hoppe der ikke avlede ret godt,det kan man aldrig vide
    og når der så mange minuser i forhold til pludser,altså forstå mig ret
    hun har ikke været i fol før
    hun ikke kåret endnu
    hun kan ikke rides
    hun har ikke bevist noget i sporten
    det pluds hun har jo hun har en fin stamtavle,men det jo ikke ret meget,i forhold til hvis man skal avle,for det hva der kommer ud altså føllet

    og vil sige din har dårlige chancer i avlen,avler søger kun det bedste af de bedste hopper nu
    men alt held og lykke med og finde en beslutning : )


  • #20   8. mar 2012 Hej alle,
    Tak for alle jeres beskeder, kommentarer og råd.
    Det er rigtig hårdt da jeg holder rigtig meget af hesten og absolut ikke har lyst til at aflive hende. Det er heller ikke et værdigt liv for hende bare at være foldbums. Jeg må gå i tænkeboksen og se hvad udkommet bliver.


  • #22   9. mar 2012 Line P: Det er som du skriver ikke karaktererne som sådan, der afgør kåringsgraden. Dog er det helhedskarakteren, der afgør det. En hest kan sagtens have fået 6 og 7 taller hele vejen igennem (som jo er DS), men 8 i helhed og så er det en DH. Min nu afdøde hoppe, havde ikke særligt gode karakterer, men havde 8 i helhed. Hun var kåret i RDH. Kig evt hendes data på HesteData. Hun hed Citta (ID: RDH 5252)


  • #23   10. mar 2012 ofte vil man ikke kunne få den samme sum ved salg frem for aflivning, når der er uanvendeligheds forsikring på. Der er du som sådan godt sikret, hvis hesten er forsikret for det du mener den er værd.

    Hvis du vælger og beholde hesten og kun få en procentdel udbetalt så ville jeg syntes det skulle være til en du kender så du ved den ikke bliver redet alligevel selvom du sælger den til avl. Alt for mange heste bliver solgt til en uvis fremtid, så syntes du skal overveje om det er det værd, en død hest lider ikke, så det er kun for din egen skyld du beholder hesten, det er ikke altid den bedste løsning når der er tale om en skadet hest.

    Havde det været mig havde jeg taget den tunge beslutning og fået mine penge af forsikringen, så jeg var sikker på den ikke røg ud til noget uvis.


  • #24   13. mar 2012 Kære alle,
    Tusinde tak for jeres gode råd. Hvor er det skønt at kunne få så mange gode råd og kommentarer og at i gider bruge tid på mig.
    Jeg tror vi vælger at aflive. Jeg var forhåbningsfuld et øjeblik da hun er en hamrende fantastisk hest. Hvis folk kunne se hende som jeg gør ville man stå i kø for at købe hende. Desværre er markedet rimelig stramt og konkurrencen er meget hård. Hesten har gået et par småstævner men ikke nogen klasser der er værd at nævne. Dog klarede hun dem rigtig godt smiley
    Jeg må give dem ret som nævner at jeg vil sende hende ud i en usikker fremtid. Jeg vil ikke kunne bære det i mit hjerte hvis hun sælges til en der ikke har de bedste intentioner med hende. Suk!!!
    Jeg takker jer alle for jeres henvendelser.


  • #25   18. mar 2012 må indrømme jeg ikk har læst alle indlægne...


    men for i skal ha noget for føllet skal mor være kåret... ellers kan føllet heller ikk blive....

    min hoppe kan ikk rides og jeg avler kun... venter min andet føl til maj...

    jeg vil dog lige sige at det er DYRT at lave føl... især med god tavle... og der er mange føl og de kan være svære at komme af med

    men snak med jeres dyrelæge der kender hoppen


  • #26   18. mar 2012 må indrømme jeg ikk har læst alle indlægne...


    men for i skal ha noget for føllet skal mor være kåret... ellers kan føllet heller ikk blive....

    min hoppe kan ikk rides og jeg avler kun... venter min andet føl til maj...

    jeg vil dog lige sige at det er DYRT at lave føl... især med god tavle... og der er mange føl og de kan være svære at komme af med

    men snak med jeres dyrelæge der kender hoppen


  • #27   18. mar 2012 må indrømme jeg ikk har læst alle indlægne...


    men for i skal ha noget for føllet skal mor være kåret... ellers kan føllet heller ikk blive....

    min hoppe kan ikk rides og jeg avler kun... venter min andet føl til maj...

    jeg vil dog lige sige at det er DYRT at lave føl... især med god tavle... og der er mange føl og de kan være svære at komme af med

    men snak med jeres dyrelæge der kender hoppen


  • #28   18. mar 2012 må indrømme jeg ikk har læst alle indlægne...


    men for i skal ha noget for føllet skal mor være kåret... ellers kan føllet heller ikk blive....

    min hoppe kan ikk rides og jeg avler kun... venter min andet føl til maj...

    jeg vil dog lige sige at det er DYRT at lave føl... især med god tavle... og der er mange føl og de kan være svære at komme af med

    men snak med jeres dyrelæge der kender hoppen


  • #29   19. mar 2012 Hej du.
    Tak for din henvendelse.
    Det er jeg godt klar over smiley det nævnes bla også flere gange længere oppe.
    God dag.
    Vh
    Tine


Kommentér på:
Salg med henblik på avl - god idé?

Annonce