{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.486 visninger | Oprettet:

Når man har hovedet under armen. {{forumTopicSubject}}

Ja, overskriften er måske lidt hård.

Men jeg har i nogle år gået og tænkt lidt over det følgende.

Det er blevet så frygteligt populært, at avle. Alle avler, på alle mulige heste af den ene eller anden kvalitet.

Mange folk har ikke råd til, en avlshoppe af god kvalitet og køber derfor en hoppe med en okay tavle, men som selv er fuld af skavanker.

For et par år siden blev det uhyre populært, at tage sin skadede hoppe til avl.
Hopper med kissing spine, seneskader osv.

Nu er der kommet en masse heste, som ikke holder til selv den mest hensynsfulde og skånsomme ridning.

Læste lige på HN, at der nu florerer en masse rygter om De Noir, der skulle avle afkom med tendens til Kissing Spine.

Er det mon hopperne, eller det rent faktisk hingsten?

Jeg har længe gruet lidt ved, at folk avler på hopper, der ikke kan rides længere pga. skader og fejl, men hvorfor så avle på den. Hvorfor tage chancen?
Hvorfor ikke købe noget ordentligt avls materiale, hvis man absolut vil avle?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man har hovedet under armen.
  • #1   4. okt 2012
    Fordi så har hesten jo noget og lave hvis den er ifol.. Eller fordi man jo vil have et afkom efter ens hoppe.. Det er vigtig at det er DEN hoppe.

    Folk avler jo ikke for at drive en forretning men fordi det kunne være sjovt at få et føl efter en hest man holder af og har haft i lang tid.


  • #2   4. okt 2012 Jeg forstår stadigvæk ikke, hvorfor man avler på noget skrøbeligt.

    Jeg har ofte set annoncer herinde og andre salgssider, hvor folk sælger en hoppe til avl, af den ene grund, at den ikke kan rides mere pga. en skade.

    Et eller andet sted, kan det da ikke være fair, overfor fremtidige ejere eller afkommet, at man tager en chance som den.

    Men jeg er sikkert også lidt sippet eller noget i den stil. smiley


  • #3   4. okt 2012 Er så meget enig med dig!!!!

    Men mht. De Noir så kan det jo være at hans far var rask og hans mor havde fejl. Dvs. at han for eks. får stort A ved hans far der betyder rask og lille a ved hans mor der betyder at han kan give det videre. Derfor vil der stå Aa ved ham, men det storer A er dominerende så han har ikke sygdommen selv. Derfor hvis nu man har en hoppe hvor der er sket det samme, kan det jo godt være at føllet for to lille a'er og dermed for sygdommen.

    Så der har nok været noget med De Noirs afstamning der gør at han har chance for at få føl med sygdom hvis det er de "forkerte" hopper han bliver sat sammen med. Skønt både hoppe og hingst er raske smiley


    Indviklet at forklare smiley


  • #4   4. okt 2012 Altså, noget jeg slet ikke forstår er når andre, kommer med spørgsmålet; "Skal du ikke snart have et føl?" Jamen, nej altså! Ja, føl er da søde og yndige, men det er dyrere at lave sit eget føl, end at købe en færdig unghest. Der går længere tid, der er ingen garanti og så kan jeg jo ikke tulle rundt på hoppen imens, vel?

    Min hoppe Taura er en ganske almindelig blandingspony, ingen stamtavle. Vil dog gerne have hende kåret i pinto forregistret. Skulle hun så gå hen og få ekstremt gode karakterer, så okay, SÅ kan jeg overveje avl, men ellers ikke.

    Jeg kan forstå små piger der synes jeg skal have føl, fordi så ku de jo liiige få føllet (logisk nok da, haha), men grandvoksne damer, BURDE da vide bedre?


  • #5   4. okt 2012 Jeg har ret godt styr på genetik. smiley

    Men tak.


  • #6   4. okt 2012 Meget enig med trådstarter. Synes der er alt for mange som avler på noget skravl, for kan en hoppe ikke rides, kan den da altid avles på. Synes man bør være kritisk over for hvad man avler på. Både hoppe og hingste materiale skal være i orden.

    Se bare på alle de halv skadede eller dårligt fungerende heste som står billigt til salg, som ingen vil have - det er dém, det går ud over.


  • #7   4. okt 2012 Pia: Den har jeg også tænkt tit.

    Da jeg arbejdede som hestepasser, regnede min chef og jeg sammen en dag, hvor dyrt det er t lave en 3-års. Fra inseminering til den fyldte 3. Ikke noget fancy, gennemsnits pris på alt.
    100.000 kr. Så kan det altså bedre betale sig, at lade de gode avlere avle hestene og så ligge pengene til side og købe en super 3-års for 100.000 kr. istedet. smiley


  • #8   4. okt 2012 Hvis hoppen står syg/skadet med noget arveligt eller medfødt, så forstår jeg det heller ikke.. Men hvis hoppen har fået en skade, som kun gør at hun ikke holder til ridning, så ser jeg intet problem i at avle på hoppen..

    Jeg var staldpige et sted, hvor der var en hoppe der hos forrige ejer var blevet ødelagt af mishandling. Der var intet andet galt med hende, udover at hun havde så mange ar på sjælen. Hun stod som avlshoppe og lavede nogle rigtig lækre føl, med nogle gode hoveder. Og hun havde også en rigtig fin stamtavle (:


  • #10   4. okt 2012 Det er sjovt du bringer det op Pernille. Vi er en gruppe på Københavns Universitet, der er i gang med et projekt om lige netop dette emne.
    At der i alt for stor stil bliver avlet heste med enten en skrøbelig anatomi eller en mentalitet der hverken er værd for hest eller ejer.

    Så jeg synes da det er spændene at høre hvad i synes om alt dette! smiley


  • #11   4. okt 2012 Josephine: Det lyder vildt spændende. Godt initiativ!




  • #12   4. okt 2012 altså alle heste kan jo få f.eks. en seneskade og det er ikke arveligt, så hvis hoppe med seneskade ellers kan holde til det kan jeg ikke se noget galt i at avle føl efter den.
    det kan også være andre skader som gør at hun måske ikke længere har en fremtid som ridehest men godt kan klare et par føl, så syntes jeg at det er helt i orden.
    men kan godt se at det ikke er så smart hvis man ved at den har en arvelig sygdom så at avle på den fordi den ikke kan rides


  • #13   4. okt 2012 Men vi er vel alle enige om, at vi ønsker så sunde og stærke rideheste, som muligt. Det er ret hårdt arbejde de har.

    Så hvorfor ikke avle på sunde og stærke hopper? I stedet for syr, der er skadesramte.


  • #14   4. okt 2012
    Fordi de skadesramte heste ikke nødvendigvis lider af ting de giver videre til deres afkom.

    En hver hest kan snuble på folden, ligge fast i boksen, få et spark på benet osv. så de får en skade for livet. Ligesom et hvert menneske kan blive pløjet ned i en trafikulykke, blive skudt i militærtjeneste, falde og slå sig osv. - ting der giver men fysisk for livet og placere dem på pension.

    Men det gør ikke deres børn dumme og syge :o).

    Syntes bestemt studiet er spændende - fordi der for mig og se intet er galt i at avle på heste der i et hændeligt uheld er kommet til skade og ikke længere kan rides. Ligesom der heller intet er galt i at mennesker med skader for livet får børn.

    Arvelige sygdomme - jo, dem skal man holde sig fra at avle på. Personligt forstår jeg ikke det med at avle på OCD og kissings spines.

    Med mennesker er nogle ting værre end andre. Min kæreste har dårligt syn, der er god chance for at han giver det videre til de børn han får, men det er noget vi godt kan leve med at hans børn kommer til at fejle.
    Fejlede han noget det ville invalidere dem, nej, så fik vi nok ikke børn.


  • #16   4. okt 2012 Krikken - Jeg har sagt nej til avl på mig, netop pga. grimme arvelige sygdomme i min familie.. Der er flere med sukkersyge og så har jeg raget en god omgang "bimmelim i låget" til mig og det er ikke værd at avle på :b

    Men hvis det kun var for mine knæ og rygskader, så er det noget jeg har fået af henholdsvis overanstrengelse og voldsomt fald fra hest, så det er ikke noget jeg kan give videre, så der ville ikke være et problem.. Men min hæklefejl i kysen ønsker jeg ikke at nogen skal have (:


  • #17   4. okt 2012 Hvornår grænsen går, omkring avlen af skadede heste er i sidste ende ejerens egen private sag, men jeg undres bare over, at så mange tager overraskende let på det hele og sætter deres lid til hingsten.

    Karina: Om din hoppe er god eller ej, det ved jeg ikke. På papiret er hun da ikke dårlig, ud fra det ene tilfælde du har givet, ser hun ud til at avle fint.
    Om man skal ride en hest på , der har gået som avlshoppe i 13 år? Personligt synes jeg ikke, det er noget man skal gøre, men som du selv er inde på, så er vi jo vidt forskellige og hestene er ogs vidt forskellige.

    Jeg rider selv et par heste i weekenden på et af Danmarks mest anerkendte dressur stutterier, der bliver alle avlshopperne redet til og vist i sporten, inden de indgår i avlen, så kan man få et billede af hvordan hoppen er, inden man putter noget sæd i den.

    Ligesom der også er et par stykker, der så tages ud af avlen i nogle år, for at være med i sporten.


  • #19   4. okt 2012 Nu kan hingsteholder jo ikke tjekke samtlige hopper. Nogle af de mest brugte hingste, leverer sæd til over 1000 hopper om året.

  • #20   4. okt 2012 Line: Man kan altid håbe, at mindst en får øjnene op, efter at have læst en tråd som denne.

Kommentér på:
Når man har hovedet under armen.

Annonce