{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Hvad skal man når man har hest {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger så hvad skal man gøre når man har egen hest
Ved godt hvad man skal bare lige for at være sikker på at jeg ikke har glemt noget
Og den står hjemme/opstaldet skriv hvad fordele og ulemper ved begge ting. Og hvad man skal gøre når den står ude og hjemme


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal man når man har hest
  • #1   16. nov 2014 Du skal gøre rigtig meget smiley men er der noget specielt du tænker på? Penge, pligter eller andet? smiley

  • #2   16. nov 2014 Alså pligter ved godt muge fodre passe hesten osv. Men andet osv. smiley

  • #6   16. nov 2014 Du skal sørge for at du ALTID har penge til en uforudset udgift fx. Fra dyrlægen

    Sørge for at du har noget ordenligt udstyr der passer dig og din hest

    Og vigtigst af alt- holde af din hest, og du skal ville den. Godtnok er det ikke altid lige fedt at skulle stå tidligt op en kold vinterdag, men hvis du virkelig holder af din hest, og nyder samværet med den, plejer det skam også at være super hyggeligt når man først er kommet ud af fjerene smiley


  • #7   16. nov 2014 Tak for svarene

  • #8   17. nov 2014 vi har hestene hjemme og skal jo så selv sørge for:

    fodring, ud og indlukning, muge bokse
    fjernelse af mødding
    sørge for smed og dyrlæge
    indkøbe foder, hø og halm(strøelse) og hjemkørsel af det
    vedligehold af hegn,marker og stald

    herudover der selvfølgelig:

    soignering af hestene
    træning og ridning
    stævner m.m.

    og alt det er 365 dage om året (undtagen måske en uge om året hvor naboerne/bedsteforældrene er så søde at passe for os så vi kan holde ferie)



  • #12   17. nov 2014 Og så er det en rigtig god ting, især når du har hesten hjemme, at du lærer hvordan sygdomme viser sig, og hvordan du skal reagere.. Du kan læse rigtig meget på nettet, men vælge nu kilder der er ordentlige..

    F.eks. hvordan kolik viser sig, hvad det er, hvad der skal gøres og hvad man bestemt ikke må..
    Tro mig det er ikke rart at skulle tvinge sin hest på benene hvis den bliver ved med at smide sig, men den SKAL op, lige meget hvad.

    SIdst jeg havde en hest med kolik stod vi to.. Jeg hev og 'sparkede' til hans skulder mens en af staldpigerne på stedet måtte stå og jage på ham, og alligevel havde vi svært ved det... I situationer hvor hesten er syg, så må alt andet komme i 2. række..

    Og så skal du også tjekke foldene igennem jævnligt, for giftige planter, ødelagt hegn, rengøre vandkar osv..


  • #13   17. nov 2014 Ud over alt det de andre beskriver rigtig fint så er det vigtigt at have styr på at få ordnet tænder af en prof. og ik bare dyrlæge eller smed, jeg kan anbefale Christina fra hestemund.dk til både tandeftersyn og tilpasning af bid.
    Sadlen skal tilpasses, noget andet mange glemmer er at heste fortæller hvis noget er galt, derfor få hesten undersøgt af fysioterapeut, kiropraktor, homøopat, kraniosekralterapeut eller lign. som kan hjælpe hvis hesten har ondt, spændinger, noget der sidder skævt eller andet.

    Husk at halm og frøgræs IKKE er heste mad, de får ikke noget ud af det, men hø eller wrap er vigtigt at de stort set altid har adgang til.

    Ta til foredrag og kurser og sørg hele tiden for at opdatere din viden.

    Det er ik en dans på roser at have hest, det er dyrt, tidskrævende, men er man hooked så kan intet skræmme en væk, det er noget af det mest givende at arbejde med heste og specielt ens egen! Intet kan få mig til at droppe det.

    Jeg håber du kan bruge nogle af mine facts smiley


  • #15   17. nov 2014 Dragvik: sådan foregår det desværre nogle steder, bl.a. et sted jeg har stået opstaldet, han har altid selv raspet tænder på egne og bekendtes heste.



Kommentér på:
Hvad skal man når man har hest

Annonce