{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Irish cob/ Tinker (til ECHA)? {{forumTopicSubject}}

Hey alle HG'er jeg har undret mig over hvorfor irish cob og tinker er under 2 kategorier. Er det ikke en og samme race? hvis ikke hvad er forskellen så og kan den evt. bruge en hingst der står under betegnelsen tinker istedet for irish cob, til evt. avl på en barockpferd som kan blive kåret i ECHA? under mig lige over det, da jeg har overvejet evt at tilbage avle min barockpferd så hendes afkom har større mulighedhed for at fremkalde plet genet hun har i sig til hendes afkom.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Irish cob/ Tinker (til ECHA)?
  • #1   25. okt 2012 Samme race.. der er bare 2 foreninger, men ring til dansk tinker forening og hør ad.. det er dem der kan give det mest korrekte svar.. held og lykke med det.. smiley

• #2   25. okt 2012
    Der er forskel på de to, ligsom der er forskel på Haflinger og Tyroler haflinger.
    Der er forskellige avlskrav/mål og standarder.

• #3   26. okt 2012 Irish cob er en EU-godkendt race, det er tinker ikke. Irish cob bliver avlet som en kompakt race, hvorimod dem der har tinker avler efter den mere lette type. Det er i meget store træk. DTF´s og Irisk cob´s hjemmeside kan fortælle meget mere.

• #4   26. okt 2012 Irish cob er eu godkendt, DTF er godkendt i damnark, altså LU (LH) så de får de røde pas.
    Hvorimod ICS er en forening/race der findes i mange lande (for ikke at sige hele verden).

Så er der ECHA esv, den er der mange meninger om, min mening er, at det er der heste der ikke kan kåres andre steder, bliver stillet (også fordi de har mange "mærkelige" nye racer)

Mange har haft problemer med ECHA pga. manglende pas osv, men det er der andre der ved mere om end jeg.

Jeg ved ikke noget om barokhestene, da jeg synes det er en jungle. Dog kan Irishc Cobs og tinker dyr, kun bruges på hinanden, vhis dyrene er kåret i begge foreninger.
    Det er altså to foreninger afholdt hver for sig.

Du skal nu nok snarere ringe til nogle barokfolk, end til DTF, for at finde svar.

• #5   26. okt 2012 Tastefejl koster gratiiiiis! smiley

Og med mærkelige mener jeg nok mere anderledes, bare så det ikke misforstås smiley

Der findes jo mange typer af barokke heste osv, og kan ikke finde rundt i det.

• #6   26. okt 2012 Jeg tillader mig at blande mig i tråden, da der er lidt misforståelser i tråden.
    Dansk Tinker Forening er datterstambog af NSvT(Hollandsk Moderstambog for Tinkere), og er dermed EU godkendt, samt ENESTE foreníng i Danmark, blandt de nævnte, som registreres og godkendes af Videnscentret For Landbrug( tidl. Landscentret Hest).
    Iøvrigt er det via jordbrugs direktoratet DNA bevist at uanset navn Tinker, Irish Cob, Gypsy Cob, osv. er det en og samme hest/dyr. Forskellen er den egentlig forening hvor dyret er registreret. De forskellige foreninger har så forskellige krav, for at opnå godkendelse/kåring smiley

• #7   26. okt 2012 Jeg har altid ment Tinker er det danske øgenavn for Irish Cob.. Men det er bare mig :P.
    Jeg ved ikke en dyt om det... Desværre (:

• #8   26. okt 2012 Jeg har nu også altid været af den overbevisning, at dyrene er de samme. De kommer det samme sted fra, og er mere eller mindre ens.

Alt andet er i min verden hysteri smiley

Grunden til vores er Irish Cob, er fordi at det var der vi i tidernes morgen valgte at placere os. I dag er jeg ligeglad.

Dog er det mega bøvlet at alt papirarbejde skal foregå gennem Holland, og hvis jeg nogensinde får en hest af den type igen, vil jeg vælge LU foreningen. Det er bare lettest. smiley

Kristina jeg vidste ikke DTF var blevet EU godkendt "af omveje", det er o super fedt! Godt du lige kom med en rettelse, jeg er personligt lidt støvet på området, da jeg ikke længere går op i foreningsarbejdet.

• #9   26. okt 2012 tak for svar, mangler bare at finde ud af om tinker kan bruges til avl i Echa lige ledes som irish cob - selv omtaler de irish cob af de typer.

Vil også lige sige, at heste der kåres i Echa ikke bare er heste der ikke kan kåres andre steder - men et avls arbejde lige som alle andre der prøver at avle en god type til klassick dressur og det ligesom er avlerne der selv beslutter at de vil være med til at avle en evt. ny god dressur type - hingste og hopper kan være godkendt op til flere steder lige her på denne sigt - syntes personligt selv det er en fornærmelse at få at vide at det bare er fordi din/jeres hest ikke kan kåres andre steder. ALLE racer starter et sted lige vel som dansk varmblod og andre populære racer f.eks. dansk varmblod er vlet frem for frederiksborg heste fuldblodts m.m. og det er ikke pænt at sige at de er fordi jeres heste ikke kan kåres andre steder - dermed bliver jeg også stødt, da jeg syntes det er spændene at følge en ny races udvikling fra starten og evt deltage i denne også.

Kommentér på:
Irish cob/ Tinker (til ECHA)?

Annonce