{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Hvornår er det sidste mulighed at avle? {{forumTopicSubject}}

hej alle sammen

ville høre hvornår det er sidste mulighed at avle på en hoppe der ikke har haft føl, det min fjordhoppe
Ragna-k der er tale om hun bliver 13 d. 14.6 i år men vil gerne ride hende mindst 2-5 år mere inden jeg synes vi skal trække et føl fra hende

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår er det sidste mulighed at avle?
  • #2   26. jan 2013 vil ikke have føl i år eller næste da i år vil jeg gerne starte første stævner på hende og næste år skal jeg på efterskole smiley

• #4   26. jan 2013 jeg vil ikke købe noget føl, vi vil kun have et føl fra hende, da hun har et godt sind og jeg kender hende

• #5   26. jan 2013 Jeg har hørt flere sige at hvis en hoppe ikk har fået føl inden den er 12 år så er chancen for hun bliver i fol ikk så stor smiley

• #6   26. jan 2013 vælge hvad ?

• #7   26. jan 2013 hvis den ikke har haft føl før kan det allerede nu være svært at ifole hende og for hvert år der går bliver det sværere, selv hopper som har fået flere føl kan blive umulige at ifole efter en pause

• #8   26. jan 2013 Kender en hoppe som fik sit første føl som 19 årig, og den kom ifol i første forsøg. Min dyrlæge siger at så længe hoppen er sund og rask betyder alderen ikke noget. smiley

• #9   26. jan 2013 Jeg vil mene hun bliver for gammel hvis du venter til hun er over 15 år. Syntes du skal ta en snak med din dyrlæge om det..

• #10   26. jan 2013 tak ditte det har jeg nemlig også hørt noget om smiley og hun har aldrig fejlet noget ud over hun har været halt en enkelt gang smiley

• #11   26. jan 2013 Jah du må vælge om du vil sætte din hoppe ifol i år eller helt lade være med og få føl efter hende.. for hun er oppe i alderen så hvis hun skal have føl skal det være nu..

det kan gå hen og blive farligt for hende senere eller du kan risikere hun ikk kan få føl nå hun bliver ældre.. mange avls hoper bliver smidt på pension som 15-16 årig fordi de ikk kan komme ifol mere..

Så du må ligesom vælge.. du gør det også bare hårdere for din hoppe jo ældre hun bliver..

• #12   26. jan 2013 ronja jeg vil starte stævner på hende nu har jeg fået trænet hende op igen og hun er næsten helt klar igen så vil jeg godt nok ikke avle på hende nu

• #13   26. jan 2013 hold hold... Det kan sagtens lad sig gøre smiley jeg købte en dv hoppe på 17 år, som var redet på rimelig høj plan indtil jeg købte hende, hun fik noget skindebens betændelse i forbenen og kunne derfor ikk holde til ridningen mere, kun tur og let dressur, nå men hun blev altså ifolet det år og hun kom ifol første gang, blev bedækket to gange og så var der gevist.... der kom et fint føl ud og hun er en super mor smiley Hun venter sit andet føl i år.... hun blir 19 i år smiley
    Så længe hesten er sund og rask, og vil mene a kondien har har lidt a sku sig, så vil jeg mene a det intet problem er smiley Min hoppe har klaret folingerne nemt og er nem a ifole smiley så jeg siger go for it, hvis hoppen stadig er ved sine fulde fem smiley

• #14   26. jan 2013 line hvad fanden ved du om det ??? omg styr dig lige hun er sgu da ikke brugt til hygge ridning, hun var brugt til at køre med derfor skulle hun trænes op igen i ridning, og hun er sgu da satme ikke ud af form

• #15   26. jan 2013 og hvis det var hyggeridning hvorfor fanden træner jeg så 1 time hver dag hva ??? det gør mig rasende at høre sådan noget fra folk der ikke kender mig og min hest

• #16   26. jan 2013 Altså fordi det lykkes på nogle hopper er det ikke ensbetydene med at det vil gå godt med andre, jeg kender en del avlere og de er ikke glade for at sætte hingste på ældre 1. gangs hopper, har hoppen han føl før så er der ikke noget, men da jeg var på stutteri og arbejde, fik vi en første gangs hoppe ind der var 13-14 år og der kommenteret avler at han synes det var ved at være for gammel til at.

Hvis jeg VILLE have føl efter enældre hoppe så ville jeg smide det i hende så hurtig som mulligt, ville ikke risikere det

• #17   26. jan 2013 Hvis den ikke har fået føl inden dens 12 år ville jeg ikke gøre det. det tager meget på hoppen at gå med føl og skulle føde det og jo ældre den bliver jo større er chancen også for at noget går galt.

• #18   26. jan 2013 Det er jo li meget om det er en dv eller en fjord hest smiley og den kan sagtens ha fine muskler og være i go form, selvom det ikk er ridning på høj plan smiley

Jeg sendte os min hoppe ud til en "ingenting" hingst, da det jo selvfølgelig er en mulighed a hopper er svær a ifole eller a det slet ikk kan lad sig gøre smiley og ja jeg vil da heller ikk vente med a ifole en hoppe så sent hvis jeg ikk var 100 på a hoppen var helt igennem ok... min fik et dyrlæge tjek inden smiley

Men jeg ville ikk mene a der var noget i vejen for a vente 2 år, tror ikk jeg ville vente 5 smiley Men man ska jo os tænke på a man sagtens kan ride hoppen forholdsvis længe op til folingen smiley og rimelig kort tid efter.... selvfølgelig med nedtapning og genoptræning smiley

Kommentér på:
Hvornår er det sidste mulighed at avle?

Annonce