{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er det forsent?
  • #1   22. maj 2013 Jeg har hørt at det er omkring 12-års alderen. Men jeg er ikke helt sikker. (:

  • #2   22. maj 2013 Omkring 9-10 års alderen vil jeg mene.

  • #3   22. maj 2013 Mener du aldersmæssigt?

    Hvis den ikke har haft føl før så vil jeg sige som tommelfingerregel omkring de 10-11(måske 12)år, men din dyrlæge kan sagtens gi dig en godkendelse af en evt ældre hoppe, for er den frisk og sund og han/hun mener den kan bære at få føl senere så er det jo fint nok.
    Men umiddelbart vil jeg ikke selv synes det er forsvarligt.

    Personligt havde jeg kig på en hoppe på 13 men valgte den fra fordi den netop ikke havde været ifolet tidligere, og det var i mine øjne så tæt på sidste udkald som overhovedet muligt og det ville jeg ikke.


  • #4   22. maj 2013 Jeg har fået anbefalet 15 år, men det er også det seneste.

  • #5   22. maj 2013 Der er tusindvis af emne med dette spørgsmål, så kig evt. rundt i dem.

    Men det er faktis "næsten" aldrig for sent.

    - Jeg er bleven anbefalet af dyrlæge, hvis det er første gang og hoppen elleres er sund og rask så max. omkring 15-17 år der bør man gøre noget, hvis det skal være, men som udgangspunkt er det ofte svære at få en ældre hoppe i fol førstegang og kan også godt være lidt et sats i forhold til hoppens fremadrettede helbred, da det kan være hårdt for en ældre hoppe.

    Hvis den har fået føl før har jeg set flere hopper der har fået føl helt op i 25-28 års alderen.


  • #6   22. maj 2013 Min hoppe var sund og rask og jeg fik ok fra dyrlægen så hun var 17 år da hun folede sit første føl. Det eneste dyrlægen sagde var at jeg skulle sørge for at holde hende i nogenlunde form.

  • #7   22. maj 2013 Min hun bliver 11 nemlig og har før rundet det af med min mor om hun skulle have et føl, inden jeg helt stopper med mine konkurrencer på hende smiley
    Så ville høre om det var forsent at sætte hende ifol når hun er omkring de 11 måske 12? smiley


  • #8   22. maj 2013 hvis hoppen er frisk og rask, er der ingen alder.. Jeg prøvede at få min hoppe på dengang 18 år i fol, selvom hun havde en fin brunstcyklus, kom der ikke noget ud af det (det var i sammenråd med dyrlæge) smiley

  • #9   22. maj 2013 Anna: Om den så var 14 ville det i mine øjne ikke give det store udsving, hvis den ellers er sund og rask smiley Det kan i sagtens gøre smiley

  • #10   22. maj 2013 Tak, jamen så har jeg jo fået svar! smiley

  • #11   22. maj 2013 Stald Zederkof: Som 7 års?? Okay, det var godt nok tidligt. Syndes aldrig vores har haft svært ved at komme sig, de bliver redet og holdt igang optil 3-4 måneder før de skal fole og så bliver de longsheret efter fødslen 14 dage til 3 uger og så kommer de på fold med deres følle også, og så begynder jeg lige så stille og ride lidt igen...

    En af mine hopper fik hendes første føl som 12 års, uden problemer smiley


  • #12   22. maj 2013 Min venindes hest fik sit første føl som 18 årig, og kan nu ikke længere rides pga skade i benet

  • #13   22. maj 2013 Min anbefaling er snak med dyrlægen om det. Jeg ville aldrig selv første gangs ifole en hest som over 10 års, selvom det måske godt ville kunne lade sig gøre. Jeg synes det er for stor risiko at løbe.

  • #14   22. maj 2013 Jeg har hørt at slimproppen ikke produceres efter ca. 16 år - med infektion / abort til følge for manges tilfælde. Skelettet og bækkenet bliver også mere stift med alderen og vanskeliggør en fødsel. Så det optimale er vel imellem 6 og 12 år.

    Udtagning af æg er en mulighed hvis du selv har en anden hoppe evt. : http://www.bakkeholm.dk/tlib/app/preview/index.php?ID=138

    Overvejer selv denne mulighed til min hoppe


Kommentér på:
Hvornår er det forsent?

Annonce