{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Kan ikke være alene :( {{forumTopicSubject}}

Jeg fik min dejlige plag hjem her i fredags. En lille hoppe på 1½ år, det er første gang hun er kommet et nyt sted hen. Hun tager det god meget fint synes jeg. Hun er faldet mere til ro i løbet af dagene, det hele bliver vel bedre med tiden.

Mit eneste problem med hende er hun har knyttet sig til en vallak, araber, der er kendt for at være lidt oppe at køre over hopper. Idag ville jeg tage hende ind og strigle, hun var dog helt oppe at køre. Han kaldte og kaldte på hende ude fra marken, og hun vrinskede som bare pokker inde på staldgangen. Hun var ikke rigtig til at komme i kontakt med. Stod utroligt. Hun er også selv utrolig ude på marken hvis han forlader hende.

Står hun inde på gangen hvor stalden er fyldt op, kan jeg løfte ben og alle de der ting man nu skal. Der står hun fint bundet.

Hvordan tolker jeg lige denne situation? Skal jeg fortsat bare tage hende ind alene og så bare i kortere tid eller? Jeg kan jo ikke tage ham valakken med alle steder hen smiley

Søger virkelig råd og vejleding. synes jeg har forberedt mig så godt jeg nu kan og samlet viden og erfaring omkring ungheste længe. Denne kan jeg dog ikke lige se mig ud af.

Hvad ville i gøre ?? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan ikke være alene :(
  • #1   15. okt 2013 Jeg ville blive ved med at træne med hende så hun forstår at der sker ikke noget ved at du tager hende væk lidt da hun kommer tilbage. Heste er flokdyr men hvis du øver med hende vil hun forhåbentlig lære at man ikke dør af en lille adskildelse fra flokken.

Prøv evt at gå små ture med hende og gør så småt turene længere og længere mens du roser hende og gir hende en godbid så hun forbinder det med noget hyggeligt og rart.

• #2   15. okt 2013 Dengang jeg fik min plag hjem (hun har dog været uproblematisk på dén front) men da jeg fik hende hjem og skulle tilvænne hende at være . alene i stalden sørgede jeg for at hun havde masser af lækkert høat gnaske i, og havde lavet en lækker spand foder til hende.
    Så jeg "vandt" hende gennem maven.

Og ellers så giv din plag lidt tid. Hun har jo ikke været der ret længe. Har hun været vant til at være alene før?

• #3   15. okt 2013 Hvad med at tage den anden hest ind og stille den ved siden af? smiley

• #4   15. okt 2013 Ja gennem maven er altid en god start smiley

Men det er vigtigt at du ikke giver efter for hende da hun så vil blive en hest du ikke kan ride alene uden at den har selskab, og det er der ikke meget ved i længden.

• #5   15. okt 2013 forstår godt din hest...
    nyt sted ny ejer.. eneste ven er vallakken på folden. Det kan endda være hun er kommet i brunst pga dette. og så er der altså nogen andre instinkter der tager over.
    men bliv ved med at tage hende fra folden som du skal, hun falder helt sikkert til ro!
    Har oplevet det et par gange med min egen hoppe. Når hun er blevet flyttet.

Kan den ikke komme på ren hoppefold? ville være langt bedre for den.

• #7   15. okt 2013 Ej det er da noget vås at det er bedre for den at gå på hoppefold.. Så længe vallakken ikke hopper op kan de altså fungere lige så godt, næsten bedre.

• #8   15. okt 2013 Der kan ikke blive snak om hoppe fold, hestene går sammen. det mener vi i fællesskab på gården er bedst smiley

Jeg vil prøve at finde en trillebøre frem med wrap til hende, og en spand foder. det kan være det vil hjælpe måske. Hun virker ikke vildt utryg ved at være alene, bare der er mennesker i stalden. Men fordi vallakken render rundt ude ved ledet og kalder på hende som en gal så er det som om hun stresser op.

Jeg vil gerne undgå at tage vallakken med ind, da han selv har problemer med at stå pænt på staldgangen.

måske vinder jeg via maven. Vil jo gerne vise hende hun er tryg ved mig, det ikke er farligt og hun kommer ud igen smiley

• #9   15. okt 2013 det kommer godt nok an på vallakken og sammensætningen i øvrigt.
    DESUDEN er det min erfaring med min hest (som har opført sig som ts') at det har været en fantastisk løsning.

Om du synes det er noget vås er dit problem!

Du har kun haft hesten i 4 dage så det er hører vist også til alm start problemer. Sikker på det bare er tilvænning der skal til.

• #10   15. okt 2013 Jeg bære fuldstændig over med hende, skælder hende ikke ud eller noget over hun opfører sig sådan. Netop fordi det hele er nyt for hende og hun stadig skal falde mere til. Snakker meget til hende og giver godbider. Så er skam klar over det også spilder meget ind smiley

• #11   15. okt 2013 Søgte også mere råd i hvordan jeg skulle gå igennem tilvænningen. Om jeg skulle fortsætte min metode og sådan. Så gerne flere råd, dem får man aldrig nok af. Heste er jo så forskellige smiley

• #12   15. okt 2013 Ju v: Det er jeg klar over, som jeg skrev hvis han hopper op er det skidt, men hvis ikke er det ikke mere problematisk end med ren hoppefold.

Synes nu ikke jeg har et problem smiley

• #13   15. okt 2013 Ja du skal bare træne det stille og roligt i korte seancer og holde når det går godt. Husk at lukke hende ud når hun står pænt, så du belønner hende for at være rolig og ikke mens hun er i fuld vigør smiley

Endelig ikke begynd at tage den anden med ind, så kan problemet på sigt blive værre og svære at komme af med.

• #14   15. okt 2013 Nu har jeg haft en hoppe der også havde de problemer, jeg tænker om i ikke kan sætte en 3hest ind på folden så vallaken ikke kalder, det gør det tit nemmere, men ellers skal det nok komme, hun skal jo lige falde til, små skridt af gangen, måske skulle du bare tage hende ind og fodre, og så ud igen.

• #15   15. okt 2013 De går 13 heste på marken, vallakken kalder på hende ligemeget hvad smiley

Men prøver det med at sætte lidt wrap frem til hende, og så i kortere tid. Når hun så er rolig (inden hun bliver utryg) kommer hun ud igen. Det er vidst min strategi lige nu smiley og en stor portion tålmodighed mere.

• #16   15. okt 2013 Lyder som en rigtig god plan! smiley

• #17   15. okt 2013 Det lyder fornuftigt smiley

• #19   17. okt 2013 Opdatering!
    Spot er fuldstændig ligeglad med med. Hun er ikke glad for at stå selv, hun bliver utrolig stresset og ulykkelig. Så skal bruge en ny taktik!

Min egen ide er at jeg fremover bare vil tage hende ud af folden og ikke længere væk end hun kan se de andre. Og så længere og længere selvfølgelig. Det er lige den eneste måde jeg kan komme i tanke om der indebære tålmodighed og hjælper hende på vej stille og rolig uden hun bliver stresset.

Andre forslag? Der ikke involvere mad, for det er hun ligeglad med når hun ikke kan se de andre smiley

Er godt klar over det er en laaaang proces det her smiley

• #20   17. okt 2013 Det er altså meget almindeligt at heste "klæber" til flokken når de bliver flyttet et nyt sted hen - og for en helt ung hest, som aldrig før er blevet flyttet, er det naturligvis meget større indgreb end for en halvgammel erfaren én, som måske har prøvet det mange gange før.

Hver gang du (et fremmed menneske) kommer og tager den væk fra flokken, så aner den jo ikke hvad der skal ske, og den aner heller ikke om den nogensinde ser de andre igen.

Den skal lære, at du er OK og at den nok skal komme ud til de andre igen - men det sker ikke sådan lige fra den ene dag til den anden.

Tag en anden hest med ind, så den ikke føler sig alt for alene, og hyg om den, så den synes det er rart at være sammen med dig.

Det kan godt være at det varer det meste af vinteren, før den er helt tryg ved at forlade flokken - men det kan også godt være at det er gået over om en måned. Det kommer meget an på hestens sind/temperament og hvordan du griber det an.

• #21   17. okt 2013 Hun er total rolig så snart der er en anden med inde, huk er utrolig cool til mange nye ting. Vi hygger hver aften de kommer ind fra fold, så hun ved jeg er ok.

Jeg er selv rolig af sind og gør alt for at bevarer roen nu hun bliver lidt urolig, så hun kan se det er ok.
    Det er selvfølgelig rigtig nok at der kan gå alt fra en måned til fire måneder måske. Men det er rigtig godt at høre lidt forskellige råd. Og dejligt nok at vide hun ikke er skør/angst og det er helt normal (;

• #22   17. okt 2013 Du skal tage det stille og roligt og som du selv siger gradvist øge når hun er tryg og rose og gå hjem i det sekund hun opfører sig som du ønsker.

At tage andre heste med ind syntes jeg ikke er løsningen - det kan ende ud i en hest der er så afhængig af andre, så der går mange år før det går væk.
    Jeg har selv en jeg har haft i 4 år og han stresser stadig, fordi han har været vant til at andre heste kom med.

• #23   17. okt 2013 Jeg vil også gerne undgå at skulle tage en hest med ind hver gang, målet er jo hun skal kunne stå inde selv og være tryg. Så ovennævnte bliver min strategi smiley

Kommentér på:
Kan ikke være alene :(

Annonce