{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.827 visninger | Oprettet:

Væddeløb - synd for dyrene? {{forumTopicSubject}}

Halløj. smiley
Jeg har i lang tid gået og tænkt på om væddeløb egentlig er synd for hestene (og hunde)...
Man hører jo så meget om hvordan væsdeløbsheste bliver tilredet før de er klar, mishandlet og så videre.
Hvad synes I? Er det synd? Hvorfor/hvorfor ikke? Har du selv rigtig erfaring med det eller er din meningen kommet af rygter og hvad man læser herinde og andre steder? smiley
God eftermiddag til jer alle!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Væddeløb - synd for dyrene?
  • #3   18. okt 2013 Synes ikke det er synd for væddeløbsheste, men man kan jo ikke skære alle over med en kam. Nogle bliver jo behandlet super godt, med ejere der elsker dem.
    For andre er det mere bare en genstand. smiley

Så det kommer helt klart an på ejer, og hvilke forhold hesten er tvunget til at leve under. smiley

• #4   18. okt 2013 Nej det er ikke synd for hestene. Og nej de bliver ikke tilredet før de er klar, ihvertfald ikke dem jeg kender smiley

• #5   18. okt 2013 Synes også det er synd. Af samme grunde som Hoppedullen skriver smiley

• #6   18. okt 2013 Det kommer helt an på hvordan man behandler og træner dem..

• #7   18. okt 2013 Ingen af vores heste får tæv når de løber eller bliver trænet.

• #8   18. okt 2013 Min nabos heste har det skam meget godt og de bliver ikke presset som 2 års og lign. :-). Jeg ville i hvert fald hellere være hest hos dem, end hos en som Andreas helgstrand eller en 15 årig pige, som springer 5 gange om ugen, og så er der lige stævnerne, og hvis hesten løber, jamen så er et skarpere bid og hårdere hænder løsningen :-).
    Tror ikke de danske væddeløbsheste bliver presset så meget som væddeløbsheste fra andre lande, men jeg er ikke rigtig inde i alt det væddeløb :-).

• #9   18. okt 2013 Jeg synes ikke det er synd for dem.
    Jeg kan ikke se den store forskel på væddeløb og den alm. ridning.
    Og til Hoppedullen vil jeg bare lige sige, at der rent faktisk er regler for hvor meget man må drive på en hest under et løb, så nej de bliver ikke tæsket konstant under et løb! Men ja det er da helt sikkert hårdt for benene, men er det så meget hårdere end fx springning når de lander efter et højt spring?
    Jeg er selv opvokset med væddeløbssporten, og jeg vil da godt indrømme at ikke alle er lige flinke ved deres heste, men igen er det ikke sådan indenfor ridning?, men største delen passer deres heste i hoved og røv. Bliver hesten ikke passet ordentligt, både fodermæssigt, træningsmæssigt, men også med dyrlæge, hvis man bare har den mindste ide om at hesten fejler noget, jamen så yder den heller ikke sit optimale.
    Mange snakker i dag også om at en travhest skal være i god form både fysisk og psykisk - humøret skal altså holdes højt på hesten, så den selv har lyst til at løbe væddeløb, derfor gør man også utrolig meget for at hesten den er veltilpas, frisk og rask og i højt humør!

- Rikke

• #10   18. okt 2013 Jeg synes det er synd for hestene. De bliver tilredet som ca. 2 års, og lever ikke særlig længe. Det virker som om at de bare bruger hestene for at tjene penge, hvilket ikke er i orden. Jeg synes det er virkelig synd for hesten, at de skal rides på før de er klar, og bare skal bruges til at løbe stærkt.
    Min mening smiley

• #11   18. okt 2013 Mange af hestene elsker det jo og der er mange krav som hestene skal leve op til dyrelægemæssigt, hvis deres helbred, form, muskler, knogler, ikke er godt nok så må de ik deltage!:) Selvfølgelig er der nogle som ikke bliver behandlet godt, men sådan er det jo også med dressur, spring, og alt andet!

• #13   18. okt 2013 Jeg har redet galop heste i odense. De blev passet med godt foder og fold. Grunden til at de starter ridningen tidlig er for at udvikle lungerne og styrke senerne mener jeg nok.
    Tror mange konkurrence rideheste har det værre! Det skal slæbe på tunge ryttere have to bid i munden, udsættes for pisk og sporer.
    Men det afhænger jo altid af hvem som er ejer og rytter, derfor mener jeg ikke at man kan sige at Væddeløbs heste har det værre end rideheste...

Mht hundene, kender jeg ikke så meget til det, men de køber jo af lyst og ikke tvang, så tænker de har det fint. De får også en masse motion som mange hund mangler...

• #14   18. okt 2013 Ditte
    Nej, men et eller andet sted må rygterne jo stamme fra? smiley

• #15   18. okt 2013 Løber*

• #16   18. okt 2013 Anna: der skal nok være en del som får tæsk, men det gør ridehestene jo desværre også smiley

• #17   18. okt 2013 Tit når en hest ''elsker noget'' er det faktisk stress/flugtinsinktet der er aktiveret. Det samme ses hos springheste smiley

''Tror mange konkurrence rideheste har det værre'' Og så er det okay bare fordi andre har det værre?

• #18   18. okt 2013 Helene og my: er det værre at de bare skal løbe stærkt (udsættes kortvarigt for stress)end at de skal presses ca en time dagligt til gå sidelæns og andre forvirrende ting (altså udsættes for længere værende stress)?

• #19   18. okt 2013 Det er rigtigt, forstå mig ret det synes jeg heller ikke er i orden, men det er oftere man hører om galopheste, der er udslidte som 4-5 årige... smiley

• #20   18. okt 2013 Ego: nej det siger jeg bestemt ikke!

• #21   18. okt 2013 Anna: det er rigtig, men tit er de bare ikke længere gode nok i løb da det kræver så meget.. Men heldigvis sælges rigtig mange som gode rideheste..
    Men ja det er sørgeligt for dem som er decideret slidt op!

• #22   18. okt 2013 Jeg syntes at galopløb er mishandling, da der er flere eksempler på heste, som løber til hjertet ikke kan mere... Desuden tilrides de for tidligt, er hurtigere "færdige", og oftest helt ødelagte :3

Men på den anden side. Topdressurheste (og springheste) har det sjældent bedre. Et hav af stærke bid i munden, fejltaktede gangarter, sporer til blods, pisk... faktisk er det meste af hesteverdenen noget skod. Og jeg siger ikke, at alle den slags heste har den sådan. Jeg siger bare, at en stor del har smiley

• #24   18. okt 2013 Kan bare ikke tænke at det kan være rigtigt at de ikke tager skade af at blive tilredet som 1,5-2 års!

• #25   18. okt 2013 Synes også det er synd, og kan ærligt talt ikke forstå der ikke bliver set mere ned på det end der gør.
    Der er ingen andre grene indenfor rideverdenen hvor hestene bliver tilredet SÅ unge, og hvor de bliver kasseret efter blot få sæsoner og oftest ender hos slagteren allerede som 6 års. Og alt det blot for at tjene penge, MANGE penge.
    Kan virkeligt ikke forstå hvordan folk kan synes det er ok, men alle kan gå helt i spåner over rollkur el lignende (som heller IKKE er ok) men hvor hestene da i det mindste ikke er tilredet som 2 (TO!?!) års og kasseret som 6 års.
    Nej, det kan bare IKKE være ok, på nogen måde.

• #26   18. okt 2013 Det er det jeg tænker... Der må jo være en grund til at de ikke kan holde lige så lang tid som f.eks. dressur heste. De topper da først efter de er fyldt 10 ikke? Så lang tid er der jo INGEN væddeløbsheste der holder? smiley

• #27   18. okt 2013 Nej det er da der godt nok ikke. Og kigger man på de store internationale dressur og springstævner, ser man ofte heste på helt op til 16 år. Såe... kan ikke se logikken i at dressur/spring på højt niveau skulle være ligeså skadeligt som det de laver.

• #28   18. okt 2013 Jeg kender en, hvis hest blev tilredet som 3 års, startede løb til den var seks, mindst, og slagtet som 14-årig, grundet at han var gammel i sjælen og gad ikke mere.

• #29   18. okt 2013 Elisabeth.... EN. Du kender EN

• #30   18. okt 2013 Ja, men tror nu ikke de er de eneste der avler og træner væddeløbsarabere i Danmark, som kan finde ud af at passe en hest ordenligt.

• #31   18. okt 2013 Tasha:
    Jeg siger heller ikke, at det er lige så slemt. Jeg siger bare, at dressur og spring verdenen heller ikke ligefrem er køn at se på smiley

• #33   18. okt 2013 altså selve løbet syntes jeg ikke er synd som sådan.
    Nogle af hestene bliver jo vildt stressede - det er synd
    og ikke alle jockeyerne er lige flinke.

Og det passer ikke at de tæver løs på hestene, de har et maks antal piskeslag de må bruge, og ikke alle bruger dem.

Har en kusine som har været jockey inde på Klampenborg, havde andel i hendes hest, så var været lidt med inde i det smiley

Men på sigt så er det vel lidt synd.

• #34   18. okt 2013 Tasha: "Helt op til 16års".. 16 år og hesten burde være i sin bedste alder..

Det kommer jo an på hvordan man behandler hestene.. men i langt de fleste tilfælde så jo, det er skidesynd med væddeløbsheste. Men som Lykke Theis også skriver, så er ridesporten på højt niveau sjældent på hestens præmisser..

• #35   18. okt 2013 Nårrh ja,

Hvorfor? Fordi de tæsker, doper og er ligeglade med heste.. se evt den sidste video jeg har linket..

• #36   18. okt 2013 Stald limira: Det er at dømme en hel gren af ridesporten, når du tager nogle videoer på youtube og siger, sådan her er væddeløb. Det ville være det samme, som hvis jeg finder videoer af dressurheste i rollkur og indspændinger, eller springheste der for kylet bom på benene når de springer eller lign. og jeg så siger, at sådan her er dressur og spring.

• #37   18. okt 2013 Kender faktisk en pige fra min ride skole.
    Hun havde en gammel gallop hest.
    Han havde vist gået løb til han var ca. 8. Hun købte den som 18 årig.
    Han var en dejlig hest, velfungerende og sund og rask.
    Desværre fik den lavet en fold skade, og fik noget hov senebens forvridning/betændelse som ikke ville gå over og blev så aflivet.

• #38   18. okt 2013 Elisabeth det er bare min mening om det smiley hun spørger om min mening og det er sådan min mening er om det, alt ved ridesporten er sku næsten ødelagt! Man kan sku ikke finde en hest fri for smerter nu til dags!

• #40   18. okt 2013 Stald limira: Man kan sagtens finde en hest der ikke har smerter. sikke noget pjat at sige smiley
    Så. dvs du siger din hest har smerter?

• #41   18. okt 2013 Det er fair nok du har din mening, men den er da lidt dømmende? Det samme med en hest fri for smerter, de findes og der er mange af dem.
    Men ja, det er sku trist, at ridesporten er fyldt med mange, der ikke engang skænker hesten en tanke, når de propper et bid i munden på den, når de klasker den en med pisken og når de går amok og råber og skriger, fordi hesten er 'fræk' og 'stædig' smiley

• #42   18. okt 2013 Nej, jeg synes ikke det er synd.
    Galopheste har et godt liv, og bliver passet på bedste vis med udetid, smed, dyrlæge osv. Jeg har arbejdet for 4 forskellige galoptrænere i 3 lande og alle steder var hestens velfærd i fokus. og alle steder måtte vi ikke bruge pisk i daglig træning (kun som skulderstøtte).

Jeg vil også lige fortælle jer min hests historie (og ja, det er kun en enkelt hest, men læs det nu alligevel). Han var en af Skandinaviens bedste. Han startede 4 gange som 2-års med to andenpladser som bedste resultat, var klassisk vinder som 3-års (vandt i alt 3 løb som 3-års). Han indtjente i alt 364.000kr, inden han blev pensioneret efter sin 5-års sæson pga. strubepiberi. Her køber jeg ham så, og i handelsundersøgelse går han rent igennem bøjeprøve o.l. Ingen anmærkninger på ben og ryg.

Han blev desværre aflivet som 8-årig, fordi han strubepiberi var blevet voldsomt forværret. Men det er jo vel og mærke ikke opstået pga. hans tid som væddeløber. Han har aldrig været halt, aldrig haft en skade og hans ben var fine og tørre til det sidste

• #43   18. okt 2013 Julie det vil jeg rigtig gerne se før jeg tror smiley

Ja det tror jeg da på? Hver gang jeg tar i tøjlen vil jeg da tro de gør ondt på hesten? Selvom jeg så siger jeg ikke tar særlig meget fat? Og når jeg spænder gjorden? Jeg synes da det er ulideligt at gå rundt med et stramt bælte?

• #44   18. okt 2013 Elisabeth helt enig! smiley Ja måske er det lidt dømmende og jeg mener jo heller ikke det er alle der saver og tæsker deres heste? Men jeg tror ikke på man kan finde en hest der ikke tænker 'av' når man træner den! Ligemeget hvor blid man er smiley

• #45   18. okt 2013 Fordi man ikke ser en ældre hest på en løbsbane er( inde for trav) fordi de kun må løbe til de er 13 år.

• #46   18. okt 2013 Vil gerne gi dig ret i det med tøjlerne. men det kommer helt an på personen jo.
    Og spænde gjorden? Det kommer an på om du bare hiver til eller gør det stille og roligt smiley
    -Men jo, der er mange heste som har ondt. kender en, hvis hesten ik går til bidet, så sidder hun og saver løs indtil den gør det, og det er ikke rigtigt at gøre.

Men det ligesom at sige, vi kommer til skade, og vi har ondt. det samme har hesten. det har alle dyr.

• #48   18. okt 2013 Det er jo det jeg siger! Jeg tror ikke på man kan finde en hest der ikke har ondt under træning smiley Alt hvad vi gør med vores heste er tvang! Hesten vælger ikke selv at vi sætter os op på dem! det gør vi for det er jo os der vil ride dem! Ikke omvendt!

• #49   18. okt 2013 okay der vil jeg gerne gi dig ret. men nej ikke alt er tvang smiley

• #50   18. okt 2013 Hmm kom gerne med eksempler smiley

• #51   18. okt 2013 tror simpelthen ikke på at ALLE heste har smerter under træning.

Folk som træner jordtræning i rebgrime/uden udstyr, gør det ondt?
    Longere en unghest i grime, gør det ondt?
    Ride en hest med løse tøjler/let tøjle kontakt? Tror simpelthen ikke på at det gør ondt

Du kan ikke bilde mig ind at alt træning gør ondt på alle heste...

• #52   18. okt 2013 når du går ud på folden, og den kommer hen til dig og vil snakke? det vil jeg ik ligefrem kalde tvang.
    Og når du rider i grime og lader den gøre hvad den vil.
    Horsemanship træning, hvor den kan vælge at sige fra hvis den ikke vil.

• #53   18. okt 2013 Julie at snakke med en hest er ikke træning det er selvskab smiley

Om man rider i grime er eller i bid er da ligemeget? Du tvinger da stadig hesten til at bevæge sig, du tvinger den stadig til at DU sidder på den?

Horsemanship er da stadig tvang? Du tvinger den till at samarbejde eller dropper du jo sikkert træningen eller tvinger den til at gå efter dig? ALT træning er tvang smiley

• #54   18. okt 2013 Lima: Men... Hvis du mener det, hvorfor arbejder du så med hestene? smiley

• #55   18. okt 2013 ej nu må du da styre dig.
    Hesten er et flokdyr, enten ser den dig som leder og respektere dig. eller også er den pisse ligeglad.
    Hvis den ser dig som lederen, så gør den hvad du ber den om uden det er tvang.
    det da godt nok er forskruet syn du har på tingene!

• #57   18. okt 2013 Nu snakker jeg ikke om tvang, men smerte.

Men vi kan også godt tage den med tvang.
    Hvilket jeg IKKE mener at det er.

Tvang er f.eks. hvis du rider en hest, men hesten ikke vil dreje til venste, og du bliver ved og ved og ved med at hive og flå og sparke til dyret indtil hesten gør som du siger, fordi den ikke har andet valg.

Tvang er ikke at du rider på en hest og giver den nogle små signaler som den lydigt efterkommer. Der har du jo ikke tvunget den, men fortalt den hvad du gerne vil have at den gør.

Det samme med HMS

• #58   18. okt 2013 Anna - Fordi JEG har valgt det som hobby og sport og fordi JEG har valgt at synes det er sjovt smiley

Jeg har intet forskruet syn, det er bare jer der ikke kan forstå at det er tvang og det må man lære, Dyrene vælger skam ikke selv deres liv, det gør vi!

• #59   18. okt 2013 Nanna så at sætte sig op på hesten er altså ikke tvang? Det tror jeg nu det er for du ved jo ikke om hesten vil have det? Jeg tror ikke der er særlig mange heste der selv vælger at man gerne må sætte sig op? Den går heller ikke ligefrem selv ind i ridehallen og kalder på dig at du skal komme og ride?

• #60   18. okt 2013 Hahahhaah jo du har et forskruet syn. virkelig, har aldrig hørt noget lignende.
    Hvis DU har valgt det som hobby, men alligevel syntes det synd. så er du virkelig forskruet. så enten, drop hobbyen, og gå ud og ''red'' heste. eller os dropper du det der med synd, langt op i røven. for i sidste ende, så gavner det intet.

• #61   18. okt 2013 Hvem siger jeg synes det er synd? Har aldrig sagt det er syndt.. men har sagt at det jeg og alle andre ryttere gør er skam tvang og det kan man ikke komme udenom smiley

• #63   18. okt 2013 Bare fordi du ikke vil indse de Julie er det ikke ens betydning med jeg skal droppe mine meninger, det er sku noget pjat at sige! smiley

• #64   18. okt 2013 Se!! ku sku ikke have sagt det bedre selv! Tak for din kommentar Katja! Er fuldstændig enig! smiley

• #67   18. okt 2013 Jeg synes, at man altid bør holde dyr og præmier/penge/konkurrencer adskilte - for mange mennesker kan ikke holde blikket fra målet, og glemmer lidt vejen dertil smiley jeg synes, at hestevæddeløb ligesom spring og dressur på højt plan OFTE er synd. Mange behandler ikke hestene pænt, misbruger dem i en tidlig alder og lader hesten pådrage sig skader som vil få konsekvenser for resten af dens liv (som dårlige ben). smiley

• #68   18. okt 2013 Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne.. jeg kender ikke så meget til hestevæddeløb, men jeg ejer selv en whippet, som er en hunderace der bliver brugt meget til løb. Disse hunde er skabt til at løbe, og de ELSKER det! Vi bruger ikke selv vores til væddeløb, men er blevet opfordret flere gange til at lade ham prøve det - det bedste han ved, er når vi er på tur med en masse andre whippets som han løber om kap med smiley
    Så jeg har kun en god opfattelse af hundevæddeløb, i hvertfald det der foregår i DK, måske er det anderledes andre steder... Det er bestemt ikke synd for hundene, de nyder det! smiley

• #69   18. okt 2013 Ser ikke dete r værre end normalt spring, dressur eller military.

De fleste heste har det enda langt bedre og blvier passet i hoved og røv.

• #70   18. okt 2013 Helt ærligt ville jeg hellere være en galophest end en top dressurhest.
    Hellere hård træning i nogen år, hvor den bliver passet med alt og har adgang tid fold, end en dressurhest, som dagligt bliver pakket ind i vat, ikke kommer på fold, skarpe bid, sparkende sporre, pisk, tvang og forskruede ryttere.
    Det er meget muligt at galop heste ikke har en lige så lang en karriere, som en dressurhest, men til gengæld kommer den tidligt på pension hvor imod dressurhesten lever et langt og langsomt smertefuldt liv...
    Jeg ved godt at det ikke er alle dressur heste som har det sådan, det er bare min opfattels af hvordan en top dressurhest har det.

• #71   18. okt 2013 Julie

Halleluja, du ville godt kunne trænge til at få opfrisket din viden. Det er næsten sjovt at læse.

• #72   18. okt 2013 der er onde og dårlige mennesker i alle grene af heste sporten og ja os i væddeløbs sporten men som flere af dem som rent faktisk kender til væddeløb tidligere har skrevet skal en væddeløbshest løbe af lyst og glæde og helst smertefrit for at blive god. jeg har selv 10 års erfaring og været i mange stalde og ja jeg ville meget hellere være trav hest en dressur spring hest. trav folk har deres heste på fold de pakker dem ikke ind i ti dækkener klipper ikke og andet unaturligt da de ved det gør hesten mere skrøbelig og lettere syg de kommer til dyrlæge med det samme når de har problemer. mange glemmer at der os er rigtig mange alm ride heste heller ikke holder til det de bliver budt. og ja hvorfor skal en hest blive 20 år for at have haft et godt liv ??? mange travere bliver aflivet når de enten er for gamle til at måtte løbe eller ikke kan mere. og ikke bare sendt videre ud i verden men en notat i salgs annoncen om at de skal være selvskabs heste hvilket jeg personligt syntes er synd for hesten. syntes det er nemt at håne og tale dårligt om noget man ikke ved noget om. travsport en dejlig heste sport som ikke er fyldt med alt det snobberi som i ride sport alle siger tillykke og hej og glædes over gode heste der fremmer sporten. det kunne dressur og spring verden lærer meget af...

• #73   18. okt 2013 Gallopløb - Ja det er synd da hestene bliver tilredet og brugt for tidlig i forhold til dens fysiske og psykiske tilstand. Samt den påkendelse det er for hestene det er at flugtinstinktet bliver brugt så meget.
    Travløb - Hestene får ikke den fysiske belastning men stadigvæk den psykiske.
    Det er dog IKKE kun disse discipliner hvor JEG synes det er synd for hestene. Alle grener i hestesporten når man kommer til et vidst Nivå er synd for hestene da de kun bliver til et middel for at opnå et mål.

• #74   18. okt 2013 PS. DET UNDRER MIG MEGET HVORNÅR I DER FORSVARER GALOPPSPORTEN MENER HESTENE ER FYSISK KLARE TIL AT STARTE TILRIDNINGEN...???

• #77   18. okt 2013 Team tindur, jeg er ikke for tilridning som 2 års, men der er mange galopheste i Danmark der faktisk ikke tilredet som 2 års smiley

• #80   18. okt 2013 Elisabeth - Hvornår mener du man så skal tilride?

• #82   18. okt 2013 Christel - Hvis du har din baggrundsviden i orden burde du også vide at en hests knogler IKKE har godt af at få en rytter på ryggen før den er 4 år +- 6mnd afhængig af hesten UANSET race! smiley

• #86   18. okt 2013 Limira: Nej jeg mener ikke at det er tvang at sætte sig op på hesten.
    Hvis hesten ikke vil have at du gør det, så skal den nok fortælle dig det, og du vil vide det hvis den fortæller det, hvis du lytter til den.

Tvang er jo noget helt andet, og jeg bryder mig ikke om at tvinge hestene til at gøre noget. I hvert fald ikke i den daglige træning og håndtering.
    Men i nogle situationer kan det være nødvendigt.
    F.eks. min hoppe plag, hun er bange for smeden, eller rettere for at blive beskåret.
    Hun bliver derfor bedøvet så smeden kan udføre sit arbejde. Det er tvang, fordi vi tvinger hende til det, fordi hun er ude af stand til at kæmpe i mod.

Dertil skal det så lige siges at vi skærer ned på bedøvelsen gang for gang, med den hensigt at hun jo engang skal kunne have smed uden at blive bedøvet.
    Og når den dag kommer hvor hun ikke er bedøvet og står pænt i mens smeden beskærer hende er det ikke længere tvang, da hun jo sådan set selv vælger at stå pænt.

• #87   18. okt 2013 Christel- 50-55kg er stadigvæk en for stor belastning for hestens knogler når den er under de 4år (+- 6 mnd) Og du skriver selv : "Når dette så er sagt er der altså mange, mange væddeløbere der først kommer til start når de er 3 1/2 eller 4 år. Det er jo ikke alle heste i hele sporten der partout skal (!) ud og starte når de er 2. Ja, de bliver trænet fra de er unge, men det foregår altså meget forsigtigt. For at opbygge en stærk konstruktion hos en hest skal der nedbrydes lidt knogle- eller muskelvæv når den træner. Ikke hver gang, men det skal til for at opnå en stærk hest." Så du siger jo de får en belastning på tidligt som faktisk IKKE er godt for hestens knogler.
    Og til genoptræning så genoptræner man også hesten (forhåbentligvis) efter den har haft sommer/vinter ferie netop for at forebygge belastningsskader så en genoptræning behøver ikke betyde en skade + at en skade kan også have sket på fold! smiley

• #88   18. okt 2013 nogle gange når man læser her inde glemmer folk at hesten er et brugs dyr og ikke et barn for mit vedkommende har jeg hest for den skal have det godt men jeg har den os til et formål. jeg har været i trav sporten i ti år og noget jeg har lært der er at langsom optræning er godt jeg har med mine to ride heste jeg har haft efter min trav tid kørt dem til og brugt tiden inden de blev tre til det. derved har de nogle muskler så de bedre kan holde til ridningen. en anden ting jeg har lært er at man ikke behøver træne hver dag som mange ride folk gør. en trav hest over tre år træner som oftest to gange med interval arbejde i ugen da alt det langsom arbejde slider meget hårdt på dem. og hvad er det man laver med en ride hest man rider ofte 5-6 gange i ugen i over en time og jeg syntes rigtig tit folk venter til de er 4-5 år med at ride deres heste men SÅ skal de os igang og de er hurtigt oppe at ride lang tid og så er det de bliver halte. folk har såå travlt med at kritisere og det er synd og det er synd.

er det så os synd med malke køer og slagte svin det er jo ikke en morten Korch verden vi lever i.

• #89   18. okt 2013 Drømmehesten - Forskningen siger jo netop at hesten skal trænes langsomt op. Man skal bare ikke belaste hesten med rytter før de 4år da det går ud over knoglerne, hesten bliver hurtig slidt op. At køre de til kan man godt starte med lidt tidligere da det ikke giver samme belastning. smiley

• #91   18. okt 2013 Enig med Hoppedullen og Tindur. Du lever da vidst i fortiden Drømme Hesten smiley

• #92   18. okt 2013 Jeg syntes derimod at det Drømme Hesten skriver, lyder meget rigtigt/fornuftigt
    smiley

• #93   18. okt 2013 Nanna - Desværre er ikke det drømme hesten skriver i tråd med forskningen smiley Men det havde været dejligt hvis vi mennesker med vores hestesport ikke gjorde hesten nogen skade, for så behøvet vi jo ikke at tage stilling til spørgsmål som dette. smiley

• #94   18. okt 2013 Tindur: du skriver jo netop at forskning viser at langsom træning er bedst, hvilket jo også er det Drømme Hesten skriver smiley

"jeg har været i trav sporten i ti år og noget jeg har lært der er at langsom optræning er godt..."

• #96   18. okt 2013 Ja, sorry drømmehesten .... Min fejl...havde lidt for mange bolde i luften smiley

• #97   18. okt 2013 Christel - Tager hvad ud af sammenhæng? Du skriver i dit indlæg og jeg kopierer HELE indlægget denne gang så:
    Ih hvor sådan et indlæg her kan være spændende læsning... Jeg kan starte med at sige at jeg er inkarneret travpige, men jeg absolut imod 2-årsløb, både for trav-og galopheste. Jeg synes bestemt ikke disse løb er fair da de presser både heste og faktisk også trænerne. En hest kan have et kæmpe talent som ejerne presser træneren til at udnytte. Også selvom træneren godt ved hesten ikke er klar til det(fysisk eller psykisk). Det kan være en træls ting at miste en rigtig god hest fra sin stald, fordi man ikke ville presse den yderligere.
    Når dette så er sagt er der altså mange, mange væddeløbere der først kommer til start når de er 3 1/2 eller 4 år. Det er jo ikke alle heste i hele sporten der partout skal (!) ud og starte når de er 2. Ja, de bliver trænet fra de er unge, men det foregår altså meget forsigtigt. For at opbygge en stærk konstruktion hos en hest skal der nedbrydes lidt knogle- eller muskelvæv når den træner. Ikke hver gang, men det skal til for at opnå en stærk hest. Det er helt enkelt det vi gør når vi træner kondition og muskeltræning. Og så er det lige meget om hesten er en traver, en DV eller en islænder.

Jeg bryder mig bestemt ikke om at det er videoer fra youtube der er udslagsgivende for nogles meninger om væddeløb. Det synes jeg er uretfærdigt. Hvis alt vi støder på på nette skal være grundlag for vores meninger, så ville der slet ikke findes nogle former for hestesport. Hvis jeg lagde en video ind af en dressurhest, der går rollkur og derefter skriver at jeg hader dressur og at det er synd for hesten, så tror jeg nok jeg ville få at vide at det ikke er sådan det foregår alle steder. If you catch my drift og det ved jeg jo godt at det ikke gør for jeg har min baggrundsviden i orden. Bare at skære hele væddeløbssporten over en kam, på grund af nogle videoer og hvad man lige ser hist og her, det er altså ikke fair.

Væddeløbsheste er skabt til at løbe. Når mine travere får et flip spæner de rundt i trav, det er det de er bedst til. Hvorfor er det så så forkert at lade dem gøre det på en bane? Ja, selvfølgelig er det stressende og de er adrenalin-junkier nogle af dem. Men det er der også nogle spring-, dressur-, og militaryheste der er.

En sidste ting, læste der var en der skrev at travheste ALDRIG startede når de var ti. Det passer altså slet slet ikke. De bedste heste i hele Europa er et sted mellem 8-12 år. Desuden kan jeg nemt finde en ultralang liste over aktive travere der er over 10. Så den påstand holder altså ikke.

Du skriver jo at de starter træningen op tidligere! ERGO får de en belastning på sener og knogler som de ikke burde få før de er 4 år (+- 6mnd)
    Forstår ikke hvorfor du pludselig modsiger dig selv....Eller siger jeg tager noget ud af sammenhæng.... ?? smiley

• #98   18. okt 2013 Jeg bryder mig ikke om det nej - ej hellere med travløb. Simpelhen fordi det stresser dem så sindsygt meget - og så at nogle misbruger pisken i væddeløb. Det kan man jo tydeligt se når de også bliver håndteret i det daglige, de fleste heste er jo "sindssyg" (forstå mig ret) og konstant opmærksomme og stressede.

Jeg kan tydeligt se forskel på heste der løber væddeløb, og når jeg så selv laver en virkelig spurter på Jasmin. Jasmin HADER når jeg har kapløb med andre heste i galop, men ELSKER at galoppere alene i fuld spurt. Hele hesten svinger så godt, hun er så lydig og nem og hun har ørerne fremme, og gnisten i hendes øjne er virkelig umulige ikke at se.

Så ja... Hundevæddeløb skal jeg ikke kunne sige om de stresser, men for mig kunne det lyde logisk/realistisk at de har en mindre stress, i og med de fokuserer på deres byttedyr de skal følge, og måske glemmer hundene. Nogle glemmer måske ikke de andre hunde, og stresser vel, men ja.

• #99   18. okt 2013 Ang. med regler om hvor meget de må drive o.s.v.

Der er også regler med at du maks må bruge pisken 3 gange i spring, og kun i bestemte situationer - jeg har nu været til flere springstævner, hvor der er blevet slået FLERE gange, og i unødige situationer.

• #100   18. okt 2013 Jasmin
    Har også en veninde, hvis pony spænder op på stubmark og vil ikke afsted. Når han først er i gang løber han sindsygt hurtigt. Vi har altid troet at det var fordi han bare elskede det, men efter en gang hvor han gik helt i baglås tænkte vi at det nok egentlige ikke kunne lide det. Måske er det det samme som med din. smiley

• #101   18. okt 2013 Sikke meget dobbeltmorale her i emnet smiley

• #102   18. okt 2013 Anna - nej - Jasmin kan styres i alle tempoer, jeg kan øge fra en samlet rolig galop til at spurte, og ned igen med det samme. Hun er så glad for at galoppere ud over bakker og marker, frem for inde i en ridehal, og med heste omkring sig.

• #103   18. okt 2013 DD - Du har ikke sagt ret meget mht. emnet... Er du syg? smiley Og vil du uddybe dit udsagn om dobbeltmorale? smiley Hvad tænker du på? smiley

• #104   18. okt 2013 Tindur

JA jeg er faktisk syg, meget sløj (flere astma anfald dagligt) og så er jeg meget meget træt...
    Fantastisk godt gættet smiley

Ja jeg ender vel med at uddybe mig alligevel så snart jeg ikke bare skriver vulapyk og er tip top i hovedet igen smiley

• #105   18. okt 2013 Jasmin
    Kunne godt se efter jeg havde slået det op at jeg misforstod det. smiley

Haha ventede faktisk også på DayDreamers kommentar. smiley

• #106   18. okt 2013 DD - Skrev det faktisk mest i sjov men da du jo plejer at være mere på banen så slog tanken mig bare smiley Øv det var da træls smiley God bedring og håber du snart kommer ind i kampen igen smiley

• #107   18. okt 2013 Hahaha Anna smiley Jeg vidste hellere ikke lige helt om jeg havde forstået din besked ret, og om du havde forstået min.. Sådan kan jo ske.

• #108   18. okt 2013 Tindur

Naaarh nu skal du da ikke ødelægge det, når jeg lige troede du var en spåkone...

• #109   18. okt 2013 DD - Det kan jo være jeg er, men kæmper med at alle ikke skal opdage det smiley Forsigtig med hvad du ønsker dig... smiley

• #111   18. okt 2013 Christel - Så vil jeg gerne se forskningsresultater der siger at en 3 års ikke tager skade af at bære rundt på rytter smiley Det ville være nye spænende resultater smiley

• #112   18. okt 2013 Og desuden så tolker jeg ikke på noget du skriver! Jeg læser det du har skrevet sort på gråt. Hvis du ikke længere vil stå ved det du har skrevet så bare sig det så tager jeg ikke diskussionen længere. Men når man udtaler sig om ting bør man have en valid kilde hvis man vil diskutere smiley

• #113   18. okt 2013 Jeg vil gerne se forskningsresultater der siger at en 3 års tager skade af at bære rytter.

• #114   18. okt 2013 Munk - Værsgo. smiley Her en rapport fra amerikanske Dr. Deb Bennet Der har forsket på hestes knoglebygning i over 30 år. Hun siger at de ikke har godt af belastningen af rytter før 4 år +- 6mnd... Men læs selv smiley

http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #115   18. okt 2013 Slet ingen der ved noget om hundevæddeløb? smiley

• #116   18. okt 2013 Sorry, men tænker ikke de tager særlig skade da de jo ikke har et flugtinstinkt men et jagtinstinkt så det er meget mere "sjovt" for de... Måske nogen dog bliver stresset af det... Men ved det faktisk ikke smiley

• #117   18. okt 2013 det jeg ved om hundevæddeløb er sådan cirka følgende: hundene løber på en bane hvor de skal fange/følge efter en eller anden dims der fiser af sted, den der løber hurtigst og derved kommer først i mål har vundet smiley

aner ikke en skid om det smiley men kunne ikke forstille mig at der er så forfærdelig meget træning i det. Ud over at holde hunden i super god kondition og sørge for at den har de rigtige muskler smiley

• #118   18. okt 2013 Jeg tænkte bare på... Når jagt instinket først er sat ind kan de vel ikke selv styre det mere, men bliver ved at løbe selvom de egentlig ikke kan holde til det? Hvad ved jeg. Jeg er bare nysgerrig. smiley

• #119   18. okt 2013 tror at de stopper når de bliver trætte smiley

altså vores ene labrador, som er avlet til jagt, er aldrig blevet brugt til det, men han ELSKER simpelthen at spille bold, bare sig ordet bold og han er helt tændt.
    Det er vel også et jagt instinkt den bruger der, at løbe efter noget den gerne vil have indtil den fanger det.
    Men når man har spillet længe nok med ham, og han bliver træt, så går han bare hen og lægger sig et sted i haven og slapper af.

Ved ikke helt om man kan bruge det som et eksempel smiley

Kunne i hvertfald ikke forestille mig at de bare fortsætter til de falder om smiley

• #120   18. okt 2013 Det er kun hvis de har en hjertefejl ligesom med hestene... Tænker jeg... Jeg ved det at hestene der har hjertefejl ikke kan mærke de ikke kan holde til det, så de kollapser og dør imens raske heste mærker det og stopper op, løber langsommere osv. Jeg tænker det er det samme for hunde smiley Men ved det faktisk ikke smiley

• #121   18. okt 2013 Det kan man vel godt, tror bare det er mere ekstremt i et væddeløb (siger jeg igen uden at have forstand på noget som helst). smiley

• #122   18. okt 2013 haha jo, væddeløb er nok lidt mere intenst og ekstremt end boldspil i haven smiley

• #123   18. okt 2013 Jo men hestens naturlige instinkt siger til den at den skal stoppe op og kæmpe hvis den ikke kan holde til det da den mærker hvis den ikke kan løbe mere så den slipper væk fra faren. (giver det mening) Så derfor kæmper hesten som sidste udvej fordi den mærker instinktivt at den ikke kan løbe mere smiley Tænker lidt det samme med hunde (uden at vide det smiley )

• #125   19. okt 2013 Tindur
    Tror da det giver meningen. smiley

• #126   19. okt 2013 Christel - Hvis du følger linket længere oppe kommer du frem til rapporten. Der kan du selv se og læse om alt jeg har skrevet. Hvis du ikke tror rapporten er valid så tjek hendes navn ud og hvem hun er...
    Og ærlig talt så gider jeg da ikke sidde at læse flere bøge du har læst da jeg regner med at hvis der er hold i dine udsagn så burde det stå i en specifikt bog/rapport e.l. som du selvfølgelig har styr på hvem er/har skrevet hvis du er så professionel/erfaren på området. Samt at du burde vide om den forfatter har den samme validitet som Dr.Deb Bennett. Deb Bennet har forsket på hestes knoglebygning i over 30 år, hun er førende på området. Skal man holde en debat så burde man være sikker på hvorhenne man har sine kilder fra hvis ikke bliver man ikke taget seriøst i sine udsagn.
    Jeg har ikke den store erfaring med væddeløbsheste men med en bachelor så ved jeg lidt om vigtigheden af validiteten af sine kilder og at man har hold i sine udsagn som man kan forsvare hvis folk tvivler på en.
    Så medmindre du kan komme med nogle referencer med en valid kilde der modsiger Dr. Deb Bennett bliver du ikke taget seriøst i dit udsagn for så bliver det kun til pladder. smiley
    Mv TT

• #127   19. okt 2013 Nanna - Det er jo tvang? Du tvinger din hest til at gå i en kreds af elhegn hver dag (forhåbentlig hver dag) den vælger jo ikke selv at være fri. Du tvinger din hest til at stå i et spiltov og vente på du gider at blive færdig med den, tror da ikke på det er særlig sjovt at glo ud i luften? Du tvinger din hest til at gå rundt med dig på ryggen, hvem siger den synes det er hyggeligt? Det er vel bare en irriterende vane for den måske?

ALT Træning er tvang! Din hest vil sikkert ikke have dig på ryggen hvis du intet udstyr havde i brug og du skulle tilride den så ja som du selv siger så vil den nok vise den ikke ville.. men nu er det jo du har udstyr til at styre den og Tvinge den til at stå stille mens du sætter dig op smiley

• #128   19. okt 2013 Limira - Det afhænger nok af forholdet hest og rytter har tænker jeg. Min elsker at stå og blive nusset om og striglet, dog ville den naturligvis gå når han feks blev bange for lyde e.l. men tror ikke han synes det er kedelig, snarere dejlig da hele hans adfærd tyder på det smiley Mht ridningen var jeg oppe ad sidde på min da han fyldte 3år kun i grime.. Det måtte jeg gerne og han opførte sig som om det var en hverdagsting at mor kravlet op på ham smiley

• #129   19. okt 2013 TT - Du havde da også grime på? De bedte ham nok også at stå stille.. Sikke en tillidsfuld hest du har hvis den kan stå bomstille og venter på du hopper op smiley

• #130   19. okt 2013 Nej det gjorde de faktisk ikke da det var min 8årig søn der stod med gulerødder smiley Og ja han er meget tillidsfuld smiley Har haft ham fra han var 7mnd smiley

• #131   19. okt 2013 Ærlig talt hvis en hest er træt af livet som 14 årig, så siger det et og andet om dens liv...

• #132   19. okt 2013 Limira: tror nu nok at det kan lade sig gøre at tilride og ride en hest HELT uden udstyr, overhovedet...

Men det må du jo så syntes...
    Jeg mener noget andet

• #133   19. okt 2013 Et sted på youtube er der en video, hvor det er videnskabeligt bevist, at væddeløbs heste og trav heste bliver ekstremt over ophedet under løbene, så over ophedet at blod karene springer, og resultere bl.a i næseblod, men nogle gange går det udover hjernen og hjertet og hesten kollapser inden den kommer i mål smiley
    Så JA jeg syntes absolut det er synd, ligesom jeg også syntes det er synd for hestene, på højt konkurrence plan i både spring og dressur!

• #134   19. okt 2013 Anja
    Puha... Har du et link? smiley

• #135   19. okt 2013 Anja

Så ville dette jo også ske når almindlige mennesker tager sig en lang jorde tur. Bare at de heste ikke er trænet til det.

• #136   19. okt 2013 Anna
    Det er desværre længe siden jeg så det, og faldt tilfældigt over det derinde... Men hvis man søger lidt rundt derinde, kommer det nok frem smiley

DD
    Vi mennesker presser jo ikke os selv hårdere end vi faktisk kan.
    Geparden bliver f.eks så ophedet når den jager, at den må søger skygge med det samme, inden den æder, da den ellers kan dø pga over ophedning, kun fordi den løber så stærkt for at overleve!
    Det er os mennesker der presser hestene ud over det naturlige, burde det være nødvendigt at en hest bliver så over ophedet, når det ikke er for overlevelsens skyld??
    Det mener jeg ikke!

• #137   19. okt 2013 Anja

Det er ikke det jeg skriver.

• #138   19. okt 2013 Anja - Der er rigtig mange heste der har en hjertefejl der gør at de ikke kan mærke hvornår de bliver trætte/overophedet. Disse heste siger ikke fra når det sker og bare løber til de kollapser. Dette sker oftere i løbs verdenen men kan også ske for andre heste hvis deres rytter ikke stopper de... Dette er ikke grundet veddeløbene... Har selv en dreng der havde den hjertefejl. Heldigvis vokset hans hjerte sammen. Det er dog ikke alle heste det gør det på. Min dyrlæge sagde til mig da han var lille at jeg måtte være meget obs på ham hvis hjertet (klappen) ikke vokset sammen da dette meget nemt kunne ske for ham... Heldigvis gjorde den og han er erkleret rask i dag smiley

• #140   20. okt 2013 Jeg bryder mig bestemt ikke om galopsporten, heste bliver startet i en al for tidlig alder, med den begrundelse at de der er hurtigst pga de ikke er færdigudviklet i musklerne - bare dette burde få alle alarm klokker til at ringe! Og de er så færdige med at løbe som maks 5 års.
    I de 2-3 år de er aktive bliver en masse fra sorteret og aflivet pga skader og rigtig mange heste dør på banen eller under træningen (mest i udlandet dog).
    Travsporten er dog ikke ligeså slem i mine øjne, her bliver mange af hestene ved med at gå løb til 10-13 års alderen og når man kigger rundt i verden er det heller ikke her der sker flest dødsfald pga overophedning eller brud på ben. Selvfølgelig dør der også travheste, og mange bliver også sorteret fra men dette er dog mest fordi mange af dem ikke vil gå for vogn.

Men general er jeg ikke fan af væddeløbssporten og pt heller ikke udviklingen af distancesporten i Mellemøsten. Og hvorfor? Ja ikke fordi hestene bliver mishandlet, for tror ærlig talt de bliver passet bedre på end største delen af vores heste. Men ganske enkelt pga de midler trænerne benytter sig af for at få hestene til at løbe så hurtigt. Hestene dør jo ikke kun af stress og presset, de dør også af dopingen som bliver smidt i mange af dem.
    Væddeløbssporten er den hestesport som er ramt mest af dopingsskandaler og jeg tror at mange af de heste som dør pga overophedning eller hjertestop samtidig har været dopet og derfor er deres kredsløb gået "amok".

• #141   20. okt 2013 Christel: Det er rigtigt nok at let arbejde med plage kan forbedre deres evner på længere sigt. Men det skal foregå for hånd og ikke med en rytter på ryggen, og ej heller i trav eller galop.
    Det bedste man kan gøre for sin plag for at styrke led/senere og øge lungekapasiteten er at gå nogen lange friske ture med den. En godt frisk skridt er der hvor du kan lave den bedste grund-træning uden at belaste hesten og derved øge risikoen for skader. Men det er jo ikke den form for træning man laver i væddeløbs-branchen.

• #142   20. okt 2013 Jeg tror at det kommer an på hvilken stutteri, man vælger at kigge på.
    De har jo alle hver sin måde at tilride og behandle hestene på!
    Dem jeg kender til, syntes jeg ikke spor at det synd.:-)'
    De har det godt bliver passet og taget hensyn til:-)

• #143   20. okt 2013 Julie: Men det er jo bevist at heste faktisk først er udvokset og klar til tilridning som 4 års, så hvordan kan det være sundt for nogen heste at blive tilredet som 2 års?

• #145   21. okt 2013 Katrine -> Jeg kan altså ikke se, at det er synd at slagte en hest. Jeg vil da langt hellere slagte eller aflive en hest end at sende den ud til et liv som kastebold (hvad langt de fleste travere bliver). Når den er død, lider den i hvert fald ikke.

• #146   21. okt 2013 Helt enig Novem, men det kan jo være ærgeligt og spild af en god hest. smiley

• #147   21. okt 2013 Og ikke alle ser på travere som noget der fortjener at blive kastebold heller smiley Der er jo heldigvis nogle af os der faktisk elsker den race selv om vi ikke tænker at bruge den til løb smiley

• #148   21. okt 2013 Tindur
    A hva? smiley

• #149   21. okt 2013 Katrine skriver om den travhest på 5 år der skal slagtes fordi den ikke løb hurtig nok hvor hun tog sig af den og gav den et godt liv hvor Novem skriver at det måske havde været bedre for den at blive aflivet end at evt. ende som kastebold. Hvor du skriver at du er enig men det er jo ærgerligt og spilde en god hest ved at slagte den..... Så derfor skrev jeg mit... smiley Hænger det nu sammen? smiley

• #151   21. okt 2013 Er fulstendig enig smiley Godt der er flere som ser potentiale i denne dejlige race smiley

• #153   21. okt 2013 Nej, jeg synes ikke det er synd. ikke hvis hesten trives fint med det. jeg red selv væddeløb ( dog kun ponyvæddelæb da jeg ikke har rigtig licens) og de tager slet ikke skade af det hvis man behandler hesten med respekt. De heste man bruger i trav og galopløb, er tidligere udviklet end rideheste og er derfor tit færdigvokset i 3 års alderen smiley Man af dem ELSKER at løbe og det er jo kun sjovt hvis hesten også er med på den ikås? Jeg ved godt at nogen udelukkende kun gør det for pengenes skyld, og sådan burde det ikke være. jeg ved også godt at nogen mishandler hestene, men det er der jo også mennesker med rideheste og showheste der gør, så det skal ikke ødelægge venskaber. Væddeløb er en mere naturlig ting for hesten end dressur og ponygames, så vil hellere sige at det var de to ting man skulle kigge på hvis man skal " krititsere " en ridesport smiley NO HATE! smiley

• #154   21. okt 2013 Christina - Det med at hestene er tidligere udviklet er noget fis... Kik her så bliver du heldigvis klogere... Jeg troede også på den gamle myte engang smiley Ingen heste bør have ryttere på før de er 4 år +- 6 mnd uanset race smiley
    http://www.equinestudies.org/ranger_2008/ranger_piece_2008_pdf1.pdf

• #155   21. okt 2013 Katrine - Nogle af de gør det sågar godt på springbanen smiley Så medmindre man har ambitioner om M-nivå så er de udmærkede springheste smiley

• #156   21. okt 2013 Undskyld...det var ikke for at forsvare nogen punkter, synes bare at alle trænere taler om at hestene udvikles hurtigere end andre? Det kan godt være at det er mig der er helt galt på den! Undskylder mange gange....kan godt se du har ret smiley
    Min fejl smiley

• #157   21. okt 2013 Christina - Det er jo intet at undskylde for.. Jeg troede jo også det engang da det jo var det man lærte dengang smiley Heldigvis har hun forsket på det i så mange år efterhånden så den gamle frase ikke har noget hold mere.... smiley Undrer mig hvilken undskyldning man nu bruger for at tjene penge på disse smukke fantastiske skabninger...
    Mv TT

• #158   21. okt 2013 Man burde ikke gøre det for pengenes skyld...Men det er vi jo ikke herre over...:(

• #159   22. okt 2013 Tindur
    Okay. smiley
    Christina
    Pony væddeløb er, efter hvad jeg har set, lidt noget andet end de "rigtige" væddeløb. smiley

• #160   22. okt 2013 Ja, jeg ved det, men det er også udelukkende kun fordi at jeg ikke havde den " rigtige " licens! smiley
    Det rigtige væddeløb er jo hårdt for hesten, men den gør hvad den elsker og den gør det som der er tilegnet dens natur. Hesten er skabt til at løbe og der er jo ingen der gider ride en væddeløbshest der slippe biddet og lægger sig sidst i feltet fordi den ikke har lyst,...:)

• #161   22. okt 2013 Christina: Det er noget pladder, man starter nemlig fuldblodshestene så tidligt fordi de ikke er færdig udviklet endnu og derfor er hurtigere. Færdigudviklet muskler vejer mere og mere vægt gør hesten ikke kan løbe ligeså hurtigt.
    Det er altså ikke noget galopsporten ligger skjul på, de siger det direkte smiley

• #162   22. okt 2013 Sikkert...Men det var ikke det hun spurgte om, hun spurgte om man synes at det var synd. Og det synes jeg ikke. Færdig smiley

• #163   22. okt 2013 Hvorfor er det synd at en hest går væddeløb?
    Jeg har arbejdet med travheste og ja de kommer ind og bliver tilkørt om åring, og der efter hjem og vokse. Den træner jeg arbejde for pressede ikke hesten selv om ejer evt. bad om det. Mange traver kommer også ofte hjem og går og hygger sig på en ferie eller vokse pause. Har også kendt en del "gamle" heste som stadig gik løb til tros for de var over 10 år. Mener at reglerne siger at en hest må starte løb for vogn til den er 13 og må startes i ridetrav (monte) til de er 14. Der efter bliver mange solgt som ridehest. Kan hesten mod alle forventninger ikke klare det at gå løb af den ene eller anden grund kan man f.eks. med en hoppe vælge hun skal hjem og være følhoppe evt. pga tavlen. Men ofte bliver de solgt som ridehest og lever et langt og godt liv der efter. Kendte en Hingst som blev vallak da han faldt for aldersgrænsen og blev en super sød ridehest for en sød pige. Men skader kan man vist aldrig 100% undgå så længe vi bruger hesten til enten ridning eller kørsel.

• #164   22. okt 2013 Det jeg synes er synd for de heste der går travløb er den psykiske belastning de bliver udsat for når de hele tiden skal løbe.. Deres flugtinstinkt bliver sat i gang og det er utrolig stressende for en hest smiley Men det er også den eneste faktor JEG kan se det negative ved ang.travløb + at nogen bliver trænet for tidlig.... smiley

• #165   23. okt 2013 Tanja: Jeg mener heller ikke at travsporten er den værste synder, og syntes heller ikke man kan sige at blot fordi det ikke er så slemt i DK at så er det slet ikke forkert at presse så unge heste.

• #166   23. okt 2013 Jeg siger ikke at i andre lande er travsporten ok, for har set hvorn de behandler hestene i f.eks USA. Men her hjemme syntes jeg at der er gode regler inden for sporten. Men som i alle sportsgrene inden for heste skal der jo nok være nogen der tænker penge og ikke hest. Hos den træner jeg var hos, fik heste ejer at vide hvis hesten ikke var klar og SKULLE hesten starte så måtte de finde en anden træner. Det gjorde nok også at der var nogen der valgte en anden, mens andre blev fordi de holdt af deres hest. Og der var nogle ret dyre heste blandt dem som stod opstaldet hvor ejer også bekymrede sig om hesten og lyttede til træneren.
    De traver som jeg passede kom hjem når de var

• #167   23. okt 2013 blevet tilkørt og når de var i træning fik de enten ferie eller voksepauser med jævne mellem rum.

• #168   24. okt 2013 kan godt nok ikke se det mindste galt i det? i skriver det er synd at de tæsker hestene frem? er det mindre synd at folk tæsker løs med spore og pisk både i dressur og spring, såfremt også bidet? kan virkelig ikke se forskellen??
    selvfølgelig er det ikke alle der gør det i dressuren og spring, men det gør STORT SET alle konkurrence ryttere på højt plan (sig hvad i vil) og på samme måde er der nogen der rider ordentligt som væddeløbsrytter men størstedelen af konkurrence rytterne gør bare ikke....

• #169   24. okt 2013 Jeanette - Jeg er også imod meget af dressur og spring på højt plan! Har ALDRIG sagt det var bedre... Er imod all form for konkurrence der sætter det at vinde højere end hesten. smiley

• #170   24. okt 2013 Jeanette
    Det gør det jo ikke mere rigtigt at alle de "dygtige" spring- og dressurryttere også gør det? smiley

• #171   24. okt 2013 Det er da dejligt, at der kommer så mange forskellige holdninger frem.
    Jeg har set mange væddeløb såvel trav som galop. Jeg har aldrig set nogle heste, der bliver passet bedre end netop disse heste. Og nej, der bliver ikke pisket og slået på dem hele tiden.
    Så rigtigt som én skriver. I derssuren har hesten to bid i munden og en tung rytter på. Og så kan jeg da nævne Militerry (nok ikke stavet rigtigt), hvor forhindringerne er så faste, at hestene kan komme alvorligt til skade. Og sådan kan man blive ved.
    Der er inden for alle hestesportens discipliner ca 20% dumme mennesker, der ikke burde være i nærheden af en hest. Lige som der er ca. 20% dumme fjolser på vejene, der ikke burde have kørekort......

• #172   24. okt 2013 Jeg er tidliger aktiv inden for hundevæddeløb. Jeg kan fortælle at greyhounden, skal have en vis alder, før den må løbe og tage (licens). Det vil sige at være ordentligt udviklet fysisk og mentalt.
    De skal være ordentligt udviklet, inden de må komme til træning, og så bliver længden af det, de skal løbe tilpasset efter hunden. Det vil sige ikke for langt, og hunden starter med at løbe alene og langsomt kan man bygge det videre op.
    Jeg kan fortælle, at de elsker det og er død trætte bag efter. Men selvfølgelig er der risiko for skader smiley Når de løber med den høje fart.
    Mange har dette som en hobby og fordi hunden elsker det, de færreste i Danmark der kan få det til at løbe rundt uden udgifter, ligsom i heste sporten. Hundene bliver pensioneret, når fysikken og alderen er til det, de hensyn tager man.
    Det ligger helt latent i racen, at når "haren køre" så er de klar til løb....

• #173   25. okt 2013 Jamen er helt enig med jer i det jo, at det ikke gør det mere rigtigt smiley - det er jo sandt fornuftt!. Kan bare ikke forstå hvorfor sætte væddeløb i dårligere lys end de yderligere sportgrene som er dagligdag for størstedelen af alle ryttere.

• #174   25. okt 2013 Havde overskriften været Dressur - Synd for dyrene...
    Havde jeg jo også der kommenteret at jeg syntes det var synd for de når de blev presset for meget og havde en masse ubehag i form af en for hård hånd, sporer i siden og for krævende øvelser når fysikken ikke er der til det.. Jeg bryder mig ikke om dressuren da mange (IKKE ALLE) går for hurtig frem og presser hesten for meget så det slider for meget på deres krop... Men tid er penge... Og det er det jeg ikke bryder mig om ved hestesporten...

• #175   25. okt 2013 Tak Linda. smiley
    Helt enig Tindur.

• #176   25. okt 2013 syntes man skal holde sig til emnet, altså væddeløb. For dressursporten er da bestemt heller ikke bedre, mange bliver også tilredet som 2½ års og tvunget at gå med høj samlingsgrad og i et højt tempo. Men igen debatten omhandler væddeløbssporten smiley

Linda P: Lyder interessant at hundevæddeløb er helt anderledes og godt at høre hundene skal være færdig udviklet før de må løbe. Sjovt at man ikke mener heste bør være det smiley

• #177   25. okt 2013 Ang hunde. Vidste I godt at en hund kan blive stresset af at lege kastebold i længre tid??
    Min hund er besøges hund ved ældre for trykfonden og der spurgte de om jeg legede med bold, jeg svarrede at det gjorde vi med ikke hverdag og ikke så længe af gangen. Hun fortalte at grunden til hun spurgte var at mange hunde blev stresset hvis de lege med bold for længe. Så mon ikke greyhounds også stresser under løb?

• #178   25. okt 2013 Tanja - Det er rigtig + at de kan nemt blive stresset af trække lege (du og hunden hiver i hver en side af dens legetøj) Men tænker det kommer an på om man får jagtinstinktet godt nok frem i den eller bare stresser det op.. (giver det mening?)

• #179   25. okt 2013 tvivler på at vores hund bliver stresset af det smiley han finder en bold og kommer løbende med den i munden og følger efter en indtil man leger med ham, og han bliver ved med at løbe rundt i fuld fart med logrende hale og hoppe rundt og se glad ud smiley

• #180   25. okt 2013 Nanna - Selv om din hund viser tegn på at være glad betyder ikke at den ikke er stresset! smiley Det at den løber rundt og bliver ved kan godt tyde på stress hvis den har svært ved at falde til ro igen... Jeg har fået dette at vide af en adfærdsbehandler jeg havde på min hund efter han blev overfaldt hvor vi var omkring hele hundens daglige træning og leg.. smiley

• #181   25. okt 2013 Jeg har arbejdet i en galop stald og de heste havde det altså godt, ja de bliver tilredet ALT for tideligt og bliver hurtigt slidt op, hvilket træneren også havde det svært med (hun har dog ikke mulighed for at ændre det nej) men de har det godt, et par timer på fold hver dag, træning et par gange om ugen, strigling hver dag, et varmt bad efter hver træning, en lækker ren boks med masser af hø og halm, "legetøj" i hver boks, ikke den mindste mulighed for at komme til at fryse, ventilation i stalden, kærlighed (I ved, omsorg, pleje, nogen der snakker med dem) fri i et par måneder hvor de går på en stor dejlig fold og holder ferie. Ja, der blev passet rigtig godt på dem der, nej sådan er det ikke i alle galop stalde og der er ikke tvivl om at der findes maange heste der har det bedre men det er heller ikke alle sådan nogle steder der er helvede for hestene og ikke behandler dem godt.

• #182   25. okt 2013 Man kan ændre nogle ting hvis man prikker til de rigtige personer på den rigtige måde... Jeg holder til på et Stutteri hvor ejerne er af den gammeldags måde.. Så kom jeg ind i deres liv med en helt anden tilgang til det at træne og håndtere heste. De opdaget pludselig at deres ungheste, føl og plager var mere rolige omkring mig og til vores formiddagskaffe snakket vi om dressur hvor jeg anerkendte deres viden og kom med mine synspunkter og viden i måden at træne og behandle heste på(i meget små porsjoner og over laang tid) Pludselig begyndte fruen i huset at læse fornuftige bøger og plutselig her om dagen snakket hun om at de havde været til JBK. Hun som ALTID havde sat Helstang(det hedder han i min verden) på en piedestal, havde endelig fået øjnene op for den måde han rider hestene på. Det var helt forfærdelig og hun kom simpelthen til at vende ham ryggen hvis de skulle komme sammen da den måde at ride på var forfærdelig! Yes Yes Yes smiley Endelig har fornuften trængt ind.. Så lidt har også sin ret.
    Mvh TT (Ting tager Tid) smiley

• #183   26. okt 2013 Tanja J: om greyhound stresser under løb?
    Det kommer an på, hvordan du ser på det, om det er god "stress " eller dårlig stress...
    Jeg kan fortælle, at min hund, lige så snart hun kom på stedet, hvor løbet skulle afholdes og hun hørte traktoren kørte( så er haren ved at være klar). Så dansede hun rundt i snoren og sagde glædes lyde. Stress ja måske, men jeg ser det bestemt ikke som dårlig stress.
    De hunde, som ikke kan klare stresset med andre hunde,lyde osv bliver hurtigt "afskediget" (pensioneret/lever som sofa hund), da du ikke får en god løbshund ud af det. Så man vurdere hunde individuelt.

• #184   26. okt 2013 Linda P: Kender kun til det jeg har set på dantoto smiley Syntes bare nogen af dem ser stresset ud, men hvad ved jeg. smiley
    Hvad skal mundkurv enlig gøre godt for?

• #185   26. okt 2013 Det er et krav at de skal have dem på , ellers må de ikke løbe. Nogen af dem kan godt blive sure henne ved haren (til slut i løbet) og vil ikke dele med de andre hunde. Så for at forhindre skader.

• #186   26. okt 2013 Ok tænkte de self havde et formål smiley

• #187   26. okt 2013 Linda
    Bliver lige nødt til at spørge... Hvad er "god" stress?? smiley

• #188   26. okt 2013 Jeg syndes det er synd når de bliver tilredet al for tidligt, og når de bliver presset alt for hårdt i en ung alder. Specielt fordi at sener tager mange år at træne op, også en grund til at man høre så meget om at de bliver aflivet, fordi de har brækket bennet, eller revet en sene over. Ja hvorfor mon!! De skulle nok tænke sig om... Men nogle af heste elsker faktisk at konkurrer. Men det skal gøres på den rigtige måde! Jeg høre heldigvis om flere og flere, der benytter god horsemanship i deres træning af væddeløbsheste.

• #189   27. okt 2013 Anne :min defination er: ...Når dyret lavet noget, den godt kan lide...
    Jeg kunne forestille mig en hest inden stævne /springning /dressur osv også er oppe og køre. Den ved hvad den skal, og forhåbentligt glæder sig.

• #190   27. okt 2013 Nårh okay. smiley Blev bare forvirret, da jeg altid ser stress som noget negativt. smiley

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3
    #191   28. okt 2013 Jeg har boet og arbejdet på en væddeløbsfarm i Canada i 2 måneder, her i sommers.
    Jeg har erfaret at de mht. til foder og dyrelæge bliver passet godt! Men resten synes jeg er forfærdeligt!!! At de skal stå i deres boks hele dagen fordi de ikke må bruge for meget energi eller komme tilskade på folden. så derfor kommer de kun ud 20 min. om dagen maks, når de enten bliver redet eller kommer på motionsmaskine. Derudover får de rytter på som 1-årig, og løber løb som 2-årig, hvilket jeg synes er FORFÆRDELIGT!! Som 1-2 årig er hesten på ingen måde færdigudviklet og klar til at udfordre sin krop så meget fysisk!

• #192   28. okt 2013 Julie
    Fik de rytter på som 1-årig?? smiley

• Julie N
    Julie N Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 3
    #193   31. okt 2013 Anna, ja! De fik rytter på som 1-årige!! Det er skrækkeligt!

• #194   31. okt 2013 Altså hvordan får man ellers en 2-års toptrænet hvis man ikke starter et år før? det siger jo sig selv smiley

• #195   1. nov 2013 Lima
    Det var et retorisk spørgsmål... smiley

• #196   1. nov 2013 Hvad menes retorisk? smiley

• #197   1. nov 2013 At hun er klar over det men spørger alikevel da hun synes det er utroligt/forkert/forfærdelig/chokerende etc. og vil gerne have det bekræftet smiley

• #198   1. nov 2013 Nåårh okay smiley

• #199   1. nov 2013 Lige præcis. smiley

• #200   6. dec 2013 Jeg syntes det er synd for dem! Der er løb for 2 års, og jockeyerne hamer løs på dem med piskene!!!! smiley Der er mange der er helt færdige før de er 5 år! Men ja det kommer selvfølgelig også an på ejerne smiley

• #202   6. dec 2013 Sally og Rocky -> Og det ved du hvordan? Forholdene i DK er i hvert fald slet ikke sådan som du beskriver. Der er strenge regler for brug af pisk, og rigtig mange heste holder i mange år-

• #203   6. dec 2013 Jeg orker ikke at læse det hele, da der er alligevel bare bliver skrevet det samme som i alle andre forummer om væddeløb og hesteverdenen generelt.

Men de fleste travheste bliver rigtig gamle, (Over 20 år), de stopper bare karieren da der er en regel der siger at travheste ikke må starte løb når de er over 14 år gamle, det er hovedforbundet (der svarer til DRF) der har bestemt det. Så at en travhest bliver "kasseret" som yngre, er ikke lig med at den ikke kan holde til mere. Der er mange trænere og amatører og hesteejere der vælger at stoppe mens legen er god og kassere den som travhest, nogle vælger at aflive da de ikke ønsker andre skal få fingre i den og presse den mere i dens liv og de har ikke selv mulighed for at have den gående på græs og andre vælger at sælge dem som hygge heste. Og hestene lider jo ikke af at blive aflivet? Jeg synes det er betænksomt, mange af mine ponyer når de engang ikke skal være hos mig bliver de aflivet, ikke fordi de fejler noget, men de har oplevet ting i deres liv som kan blusse op hvis de bliver behandlet forkert og derfor skal andre ikke få fingrene i dem smiley - så synes jeg personligt at det er meget bedre at give dem fred end at nogle vil få dem ud og træne videre med dem når nu jeg egenligt havde valgt den skulle have fri. Sådan er det med DE FLESTE travheste smiley

• #204   6. dec 2013 Væddeløb er ligesom alle andre hestesportsgrene. Der er brodne kar og idioter, der ikke kan behandle hestene ordentlig men heldigvis er størsteparten utrolig glade, omsorgsfulde og går meget op i hvordan hestens ve og vel er smiley

Desuden kommer alle travheste på fold hver dag, også de virkelig dyre heste, og de kommer på fold med andre - dermed for de det naturlige flokinstinkt dækket. Det er der specielt mange dyre dressurheste der ikke gør. Og kommer de på fold så er det alene smiley

Kommentér på:
Væddeløb - synd for dyrene?

Annonce