{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

Avle på sind eller eksteriør {{forumTopicSubject}}

Godaften HG

Jeg er klar over at overskriften indbyder til svaret "begge dele", men det jeg synes jeg ser i den virkelige verden, er at der ofte bliver avlet på de heste der eksteriørmæssigt bare er bygget lidt bedre, men som måske ikke er helt så .....følelsesmæssigt afbalancerede smiley
Er det bare noget jeg bilder mig ind, eller spiller sindet virkelig ikke så stor en rolle når man avler?
Og her taler jeg selvfølgelig ikke om graverende fejl, som kraftig fransk benstilling eller andre genetisk betinget fejl der kan medføre kort holdbarhed som ridehest.

Havde jeg boet på egen gård dengang jeg købte min som hingst, så var han forblevet hingst, så jeg kunne få et enkelt føl til mig selv, da jeg gerne ville have haft en hest mere med det samme fantastiske, nysgerrige, lærenemme, cool temperament....og så tager jeg gerne med at han ikke er specielt velbygget smiley

Hvad er Jeres opfattelse/holdning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avle på sind eller eksteriør
  • #1   7. nov 2013 Jeg ville altid se på deres temperament før alt andet smiley Et godt hovede kommer i første række smiley Så kan alt det andet komme bagefter! smiley

• #2   7. nov 2013 Begge ting jeg jeg STOR vægt på..

• #3   7. nov 2013
    I de fleste tilfælde, så syntes jeg sind handler om opdragelse.
    De heste der er kukkuk i bolden fodres ofte elendigt, har dårlige foldforhold og har en ejer der er meget difus, hidsig, "flyvende" og ret let til at pande kræet en.

Nogle heste har selvfølgelig nogle "gode" ting med i bagagen fra fødsel - nogen er bare mere nysgerrige.

• #6   7. nov 2013 Nu har jeg en hest som de fleste nok ikke havde købt, da den var ekstrem bokssur og hendes sind generelt ikke indbød til en masse kyssen og klappen. Hun er det stadig, men dog slet ikke i samme grad, og der var det klart hendes udtryk og bevægelse jeg faldt for og så kunne jeg godt leve med det andet.

Dagen i dag er hun ikke nær så bokssur, men en klappehest i boksen bliver hun nok aldrig. Jeg vil rigtig gerne have et føl efter hende på et tidspunkt, og der vægter jeg et godt sind ved den kommende hingst ret højt, da det gerne skal opveje noget af det min mangler. Men det er ikke kun sind jeg kigger på, den skal generelt have gode egenskaber inden for spring, da det er der min interesse ligger, og så skal veje nogle af min hoppes dårlige sider op, men helst heller ikke svække de sider af hende som er gode.

• #7   7. nov 2013 Krikken: nu er heste jo ikke robboter smiley Selvfølgelig har de forskelige sind ligesom mennesker, hunde og alt andet og jeg prioritere helt klart hestens sind frem for alt andet. Men når det er sagt så er det da rigtigt at man altid kan finde det bedste frem i en hest der er velplejet og vel opdraget smiley

• #8   7. nov 2013
    Ikke sagt de ikke har forskellige sind, men syntes det er sjovt at det altid er de samme typer mennesker der er på den samme måde, som ender med de kukkuk heste ;o).

• #9   7. nov 2013 Jeg ifolede min gamle hoppe lige nøjagtig fordi jeg ønskede mig at viderebringe sindet. Hun var en pæn ret almindelig hest med ok gangarter. Skulle jeg savne noget var det lidt mere power (ikke som i varm, fnysende, hysterisk men arbejdsvilje). Jeg valgte en hingst med gangarter i top, masser af power og cool.
    En smuk hest der pga sindet er uridelig er lige så brugbar som en plæneklipper uden skær. Så hellere en "grim" mule der er smuk i sindet.
    Alt er selvfølgelig relativt, for hvad der vægter mest, afhænger af hvad hesten skal bruges til. Men er kræet uridelig pga temperament er det nok heller ikke ret fornuftigt at avle på.

• #10   7. nov 2013 Stald Abli: Du har en pointe der; jeg gik bare ud fra at alle var interesseret i en hest der ikke pludselig flippede helt ud stort set uden varsel, stejlede lige så snart tingene gik en my for hurtigt eller var lidt anderledes end igår osv., men du har selvfølgelig ret; det er der jo nogen der synes er sjovere/mere udfordrende.
    Selvom jeg har en araber ønsker jeg mig langt fra de ting der ofte bliver fremvist når arabere vises til show (fnysen, kasten med hovedet, hove der stort set ikke rører jorden), for bevares, det ser da flot ud, men jeg vil have en hest jeg kan ride langs jernbanen, over broer, forbi mejetærskere m.m. og det har jeg heldigvis fået smiley

• #11   7. nov 2013 da jeg valgte at avle på mine sidste år valgte jeg udelukkende efter sindet på hingsten som jeg jo så købte, det er bare ikke altid lige godt kan jeg sige, har fået 3 føl efter samme hingst de to er milde søde og rare, den 3 hysterisk stædig og vild. så tror man skal gå efter begge dele smiley

• #12   7. nov 2013 Krikken og Hoppedullen: Klart at håndteringen spiller en rolle, og måske henvender de steder hvor de håndterer hestene lidt mere "hårdhændet" sig til ryttere der er mere interesseret i power og udfordringer, og så er det selvfølgelig kun et ekstra plus at hesten oveni det gode eksteriør er lidt hurtig til at reagere på at halmstråene ligger forkert i boksen (det er meget farligt smiley ).

• #13   7. nov 2013 Jeg tror du har meget ret i, at der bliver avlet meget på eksteriør. Men altså også på sind - det sind man avler på er bare typisk meget friskt, da disse heste har mulighed for at komme rigtig langt, hvis de har lige præcis den rigtige tænding.

Jeg avler selv lidt på begge dele. Min hoppe er ikke umiddelbart "den bedste", men hun er ganske fint kåret, og det er mit første føl, så det skal heller ikke være for avanceret. Hingsten er til gængæld kåret virkelig godt.
    Desuden har hun et lidt friskt temperament med rigtig tænding, men på ingen måde for vild. Hun bliver aldrig farlig at være i nærheden af.
    Så jeg avler jo efter begge dele smiley

• #14   7. nov 2013 Hvis jeg stod og skulle avle ville jeg ligge vægt på begge dele. Skulle jeg vælge en enkelt af dem ville nok vælge sind, er sindet ikke i orden kan hesten være nok så godt bygget det vil det ikke betyde noget som helst hvis den er dum i bolden.

• #15   7. nov 2013 Vores ene dyrlæges hest er i hvert fald avlet efter eksteriør og kunnen end lige temperamentet smiley

Hun siger selv at den er en satan i boksen, på folden, på staldgangen og ja, overalt simpelthen, men FORHELVEDE hvor kan den springe siger hun!
    Den er dog til at komme til når der er rytter på, men den har skam haft fat i hende (og det er faktisk med tænderne) et par gange, da jeg var i praktik kunne lige vise mig et meeeget fint tandsæt fra et styks hoppe smiley

Den er efter Corratus, det også er kendt for at have et meeeeget meget iltert temperament (så vidt jeg er orienteret, er også orienteret om at han er kastreret pga. sit temperament?), men han er jo suveræn vinder af unghestechampionatet med 10 i gennemsnit, så ikke underligt han er brugt i avlen.

• #16   7. nov 2013 Jeg er til dels også enig med det, Krikken siger. Det har meget med opdragelse og håndtering at gøre, men nogle heste er bare generelt nemmere at gå til, hvor andre er mere "touchy" - det er nødvendigvis ikke fordi de bliver håndteret eller fodret "forkert", men nærmere fordi de kræver lidt mere eller lidt anderledes håndtering smiley Men det var vist lidt et sidespring ...

Men sådan generelt skal der jo veksles mellem "eliten" og "den almindelige dansker". For jo, det er da attraktivt at kunne sige, at man sidder inde med en hest, der til en given kåring har fået rene 9-taller, fremfor en hest, der med sine slidte 6 og 7-taller rodede rundt nede bagved ved oprangeringen. For det er vel der, avlen går henad på topplan; det skal være finere og bedre. Så gør det ikke helt så meget, at fløjhoppen/-hingsten står og danser rundt og er ustyrlig på pladsen.
    Min erfaring er i hvert fald, at "kvalitetshestene" skal være 100% i orden i eksteriøret, så kommer temperament lidt i anden række - ellers er det i hvert fald bare en bonus smiley
    Men det er noget andet med os "almindelige hjemme-avlere". Vi har hjemme ved os fået 6 helsøskende efter "Uno" Don Diego, som har nogle fine gangarter og et godt eksteriør, men det er ikke dem, man ser i fløjen. Til gengæld har de det mest fantastiske temperament. Og det er jo også det, de fleste "almindelige" hesteejere går efter, når de leder efter en ny hest: et fornuftigt temperament. Men selvfølgelig skal det helt spille lidt sammen smiley

• #18   7. nov 2013 Ingen tvivl om at det også afhænger af hvilke mål man har med sin avl. Ønsker man at avle en kommende superstjerne nytter det ikke noget at føllet ender ud med et kæmpe hoved og en kort hals ansat mellem forbenene. Ønsker man at avle hest hest som der er et forholdsvis stort marked til vil sindet nok være vægtet højere. Er det top springhest på internationalt plan det skal være output eller en tinker til hele familien (meget groft skitseret) og der er nok flere købere til tinkeren men prisniveauet er også et andet.

• #19   7. nov 2013 tine b: ja, markedet og det købersegment man henvender sig til spiller nok også en stor rolle.
    Det er bare de færreste heste der ender i eliten, og så er det altså meget rart at have en hest der er til at håndtere uden sikkerhedsudstyr på, og hvor ting godt må afvige lidt fra rutinen smiley
    Ved godt jeg overdriver lidt, og jeg er såmend ikke stor fan af at man avler på middelmådighed eller derunder fordi "musse er så søøøøød", men det er fordi det ofte er de heste der ender som meget billige kasteboldsheste, og det er i mine øjne synd for hesten smiley

• #20   8. nov 2013 Temperament kommer i min verden i første række, men det er også fordi jeg arbejder med de små shetlændere, som gerne skulle kunne bruges til de små.

MEN til fremvisning til kåringer og skuer må de meget gerne have et vist "showgen" og det betyder at hesten skal have en vis tænding - dette harmonere ikke helt med en total sikker pony som aldrig finder på, at lave et hop eller strække ud over en stubmark f.eks.

Jeg har nogle hopper som har et sind der er helt fantastisk, når man tænker i børnehøjde - men de har ikke den store tænding og der er ikke det den der udstråling eller wauw effekt over disse.
    De er ikke super energiske og dermed ville de falde lidt "bagud" under en fremvisning.
    De ville egne sig til begynderen og til de forældre der søger en helt sikker pony.

Så er der dem der har mere tænding og som også præsenterer sig selv, har udstråling og energisk fremdrift - dem skal der også være nogle af.....de matcher til den lidt mere erfarne rytter som ikke er nervøs anlagt og som f.eks gerne vil have en pony de skal holde lidt igen på under ridningen.

Og så er der jo også dem, som virkelig har tænding - som oftest ikke imødekommer børnehøjden, men som voksne gerne vil bruge til shows, træning af forskellige mentale opgaver mm.

Der skal jo være heste til enhver smag - personligt ønsker jeg heste med en wauw effekt, dem der vil vise sig selv frem og med tænding - og det betyder også at de ikke er bovlamme og total stabile i enhver situation smiley

• #21   8. nov 2013 Det med at avle efter bygningen kan jeg på INGEN måde se, hvordan det skal kunne komme før sindet. For i mine øjne er hestens sind det vigtigste. Så kan hesten være nok så smuk, men måske også uridelig. Så hellere en grim hest med et godt sind. Sådan har jeg det også med "min". Hun er ikke for køn, men har det bedste sind man kunne ønske sig ^^'

• #22   8. nov 2013 Sys ikke man kan dømme en hest ud fra hvordan den er til show. Da jeg var til show der stejlede min hoppe og var rigtig itolig til fremvisningen. Hun var ikke oppe og kører eller noget. Men nå heste er ude sådan kan de godt blive lidt mere oppe. Og vi ved alle en hest som er oppe og tinge viser sig bedre. Sådan er det også inde for Welsh avlen der fniser de har halen i vejret og tripper derud af. Det er altså en hest med et fantastisk hoved og det samme er araberen.

• #23   8. nov 2013 Jeg ligger vægt på begge ting. Begge heste skal være sunde og raske,og ikke have fejl i deres knoglestilling, som muligvis kan føres videre til føllet. Men sindet har en kæmpe stor indflydelse, f.eks har jeg en hingsteplag, hvor både faren og moren har fantastiske stamtavler, og har derved også en god bygning, og begge forældre har et fantastisk temperament, som følle også har fået, det har gjort hverdagen lettere at have hingst.. Nu rider jeg western, og har jeg planer om at ride reining på min hest, skal den have den rette bygning, ellers holder den ikke i længden, de skal have kraftige haser og piper for at kunne holde til sliding stop og spin.

• #24   8. nov 2013 Det kommer an på, hvilke avlskredse du begår dig i.
    Men der er ingen tvivl om, at indenfor moderne sport, er det nogle meget varme, sporty heste med stor fysisk kapacitet - hurtighed, udholdenhed og power - der bliver prioriteret højest. Ikke så mærkeligt, når målet er, at kunne springe højest, løbe hurtigst og eller vise svære øvelser med mest eksplosiv power.

Det bliver selvfølgelig på bekostning af andre kvaliteter, såsom intelligens. Det er jo ikke nødvendigvis den hurtigste, som er den klogeste. Men det er helt sikkert den hurtigste, der kan vinde flest penge. Mange populære racer er jo i dag gennemsyret af fuldblod. Men fuldblod er gennem mange, mange år blevet avlet til at kunne én ting: løbe stærkt. Og det harmonerer altså ikke med intelligent hest.

Når jeg snakker om intelligens hos heste, så mener jeg evnen til at abstrahere fra lavere, dominerende instinkter og der imod reagerer mere på højere mere komplekse dele af hjernen. Heste med høj intelligens har ofte er mere velafbalanceret temperament, og er gode til at lære, arbejde og koncentrere sig.
    Og jeg får tit høvl for at sige, at nogle heste er mere intelligente end andre. Men det er altså min erfaring smiley Miljø har selvfølgelig også meget at sige. Man kan sagtens lære en hest en masse ting og udvikle hestens intelligens, selvom den måske ikke i udgangspunktet er født med så stor lærings- og koncentrationsevne. Men min personlige erfaring er, at der - uafhængig af miljø - er KÆMPE forskel på, hvor hurtigt heste lærer, kontra hvor let de bliver distraherede af deres naturlige instinkter. Og det siger for mig noget om hestens interlektuelle niveau.

Personligt tror jeg bare, jeg vil sige, at forædling med fuldblod MÅSKE ikke er det eneste lyksagliggørende smiley

Kommentér på:
Avle på sind eller eksteriør

Annonce