Avle på sind eller eksteriør {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Jeg er klar over at overskriften indbyder til svaret "begge dele", men det jeg synes jeg ser i den virkelige verden, er at der ofte bliver avlet på de heste der eksteriørmæssigt bare er bygget lidt bedre, men som måske ikke er helt så .....følelsesmæssigt afbalancerede
Er det bare noget jeg bilder mig ind, eller spiller sindet virkelig ikke så stor en rolle når man avler?
Og her taler jeg selvfølgelig ikke om graverende fejl, som kraftig fransk benstilling eller andre genetisk betinget fejl der kan medføre kort holdbarhed som ridehest.
Havde jeg boet på egen gård dengang jeg købte min som hingst, så var han forblevet hingst, så jeg kunne få et enkelt føl til mig selv, da jeg gerne ville have haft en hest mere med det samme fantastiske, nysgerrige, lærenemme, cool temperament....og så tager jeg gerne med at han ikke er specielt velbygget
Hvad er Jeres opfattelse/holdning?
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 78 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
I de fleste tilfælde, så syntes jeg sind handler om opdragelse.
De heste der er kukkuk i bolden fodres ofte elendigt, har dårlige foldforhold og har en ejer der er meget difus, hidsig, "flyvende" og ret let til at pande kræet en.
Nogle heste har selvfølgelig nogle "gode" ting med i bagagen fra fødsel - nogen er bare mere nysgerrige.
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
Dagen i dag er hun ikke nær så bokssur, men en klappehest i boksen bliver hun nok aldrig. Jeg vil rigtig gerne have et føl efter hende på et tidspunkt, og der vægter jeg et godt sind ved den kommende hingst ret højt, da det gerne skal opveje noget af det min mangler. Men det er ikke kun sind jeg kigger på, den skal generelt have gode egenskaber inden for spring, da det er der min interesse ligger, og så skal veje nogle af min hoppes dårlige sider op, men helst heller ikke svække de sider af hende som er gode.
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Ikke sagt de ikke har forskellige sind, men syntes det er sjovt at det altid er de samme typer mennesker der er på den samme måde, som ender med de kukkuk heste ;o).
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
En smuk hest der pga sindet er uridelig er lige så brugbar som en plæneklipper uden skær. Så hellere en "grim" mule der er smuk i sindet.
Alt er selvfølgelig relativt, for hvad der vægter mest, afhænger af hvad hesten skal bruges til. Men er kræet uridelig pga temperament er det nok heller ikke ret fornuftigt at avle på.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.582
Selvom jeg har en araber ønsker jeg mig langt fra de ting der ofte bliver fremvist når arabere vises til show (fnysen, kasten med hovedet, hove der stort set ikke rører jorden), for bevares, det ser da flot ud, men jeg vil have en hest jeg kan ride langs jernbanen, over broer, forbi mejetærskere m.m. og det har jeg heldigvis fået
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
jun 2010
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Jeg avler selv lidt på begge dele. Min hoppe er ikke umiddelbart "den bedste", men hun er ganske fint kåret, og det er mit første føl, så det skal heller ikke være for avanceret. Hingsten er til gængæld kåret virkelig godt.
Desuden har hun et lidt friskt temperament med rigtig tænding, men på ingen måde for vild. Hun bliver aldrig farlig at være i nærheden af.
Så jeg avler jo efter begge dele
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.013
nov 2009
Følger: 85 Følgere: 100 Heste: 10 Emner: 225 Svar: 5.276
Hun siger selv at den er en satan i boksen, på folden, på staldgangen og ja, overalt simpelthen, men FORHELVEDE hvor kan den springe siger hun!
Den er dog til at komme til når der er rytter på, men den har skam haft fat i hende (og det er faktisk med tænderne) et par gange, da jeg var i praktik kunne lige vise mig et meeeget fint tandsæt fra et styks hoppe
Den er efter Corratus, det også er kendt for at have et meeeeget meget iltert temperament (så vidt jeg er orienteret, er også orienteret om at han er kastreret pga. sit temperament?), men han er jo suveræn vinder af unghestechampionatet med 10 i gennemsnit, så ikke underligt han er brugt i avlen.
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Men sådan generelt skal der jo veksles mellem "eliten" og "den almindelige dansker". For jo, det er da attraktivt at kunne sige, at man sidder inde med en hest, der til en given kåring har fået rene 9-taller, fremfor en hest, der med sine slidte 6 og 7-taller rodede rundt nede bagved ved oprangeringen. For det er vel der, avlen går henad på topplan; det skal være finere og bedre. Så gør det ikke helt så meget, at fløjhoppen/-hingsten står og danser rundt og er ustyrlig på pladsen.
Min erfaring er i hvert fald, at "kvalitetshestene" skal være 100% i orden i eksteriøret, så kommer temperament lidt i anden række - ellers er det i hvert fald bare en bonus
Men det er noget andet med os "almindelige hjemme-avlere". Vi har hjemme ved os fået 6 helsøskende efter "Uno" Don Diego, som har nogle fine gangarter og et godt eksteriør, men det er ikke dem, man ser i fløjen. Til gengæld har de det mest fantastiske temperament. Og det er jo også det, de fleste "almindelige" hesteejere går efter, når de leder efter en ny hest: et fornuftigt temperament. Men selvfølgelig skal det helt spille lidt sammen
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.109
jun 2010
Det er bare de færreste heste der ender i eliten, og så er det altså meget rart at have en hest der er til at håndtere uden sikkerhedsudstyr på, og hvor ting godt må afvige lidt fra rutinen
Ved godt jeg overdriver lidt, og jeg er såmend ikke stor fan af at man avler på middelmådighed eller derunder fordi "musse er så søøøøød", men det er fordi det ofte er de heste der ender som meget billige kasteboldsheste, og det er i mine øjne synd for hesten
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
MEN til fremvisning til kåringer og skuer må de meget gerne have et vist "showgen" og det betyder at hesten skal have en vis tænding - dette harmonere ikke helt med en total sikker pony som aldrig finder på, at lave et hop eller strække ud over en stubmark f.eks.
Jeg har nogle hopper som har et sind der er helt fantastisk, når man tænker i børnehøjde - men de har ikke den store tænding og der er ikke det den der udstråling eller wauw effekt over disse.
De er ikke super energiske og dermed ville de falde lidt "bagud" under en fremvisning.
De ville egne sig til begynderen og til de forældre der søger en helt sikker pony.
Så er der dem der har mere tænding og som også præsenterer sig selv, har udstråling og energisk fremdrift - dem skal der også være nogle af.....de matcher til den lidt mere erfarne rytter som ikke er nervøs anlagt og som f.eks gerne vil have en pony de skal holde lidt igen på under ridningen.
Og så er der jo også dem, som virkelig har tænding - som oftest ikke imødekommer børnehøjden, men som voksne gerne vil bruge til shows, træning af forskellige mentale opgaver mm.
Der skal jo være heste til enhver smag - personligt ønsker jeg heste med en wauw effekt, dem der vil vise sig selv frem og med tænding - og det betyder også at de ikke er bovlamme og total stabile i enhver situation
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.254
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 200
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Men der er ingen tvivl om, at indenfor moderne sport, er det nogle meget varme, sporty heste med stor fysisk kapacitet - hurtighed, udholdenhed og power - der bliver prioriteret højest. Ikke så mærkeligt, når målet er, at kunne springe højest, løbe hurtigst og eller vise svære øvelser med mest eksplosiv power.
Det bliver selvfølgelig på bekostning af andre kvaliteter, såsom intelligens. Det er jo ikke nødvendigvis den hurtigste, som er den klogeste. Men det er helt sikkert den hurtigste, der kan vinde flest penge. Mange populære racer er jo i dag gennemsyret af fuldblod. Men fuldblod er gennem mange, mange år blevet avlet til at kunne én ting: løbe stærkt. Og det harmonerer altså ikke med intelligent hest.
Når jeg snakker om intelligens hos heste, så mener jeg evnen til at abstrahere fra lavere, dominerende instinkter og der imod reagerer mere på højere mere komplekse dele af hjernen. Heste med høj intelligens har ofte er mere velafbalanceret temperament, og er gode til at lære, arbejde og koncentrere sig.
Og jeg får tit høvl for at sige, at nogle heste er mere intelligente end andre. Men det er altså min erfaring
Personligt tror jeg bare, jeg vil sige, at forædling med fuldblod MÅSKE ikke er det eneste lyksagliggørende
Avle på sind eller eksteriør