{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Smider af - Positiv/Negativ forstærkning? {{forumTopicSubject}}

I må undskylde min forringede evne til at formulere mig, jeg ligger her i min seng med tømmermænd, JEP, på en mandag smiley smiley smiley

Inspireret af anden tråd og de tusinde andre "Heste kan ikke være frække. Den har smerter"

Mange af os træner efter positiv/negativ forstærkning.
Forstået således at når hesten gør hvad vi ønsker = ros = positiv forstærkning - løsere tøjle, slipper presset, hvad end det nu kunne forestilles at være.

Negativ forstærkning = høje lyde, kommando stop, bakker hesten og så videre.

Dette forstår hesten jo udmærket.. (hvilket egentlig er ret heldigt, ellers var der nok mange af os der sad fast smiley

Kunne det så ikke tænkes at en hest havde grejet den, i form af
at bukke under ridning (eksempelvis) = rytteren falder af = intet arbejde? Der er ikke nogen der kræver noget af den - intet pres = positiv forstærkning, en "succes oplevelse/aha"??

Er det helt ude i hampen eller hva??? smiley
Måske er det min hjerne der svulper rundt i alkohol... og ikke kan komme til ord smiley *stop stop, neeeeeeeeeej*

Jeg er selvfølgelig helt indforstået med at det ofte kan relatere til smerte, eller signalforvirring... Men gi'r det ingen mening??

So long smiley <3 smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smider af - Positiv/Negativ forstærkning?
  • #1   11. nov 2013 Min undervisers ene hest blev tjekket i hoved og røv da den begyndte at smide rytteren ad. Der var intet galt... Så kom jeg på banen og begyndte at ride hende.. Hun forsøgte også at smide mig ad men det lykkedes ikke og hun var fantastisk at ride.. Så var der en gang jeg ikke kom og så startet hun forfra med at ville smide mig ad..og det lykkedes... Vi hentet så sadelen og tog den på..hun forsøgte igen men lykkedes ikke og vi havde endnu en fantastisk time.. næste gang kom sadelen af igen og hun begyndte at bukke..jeg røg ikke ad og det gik fint en lille stund..Så begyndte hun at bukke og hoppe til siden og jeg røg af... Næste gang startet vi med sadelen.Når vi skulle galopere prøvet hun men lykkedes ikke..jeg fik hende ned i skridt og vi gik stille og rolig. Plutselig bukkede hun og hoppet til siden..jeg røg ad..
    Jeg er normalt ALTID den der rober at hesten har ondt og skal tjekkes! Jeg har ledt og ledt efter en sammenhæng i hendes bukkeri netop for at kunne sige at hesten har ondt.. Men der er ingen sammenhæng i de ting der får hende til at bukke og hun har blevet tjekket.. Hesten bliver ikke redet da vi ikke vil udsætte andre for den fare der kan være.. Men jeg tror at hun har fundet ud af at smider hun rytteren af så slipper hun ofte at arbejde.. Dog lykkedes det ikke med mig før sidste gang da hun løb hjem.. Men det har ikke hjulpet. Hun har nok fundet ud af at bukker jeg så slipper jeg at lave noget...
    Håber dog jeg tager fejl..

• #3   11. nov 2013 Jeg er en af dem, der godt tør kalde en hest fræk, når den har fundet ud af, at hvis den bukker nok, så slipper den for at arbejde, selvom det så nok er positiv forstærkning den opnår, men man ved jo, hvad der menes, og har den ikke ondt, så ved man godt, at hvis den gør sådan noget, så skal der straffes (bruges negativ forstærkning). Jeg red en hest, som bukkede en hel runde med mig i ganske langsomt tempo og efter den runde hoppede jeg af, for jeg turde ikke mere. Jeg tænkte at det skulle være løgn, så næste gang fik den en i røven og jeg råbte ganske højt, den holdt faktisk op af det. Så hver gang den begyndte, gjorde jeg det samme, og til sidst blev den faktisk ganske nem at ride ( og selvfølgelig hjælper det også, at den bliver vant til at man sidder deroppe), det skal dog siges, at den var 6 år og redet et års tid. Men puha, der skal mod til, før man gør sådan med en bukkende hest, jeg tør ikke idag.

• #4   11. nov 2013 Så enig! Jeg skrev på et tidspunkt i et emne om hesten kunne være fræk eller ej. Jeg tror vidst nok jeg satte mig selv i meget dårligt lys, for jeg mente helt sikkert at min hest var fræk, hun bakkede og bakkede og bakkede og blev ved til man gav op. Det er det jeg definere frækhed. For hun fandt ud af, at hvis hun bakkede lang tid nok, så var hun fri for at arbejde. Dog fik jeg åbentbart ikke formuleret mig ordentligt, så jeg fik et par huk.
    Nå men der hvor jeg vil hen med det her, er at heste forbinder mange ting med hinanden. Hvis du hverdag giver din hest en godbid når du giver den grime på, vil den forbinde en grime med noget godt. smiley præcis det samme, hvis den bukker, så slipper den for presset = positivt

• #5   11. nov 2013 Jeg er så meget uenig med Jer! Hesten kan ikke være fræk.. ! Den har bare andre lyster end os på det gældende tidspunkt.. Den har sin egen vilje.. Men den kan IKKE være fræk eller planlægge at om tre minutter smider jeg rytteren ad. Den kan sige..Dette gider jeg ikke og vupti så bukker jeg..Den planlægger ikke at når jeg kommer til næste hjørne så bukker jeg! smiley

• #6   11. nov 2013 Den kan ikke være fræk, men den kan godt få det indlært som vane i og med, at rytteren ryger af, presset slippes = positiv forstærkning. Men den gør det jo af en grund - oftest smerter, irritation fra rytteren eller signalforvirring.
    Hvis den så, af den ene eller anden grund forsøger at smide rytteren af og får succes med det - ja, så finder den jo ud af, at den slipper for smerten/irritationen. Og når den en gang har fået succes med at fjerne irritationen, så vil den forsøge det igen næste gang den irriteres, selvom det måske er en lille ting, som et uroligt sæde. IKKE fordi den er fræk og udspekuleret, men fordi den bliver "belønnet" for det og dermed får det indlært som vane.

• #7   11. nov 2013 TS du roder rundt i positiv og negativ forstærkning.. Positiv er når du tilføjer noget, dvs ros, godbidder osv. Negativ forstærkning er når du fjerner noget, dvs lægger et pres på hesten og så fjerner det, når hesten giver den rette reaktion.

Hvis en hest bukker, af den ene eller anden grund, og rytteren falder af - så kan det sagtens være, at hesten lærer, at den kan slippe af med rytteren ved at bukke. Hvis hesten er mere motiveret for at være fri, frem for at blive redet - ja, så vil den højst sandsynligt prøve igen, nu når den har haft success med det. Jo flere gange den får success med det, jo sværere vil det være at vænne den af med det.

Mange af de ting der sker med hestene, kan man sagtens tolke som, at hesten er fræk. Men hesten gør det aldrig "bare for at være fræk", den gør det af en grund, kunsten er at finde grunden, og træne sig ud af det smiley

• #8   11. nov 2013 Nu snakker vi måske en hest der ikke har ondt...

Vi lære den ting på daglig basis - at gør jeg sådan, og du gør sådan - så sker der det. Bonus

Ligger jeg mit ene ben tilbage, og det andet ben frem, og driver lidt - så skal du gå i galop - når du gør det, fjerner jeg mine ben igen - bonus.

Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor der bliver råbt sådan op om at det ikke kan være det samme, bare med.

Hvis jeg bukker, så slipper jeg for at lave noget - bonus.

• #10   11. nov 2013 Jeg havde en hest hvor det lykkedes hende at smide mig af i buk, fordi vi blev uenige om hvorvidt det er i orden at løbe i galopen eller ej.
    Jeg solgte hesten til en mandlig rytter. Han kom op på den, og da den forsøgte at bukke sagde han "NEJ!" - han havde hverken pisk, eller sporer, eller hårdt bid i eller noget som helst andet "tvang" - og han hev heller ikke i hesten eller noget, sagde bare "nej". Og BUM, så stoppede krikken.
    Den forsøgte så igen efter at de havde taget et spring sammen, manden og hende, og igen sagde han "nej" - de tog springet igen - og der var INTET.

Jeg snakkede med ham forleden dag, for at høre hvordan de har det. Han sagde at det går fint, de har fuldført to jagter sammen, han rider hende ved tungt trafik, under broer osv osv. hun vipper ikke et øre - men så snart hans ridepige kommer op på hende - så prøver hun at smide hende af. Hun gør det ALDRIG med ham.

Så ja, ked af at sige det, men nogen heste trænger simpelthen til en hård/fast hånd. Og den behøver jo ikke at være hårdere end det jeg lige har beskrevet, men er helt sikker på at denne mand udstrålede med hver celle i hans krop at "du kan godt styre dig, hoppe!" og så makkede hun bare ret. Som sagt, han hverken tvang hende, mishandlede hende, eller noget som helst - men han gjorde det klart at han ville IKKE finde sig i noget pis!

Hun er også generelt meget dominerede over for andre heste på folden, så ham manden sagde at han tror hun "bare" er en meget dominerende hoppe.

Og hun er også tjekket i hoved og røv, med røntgen osv. (ikke fordi der var noget galt, men i forbindelse med handelsundersøgelse) så hun fejler bestemt intet.

Såe ja... Det kan SAGTENS være en tillært adfærd. Tror dog at, mht min hest, ikke det var fordi "så slipper jeg for at arbejde" - men mere et "JEG styrer slagets gang!"-agtig noget, og medmindre hun får at vide at DET gør hun IKKE, så gør hun altså lige hvad der passer hende.

Om man kalder det "frækhed" eller hvad fanden man kalder det, er jeg sådan set ret ligeglad med, men en hest kan sagtens stejle, smide af, løbe osv, UDEN den har ondt.

• #11   11. nov 2013 Sandra, du har ret med hensyn til forstærkning. Negativ er, når man laver et pres på hesten, og så giver slip. Men mener godt, at selvom heste ikke tænker over deres handlinger og derfor handler spontant, så kan man da godt bruge ordet fræk, pyt da med om det er 100 procent korrekt, vi kender betydningen og behøver ikke en masse fine ord for det.....

• #13   12. nov 2013 Altså... Hvis vi er sikre på at hesten ikke har smerter så tror jeg godt en hest kan være "fræk." Misforstå mig ikke! En hest tænker jo ikke "Muhaha jeg bukker lige!" men hvis der ikke er blevet sat grænser for den eller den ikke er blevet opdraget ordenligt kan den jo hurtigt finde ud af at den kan slippe for at arbejde, hvis den sparker efter en når man rider.
    Det er mig ikke anderledes end et lille 3-årigt barn, der finder ud af at hvis de råber højt nok kommer de ikke i seng. smiley
    Så jo. Jeg mener godt hesten den kan finde ud af at et bukke spring kan ende i en fridag. smiley

Kommentér på:
Smider af - Positiv/Negativ forstærkning?

Annonce