{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.224 visninger | Oprettet:

Slagtning af Heste/ponyer {{forumTopicSubject}}

Hej Alle Heste tosser smiley

Er jeg den eneste her på hestegalleri der er fuldstændig imod slagtning af heste, jeg syntes det er så ubarmhjertigt at man bare slagter en hest fordi den er ved at være gammel?

Hvorfor ikke lade hesten gå på en fold og hygge sig, måske endda sammen med andre ældre heste, indtil de dør af sig selv eller bliver så syge at det må medføre aflivning?

Er det ikke fair at en hest også får en værdig død, og får lov til at leve et langt liv! Bare fordi den er gammel skal den da ikke dø hvis den er fuld af livsglæde eller fordi man syntes den er ved at se "grim" ud ?

Jeg viser stor respekt over for folk der bruger penge på at lade deres gamle heste leve, istedet for at sende dem på slagteri bare fordi de er dyre at have gående ? Jeg syntes ikke det er FAIR!

så ville altså bare høre om der var flere der har det som mig ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slagtning af Heste/ponyer
  • #1   25. nov 2013 Er da på en måde enig, det er bare ikke alle der har råd til at have en gammel hest gående som man "ikke kan bruge til noget" smiley Hvis jeg havde hest stående hjemme og ikke betalte 4200 kr om måneden for opstaldning ville jeg da gerne.

• #3   25. nov 2013 Mine tidl mishandlede heste bliver aflivet promte hvis jeg ikke har råd til dem mere. Jeg tør ikke sende dem ud i mere.
    Resten ville blive udlånt hvis der skulle ske noget så jeg ikke har råd. Jeg ville aldrig kunne aflive dem bare fordi jeg ikke har råd eller lign mere.

En død hest lider trods alt ikke, men det kan en levende gøre.

Hvis heste derimod ikke kan rides mere og man ikke har råd til at beholde, synes jeg aflivning er mere humant end at sende dem videre til de næste, den har trods alt en 'skade' i form af den ikke må rides smiley

• #4   25. nov 2013 Jeg er helt enig smiley Desværre ser man bare alt for ofte, at hvis heste ikke kan bruges/rides, ja, så bliver de aflivet. Min haflinger er 23 år. Jeg stoppede med at ride hende da, hun var 20 år. Hun har gjort det godt i mange år, og nu skal hun bare gå og nyde livet resten af sine dage smiley

• #5   25. nov 2013 Og som DD siger, ville jeg aldrig turde at sende en skadet hest videre. Ville være bange for at den ville blive redet på. Og så er det jo heller ikke alle heste der kan fungere som foldbums smiley

• #6   25. nov 2013 Oj, det var dog utroligt så uvidende folk kan være, no offence.

Har sgu ikke så meget at sige til det, men hvad i al verden får dig til at tro, at slagtning ikke er en værdig død?
    At en hest er ved at være grim, er et tegn på, at den er blevet presset til at leve/i livet, og har brug for at komme videre.

Det er sgu at gøre sig selv lidt en bjørnetjeneste..

• #7   25. nov 2013 Både og.

En død hest lider ikke. Selv vil jeg dog ikke bare aflive eller slagte Natash fordi hun bliver gammel. Men jeg kan ikke se noget forkert i at andre gør det.

• #9   25. nov 2013 Har intet imod slagtning af heste, bare det er human.. Syntes bestemt ikke det er synd at slagte en hest. Så går hesten ikke til "spilde" - En aflivning eller en hest der dør selv, kan man jo ikke bruge kødet til noget bag efter.. Andet end Daka selvfølge bruger det.. Eller hvad man nu ønsker.

• #10   25. nov 2013 A S det er ikke det DD skriver. Hun skriver 'tidl. mishandlede' = de har før i tiden været mishandlet.

• #11   25. nov 2013 Ja selvfølgelig gøres alt op i penge, man kan jo ikke betale med græs vel? smiley Dårligt eksempel, men nogengange må man også tænke realistisk smiley

• #13   25. nov 2013 A S

Der står 'tidl' ergo før mig smiley

• #14   25. nov 2013 Nu gør du det også meget sort-hvidt A S smiley

• #15   25. nov 2013 Dejligt at høre at de fleste folk er enige!

Jeg mener at man i starten af sine overvejelser om man vil have en hest bør tænke på alle omkostninger, også de omkostninger der kommer når den bliver gammel. Så det at det er dyrt af have den gående når man ikke kan bruge den, burde man måske havde tænkt på noget før! Bare min mening!

• #16   25. nov 2013 Er kun enig med dig.
    Min pony var så heldig at komme på en ejendom hvor den var ude døgnet rundt. Og den overtog de shetlandsponyer den går sammen med fra dag 1 af. Er så glad for det, og har lige været ude og se hun har det godt, så nu kan jeg slappe af igen og lade hende få et godt liv. (Hun kom der hen på grund af dårlig ryg)

• #17   25. nov 2013 Så fordi man ikke har råd til at have en hest gående som foldbums så må man ikke eje en hest?

• #18   25. nov 2013 Selvom jeg generelt ikke vil bruge dette argument spørger jeg alligevel. Er du vegetar? Køer, grise, høns, osv har vel lige så meget ret til et langt og lykkeligt liv som hesten har.

En død hest lider ikke, kunne jeg selv bestemme hvordan mine heste skulle herfra blev det også via slagteren.

• #20   25. nov 2013 Forstår ikke man kan lade andre familier spise sin hest. Jeg ved den er død.. Men alligevel, jeg ville få det dårligt lige netop med en hest, da en hest er et dyr man ved har fået meget kærlighed og er blevet elsket så meget.

• #21   25. nov 2013 Sanne j

Fordi man har råd på et tidspunkt i sit liv, betyder det ikke at man kan vide 7 år forud at man for altid vil have råd, evt med syg hest der kræver alverdens behandlinger eller lign.

Så er jeg nok bare et ondt menneske, for jeg en dyrelæge regning på 30 000 kommer min hest også i himlen.

Dermed ikke sagt jeg ikke vil beholde mine heste hvis de ikke kan rides en dag. Står trods alt med 4 der ikke rides og min på 17 bliver også her den dag han ikke kan mere. MEN jeg har også muligheden ved at stille dem på min egen gård.

• #22   25. nov 2013 Der kan ske mange ting i den tid man har hest,
    Man kan starte ud med at have et skide godt, fast job, og have alting på plads. Der køber man så sin hest.
    Herefter kan man komme ud for forskellige ting, massefyringer, kroniske skader der gør man ikke længere kan arbejde, og hvem har råd til at have en hest gående, hvis man er på dagpenge?

Jeg ville hellere slagte en hest, end at lade den dø af sig selv. Jeg kan ærligt talt ikke se hvad der er humant og værdigt i at en hest står og dør af sig selv, for med mindre den får et hjertestop eller bliver ramt af et lyn, så har den det altså skidt i den sidste tid. Hvorfor ikke bare stoppe den mens "legen er god"?

• #23   25. nov 2013 hvis de ingen smerter har synes jeg ik de ska aflives ...

• #25   25. nov 2013 ~Nikoline~ Dampbarnet, Turistponyen og jeg!
    syntes du det her er værdig?

http://www.youtube.com/watch?v=tbK1v8RZKrE

http://www.youtube.com/watch?v=g-DZdbFYNDc (se hvordan fjordhesten er omgivet af blod)

Jeg kunne aldrig få mig til at vælge den vej ALDRIG!

Det her er en værdig måde at slutte dagene på ! http://www.stutterilaser.dk/loesdriften

• #26   25. nov 2013 Sanne J

Så du er veganer?

Personligt skal mine heller aldrig slagtes, men aflives. Men alligevel?

• #28   25. nov 2013 Mht. slagtning - nu er der jo en ting der er helt sikkert og det er at lige som alle mennesker skal dø så skal alle heste også dø på et tidspunkt.

Jeg synes slagtning er rigtig fint, jeg har selv fået slagtet og aflivet flere heste gennem tiden, og det er aldrig noget jeg har fortrudt jeg har haft det godt med min beslutning hver gang.

Jeg går ind for (da jeg har råd og plads til det) at have mine gamle heste til at gå så længe de kan. Altså der skal være noget fysisk/psykisk galt med hesten så den ikke kan blive ved med at leve et anstændigt liv, eller hvis jeg kun kan se hesten bliver dårligere for hver dag.

Mine heste får lov at leve så længde de har det godt, også selvom de kræver ekstra foder, dækner mm. hvis det er sådan nogle små ting jeg kan gøre så de kan overleve lidt længere og have det godt gør jeg det, men den dag hesten taber sig pga. dårlige tænder og bliver ved uanset hvad jeg gør, eller de får gigt, kræft osv. og er plaget af det, så siger jeg farvel mens de stadig har gnisten.

Jeg ønsker dog altid for mine heste at de skal være et sted hvor de føler sig trygge til det sidste, dvs. at de kommer kun til slagt hvis de har været i trailer mange gange, stået opstaldet ude osv. så det ikke bliver en stressende oplevelse.

De andre bliver aflivet her på stedet hvor de er kendt og kan føle sig mest trygge. Der kan også være forskel på hvor jeg vælger de skal aflives, nogle bliver på boks, andre på fold, eller der hvor de skal hentes af daka.

Ja, for mig skal en hest ikke bare slagtes/aflives den skal have det godt til det sidste og det skal overstås på så human og rolig måde mens hesten stadig har gnisten.

Derudover synes jeg også man er en 100 x mere ansvarlig hesteejer hvis man formår at sige farvel mens tid er, end at sælge gamle Musse videre til en anden, som så mister lysten og sender hende videre, og til den næste, og den næste og den næste, indtil hun til sidst ender ved en der har købt Musse for 200 kr, og egentlig ikke aner noget om heste, og Musse som derfor har både dårlige tænder, kræft, er halvblind, døv, spat osv. ender med at få at en lang og smertefuld død pga. manglende viden om heste... Jeg tror godt jeg ved hvad Musse havde valgt hvis hun kunne tænke sådan...

• #29   25. nov 2013 Helt enig i at når en hest har det dårligt, bør den ikke bare gå på en fold, Nej.

Men jeg ville bestemt heller aldrig sende en hest på en køretur til et slagteri hvis den havde det dårligt så var den igen blevet aflivet istedet.

Kan ikke se det humæne i at den skal stå i en trailer hvis den har dårlige ben ??

• #30   25. nov 2013 Men det er helt ok med alle andre slags dyr?

• #31   25. nov 2013 Og nej er ikke vegetar!

Men er meget imod brugen af kæledyr som fødevare!

• #33   25. nov 2013 ang. det i Ålestrup som er det du kan regne med da det er DK - så synes jeg det er meget humant, hesten virker i hvert fald ikke stresset over blodet, det er såmænd nok kun noget du tænker over.. smiley

• #34   25. nov 2013 men du er ikke imod kæledyr kommer i din make up smiley ej bare lidt pjat ville ikke selv kunne sætte tænderne i min hest men kan ikke se problemet i den ender på et middagsbord eller i en gang sæbe eller noget helt 3 den er død når det sker... der findes jo osse kælegrise/køer/høns men de bliver da osse spist samt kaniner osse skulle smage godt.... kan ikke se problemet i det hellere det end flere misrøgtsager fordi der ikke er råd til vores kære heste

• #35   25. nov 2013 Hmm, generelt sender man jo ikke en halt hest til slagtning da det skal være etisk forsvarligt..
    Men der kan være mange andre ting galt med en hest end lige halthed..

• #36   25. nov 2013 Hvad gør så lige et kæle dyr til mere værd end en ko eller lign? Hvorfor er det fint at bidrage til nogle dyr skal 'lide under det' og andre ikke?
    Og hvornår er det et kæle dyr?

Jeg har en kæle gris, kæle høne og heste er sådan set også føde og ikke kæledyr. Så hvorfra tillader du dig at sætte en grænse?

• #37   25. nov 2013 Hvorfor er der forskel på husdyr og kæledyr? Heste er egentlig også under husdyr kategorien. Hvorfor er det ene liv mere værd end det andet?

• #38   25. nov 2013 Det er også helt Fair at der er nogle der er for det, det må i jo selv om! Jeg skrev oplægget for at se om jeg var den eneste der var imod, ikke for at høre hvor godt i syntes at jeres hest skal på panden!

Jeg skulle personligt følge min hest hele vejen og med det mener jeg aflivning er mest korrekt! Det er et dyr jeg har elsket/elsker så meget, og som har gjort så meget for mig, så følger jeg at jeg har pligt til at gøre så meget godt for den som jeg kan! Det er mit kæledyr, og ikke bare et dyr der er blevet behandler grimt i en svinestald, og som ikke har oplevet andet!

• #39   25. nov 2013 Mine heste går under katagorien kæledyr, det står selv i deres pas !

• #40   25. nov 2013 Men HVORFOR er slagtning en dårlig ting? Mon ikke hesten er ligeglad med om den bliver skudt eller stukket ihjel?

Jeg elsker da bestemt min hest, han betyder alt for mig. At du overhovedet kan betvivle folk det, på baggrund af deres holdning til slagtning, ej altså! smiley

• #41   25. nov 2013 Og havde jeg haft en kæle høne eller et andet kæledyr, ja så havde jeg også været imod slagtningen af denne!

• #42   25. nov 2013 Mine skal som sagt heller aldrig slagtes.

Men jeg kan slet ikke sætte mig ind i den dobbeltmorale du har.
    I mine øjne er alle dyr lige meget værd. Selvfølgelig er mine EGNE mest værd, min gris elsker jeg trods alt mere end den gris jeg sider og æder som jeg ikke kendte.

Der er forskel på ens egne dyr og andre ja, men forskel på dyr overordnet, det en lige så grim tanke som det åbentbart er at slagte heste.

• #43   25. nov 2013 Mine heste skal heller ikke slagtes. Det må de så heller ikke, for de er udelukket fra konsum.

Alle, eller i hvert fald langt de fleste, vil deres heste det bedste. Nogle gange skal man bare huske, at finde grænsen mellem hvad der er det bedste, og hvad der er vores fornøjelse.

• #44   25. nov 2013 Jeg synes det er helt fint du er mod det - du skal bare overveje om det ikke kan være synd for nogle heste ikke at blive slagtet..

Nogen vælger jo også denne vej da de ikke skal give 1000 kr for det som man skal ved at få dyrlægen ud + daka, nogen har måske ikke råd til aflivning/synes det er for dyrt, og derfor trækker de pinen længere, end hvis de ved de kan få lidt for at slagte..

Tja, og så tror jeg ikke det gør ondt at blive spist smiley

• #45   26. nov 2013 Åh gud... du burde da vidst tage ud på et DANSK slagteri og se hvordan heste slagtes... det er gennemtænkt. Der SKAL vaskes ned imellem hvert dyr, dyrlæge er til stede mm...

jeg valgte at slagte min hoppe da jeg ikke havde tid, råd og overskud til 2 mere, hun var speciel, og skulle bestemt ikke bortgives eller sælgeS til nyt hjem hvor jeg ikke kunne vide mig sikker på om aftaler blev overholdt mm...
    jeg var der til de sidste 20 sekunder af hendes liv, hvor jeg fik ordre på at gå væk fra hende...

husk at en død hest ikke lider!
    må indrømme at jeg er træt af at folk tørrer deres syge heste af på andre... der er SÅ mange skadede og gamle heste til salg og bortgivelse.
    Men det er self også nemmere at afskippe hesten, end selv at skulle tage den hårde beslutning at aflive....

Og grunden til at jeg valgte at slagte var at jeg ikke kan se et problem i at spise hest. De har haft et godt liv og bliver behandlet bedre end grisene og kvæget her i dk...

• #46   26. nov 2013 det skal lige siges at jeg aldrig har smagt/spist hest da jeg ikke rigtig kan forestille mig at spise et "kæledyr" - men jeg synes det er godt der er nogen der spiser dem for hestenes skyld.

• #47   26. nov 2013 Tja, jeg vil da hellere spise en hest som i langt de fleste tilfælde vil ave levet et godt liv med foldtid, social omgang med artfæller og god pasning og pleje, end jeg vil sætte tænderne i en gris der har tilbragt livet i konventionelt landbrug...

Jeg forstår ikke den modvilje mod at slagte og spise hest. Og mængden af bod har da absolut intet at gøre med om hesten døde humant. hvis den dør hurtigt og uden smerte, er jeg sådan set ligeglad med om det er dyrlægen der giver en sprøjte, om den dør på et slagteri eller hvad man nu gør ved den.
    Og når hesten er død, er den da hamrende ligeglad med om den bliver spist af en løve, destrueret på DAKA eller ender på nogens middagsbord.

Vi har fået slagtet flere heste gennem tiden fordi de grundet sygdom eller skader ikke har kunnet leve et værdigt liv længere.
    Hos os har det været en vurderingssag -en hoppe vi havde som fik hofteskred under en foling blev aflivet hjemme, fordi sådan en naturligvis ikke skal fragtes land og ride rundt i en trailer med sådan en skade.
    Omvendt har vi haft en jyde med et tadproblem som alverdens tandlægebesøg ikke kunne afhjælpe som blev slagtet -han havde ikke ondt og der var jo intet som helst i vejen for at køre med ham så han blev slagtet.

De færreste normaltbegavede mennesker smider en hest med brækkede ben eller andre smertefulde tilstande i en trailer og begynder at køre med den for at få den slagtet. Og altefter hvilke behandllnger hesten har gennemgået,må den jo slet ikke slagtes til konsum, så slap nu lige af.

I øvrigt ka du tage det helt roligt, jeg tvivler på der i fremtiden vil bliv slagtet ret mange heste herhjemme, pga de "nye" regler omkring hestehold -det er ALT ALT for bøvlet for almindelige hesteejere at have en hest der ikke er afmeldt fra konsum -har man sådan en, skal man jo indberette alt hvad den æder, man må ikke selv give så meget som en ormekur uden først at tage på kursus og hvad har vi.
    Så rigtig rigtig mange af os der førhen har slagtet heste, gør det ikke længere... det er simpelthen for bøvlet.

• #48   26. nov 2013 Ida: da jeg fik aflivet min gamle hoppe (akut sygdom) kostede det knap 900 for daka og dyrlæge 1600 på en alm hverdag

• #49   26. nov 2013 Undskyld, men jeg ser ikke helt forskellen lille lotte ko kan præcis være lige så skøn og have masser personlighed som min hest. Det da ikke rart at se kigge på slagterier. Men syntes nu det så ok ud det der var filmet. Og så hiver du som modlink en side fra en avler frem. Hvis alle heste skulle nyde deres otium tror jeg da nok lige vi skal til at købe halvdelen af rusland. For der avles og slagtes rigtig mange heste, på trods af vi ikke spiser dem.

Jeg tænker lidt, skal man spise en god bøf, vil jeg da sætte pris på den i sit liv har været elsket passet fodret godt og haft et godt liv. Og sluttet inden den fik det dårligt. Jeg burde kunne med min holdning kunne spise min egen hest, tror jeg så ikke lige jeg kan. Men har kendt flere kalve der blevet fedet op slagtet og lagt i fryseren. Det da hårdt et de skønne dyr lader livet for os. Men de smager altså også skønt. Og de havde ikke været her, hvis formålet ikke var at fede dem op.

Hestene er her som du siger som kæledyr, der har du helt ret, men når disse skønne pragtige dyr skal herfra er det i min verden frygteligt ressurce spild, ikke at bruge kødet. Når hesten er død, er det slut. Hvad der derefter sker med kroppen genere den ikke. Men at den kan mætte og glæde en hel familie i uger måneder. Frem for at ende som bio brændsel!

Vi enige om heste ikke er legetøj, folk skal ikke købe hest, hvis de ikke har råd. Og heste bliver skadet og de bliver gamle, det ved vi alle. Hvornår nok er nok tror jeg så går begge veje, for ja der nogle som fluks afliver. Men igen disse dyr lider ikke, og derfor genere det mig ikke. Men folk der derimod ikke kan tage sig sammen til at sige farvel, hesten humper rundt blind, dårlige hove. Dårlige tænder osv... Ved godt det svært at sige hvornår er nok nok... Men hvorfor skal man vente til hesten har slukket og lukket. Hvorfor vente til den lige når ned med nakken. ?

Så tager jeg hellere hatten af og siger respekt til folk der når de ved hesten er på vej nedaf og ja den kan måske gå en uge måske 3 år... Men siger nok er nok. Respekt til dem. Jeg har selv sagt farvel til min gamle hest. De overvejelser man kæmper med, er så sindsygt hårde, som kun folk der har stået med hestens liv i hænderne vil fatte. Der kun dig til at beslutte, leve eller dø. Og hvornår.

Jeg kan sagtens forstå folk ikke sender heste på pension i flæng. Og jeg tror heller ikke alle heste ville nyde dette i den grad som den lyserøde fortælling ellers siger.
    Men så min mening, og vi jo heldigvis berittigede til hver vores. Og man har som ung tit markante meninger, som man med alderen ser lidt bredere på tingene.

• #50   26. nov 2013 Tina -meget meget enig med dig smiley

A_S- jeg kommer aldrig til at have en hest gående på pension, hvis mine opstaldningsmuligheder hedder rideskole e.l. Nej det hele skal ikke afgøres af penge, men 2-3000kr om måneden for at jeg kan have en hest at klappe på hverken kan eller vil jeg betale. J aman skal have fornuftig økonomi for overhovedet at have hest, men det indebrer altså ikek at man skal kunne agere plejehjem for alverdens gamle heste -udover økonomien, så er det jo altså langt fra alle der overhovedet har fysiske forhold til at give en gammel hest en god pension
    -men så længe jeg har muligheden (som nu) at hesten ryger på pension hos de gamle, så er det da det jeg gør. Axel er bevet pensionist og går og hygger som foldbums nu, min mor er ved at lære at køre med ham (lidt moderat motion er jo kun godt) og han har en kammerat at gå på fold med... Det er da skønt når man har muligheden for at give sin hest sådan en alderdom. Men realistisk set, så er det altså bare ikke alle der har muligheden, og så er det dælme da bedre at kræet er død end at det ryger videre til en uvis skæbne.

• #51   26. nov 2013 Så en værdig død er, at en hest går til den selv falder om?
    Så hvis hesten er syg/har ondt, så ska den lide?
    Det er jo langt fra sån heste bliver slagtet her hjemme, som i videoen.

Jeg har haft min gamle hest gående, som foldbums siden 4 okt 12.
    Hun blev pensioneret pga. gigt.
    Pt. er hun frisk og løber rundt, i sommers stod hun helst stille.
    Så jeg ved hvor det bære hen af, og hun ska ha en værdig død, inden det gør ondt.
    Hvis jeg ska vælge mellem Daka, eller slagtning, blev det klart slagtning.
    Selv om jeg ska æde hende selv.
    Og jeg har kendt hende i 18 år, hun er mit et og alt (og Daka vil jeg ik udsætte hende for, medmindre det er under dyreværnsloven)

• #52   26. nov 2013 Hmm...jeg er ikke direkte imod slagtning, men i dag er det vel egentlig de færreste rideheste, der ender hos slagteren, eftersom flere og flere opstaldningssteder kræver at hesten er udelukket fra konsul, samt mange ofte bliver det i forbindelse med en dyrlægebehandling.
    Alle mine heste er udelukket, så uanset hvad fremtiden bære, vil de ikke blive slagtet.

Nu har vi så vores ejet sted og vi har haft en af datterens ponyer gående på pension, da hun ikke kunne klare ridningen mere.
    Men hun blev aflivet så snart benene ikke havde det så godt mere.
    Ligeledes havde vi en avlshoppe i flere år, som hverken kunne rides eller lave flere føl.
    Da hendes gigt blev for slemt, blev hun aflivet.
    Jeg ville aldrig have en hest gående som har smerter...det er ikke humant, men jeg vil heller ikke aflive dem, så længe de nyder livet, ej heller selvom de ikke kan bruges i sporten mere.

Pt. har vi den sidste af datterens ponyer gående på pension og han får lov til at nyde livet, ind til hans ben bliver for gamle.

Men det er jo bare langtfra alle som har denne mulighed.
    Og jeg forstår derfor godt at folk må sige stop, hvis de skal bruge en 3-4000,- om mdr. bare på opstaldning.

• #53   26. nov 2013 Personligt, så når mine heste en dag skal herfra, så bliver de ikke slagtet. Enten bliver de aflivet herhjemme eller også kører jeg dem ind til zoo, hvor den vil blive aflivet med det samme og brugt som foder til dyrene.
    Personligt ønsker jeg ikke at mine heste skal slagtes til menneskeføde, hvilket bare er et princip smiley da jeg ikke ønsker lad os sige at skulle sidde og få en heste bøf 2-3 dage efter at min hest var slagtet og så kunne det i princippet være min hest jeg sad og spiste? Ellers tak. smiley Og så ønsker jeg heller ikke at de skal ud og køre i en lastbil, hvilket de aldrig har prøvet før, og ønsker heller ikke at de skal vente et eller andet sted i 1-5 timer før at de faktisk bliver slagtet, eller en lang transport før det. Det er derfor at MINE heste ikke skal slagtes, men har som sådan ikke noget imod at slagte heste generelt. Hest, gris og ko - same same. Har haft en kæleko og kælegris - de er begge blevet slagtet (da det ikke var mig som var officielt ejer af dyrene) Men jeg kan da få et lige så stærkt forhold til en ko, som en gris og en hest. Så på den måde mener jeg - same same.
    Men jeg kan da SÅ godt sætte mig ind i at hvis man driver en rideskole eller stutteri, hvis der er en hest som af en eller anden grund skal aflives, så kan jeg rent økonomisk godt forstå man vælger at slagte hesten - skal man BETALE for at komme af med en hest eller skal man FÅ BETALING for at slagte en hest - Når det er ens levebrød, forstår jeg godt at nogen vælger slagt frem for aflivning, da aflivning er dyrt - både hvad angår dyrlæge og DAKA.

Så alt i alt for at komme til en konklusion.
    MINE heste bliver IKKE slagtet - no way!
    Men jeg har IKKE noget imod at man slagter heste - mine skal bare ikke den vej smiley

• #54   26. nov 2013 Har kun læst TS indlæg..

Men altså der er da intet dårligt i og slagte en hest.. Så skulle du også føle det forkert og spise gris,køer,og høns og andet.. Spiser du det?? for så kan jeg kun sige pak din dobbelmorale sammen og kom vidre..

Jeg kan intet problem se i man slagter en hest om den er gammel ung what ever.. for mig er det ikke noget problem og mener det er det samme som at aflive.

• #55   26. nov 2013 Og mine dyr bliver aflivet eller slagtet nå de har tjent deres tid.. Ikke at den nødvendigvis bliver slagtet nå den ikke kan rides eller få flere føl.. For de kan jo også bruges som selvskab og sådan.. Men hvis jeg ikke har brug for hesten mere på nogen måder og den enedelig bare er der agtigt jah så bliver den squ nok aflivet da jeg ikke vil bruge en masse penge på en hest som jah bare er der og sælger ikke for jeg mener ikke det forsvarligt hvis man bare har en foldbums som intet kan andet end stå og se sød ud

• #57   26. nov 2013 Sanne, din hest er et husdyr, for du må ikke holde heste opstaldet inden for bymæssigbebyggelse, det er kun kæledyr/stuedyr som hund, kat, osv.. Høns er en undtagelse, men ikke haner..

Mine heste er alle blevet slagtet til zoo, fordi jeg synes det er det mest humane for dem! Jeg er fagligt inden for dyrebrancen, og har selv aflivet dyr på flere forskellige måder.. Helt fra forsøgsmus til store 300kg svin.. Jeg har selv skudt svinene, og overværet mange aflivninger af heste med sprøjte.. Jeg har set flere aflivninger ved sprøjte gå "galt" end ved de andre aflivninger.. Den sprøjte hesten får inden den får "den blå" sprøjte, er ikke smertestillende eller får hesten til at "sove".. Den tager reaktionsevnen fra hesten.. Den er 100% tilstede og alert, den kan bare ikke reagere på det.. Aflivningsvæsken svier indsygt meget at få i blodåren.. Men hesten kan ikke reagere..
    Når den bliver skudt, er den ikke bedøvet, der er ingen smerte forbundet med det, hjernen er død inden hesten rammer gulvet.. At man afbløder hesten er ikke altid nødvendigt, men det er et lovkrav..

• #58   26. nov 2013 Jeg forstår til gengæld ikke de mennesker der vælger at slagte deres hest når de ikke har råd til den mere... hvorfor skal hesten dø fordi ejeren mangler penge? Sælg den videre - tror jeg også at hesten hellere vil! ...
    Derudover forstår jeg godt hvis hesten har været kastebold hele livet... men kun hele livet... er ikke så meget for slagtning af hest hvis de er friske og sunde :-). Men nok fordi vi ser dem som kæledyr... vi spiser jo heller ikke hunde smiley

• #59   26. nov 2013 Hvis man står og skal af med hesten HER og NU har man altså ikke mulighed for at vente på at sælge.
    Jeg har selv stået i den situation. Min far blev fyret og vi havde 2 heste opstaldet ude. Det kunne min mors økonomi ikke holde til. De blev dog ikke slagtet, men sendt tilbage til gamle ejer.
    Havde vi ikke haft den mulighed, tror jeg de var blevet slagtet.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, hvis min økonomi væltede fuldstændig og gjorde, at jeg ikke kunne beholde Natash og skulle af med hende hurtigst muligt. Hun ville blive slagtet.

OG hesten er fuldstændig ligeglad. Hvis den bare får sin mad og sin foldtid, er den glad og tilfreds. Den ved ikke hvad der skal ske, hvis den bliver aflivet/slagtet. En død hest lider ikke.

• #61   26. nov 2013 Aflivning er ikke så "dyrt" vil sige det dyret at få daka til at hente hesten..

- Og det koster også penge at få slagtet hesten, men man får også penge for kødet..

Jeg vil vælge slagtning iforlg til daka.. Kødet bliver brugt og andre bliver glade for hesten lige som jeg har vært bare med smagsløgende.. Rent naturligt...

• #62   26. nov 2013 Jeg fik for mange år siden slagtet min pony jeg valgte og få slagteren hjem hvor hun blev skudt med en boltpistol ude på sin fold det gik hurtigt smertefrit derefter blev hun trukket op i slagterens bil hvor de så tappede blodet. Mange år senere havde jeg så en hest der skulle ret akut aflives så ville ikke at hun skulle gå og lide til slagteren havde tid (det var op til weekend) så valgte aflivning det gør jeg ALDRIG igen det var en langsommelig proces fra hun fik sprøjten til hun var væk i den tid er jeg ikke i tvivl om hun nåede at opfatte en hel masse

• #63   26. nov 2013 Jeg vil heller aldrig slagte en hest bare fordi den er gammel... Min tidl. Part er 24 år og ham holder vi igang ved at ride ham smiley

• #64   26. nov 2013 Sanni -hvis ikke du vil have hesten ud at k'øre lastbil, så kører du den da bare i trailer. Man kan sagtens selv komme med hesten, det har vi gjort hver eneste gang, for at sikre at hesten slutter livet ordentligt.

Vi har fået den første tid på dagen, sådan at vi selv kune køre hesten ned, læsse af, og uden ventetid, trække den direkte ind i rummet hvor den er blevet skudt inden den overhovedet har opdaget hvor den var.

Så slagt behøver altså ikke betyde at andre skal hente ens hest og fragte den til slagt og ej heller at den skal stå og vente i flere timer på at det bliver dens tur.

Vi har fået slagtet i Christiansfeldt og altid fået super behandling der, men der er med garanti andre steder hvor man på samme måde kan bestille en tid, og derfor sikre sig at hesten slagtes med det samme den er ankommet

• #65   26. nov 2013 Michelle W
    Der kan man bare se, det vidste jeg ikke smiley Men har så af gode grunde heller ikke undersøgt det, da det heldigvis ikke har været nødvendigt smiley Så blev man så meget klogere - for hvis jeg var i den situation var det da helt klart at foretrække smiley

• #66   27. nov 2013 Altså da min første pony blev aflivet for nogen ord siden pga slem sygdom fik jeg at vide af mine forældrer at den kom på hestekirkegården....
    Flere år efter fik jeg sandheden. At den var blevet... Slagtet.
    Der var jeg godt nok ked af det, da jeg ikke syntes det var vældigt overhovedet!
    Men har ikke noget som sådan i mod at andre slagter deres heste - bare der er en ORDENTLIGT grund.. smiley

• #67   27. nov 2013 Værdigt*

• #70   27. nov 2013 Man kan ikke samligene dyr og mennesker....

• #71   27. nov 2013 Christiane -og det er nemt at sige sådn, når man ikke selv er den der skal betale. Jeg er super glad for min hest, men hvis valget str mellem hvorvidt jeg kan få mad på bordet og tag over hovedet og så at min hest kan få lov at være foldbums på et ridecenter, så vælger eg altså mad på bordet og tag over hovedet.

Det er hundedyrt at have hest, og bestemt ikke billigere hvis den skal opstaldes på ridecenter e.l. Og det er ganske enkelt ikek realistisk at alle kan have råd til at have en hest gående der ikke kan bruges. Kunne den bruges, kunne man jo så sælge den såfremt man ikke længere har råd, men når den ikke kan bruges, så er valget altså begrænset til beholde en hest man ikke har råd til eller aflive/slagte.

Og hvad mennesker angår, så tror jeg såmænd mange alvorligt syge mennesker ville ønske aflivning var en mulighed. Men det må man nu engang ikke ved mennesker herhjemme -men der ER lande hvor aktiv dødshjælp er lovligt, og der er faktisk folk der rejser til de lande, for at kunne få ende på deres lidelser.

En væsetlig forskel på dyr og mennesker, er at man kan forklare et enneske hvorfor det gør ondt, hvad det kan gøre for at lindre lidelserne og mennesket kan fortlle hvordan det har det.
    Det kan hesten ikke -vi må vurdere om den stadig er ok eller ej. Og min hest skal dælme ikke gå med daglig lidelse før den får fred. Når den ikke længere trives, ja så bliver den altså aflivet... Og kan jeg ikke selv beholde den, så bliver den osse aflivet. Jeg sender ikke en gammel og/eller syg hest afsted til en uvis skæbne

• #72   27. nov 2013 Jeg har endnu ikke oplevet at nogen har sagt at de vil slagte hesten når den skal pensioneres. Der er jo en forskel på pension og at være syg. Den dag min ikke nyder at gå på folden og æde, bliver den kørt til zoo.

• #73   28. nov 2013 Jeg slagter gerne mine heste.. Har gjort det flere gange. Aflevere dem selv på stedet. Når mine heste når til det punkt for de ikke kan mere pga alderdom eller sygeforløb eller andet så ser jeg det som en ganske naturlig ting at få dem slagtet. Selvfølglig er aflivning en nødvendighed i nødstilfælde. Men ja, har været på flere slagterier og alt foregår hurtigt og uden hesten får stress eller andet. Så kan ikke se problemet.

Er det mere fair at hesten skal pumpes fuld af gift ? Eller simpelthen falde om af alderdom på marken ?

• #74   28. nov 2013 Lulu: At hesten falder om på en græsmark p.gr. af alderdom, vil da være den død, jeg ønsker for mine heste smiley Hvis mine heste bliver syge, eller af anden grund skal aflives, så ja - så vil de blive "pumpet fulde af gift", som du udtrykker det. De skal ikke slagtes, men aflives hjemme i deres vante omgivelser.

• #75   28. nov 2013 Jeanne -det er bare uhyre sjældent at hesten bare ligger sig og dør ganske fredeligt en dag. Normalt vil heste med alderen få nogen skavanker. Og man kan da godt vente til skavankerne tager livet af hesten, men s er der altså ikke tale om en fredelig død, men om at hesten i længere tid går med smerter mm, før den til sidst bukker under for det -jeg er ret sikker på at vi allesammen gerne ville have at vores heste bare en dag sover stille ind. Virkeligheden er bare ikke helt sådan skruet sammen smiley

Om du afliver eller slagter er for mig helt underordnet, så længe det gøres på human vis, og inden hesten bliver så ringe at der er tale om dyrplageri når man lader den gå

• #76   29. nov 2013 Jeg kan sagtens se pointen i det. Det er meget naivt at tro, at alle har råd til, at have en hest gående, man ikke kan bruge og ikke kan/vil sælge. I mange tilfælde, vil jeg endda mene, at det er bedre at aflive/slagte, end at sælge hesten videre - simpelthen for hestens skyld.

Hvis jeg en dag ikke kan få råd til Jolly, og jeg ikke finder et godt sted, hvor hun kan leve resten af sine dage (med mig som ejer), så bliver hun også aflivet - dog ikke slagtet, da hun ikke bryder sig om at gå i trailer.

• #77   29. nov 2013 Det er ikke noget der kan få mit pis i kog.

Jeg har selv hakket hestekød i fryseren og er vokset op med at spise hest.
    Hvorfor er heste mere værd end køer og grise??

Selv kaninkød ligger godt i min fryser.
    Begge dyr har haft gode liv.. det vil jeg da hellere støtte end de grise der lever et lorte liv i en stald med nul aktivering eller de afdankede malkekøer der som oftest i en alder af 5 år og fødsel af 3 kalve må lade livet fordi nu kan den ikke levere nok mælk fra et unormalt stort yver.

• #78   29. nov 2013 Og at vise videoer fra UDENLANDSKE slagterier er tåbeligt.
    DK er førenede inden for gode slagtninger af dyr.

Jeg har selv været med til slagtninger af div dyr og det foregår stille og roligt.

Stress giver lorte kød.. så stress er UØNSKET smiley

• #79   29. nov 2013 Som rytter siden 61 og heste/pony ejer siden 67 har der , gennem årene været mange af mine der skulle herfra , og alt efter omstændighederne har det været enten Dr. Dyr , slagtning eller Zoo . Om man vælger den ene eller den anden måde må være op til en selv , bare man sørger for tænke på dyrets velfærd fremfor sin egen egoisme . Og det er egoisme IKKE at tage den beslutning ang hvor , hvornår , og hvordan .
    Det er en del af at være en ansvars bevist heste ejer .
    Desværre er det jo tit meget nemmere at sende dyret videre til en uvis skæbne og lade andre tage beslutningerne mens man bilder sig selv ind at det er for dyrets bedste .
    Min pt ældste pony bliver 30 år og så længe han hygger sig , spiser godt , har huld og slår bagen op og leger unghest så er han her og jeg sørger godt for ham , men når den dag kommer hvor jeg kan se at han BEGYNDER at mistrives så bliver han himmelhest og jeg vil vide med mig selv at det var det rigtige jeg gjore , for ham og for mig .
    Og det gælder ALLE mine dyr , ikke kun ponyerne , smiley

• #80   30. nov 2013 Min holdning til det er lidt delt.

Jeg synes ikke det er rart at hesten skal transporteres til et slagteri hvor der ikke lugter særlig godt og alting er fremmet for hesten. Jeg har selv været på et kvægslagteri og lugten er altså speciel. Men jeg synes nu udmærket om idéen at hestens korpus kan bruges.

Jeg har været på Daka og jeg så heste ligge som "affald". Jeg så denne sorte hest som bare lå i en dynge af grise og kvæg med store blå maver. Det synes jeg heller ikke så godt om. Nu får daka jo mange døde dyr ind så naturligvis kan de ikke nå dem alle så nogle må ligge indtil tiden er, men det var nu heller ikke et kønt syn.

Så min holdning er lidt delt. Jeg har også arbejdet med svin hvor første skud med boltpistolen ikke bedøvede dyret nok. Det ville jo også være forfærdeligt selvom slagteriarbejderne er uddannede til at skyde dem så kan dyret jo lige rykke hovedet idet der skydes.

Der er så mange ting. Jeg må indrømme jeg ikke ved hvad jeg selv synes er bedre.

Kommentér på:
Slagtning af Heste/ponyer

Annonce