Hypotese ang. "boks-svin" {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har nu længe gået og tænkt på det der med heste som er boks-svin.
Og min hypotese lyder noget i retning af: "Hestens renlighed i boksen, har stor indflydelse af hoppens renlighed i boksen. Er hoppen renlig, er der stor sandsynlighed for at føllet lærer det og omvendt."
Men kan det så bevises eller afvises? Og hvor kommer tanken fra?
Jo, min araber på 6 år, hans mor er meget renlig, og ligger stort set altid kun sin afføring i den bagerste ende af boksen, samt tisser stort set samme sted hver gang. Det er en adfærd som min egen hest også udviser, og altid har udvist.
Min anden hest, kender jeg ikke moderen og kan derfor ikke drage nogen konklusioner ud fra det.
Men er det bare et enkelt stående tilfælde?
Jeg er ikke interesseret i at hører om jeres hest er et boks-svin eller ej, jeg er mere interesseret i, hvis i, som jeg har en hest hvor i kender til moderen til hesten, om hvordan hun er i sin boks og om man kan se at der er fælles træk ved afkommet i adfærden omkring afføring i boksen.
Så fyr løs
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Vores belgiervallak var forholdsvist renlig (belgierne synes jeg altid sviner noget, men altså sammenlignet med de øvrige belgiere vi har/har haft), hans mor var ikke
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
Men en anden grund til 'bokssvineri' er stald- og boksmiljøet. Hvis det er en stresset stald, og hesten har en kææmpe boks, så har jeg erfaret at hestene sviner langt mere, end hvis det er en lidt mere kompakt boks og en rolig stald.
Jeg kan f.eks. nævne den ene af mine ponyer. Vi har 2 ponybokse og en hesteboks. Den ene af mine ponyer kommer så til tider over i hesteboksen, når jeg skal muge ud ved ham, og han er så meget mere stresset end, hvis han er i f.eks. den anden ponyboks vi har. Så det er heller ikke fordi han er mere tryg i sin egen boks (det er han selvfølgelig, men jeg håber i ved hvad jeg mener.) han kan bare bedre lide, at han ikke har så meget plads.
Det kan så nævnes, at vi har en pony til at stå i hesteboksen, og han sviner meeeget mere end de der står i ponybokse. Nu skal jeg ikke kunne sige om det havde gjort nogen forskel, hvis han havde stået i en ponyboks, da han kun har stået i hesteboksen hjemme ved os.
De 2 andre ponyer er desuden ret gode til at holde deres bokse, og skider kun henne i enden.
I må undskylde hvis det er forvirrende. Kan ikke rigtig formulere mig lige nu
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Hendes føl(hingst) fra i år er virkelig et svin.....
Jeg har derimod en teori om at hingsteføl sviner mere en hoppeføl..
Vores hoppeføl fra 12' er lige så renlig som sin mor, og vores vallak også
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
Jeg har begge forældre til min shetlænder plag. Begge er renlige, men hvor faren skider på den samme plet midt i boksen, så skider moren nede bagerst i boksen, og gerne helt op ad væggen. Denne adfærd har sønnike taget med sig.
Min teori er, at lige som alle andre, lærer de gennem spejling
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.184
De stod opstaldet side om side i to meget store spiltove - ja - det er en del år siden.
Nå men hoppen gik altid langt tilbage og lavede sin stak og var aldrig beskidt mens vallakken (min!) altid var møgbeskidt op ad begge ben - han gik ligefrem forlæns op i hjørnet og sked - det var lige ved han ku skide helt oppe ved hovedet!
begge var DVér. mvh Ponymor
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Boksmiljø, generel trivsel, står de alene i boksen osv.
Men når det så er sagt så har vi en hoppe(som selv var meget renlig) hvor vi lige pt. har 3 afkom samt børnebørn efter denne hoppe, og der er faktisk ikke nogen af dem der sviner i boksen. (det er både hopper og hingste der er tale om)
Vi har dog oplevet at boksen kan blive møgbeskidt hvis en af vores hopper kommer til at stå ved siden af en af de andre heste i stalden da det er en livlig hoppe som næsten er i konstant bevægelse, og det er noget der stresser sidemakkeren, mens andre af vores heste tåler dette fint.
Men der er også forskel på den enkelte hest i hvilket stald miljø de trives bedst.
Vi er så heldige at have en stor åben stald, en mindre lidt lukket stald, dog med massere af lys og vinduer, og en næsten helt lukket stald hvor der kun er plads til 5 heste, og her sker der ikke en helt masse.
Der kan vi se der er meget stor forskel på hvordan de er.
Vi har oplevet en hoppe som var sur i alt det tid hun var i boksen, og ikke gad stå i boksen hun blev placeret i de større stalde, nu står hun i den lille hyggelig stald uden for mange heste og her er hun sød og nem, og sviner ikke
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Så tror bestemt på den teori.
Hypotese ang. "boks-svin"