{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie i foder.. hvor meget?
  • #1   13. dec 2013 MIne får raps olie (mener jeg) alm. mad olie og de får 20 ml i fodret hver dag smiley COreano har fået den flotteste skinnende pels af det og klør ikke længere hale mv. og han ellers altid døjet med skæl og kløe smiley

• #2   13. dec 2013 Det smøre alle steder i hesten, også igennem den mave og tarme, og så optager den en masse gode ting der fra, for at det ydere holdes pænt.

• #3   13. dec 2013 du kan nu også give en håndfuld hørfrø, dog skal det kværnes inden brug, pga. den hårde skal

• #4   13. dec 2013 min den gamle får en dl. om dagen i hendes foder hun for det for at blive "smurt" og for at det giver et lille tilskud fedt
    (hun har svært ved at holde sin huld) smiley

• #5   13. dec 2013 Starter i med at give jeres heste lidt, første gang de skulle have ? og evt hvor meget skal de have første gang smiley ?

• #6   13. dec 2013 Nej det skader ikke, og det er normalt heller ikke noget de skal vendes til.
    Jeg ville bare give den mængde du nu ønsker smiley

• #7   13. dec 2013 Så vidt hvad jeg har fået af vide er det ca. 2 - 3 dl. Olie heste kan optage.
    Får de mere end det de kan optage, kommer det bare ud igen, da det, som også er nævnt her, ikke skader.

Jeg selv blander det i mit fuldfoder morgen og aften. 1 dl. Puttede jeg i hver spand.

• #8   13. dec 2013 Anette: Hørfrø skal ikke kværnes... Alm blå hørfrø bør dog koges inden brug pga blåsyre, gule hørfrø (Linustar) kan gives som de er...

Olie skal man ikke "bare give"... Heste har ikke en galdeblære, så olie skal introduceres langsomt og max 3 dl om dagen til alm stor hest, alt derudover kræver ekstra tilskud af E vitamin.... Olie feder, så man skal ikke give det til trivelige heste bare for at få pæn pels, der skal man istedet kigge på f.eks hørfrø...

• #9   13. dec 2013 Min frieser han er 171 stg han får raps olie 1 dl morgen og 1 dl aften smiley

• #10   13. dec 2013 Jeanette H: for at hesten får fuld udnyttelse af olien i hørfrø er det en god idé at de bliver kværnet. Det samme gælder for mennesker hvis vi skal få noget ud af at indtage hørfrø smiley

• #11   13. dec 2013 Olie kræver en tilvænningsperiode på det der svare til at det tager 1 uge at trappe op til 1 DL og 2 til 2 osv.

Hos konkurrenceheste bør man max. give 1 dl/100 kg kropsvægt/dag. Dette svarer til max. 5 dl/dag for en hest på 500 kg. Ved denne dosering anbefales det at supplere med ekstra E-vitamin. Typisk er det dog tilstrækkeligt med ca. 3 dl olie/dag – fordelt på 3 måltider. Ved denne dosering, er det ikke nødvendigt at supplere med ekstra E-vitamin, hvis hestens behov er dækket i den daglige fodring. Hesten skal som nævnt vænnes gradvist til denne mængde olie – der går op til 12 uger før hesten fuldt kan udnytte energien i olien. Efter en måneds pause går der igen 10-12 uger før man ser effekt.
    Kilde: http://www.brogaarden.eu/Vores-mange-artikler.184/Olie-til-heste.80.aspx

Olie feder. 3 DL olie svare til 1 kg havre i energi

Koldpresset olie er bedre (men dyrere) end varmpresset (alm.) olie.
    Hørfrøolie er aller bedst, men ellers kan majs-, solsikkeolie-, soja- eller rapsolie også bruges.

Til heste med pels- og hudproblemer kan man tildele en olie som indeholder Omega-3 og Omega-6 fedtsyrer - Specielt Omega-3 fedtsyrer er kendt for at have en gavnlig effekt på hud irritationer. Omga-3 fedtsyrer findes bl.a. i fisk, raps- soja-, hørfrø- og solsikkeolie.

Husk altid at opbevare olie tørt og køligt, samt overholde holdbarhedsdatoen, for at olien ikke bliver harsk. Harsk olie smager dårligt, og kan indeholde sundhedsskadelige stoffer.

• #12   13. dec 2013 Anette: Det er altså ikke helt korrekt.... Hørfrø gives sjældent kværnet/valset... Det gives kogt eller rå, og igen, bør kun gule hørfrø gives rå... De optager skam olien i hørfrø uanset om de er kværnet eller ej smiley

• #13   13. dec 2013 Jeanette: Det er jeg så ikke enig i at de optager olien om det er kværnet eller ej. Hvis det er kogt er skallen gjort blød og derved er der dannet slim og hørfrøene kan fint optages hele.
    Hvor imod en hel skal som gives direkte fra posen er hård og ikke bliver knust/kværnet i hestes mund kan hesten ikke få gavn af olien.
    Lidt ligesom ved korn som kommer hele ud smiley

• #14   13. dec 2013 Men de kvælder nemlig op når de kommer i maven på hesten og derved udvindes de gode egenskaber fra hørfrø... Ergo behøver de ikke kværnes inden smiley

• #15   14. dec 2013 Jeg har ikke nok kendskab til fysiologien af hestens mavesæk til at kunne udtale mig om det. smiley
    Men er det lige sådan som hos mennesker vil olien ikke kunne udvindes af hele hørfrø. smiley

• #16   14. dec 2013 Hahaha... Jeg ved det også kun fordi jeg gik en Hippolyt Agronom på klingen omkring de hørfrø, jeg er frygtelig når jeg skal afprøve noget nyt til mine dyr nemlig, vil vide alt om det smiley

• #17   14. dec 2013 Ja det bliver man også nød til nu og da ellers får man intet at vide smiley

• #18   14. dec 2013 Enig! Men forklaringen er ihvertfald at fordi de kvælder op i maven, frigøres olien dermed og optages, derfor man også kan bruge dem til at fede op med, hvis man giver fuld dosis smiley

Kommentér på:
Olie i foder.. hvor meget?

Annonce