{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foder + Olie
  • #1   21. jan 2009 i hvor store mængder af det hele..?!?!

Synes den får meget stivelse (majs og havre) af at du kun bruger den til hygge ridning.. Jeg ved dog ikke hvad tophorse er om det er vitaminer og minereler og hvad Crüli er..?!?

Er majsen bearbejdet på en måde altså varmebahandlet eller noget i den still???!

• #2   21. jan 2009 Jeg er ik helt klar over lige hvor meget han får af det hele, men det er ik ret meget...

Men han får majs da jeg har fået afvide det er godt til at holde huld på dem og havre for at give ham lidt energi

Men han er da i fin stand det er ik det...

Men hvad mener i han burde have, når han bliver brugt til hyggeridning og hygge dressur...

• #3   21. jan 2009 Er top hest ikke fuldfoder?

Hvor meget får han af hver?

• #4   21. jan 2009 Jeg vil bare ikke mene at alt det stivelse bør være nødvendig.. Så ville jeg heller udskifte majsen med lucerne.. Jeg kan ikke rigtig finde fiberen i hestens krybbefoder..

Olie er efter min mening enten til at fede lidt på hesten(dog ikke optimal da ikke alle heste optager det på samme måde som gør at det virker fedende) eller som erstatning hvis hesten hovedsageligt får korn som foder og i store mængder da 3dl olie kan erstatte 1 kg havre hvad angår energi..

Men hvis hesten ikke har tendens til at være for tynd er majs ikke nødvendig og er det ikke varmebehandlet er det bare spild af penge da hesten ikke kan nedbryde stivelsesmolekylerne i majsen ellers..

• #5   21. jan 2009 hvis hesten er i almindelig god foderstand, og ellers sund og rask, uden behov for særlig hensyn under fodringen, så har den KUN brug for alt det wrap/hø den kan æde, og så sine vitaminer eller mineraler.

korn er IKKE hestemad smiley det er bare stivelse. (det der giver ekstra energi)
    men får hesten sine vitaminer og mineraler, er der ofte ikke behov for det ... og derudover, hvis den ikke får det forbrændt i løbet af dagen, står den og bliver, i bedste fald, fed.

• #6   21. jan 2009 Jeg må ærlig indrømme jeg ikke ar forstand på foder.. Fik bare afvide at det var godt at give ham...

Men kan i så fortælle mig hvad jeg burde give ham og hvor det evt kan købes. Lige nu køber jeg foderet på den lokale foderstof...

Han plejer at være nem nok at holde huld på, der hvor han stod før, fik han havre & Tophest og wrap/hø

Men som sagt vil jeg gerne vide hvad jeg burde give ham, og hvad det hedder og hvor det kan købes og evt gerne pris...

• #7   21. jan 2009 Mine får kun lucerne og vitamin/mineral blandig og så speedi beet og det kan han også leve på ved 1 times dressur ridning til vedligehold.. Kan købes i de fleste foderstoffer og priserne er forskellige...

• #8   21. jan 2009 Og selvfølgelig god hø ad libitum...

• #9   21. jan 2009 jamen har de adgang til ubegrænset hø/wrap, når de går i løsdrift? smiley

• #10   21. jan 2009 Marie: Nej det har de ikke... Han går sammen med 2 andre travere og 2 shetlændere....

Men jeg har tænkt på at købe wrap til ham, men har været bange for at de ville foræde sig i det...

• #11   21. jan 2009 Hvis din hest kun bliver brugt til hyggeridning, hvorfor får den så, så meget forskelligt foder ? . Den behøver slet ikke havre, der medføre mavesår . Find hellere en vitamin/mineralblanding at fodre med + fri adgang til grovfoder (hø/wrab) . smiley

Du skal ikke give hesten olie, medmindre den har svært ved at holde huld .

• #12   21. jan 2009 Okay... Kan der købes mineraler/vitaminer ved en foderstof?
    Hvad kan jeg give ham, for at han får lidt energi, for han er noget doven når jeg rider ham smiley

Men altså kort og godt så skal jeg bare give ham fri adgang til hø/wrap og så bare vitaminer/mineraler?

• #13   21. jan 2009 Som <b>Sara-Maria R</b> skriver:

Hyggeridning og hyggedressur til en ellers trivelig hest, så skal den max have til "let arbejde". Jeg ville give
    1. grovfoder. Super hø eller wrap - kan ikke betale sig at spare, det er den billigste og bedste måde at fodre på uden diskussion!
    2. en god vitaminblanding (fx Suregrow fra Brogården eller Gemüse-Kräuter fra Hippolyt).

Hvis den mangler lidt energi, så et par håndfulde havre.
    Hvis den er for tynd, så en deciliter olie.
    Hvis den er for fed kan noget grovfoder erstattes af opblødte roepiller.

• #14   21. jan 2009 som der er skrevet i en anden tråd.

fri adgang til hø/wrap... det vil sige MINIMUM 10 kg om dagen. ronni får 15-20 kg, og han løber ikke tør.
    1 kg rød fibermix.

slut prut.
    der er havre i selve fibermixen. hvis den stadig er lidt sløv, tilsætter du EKSTRA havre.. ikke nogte med at skære den i fibermixen. det er dens basismad, sammen med fri hø/wrap.

så er han dækket ind med vitaminer og mineraler. prøv dig ellers frem.

• #15   21. jan 2009 Stort set alle foderforhandlere jeg kender, sælger flere forskellige vitamin/mineralblandinger . Det er desuden en nem og billig måde at fodre på .
    Jeg fodre selv med en vitamin/mineralblanding, roepiller (da min ene hest er overvægtig) lidt gulerødder og wrab . Da min ene hest jo er overvægtig har jeg valgt at købe frøgræshalm . Så istedet for at hun har fri adgang til wrab, bliver noget af wrabben erstattet af frøgræshalm . smiley

• #16   21. jan 2009 sara marie:

det sidste ville jeg så ikke gøre, vel? du risikerer, at få givet hesten stress. mange heste har brug for 1 min skridt imellem hver 2 min arbejde....

min ville da klart løbe solen sort, hvis han fik lov. men så står han også i sin boks bagefter, og nærmest tigger om at blive skudt, pga smerter i muskler og ben smiley

Det kommer ikke til at ske i min verden.

• #17   21. jan 2009 Marie_Louise Hvor køber du det rød Fibermix og hvor lang er der til og vad koster det...

• #18   21. jan 2009 Jeg må indrømme at jeg er pænt forvirret af alle de forslag der er kommet...
    Kan ik rigtig finde ud af HVAD JEG SKAL give ham smiley Men jeg må bare sørge for at læse alle jeres svar lidt bedre igennem..... smiley

• #19   21. jan 2009 rød fibermix kan du købe mange steder...

tror både land og fritid oh nag...
    men ellers prøv at google aarhusegnens andel. det er dem der producerer det... de kan fortælle hvor du kan købe det.

men husk, du skal fodre med fri hø/wrap. og så 1 kg rød fibermix. tilsæt havre efter behov.

en sæk koster ca 140 kr +/- der er 25 kg

• #20   21. jan 2009 <b>*Team Traver* Charlotte & Gucci *</b>
    Det er også pænt forvirrende når vi allesammen anbefaler at du fodre på den ene og den anden måde . Men noget vi allesammen er enige i, er at din hest godt må få en del grovfoder (hø/wrab) . Og så skal du undgå foder med meget stivelse i (havre, majs osv.) .
    Gå efter at finde en vitamin/mineralblanding eller en müsliblanding hvor stivelseinholdet er meget lavt . smiley

• #21   21. jan 2009 Det er nok et dumt spørgsmål men er vitaminer & mineraler er det det samme???

• #22   21. jan 2009 Tophest er pilleformet, men spørgsmålet er, hvad det gør godt for?
    Majs har jeg fået at vide at holde huld på heste.
    Havre, skulle give energi til heste.
    Crünch skulle være ligesom slik for dem.
    Men så er spørgsmålet så, hvad for nogle af disse skal jeg give ham, indtil han får fri adgang til hø eller wrap. Men skal jeg så også give ham nogle af de ting når han så får fri adgang.

Hvad med olien ?

• #23   21. jan 2009 Vil det ik være farligt at give dem fri adgang til Wrap, når der er 2 små shetlændere også?
    Kan de ik alle foræde sig i det??

• #24   22. jan 2009 Sara-Marias råd er rigtig godt. (som altid)

Jeg vill aldrig give fri adgang til wrap eller hø når hestene er så forskellige af størrelse og deres behov derfor er forskellige. Hvis du har mulighed for at binde dem i en periode mens de får wrap er det en mulighed eller du kan måske sætte høhække/hønet op så de små ikke kan nå det de store får ekstra? (ved ikke om det ville virke) Ellers ville jeg erstatte det wrap de større heste brude få med roepiller, da det er at sammenligne med et grovfoder, med fibre og er godt for fordøjelsen.
    Derudover er det efter min mening kun nødvendigt at give vitamin/mineraltilskud.

• #25   22. jan 2009 Uhaa . Når man læser <b>Sarah-Maria R</b> sidste indlæg, får din hest godt nok meget stivelse om dagen . Det er slet ikke sundt for din hest, da de ikke kan tåle så store mængder stivelse i maven .

Med hensyn til vitaminer og mineraler, så skal hestene have sine vitaminer og mineraler hver dag, ligesom os mennersker . Så har dem der fremstiller foder været så smarte, at lave noget foder i pilleform, hvor alle de vigtige vitaminer og mineraler er i . Hesten bare skal have 100-200 gram af om dagen for at være dækket ind . Så slipper folk for at købe en sæk med nogle vitaminer i, og en anden sæk med mineraler i . smiley

Din hest har slet ikke brug for ekstra havre, majs og olie i foderet, blot den får en vitamin/mineralblanding og hø/wrab . Brogaarden sælger et produkt der hedder Surelimb som bare er vitaminer og mineraler til hesten . Ellers er der det produkt Premium Mineral, som <b>Sarah-Maria R</b> nævner i sit sidste indlæg . Det er også bare vitaminer og mineraler . smiley

• #26   22. jan 2009 Olie er ikke kun til opfedning. Det bruges også til at give pelsen en naturlig glans samt forebygge skæl i manen.

• #27   22. jan 2009 Josephine smiley Maphard N: Enig.

Min fpr efter dyrlægens anvisning olie i foderet hver gang jeg rider. Da hendes hud er meget tør. Men det er naturligvis langt fra 1.dl, nok rettere ca. 30.40 ml.

• #28   23. jan 2009 Min hest har jordens flotteste pels, det kommenterede dyrlægen i tirsdags. smiley Han får 1-3dl olie om dagen. Godt nok er han fuldblod, men nem at fodre på. Han tager ikke særlig meget på at al den olie. Det er meget forskelligt fra hest til hest.

• #29   23. jan 2009 Først tusind tak for alle jeres fantastiske svar...

Men kan i evt fortælle mig hvad & hvor meget jeg skal give ham af foder nu, hvor han ik har fri adgang til Hø/Wrap???

Min søster har også en traver som så får majs , tophest 6 meget lidt crunch:) Han er så ca 10- cm større end min og har det med at være lidt tynd om vinteren. Kan i fortælle hvad han skal have og hvor meget han skal have når han heller ikke har fri adgang til hø?

Han går nemlig sammen med min smiley

• #30   23. jan 2009 Hvad skal jeg så skifte til? for vil jo KUN min hest det bedste.....

• #31   23. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *
    Du kan skifte til en vitamin/mineralblanding . Evt. den der hedder Surelimb fra Brogården eller Premium Mineral fra Tophest . smiley

• #32   23. jan 2009 Okay.. Men han kan vel ik klare sig kun med det, så længe han ik har fri adgang til hø?

• #33   23. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Altså mine to heste får ca. 200g af en vitamin/mineralblandind om dagen + roepiller . De har ikke fri adgang til wrab eller frøgræshalm (noget min tykke hest får), men får alligevel ret mange kg hver om dagen . De klarer sig fint med det, for du må ikke tro at de skal have fuldfoder ligesom vi spiser aftensmad, hvor vi bliver mætte . smiley

• #34   23. jan 2009 Okay... Så jeg kan egentlig droppe det andet nu, og så bare give ham vitamin/mineralblanding?
    Altså han får jo ca en halv balle hø om dagen, jeg ved ikk hvor meget sådan en vejer...

• #35   23. jan 2009 <b>*Team Traver* Charlotte & Gucci *:</b>
    Altså du kan ikke bare skifte foder imorgen . Du bliver nødt til at vænne ham til det nye foder langsomt, over 1-2 uger .. Ellers kan det ende med at din hest får forstoppelse . .
    Hvis du har mulighed for det allerede nu, kan du jo bare give ham lidt ekstra hø, det behøver han ikke blive vænnet til, hvis han ellers bare er vandt til at få hø .. smiley

• #36   23. jan 2009 Så jeg skal bare købe en vitamin/mineralblanding til ham og så begynde & give ham ligeså stille af det. Men jeg må jo prøve og veje hvor meget hø han får...

Men et andet spørgsmål..

Inden jeg får købt den blanding, hvad skal jeg så give ham indtil af det jeg giver ham nu? For det skal vi jo gerne have brugt færdig smiley

Der er som sagt Majs-havre-tophest-crünch og hvor meget skal jeg give ham af det? Jeg vil meget gerne hvis en kan hjælpe mig med smiley

• #37   23. jan 2009 <b>*Team Traver* Charlotte & Gucci *</b>
    Som Sarah-Maria R har skrevet længere oppe, skal en hest på 5-600 kg have 2,1 kg Tophest eller Crünch om dagen for at være dækket ind med vitaminer og mineraler . Du kan du give ham 1 kg af hver blanding om dagen for at få det brugt op . Giv ham en lille håndfuld havre og majs i foderet (hvis du også meget gerne vil bruge det sidste), indtil sækkene er tomme, for han får rigeligt med stivelse i tophest og Crünch i forvejen .

Hvis du har meget foder tilbage, så vent lidt med at købe en vitamin/mineralblanding, for når du begynder at give ham det, skal han have mindre og mindre Tophest og Crünch og mere og mere af vitamin/mineralblandingen, for at du ligesom kan vænne ham til kun at få vitamin/mineralblandingen . smiley

Prøv og se om du kan forstå mit (lidt) uforståelige indlæg .. smiley

• #38   23. jan 2009 Okay... jeg har så ik så meget crunch tilbage men har halvanden sæk tophest endnu og en halv sæk havre & majs. Men min søster traver får af det samme.. Men vil han også kunne klare sig med det samme som min skal have så?

Jeg ved godt jeg spørger meget men har virkelig ik ret meget forstand på det og vil så gerne være 100 % sikker på det jeg gør er det rigtige smiley

• #39   23. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Ja din søsters hest og shetlænderne kan også sagtens klare sig på en vitamin/mineralblanding og hø . Det kan de fleste heste faktisk, selvom mange tror de har brug for alt muligt tilskudsfoder . smiley

Det er helt iorden at spørge, for det er en hel videnskab i sig selv, at finde foder der passer til sin hest .
    Jeg har efterhånden skiftet foder mange gange, og været til foskellige foderkurser for at lære om fodring af heste, og nu er jeg nået frem til at en vitamin/mineralblaanding + grovfoder (hø/wrab) er det bedste at fodre mine heste med . Men man kan jo altid lære noget nyt . smiley

• #40   23. jan 2009 Cille&Ronja . . Tusind mange tak for din hjælp... smiley Men shetterne Og den anden store traver er ikke mine, men opstalderens heste... Så det bliver KUn min egen og nok også min søsters der skifter så.

Håber jeg får det gjort rigtigt,.. Vil ham jo kun det bedste

• #41   24. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Det skal skam nok gå . Bare du er lidt forsigtig med at lade dem skifte over på nyt foder .. Men alligevel, din hest er ikke lavet af porcelæn, så han går ikke i stykker af det .. smiley

• #42   24. jan 2009 Nu får i sikkert et chok, men min hest får kun 600 gram foder i alt og min søsters 900 g... Men de er jo i mega god stand.. Måske er min endda lidt for tyk.... I kan se ham inde på min bruger smiley

• #43   24. jan 2009 Jeg har så ik regnet kornet med i de 600 g, men han får kun ca 1 hånd fuld

• #44   24. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Hmm. . Så er de jo ikke dækket ind med vitaminer og mineraler . Det er klart at de kan holde huld, for korn feder, og der er jo både korn i Tophest og Crünch + at de får ekstra ved siden af .. smiley

• #45   24. jan 2009 Nej det har jeg så også fundet ud af...
    Ja min får en lille håndfuld korn og de begge får kun en lille håndfuld Crünch...
    Så det er stort set kun tophesten & majsen der gør noget...

• #46   25. jan 2009 Men jeg vil snart skaffe mig den der mineral blanding til ham...

Men da der er blevet nævnt at jeg gerne må tilføje lidt havre i tilfælde af for lidt energi, kan der så ske noget ved at han får meget meget lidt Crünch istedet for havren( for der er jo havre i ) ?

• #47   25. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:'
    Nu er Crünch jo en fuldfoderblanding, så hvis det endelig skal være, så tilføj 1-2 små håndfulde havre i foderet . Det er hurtig energi ..

• #48   25. jan 2009 Okay, det vil jeg gøre så, hvis det er nødvendigt smiley

• #49   27. jan 2009 Hejsa...

Nyt spøgsmål, er ked af at jeg spørger så meget.....

Da vi ik kan give hestene fri adgang lige pt, hvad foder ville så være godt at give ham & hvor meget?
    Jeg var ved at tænke på at købe vitamin/mineralblandingen og så give ham noget fuldfoder ved siden af indtil de får fri adgang.

Men hvad mener i jeg skal give ham...
    Det er nemlig snart tid for indkøb af nyt foder smiley

På forhånd tusind tak, for at i gider besvare alle mine mange spørgsmål... smiley

• #50   27. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Han kan stadig godt klare sig med en vitamin/mineralblanding . Du kan evt. blande roepiller i, det giver hesten en mæthedsfornemmelse uden at fede . smiley
    Ellers er der Betfor (som også skal opblødes), det mætter også samtidig med, at det giver hesten energi . Det vil jeg hellere anbefale end havre, hvis han mangler lidt energi . smiley

• #51   27. jan 2009 Hvor mange kg. hø får han ca. pt??

• #52   27. jan 2009 Oki... Jamen har egentlig taget havren fra ham, da jeg synes han har alt for meget energi i tiden... jamen han får ca en ½ balle hø men lige hvor meget den vejer ved jeg desværre ikke....

• #53   27. jan 2009 *Team Traver* Charlotte & Gucci *:
    Så burde han godt kunne klare sig med vitamin/mineralblandingen og evt. lidt roepiller/Betfor . Hvis han kan få lidt ekstra hø allerede nu, skader det overhovedet heller ikke . smiley

• #55   27. jan 2009 Okay smiley Du er virkelig en god hjælp... Mange tak.... Men så vil jeg da gå over til en sådan en blanding og så bare give ham noget ekstra hø, hvis jeg kan få lov til det smiley

• #56   27. jan 2009 Men jeg undrer mig over min Tophest for der står på sækken at det er tilskudsfoder...

• #57   28. jan 2009 Husk at når du ændrer foder skal du gøre det gradvist, hesten skal vænnes langsom fra det gamle foder og til det nye. Over 1-2 uger.

Kommentér på:
Foder + Olie

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce